Skillnaden mellan oranga linser och spegellinser?

joelha

Ny medlem
För tillfället har jag ett par oakley xs o-frame tror jag med oranga glas (skulle tro att det är persimmon), är det någon större skillnad på vad man ser jämfört med ett par speglglas, blir det mycket mörkare?

jag har hört att det oftast inte lönar sig med att ha spegel lins då man åker i sverige. men jag är som sagt var ingen expert men tror att man nog mest har spegelglas för att impa i liften.

spegel lins är ju perfa för alla brudar som vill fixka maskaran i pisten :p

annars finns de väl inte någon vättig anlening... eller?

klart det är skillnad. spegelglas är mörkare och för riktigt soliga dagar, annars blir de för mörka ja. i sverige är det inte soligt jämt, så då kan det ju vara bra med ett par ljusare googles också. jag har ett par kontrasthöjande oakely. vet inte vad dom heter. men de är iallafall överlägset bäst i sverige så länge det inte är full sol. funkar jämt, sväl dimmigt, som kvällsåkning som soligt. och sen har jag ett par spegel för riktigt soliga dagar. med en röd lins som höjer saturation (färgerna) så allt blir mycket färgladare.

jag kör 2 par goggles, både spegel och vad jag skulle kunna tro är persimmon linsen från oakley..

Spegel e helt underbart när det är strålande sol men det funkar inte när det börjar bli lite mörkare.. men våren e påväg å då kommer även solen fram..
När det blir mörkare plockar jag fram persimmon linsen och kör med den eller om det är mulet.. Då är den helt outstanding..

kan tillägga att mina spegel är mörkt rökfärgade inifrån sett..

spegel är inte bara för att impa i liften, det funkar utomordentligt bra i solsken!

jag kör med spy blizzard och deras spegellins och den kan jag använda i alla väder och ser pucklar och allt ändå men jag vet juh inte hur mörka oakleys är så.. men spy spegellins är 5/5 i skalan bra.. tycker jag iaf

Lyssna nu!!!

det finns spegelglas och sen finns det spegelglas... Du frågar ju om Oakley och borde gå in på deras sida och läsa på lite om deras linser[ http://oakley.com/technology/tech_page/ ], men vänta det har jag ju redan gjort många gånger så jag kanske kan hjälpa dig lite.. :)

spegelglas är som de talare ovan har sagt för SOLIGT väder..... MEN det finns spegelglas för mindre soligt väder också (kommer till det sen)

orange glas eller persimmon som det heter på Oakley-språk är kontrasthöjjande för att fungera i så kallat "flat-ljus" där kontrasterna försvinner för att ljuset är "vitt" och snön är vit, då smälter allt ihop och man ser bara eb vit sörja utan att kunna urskilja gupp, kullar och annat.

när det är mörkt och dimmigt eller mulet så kan tom de orangea glasen bli för mörka och då finns det gula att köra med som fungerar som de orangea fast de släpper in mer ljus.

att släppa in ljus är det som hela grejjer handlar om just i denna diskussion..

vi ger följande exempel..

en genomskinlig lins från Oakley, en så kallad Clear släpper in 93% ljus och har sammtidigt som det blockerar 100% av de skadliga UV-strålarna.

Gula - (high intensety yellow) 90%
Orange - (persimmon) 61%
bruna - (VR28) 28%

sen kommer vi till spegelglasen, jag håller mig till de som finns som tillbehör till snowgogglelsen.

spegel 1 - (black iridium) 10% ljusinsläpp
spegel 2 - (gold iridium) 12% (dessa kör jag med)
spegel 3 - (blue iridium) 15% (dessa har jag också)
spegel 4 - (fire iridium) 16%
spegel 5 - (violet iridium) 17% (kallas för pink iridium ofta)

.....

som ni ser så finns det en del olika spegelglas till skidglasögon från oakley och de som passar bäst till den svenska solen kanske är fire och violet iridium då solen inte lyser så starkt i sverige.

åker man mycket nere i alperna så kanske man köper black eller gold iridium

(iridium är för övrigt en slags metall som oxideras på molykylär nivå för att premanent få fäste på linsen, som är gjord av det roliga påhittade materialet plutonite (som är splittersäkert och tål väldigt hög impact force innan det ger med sig))

tjohooo..

köp flera bågar så slipper du byta linser hela tiden för det e jobbigt :)

jag (Pinn) kör med persimmon, HI yellow, blue och gold iridium (crowbar och a-frame)

peace..

/Pinn

(så svaret på din fråga är JA det blir mörkare (ganska mycket mörkare)) men det beror på vilken spegellins du använder.

:)

jag har två linsr till mina electric G5 så jag kan byta om det är dimmigt (eller om det är super soligt) och dom funkar bra för mig hehe ;)

Men pinn har nog trillat av pinn när han talar om att ljuset är "vitt".... :)

Vad som händer när det blir flatljus är _inte_ att ljuset är vitt, flatljuset beror på hur ljuset faller.
För att illustrera kommer några exempel (tänk på att de är lite förenklade...):

Blå himel:

Aldrig några problem, ljuset kommer "rakt" ifrån solen (en mindre mängd reflekteras från bergssidor ooch dylikt). Således blir det skuggor och kontrastskillnader eftersom mindre ljus kommer på de sidor som är mindre solexponerade än de andra (anledningen till att skidfotografer tar bilder på för och eftermiddagar (då solen ligger lägre): det ser snyggare ut när det inte är helt vitt).
Dessutom finns inget mellan solen och jorden som reflekterar strålarna upp i rymden igen (lite förenklat där...:)

Moln:
Molnen sprider ljuset, eftersom strålarna inte går rakt igenom utan bryts i vattenpartiklarna eller studsar på iskristallerna (beroende på molntyp). Det faktum att en del ljus bara studsar tillbaka ger dessutom lägre ljusintensitet, det faktum att ljuset sprids ger färre kontraster då ljuset kommer från "flera punkter" på himlen.

Snöfall:
Ger ännu sämre kontraster. Solstrålarna studsar på snöflingorna (nu dessutom nära marken) och kommer således från alla håll samtidigt (ja, det var förenklat, men jag tror ni hajar grundkonceptet).

Dimma:
Värst ur flatljussynpunkt.
Ljuset studsar på alla små sketna partiklar som ligger i luften (och bryts i vattendropparna som typ fungerar som prismor). Ljuset kommer således inte rakt ner från solen. Följden blir att inga skuggor, som ger kontraster, skapas (ljuset kommer ju både från höger och vänster och upp och ner och fram och tillbaka osv)...

Tänk på att det våra ögon uppfattar som kontrast är "skillnad från omgivningen", det är därför vi ser en lampa så bra i mörker.

Rätta mig om jag har fel...

För att återkomma till topicen: Kör med spegel bara när det är sol. Visst, du ser annars också, men du ser sämre och jag själv tycker bara det är jobbigt.

Här är de rätta procentsatserna för "Lens Tint Transmission" för Oakleys A-frame och Wisdom tagna direkt från den folder som kommer med då man köper Oakley-goggles:

Protection Index: Hur mycket sol glasen är gjorda för. S0: mycket lågt skydd. S1: Svag solstrålning. S2: Normal solstrålning. S3: Stark solstrålning.

Clear: 83% PI: S0
H.I. Blue: 81% PI: S0
H.I. Persimmon: 63% PI: S1
Persimmon: 62% PI: S1
Pink Iridium: 57% PI: S1
VR50: 50% PI: S1
G30: 30% PI: S2
Blue Iridium: 30% PI: S2
VR28: 28% PI: S2
Gold Iridium: 20% PI: S2
Black Iridium: 18% PI: S2
Fire Iridium: 16% PI: S3

O-, E- och L-frame har andra tint transmissions på sina linser, men eftersom de flesta har persimmon på sina O-frames kan jag ju droppa att dom är på 55% PI: S1.

..
..

Mans_Hilling !

jag sa ju det ;) vitt ljus hehe (tack för beskrivningen, hmm prismareflektioner som eliminerar skuggbildning, damn va tufft det lät.. :)

..
..

Carled !

tack för infon... det var bra som fan att få reda på att det är skillnad mellan ljusgenomsläppet på solglasögonen och goggles.ena, det hade jag ingen aning om (fast nu har jag) skulle ha lusläst foldrarna som bara ligger å skräpar i folderlådan hemma :)

sweeeet as candy :D

/Pinn

Kan inte nån köra med svetsglasögon? eller iallafall ge mig en siffra på hur mycket ljus dom släpper igenom!!!! måste ju få veta! weehoo!

kör med ljusblått alltid, kanske börjar med svetsglas om ni tycker det kan va en bra ide :)

Tycker allt prat om olika färger är klart överdrivet.
När det är soligt kör jag med spegelglas som fungerar lite som solglasögon och när det är allt annat än soligt kör jag genomskinliga glas ( alltså "vita" )...Vad mer behöver man?
Ska du satsa på bara ett glas kan det väl löna sig med tex: gulfärgade...Men detta tycker jag är en kompromiss

Tillbaka
Topp