Skilogik i konkurs?!

fredw

Aktiv medlem
Skilogik i konkurs?!
Tyckte alltid att Skilogik gjorde j-kligt snygga skidor. Nu efter en Google-session ser jag att de gick i konkurs i fjol. Synd. Tror att det finns en efterfrågan på deras typ av exklusiva top sheets. Inget som någon svensk skidfabrik kunde ta upp? Det görs ju mycket bra skidor i detta land, och kanske vore detta en nisch att hitta ut på den globala marknaden med...

Eller är det bara jag som har konstig smak??

Skilogik i konkurs?!
Jag skulle tro att det är en typ av skidor som alltid kommer att ha en ganska begränsad målgrupp. Även om de presterade godkänt på berget som jag förstod det (har aldrig testat) var det framförallt precisionsarbetet med topsheeten som kostade arbetstid. Samtidigt som trätopsheet är mer känsligt än ett vanligt plastdito. Det finns ett flertal mindre tillverkare som har liknande stuk på sina skidor redan och min uppfattning är att samtliga hankar sig fram mer eller mindre med hjälp av en liten, men hängiven kundskara.

Kolla tex Rabbit on the roof som bygger skidor i samma stil, om än med lite mindre motivgrafik.
http://www.rabbitontheroof.net/en/

Skilogik i konkurs?!
OK förstår, inkl problemet med slitstyrkan. Men tanken var att en etablerad skidfabrik kunde ha denna design som option för sina vanliga skidor för kunder med pengar över. Och det kanske går omkring en arbetslös duktig intarsia-top-sheet-makare nånstans i Klippiga Bergen nu.

Rabbit on the roof verkar mkt intressant men som sagt, man vill ju att skidan under det snygga topplagret ska vara up-to-date och bäst också.
Fast deras verkstad brann tydligen ner förra året.
https://www.chamonet.com/news/fundraiser-for-the-moulin-des-praz-artists-chamonix-main-town-701375

Senare versioner av Atomic Backland/Bent Chetler m fl ser förresten ut att vara litet i den stilen. Och de har väl löst slitstyrkan med transparent plast/lack ovanpå trälagret.

Senast ändrad:
Skilogik i konkurs?!
Tråkigt att höra om konkursen. Hade ett par Howitzer med top sheet av japanskt blankpolerat körsbärsträ, utan några bilder eller bokstäver. Ruskigt reptåliga. Ångrar att jag inte sparade skidorna som väggprydnad.

Snödjup

Tillbaka
Topp