Skimboard (ritning)

Fiberteknologi

Aktiv medlem
Skimboard (ritning)
Hej!

Nu har jag byggt min egen skimboard och ska dela med mig av en ritning ifall det är mer som vill bygga.

1. Ta en 4mm plywood och rita ut formen på din bräda. såga ut en fyrkant/rektangel runt ritningen, gör en likadan fyrkant/rektangel till. såga INTE ut formen än.

2. Förbered en ställning där du kan böja din bräda när den ligger i press.

3. Limma ihop dom två rektangulära skivorna samtidigt som dom pressar till en böj.
ex. en bräda imitten sen tyngder som tynger ner sidorna. Sedan när limmer torkar är böjen kvar. Låt det torka över 1 natt. Tänk på att andvända lim för utomhusbruk.

4. Såga ut formen.

5. SLIPA! det är väldigt viktigt att den blir slät och bra. börja med 80 papper sedan går du några papper uppot och sluta runt 320 eller liknande.

6. Lacka den. andvänd gärna båtlack. både grundack och vanlig lack. 2-3 tunna lager.

7. Ut och åk!!!

Att tänka på:

Tänkt på att göra det seriöst och tänk efter hela tiden så du inte gör fel.

När du böjer den ska du helst inte göra en böj över hela. utan böj upp ca 30cm in vid nose och tail för att den ska glida bättre. böj upp den ca 3cm.

Själv gjorde jag en symetrisk form, ganska skönt då man kan göra Shuvit och fortfarande ha den på rätt håll.

Mått: ca 100cm - 110cm lång, 50-60 cm bred.

Skriv här eller i min gästbok om ni vill tillföra något eller fråga.

// Simon

Senast ändrad:
Skimboard (ritning)
TheFibretech sa:
Bloomman sa:
Låter najs, har du nå bilder på din?
inte än, men kan fixa. Min är inte lackad än och jag har inga bilder fråb bygget. men kan ta några kort iallafall.
här e min fast den e inte lackad än. den ser liten ut på bilden det är bara formatet. min e 100 lång och 54 bred:)kommer bättre bild sen...

Senast ändrad:
Skimboard (ritning)
najs skimboard, tänker nog åxo bygga en med "citron" formen :D ett tipps är att lägga mjuk plast på den så den blir slät och fin samtidigt som den inte nöter så mycke :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp