Skistar – dynamiska priser på liftkort?

Skistar brukar väl sällan vara dynamiska i pris mellan mellan för- och högsäsong? Har alltid känt mig lurad när jag slänger ut 561kr för en skiddag i Vemdalen i december på ett s.k. skidtest, när dom lyckats spotta ut ett snötäcke lika tunt som Leif ''Loket'' Olssons härfäste i två möjliga nedfarter.

Livigno har gratis innan jul och i april till säsongsslut. Högsäsongspriser över jul, sportlov och påsk. Lägre priser däremellan och lägst i januari. Köper man 7 dagar vid brytpunkt avgörs priset av var majoriteten av dagarna hamnar. Stugbytardag på lördag så speciellt lågt pris då hela säsongen. Klart redovisat i prislistan, bara att räkna. Skistar, tag lärdom.

Har haft flertal email-diskussioner med Skistar i frågan nu. Man kan väl summera det som att de tycker att flyg- och resebranschen har det så då kan även vi. Ungefär som när jag diskuterade med chefen i Trysil härom vintern och han tyckte att kostar det 500 kr att parkera i Oslo så är det väl ok pris här också....

Har inte riktigt fått någon detaljerad (offentlig) förklaring till varför dock. Jag har frågat om de tror att folk sitter och följer "kursen" och hoppar i bilen och slår till vid köpläge men ingen respons på den.

Har haft flertal email-diskussioner med Skistar i frågan nu. Man kan väl summera det som att de tycker att flyg- och resebranschen har det så då kan även vi. Ungefär som när jag diskuterade med chefen i Trysil härom vintern och han tyckte att kostar det 500 kr att parkera i Oslo så är det väl ok pris här också....

Har inte riktigt fått någon detaljerad (offentlig) förklaring till varför dock. Jag har frågat om de tror att folk sitter och följer "kursen" och hoppar i bilen och slår till vid köpläge men ingen respons på den.

Om det är något som Skistar och PEAB vet så är det hur man tjänar pengar. Ni har olika perspektiv helt enkelt, och ni talar antagligen förbi varann. Du är i skidåkarbranschen, de är i pengabranschen.

Om det är något som Skistar och PEAB vet så är det hur man tjänar pengar. Ni har olika perspektiv helt enkelt, och ni talar antagligen förbi varann. Du är i skidåkarbranschen, de är i pengabranschen.
Nja, du pratar du ju med en ekonomie magister och högskolelärare i företagsekonomi 😀 Det är ju lite därför jag gillar att diskutera med dom.

Men min huvudpoäng i alla dessa trådar om Skistar är ju att det kanske inte är bäst för (min) aktieutdelning att de gör som de gör, inte för att jag primärt vill att allt skall vara som förr. Sedan att deras oligopola ställning snedskruvar bilden lite får man ju ta med.

Enda rationaliteten för varierande liftkortspriser är ju risken att den produkten tar slut, typ att introducera förbokbara solstolar vid polen i Marbella, med varierande priser, när man bokar sin vecka. Men detta är väl bara ett förberedande steg. I USA begränsar man ju antal liftkort redan och i Whistler kan man inte köpa liftkort utan att samtidigt köpa boende.

Det var nog bättre förr, ändå.

Senast ändrad:
Nja, du pratar du ju med en ekonomie magister och högskolelärare i företagsekonomi 😀 Det är ju lite därför jag gillar att diskutera med dom.

Men min huvudpoäng i alla dessa trådar om Skistar är ju att det kanske inte är bäst för (min) aktieutdelning att de gör som de gör, inte för att jag primärt vill att allt skall vara som förr. Sedan att deras oligopola ställning snedskruvar bilden lite får man ju ta med.

Enda rationaliteten för varierande liftkortspriser är ju risken att den produkten tar slut, typ att introducera förbokbara solstolar vid polen i Marbella, med varierande priser, när man bokar sin vecka. Men detta är väl bara ett förberedande steg. I USA begränsar man ju antal liftkort redan och i Whistler kan man inte köpa liftkort utan att samtidigt köpa boende.

Det var nog bättre förr, ändå.

All respekt för din fackkunskap men som man säger Down Under, “there are many ways to skin a cat”. En del sätt är mer sympatiska än andra.
Min tolkning är att de försöker suga ut så mycket intäkter dynamiskt/totalt från liftkortsförsäljningen och därmed gå på plus även om en och annan då tänker WTF och drar till Norefjäll istället.
Tror inte de bryr sig om tillgången på kapacitet i liftarna. Tvärtom har ju Skistar uttalat att det stora problemet är överkapacitet i liftsystemen.

Jag undrar fortfarande på logiken bakom detta. Skistar har all statistik för att skapa en differentierad prislista. Och ingen sitter väl och kollar v6 och konstaterar att värst vad mycket billigare veckokortet är nu än när jag kollade i oktober så nu drar vi till fjällen.

Så håller vi oss till Svensson normalkund så spelar i praktiken Skistar på förbokarens osäkerhet om framtida pris och hoppas kunna lura av kunden lite mer för v6. Men då missar man ju möjligheten att locka folk v6? Och dessutom, är det värt kundmissnöjet när han konstaterar att han betala mer för en oändlig resurs, genom förbokning.

För mig en gåta fram tills man begränsar antal liftkort per dag

Skistar är nog inte de som var först med det här ofoget, men de hoppar väl gärna på en trend om den genererar mer pengar.
Sölden/Ötztal började med det här för flera år sedan, och då började man med att höja priset på liftkorten med ca 30%, och sedan skrev man att man hade infört en dynamisk prismodell som gav bra rabatter om man bokade (och betalade!) ett antal veckor i förväg. "Förvägspriset" var då detsamma som det tidigare normalpriset. Så här ser deras bullshit reklam ut:
1671807217446.png

Det "fantastiska" erbjudandet till kunden var då alltså höjt pris (i de flesta fall) och mera klydd och sämre service.
Högre pris för en sämre produkt.

Liftbolagets vinster:
- Får in sin cash i förskott (kunden agerar gratisbank).
- Får in mer pengar eftersom många inte bokar sina liftkort så långt i förväg så att man får det gamla priset.
- Får in mera pengar då kunder som blir sjuka eller ställer in sin resa har betalat för liftkort (ingen returrätt) som man annars inte hade köpt.
- Får in mer pengar för de avbokningsförsäkringar som man säljer extra.

Sölden fick brutal kritik för detta på Bergfex forum, men de håller fortfarande på med det, och ett antal orter i Schweiz också.
Bojkotta skidorter som håller på med detta!

Det finns många stora och fina skidorter som fortfarande har fasta priser, så åk dit i stället.
Paznauntal (med Ischgl), Zillertal, Serfaus-Fiss-Ladis eller Zwei Länder Ski Arena (dit jag snart ska åka) t ex, har fasta liftkortspriser.

Jo, men mycket av detta kunde man uppnå med andra medel. T.ex. differentierad prislista med en förboknings/betalningsrabatt. Dessutom bokar ju aldrig någon kort utan boende så avbokningsförsäkring kan man sälja ändå.

Normal får man ju tillbaka bokat/betalt mot läkarintyg om sjukdom. Men förstås bökigt.

Så tycker fortfarande detta är korkat av Skistar och håller helt med om att man bör välja sina leverantörer av skidprodukt (låter väl proffsigt). Lite svårt ibland visavi Skistar men vi försöker....

Förslagsvis Tiroler Ski Card. 90 orter i Österrike med alla glaciärerna, Zillertal, Ischgl/Samnaun (så CH också), Sölden (!) m.fl. Endast St Anton saknas. Orkar inte ens räkna antalet liftar och höjdmeter. Marginellt dyrare än motsvarande i Sälen...

Lauchernalp vet jag tidigare hade prissättning beroende på väderlek. Nu verkar det enbart vara dynamiska priser. Mer transparent att man kan se det i kalendervy åtminstone.
Bra. Men frågan är ju, om man bokar 2 dagar nu och sedan, efter 2 dagar med regn eller längd sedan bokar 2 dagar i slutet av veckan, är det andra priser då eller är detta en låst differentierad prislista. Ganska stor skillnad.

Bra. Men frågan är ju, om man bokar 2 dagar nu och sedan, efter 2 dagar med regn eller längd sedan bokar 2 dagar i slutet av veckan, är det andra priser då eller är detta en låst differentierad prislista. Ganska stor skillnad.
Jag vill kunna åka till min skidort och slippa och hålla på och planera sånt här. Jag åker dit köper mitt liftkort när jag är där enligt fast prislista. Är det kass väder när jag kommer dit så väntar jag och köpa liftkort tills nästa dag.
Dynamiska priser = ”dynamiska” gäster, i alla fall när det gäller mig - jag åker inte dit.

Senaste (sista) svaret från Skistar. Påverkar ju inget i sak utan frågan kvarstår ju, varför? T.o.m. än mer om man kan boka om. Det är väl "Fingers crossed, nobody will know/bother with this" som gäller:

"Vi tar med oss dina synpunkter, men vi har inte någon mer information än det som mina tidigare kollegor har informerat dig om. Det är alltid rekommenderat att boka in skipass och liknande i förväg, men skulle man se dagen innan (som är sista dagen att ändra på tilläggsprodukter) att priset just nu är billigare än vad det var vid bokningstillfälle så hjälper vi såklart till att boka om till det nya priset. Då det enligt villkoren är något som är tillåtet att göra (boka om sina liftkort fram till dagen innan giltighetstid. Detta är dock inget som brukar hända eller som är vanligt."

Ska åka till Skistar-anläggning för första gången över årsskiftet och upptäckte precis detta; utannonserat är att ju tidigare du bokar desto billigare men i praktiken gör de tvärtom. Oavsett, då vet jag hur de jobbar och har sparat några hundralappar.

Samtidigt första bekräftelsen på hörsägen om att Skistar är den stora ondskan.

Ska åka till Skistar-anläggning för första gången över årsskiftet och upptäckte precis detta; utannonserat är att ju tidigare du bokar desto billigare men i praktiken gör de tvärtom. Oavsett, då vet jag hur de jobbar och har sparat några hundralappar.

En sak kan man vara säker på:
åker du till Skistar resort så betalar du Sveriges dyraste liftkort, oavsett deras "dynamiska priser".

tur att det finns alternativ...

ps i USA går Vail Resorts under smeknamnet "evil empire" - finns vissa likheter med Skandinavien..

Skrivs mycket här om att Skistar är ondskan och jag gillar inte heller att de vill köpa upp alla anläggningar och skapa monopol MEN de är inte ensamma om detta med dynamisk prissättning på Skipass! Jag fick inte nog av skidåkningen i Trysil och köpte ett Skipass till Romme nästa vecka, 560 kronor för en dag! Tänkte att jäklar vad de höjt priset och kollade vad det kostade förra året: 405 kronor en lördag i februari.

Och nej, det går inte att inte några prislistor online så jag blev misstänksam nu när jag såg den här tråden. Så jag bestämde mig att kolla vad de kostar att åka en onsdag i januari; 475 kronor. Sen var det 560 kronor på sportlovet igen.

Så Romme Alpin har samma skit. Och det är klart de kommer anpassa sina priser till utbud och efterfrågan. Det vore nog konstigt om inte fler anläggningar kommer följa detta.

Skrivs mycket här om att Skistar är ondskan och jag gillar inte heller att de vill köpa upp alla anläggningar och skapa monopol MEN de är inte ensamma om detta med dynamisk prissättning på Skipass! Jag fick inte nog av skidåkningen i Trysil och köpte ett Skipass till Romme nästa vecka, 560 kronor för en dag! Tänkte att jäklar vad de höjt priset och kollade vad det kostade förra året: 405 kronor en lördag i februari.

Och nej, det går inte att inte några prislistor online så jag blev misstänksam nu när jag såg den här tråden. Så jag bestämde mig att kolla vad de kostar att åka en onsdag i januari; 475 kronor. Sen var det 560 kronor på sportlovet igen.

Så Romme Alpin har samma skit. Och det är klart de kommer anpassa sina priser till utbud och efterfrågan. Det vore nog konstigt om inte fler anläggningar kommer följa detta.
En kul detalj är ju då att Romme samarbetar med Vail, SCARY :devilish::oops:

Samarbetar? Det var något nytt. Vail och amerikanska orter är väl en förebild för Bosse men att de samarbetar har jag aldrig hört om?
Samarbetar kanske var en överdrift, men Romme (Bosse) har iaf själv skrivit att dom inspireras av Vail och vill bygga en liknande verksamhet, vilket ju märks ganska tydligt. Det är ju såklart inte bara negativt.

Samarbetar kanske var en överdrift, men Romme (Bosse) har iaf själv skrivit att dom inspireras av Vail och vill bygga en liknande verksamhet, vilket ju märks ganska tydligt. Det är ju såklart inte bara negativt.
Ja det är allmänt känt att det från USA han har tagit inspirationen från till Romme och det märks i Romme.

Men samarbete är ju en överdrift.

Jag åkte 6-7 gånger under förra säsongen december till april i Romme på helgen och dagskort. Det kostade 530kr varje gång.

Det var väl direkt felaktigt.
Om jag bygger en elbil för att Elon Musk är framgångsrik med elbilar så samarbetar jag väl inte med Elon Musk?

Rommes Vailförebild är väl snarare utformningen på berget?

Håller med @DrDim. Klart att det är tråkigt när priser ökar men känns ju bättre när man ser att pengarna man betalar till stor del går till investeringar i skidåkandet (liftar, backar, snösystem etc.). Har skrivit det förut men ur den aspekten är Romme svårslaget.

Stora skillnaden med Romme jämfört med skistar är att man lägger pengar på nya liftar och inte bara nya boenden. Blev lite smått chockad när jag såg hur Vemdalsskalet såg ut förra sommaren, boenden längs med hela barnbacken.
Jo, massor med nya boenden har det blivit i hela Vemdalenområdet, men hur mycket är byggt av Skistar ? Vad jag vet är det huvudsakligen andra aktörer som står för byggandet av boende. Betr, bristen på nya liftar så vill nog gärna Skistar bygga ut i Vemdalen MEN de får inte.

Jo, massor med nya boenden har det blivit i hela Vemdalenområdet, men hur mycket är byggt av Skistar ? Vad jag vet är det huvudsakligen andra aktörer som står för byggandet av boende. Betr, bristen på nya liftar så vill nog gärna Skistar bygga ut i Vemdalen MEN de får inte.
Borde väl inte vara ett problem att byta ut befintliga liftar till sittliftar och dra nya liftar vid befintliga backar utan en massa tillstånd. Vem hade inte velat ha en sittlift direkt till toppen vid skalet. Nu är det många år sen jag åkte sist där men kan inte tänka mig att det blivit mindre köer. Om man tittar på skistars alla destinationer hur mycket nyheter är det som handlar om ökad liftkapacitet? Men man ska inte glömma att skistar är ett aktiebolag så intressen är vinst och nöjda aktieägare genom utdelning.

Stämmer detta så är det ett brott mot marknadsföringslagen.

Tillbaka
Topp