Skistar igen - inte topptura

Vill inte ge mig in i stormen här, men är det ens tillåtet i Frankrike? - Skimo-fantomernas hemvist. Jag vill minnas att det inte var omtyckte när jag var nere i Chamonix en vinter för ett gäng år sedan. Man skapade dock uphill routes för att folk inte skulle krocka har jag för mig. Själv gillar jag inte att gå uppför i pisten vad nu än reglerna säger, mest för min egen säkerhet. Vem vet när en svartmössa kommer flygandes och kör på en när sikten är skymd, vilket den ofta är på något ställe. Lika farligt som kvällsåkning i Duved!

Senast ändrad:
Jo, det vet jag väl. Men du undrade varför skistar inte jobbar för ändring i norge osv...

Hur som. Jag verkar inte riktigt har förstod vilken debatt du egentligen vill har. Så om du vill föra det vidare är det väl nyttigt för mig och säkert flera andra om du kan förtydliga det.

- Att SLAO regler kring turande uppför backarna är fel?
- Att Skistar borde jobbar mer för att ändrar regeln?
- Att Skistars affärsmodell är fel?
- Nåt helt annat?

Tackar. Annars håller jag med fredw, att ifrågestätter regler är alltid bra. Men vi ska vara tydligt vad vi ifrågesätter och vad vi ska diskutera.
Nej det skrev jag inte. Har ingen aning om vad Skistar jobbar för i Norge.

Vill ha och vill ha. I alla fall ingen där fokus är personangrepp och saker konstant feltolkas och skall omtuggas hela tiden. Håller helt med om att denna tråd gärna kan avslutas men fortsätter feltolkningarna, oavsett medvetet eller annars så bemöter jag dom.

Angående dina frågor så tycker jag jag redan otaliga gånger svarat på dessa men tar det igen:

- Att SLAO regler kring turande uppför backarna är fel?
Ja, om man motiverar det med att det är farligt. Och eftersom en utveckling sker av vår sport bör man kunna se över sina regler. Speciellt när FIS och många andra direkt berörda länder inte ser något problem.

- Att Skistar borde jobbar mer för att ändrar regeln?
Gärna för mig även om jag personligen knappast berörs framöver. Men tveksam eftersom jag inte tror Skistar ser huvudmotivet som säkerhet, möjligen då ur ett försäkringsperspektiv, utan inte ser de indirekta intäkterna det kan ge.

- Att Skistars affärsmodell är fel?
Fel? Kolla in vinsterna. Det jag förtvivlat försöker påpeka i både denna och andra trådar är att slaviskt direktprissätta alla tjänster med rörliga avgifter inte nödvändigtvis behöver vara vinstmaximerande på lång sikt. Många jag känner, med stugor i fjällen, vägrar betala längdspåravgifter. De ser det som en samhällstjänst som alltid funnits och som de hellre finansierar via skattesedel eller annat. Jag parkerad vid Kaisers skidbod i lördags. Räknade inte stolparna med parkeringsregler och apphänvisningar men de var nog närmare 30st på Sälfjällstorget. Mysig fjällkänsla - not. Men allt detta har vi redan varit genom otaliga gånger, i denna och andra trådar.
- Nåt helt annat
Vilken debatt jag vill ha? En vettig utan ständiga personangrepp.

Tog bort inlägget för tycker hela tråden spårat ut. Men du va för snabb! :)

Jag tänkte att jag gjort mitt i tråden för känner att vi bara bollar samma typ av meddelande i olika form fram och tillbaka, men här kommer ett svar ändå.

Tycker konsensus för min del är att det finns olika åsikter om att tura i pist, i dagsläget är det förbjudet men går säkert att ändra på. Andra länder tänker annorlunda än Sverige och det kan det finnas flera skäl till och det är bra att lyfta frågan. Skistar har en prissättningsmodell som alla inte är nöjda med, det går säkert också att ändra på. Gemensamt för dessa punkter är att det måste finnas starka incitament för förändring.

I dagsläget är Skistar nöjda med sina vinster så att de kommer driva frågorna tror jag inte på, varken för topptur eller ändrad prissättningsmodell.

Skulle fler anläggningar och även typ STF och andra föreningar och förbund visa på nyttan och möjligheten med turande i pist så kan säkert SLAO tänka om. En ren gissning är att frågan inte ens är uppe för diskussion eftersom efterfrågan/förekomsten är såpass låg. Men intresset för topptur i allmänhet och inom "kontrollerade" former är ju på stark frammarsch så förändring kan säkert ske på sikt.

Hade denna tråden sett annorlunda ut kunde det ju kanske t om leda till något konstruktivt, men som den artat sig tycker jag inte den leder någon vart alls. Och det är nog inte bara vi som svarar ansvariga för tror jag.
Håller med om mycket här.

Försökte lyfta 2 saker samtidigt, säkerhetsmotiv och prissättningsmodell visavi tura i pist. Dessutom med husbil. Det blev för mycket för denna tråd.

Mycket snack om race-farsa osv, Candie Thovex's coola look-alikes är inte lika väldokumenterade. Det är dom vi alla försöker va, men aldrig kan bli. En hetsig kväll i Duved krävs för full förståelse. 😁

Låter iofs intressant. De kvällar jag hittills tillbringat i Duved har varit ganska avslagna... :)

Nu feltolkade du mig. Frågorna var tänkta så att du kan välja vilke du vill diskutera...
Men jag instämmer på de flesta punkterna. Säkerhetsaspekten är svårt. En regel är ju att man inte ska stannar där man inte syns. Gå man uppför är det svårt att undviker de platserna? Samtidigt gå man ju praktiskt inte uppför de branta backarna. Vem har ansvaret? O då menar jag inte skistar, utom den som hudar upp eller den som åker ner? Visst ska jag förvänta mig hinder överallt, men den som turar gå ändå emot trafiken? Inget lätt, tycker jag. Sen håller jag med om att åkaren få har mer ansvar, diskuterades ju även i samband med öavin i trysil... i det här fallet är det ju dock backen som skistar eller vem som helst har fixat till, o då har man ändå lite ansvar och rätt säger vad som gäller?
Äffär o prissättning har jag ingen aning om....
Feltolkade? Är du seriös eller vill du bara dra ut på detta i oändlighet? Jag (hoppades i alla fall) att man kan diskutera flera sammanhörande saker samtidigt. Allt annat vore absurt.

"Uphill Travel
Uphill travel within the Whistler Blackcomb ski area boundary is only permitted on designated routes, marked with signage. Please respect all on-mountain signage."

Intressant, resonerande artikel även här. Tydligen börjar man introducera låga säsongsavgifter för reglerad (och tillåten!) "uphill skiing" på många skidorter i bl.a. Colorado.

Regulations are wide ranging. Jackson Hole Mountain Resort completely banned it. Arapaho Basin charges for an annual pass. Aspen Mountain allows it only outside of operating hours. A few, including Snowmass, offer suggestions for uphill routes but minimal restrictions otherwise.

Hittade en artikel/sammanställning i ämnet för Sverige (från hösten 2020);

Hade förträngt att Åre erbjöd randonne i Vm8- området tidigare, men har väl blivit bortplockat i år. Hursom visar ju artikeln på att efterfrågan ökar och fler orter försöker lösa topptursmöjligheter på olika vis.

En annan aspekt att ta med sig här är ju att all skidåkning innebär risk. SLAO eller Skistar skulle ju kunna riskminimera helt genom att förbjuda skidåkning men då får de inga intäkter. Att folk går uppför i backen ger en viss ökad risk men helt utan intäktsökning, alltså är det inte så attraktivt.
Det kan man ju fundera på och försöka räkna på, med tanke på att både tid och tillryggalagd sträcka har betydelse för riskexponering och riskskapande. En 1 km lång backe som kanske tar 15 minuter (jag höftar...) att gå uppför i typ 4 km i timmen, kommer motsvarande erfaren piståkare att ha avverkat kanske minst 5 ggr, dvs han kommer att skapa kollisionsrisker under 5 km, troligen betydligt mer om det inte är liftköer.
Vem av dessa som bidrar med mest risk (och med det som motiv ska förbjudas i backen) är kanske inte helt självklart.

Tror de flesta håller med om att skidbackar finns till för att åka utför i. Om man kan utnyttja dem på andra sätt, utan ökad risk eller att det stör "grundsyftet" på annat sätt, är det ju bra, men min uppfattning är att kollisionsrisken ökar om man turar.
Vill man tura kan man göra det någon annanstans. Det är inte bara för den som hudar som risken ökar.
Det där med krönen är ju en vettig synpunkt. I praktiken förvånar det mig iofs mer hur en del med FIS-GS-skidor (eller vad det kan heta, har aldrig ägt några) eller bara för dåligt omdöme kommer farande i pisterna över krön i nära tresiffrig fart, trots att det gömt bakom krönet helt normalt och legitimt kan finnas vanliga åkare. Vilket man är skyldig att alltid räkna med, även om det skulle tillkomma någon promille uppåthudare i pistens utkant.
Nedförsåkare kan i alla fall i teorin undvika att stå nedom krön.

Fick nog av tjafset och tog en snabbtur upp skiers right om Östra Tandådalens pist, i skogen! Börjar förstå det här med EPO efter 3,5v med toppturing i Italien. Drog hela backen upp i ett svep på 15 minuter med knappt höjd puls. Liftarna stängde när jag kom upp så backen var helt tom ner.
IMG_20210331_163015.jpg

Apropå ansvar och risker etc är det intressant att de svenska liftägarnas organisation (som naturligtvis domineras av Skistar) alltså i denna fråga väljer att gå emot FIS regelverk och en allt mer utbredd praxis i de stora skidländerna på kontinenten.
Hur kan den domineras av skistar? Bara undrar när jag känner folk som har suttit med där tidigare som inte jobbar för skistar? Finns flera anläggningar som jag skriver som inte är skistar ägda än de som är skistar ägda?

Förstår inte argument som ”grundsyfte”. Grundsyftet med fjällen är knappast att bekläda dem med svänghjul, vajrar och metalltorn och hugga ut dess växtlighet. Men om vi ändå gör det så är det väl bra om vi kan hitta så mycket nytta med det som möjligt, för så många som möjligt.

De som åker snabbt utför måste ha beredskap för levande osynliga hinder bakom krön, främst i form av normala skidåkare i rörelse, eftersom man inte vet om där finns någon förrän efter man passerat. Tillkomst av enstaka hudare i utkanten gör då varken till eller från.

Hur kan den domineras av skistar? Bara undrar när jag känner folk som har suttit med där tidigare som inte jobbar för skistar? Finns flera anläggningar som jag skriver som inte är skistar ägda än de som är skistar ägda?

Kalla det en väl motiverad gissning. SLAO är en branschorganisation, och i den branschen påstår Skistar att deras marknadsandel är 50%.

För att man kan anta att det på det stora hela kan generera inkomster (genom av Skistar ägda restauranger, boende, affärer etc) och goodwill med en ökad tillströmning från denna grupp. Utan någon nämnvärd extrakostnad i form av utökad liftkapacitet (alt. ökade liftköer). En grupp som annars kanske väljer andra orter där man är mer förstående för detta allt mer populära sätt att utöva skidåkning.

Även om de flesta turare förstås antingen köper liftkort och hudar vidare iväg från toppstationerna, eller håller sig helt utanför systemen.

Angående Italien så har det framgått tidigare i denna tråd att man anpassar sig till dagens situation och trenden där är allt mer tillåtande, t.ex. tillämpar Sydtyrolen numera FIS reglemente och tillåter ansvarsfullt hudande uppåt i utkanten av backarna.
Skistar äger väl inga restauranger?

För övrigt säger de norrmännen jag har skrivit med att du får gå med skor upp i backarna i sidan men inte tour upp. De har flera speciella Touringleder för detta på samma sätt som Kläppen i Sverige har.

I vissa anläggningar får man gå upp på kanten utanför pisten. Men när anläggningen är stängd så får man inte gå upp där.

Sände Mail precis till de och frågade vad som gäller i Norge. Lägger upp svaret här senare.

Senast ändrad:
För övrigt säger de norrmännen jag har skrivit med att du får gå med skor upp i backarna i sidan men inte tour upp. De har flera speciella Touringleder för detta på samma sätt som Kläppen i Sverige har.

I vissa anläggningar får man gå upp på kanten utanför pisten. Men när anläggningen är stängd så får man inte gå upp där.

Sände Mail precis till de och frågade vad som gäller i Norge. Lägger upp svaret här senare.
Och vad är skillnaden ur säkerhetssynvinkel? Har tourat mycket i Norge men aldrig haft behov av att gå upp i anläggningens pister. Dock flera gånger fortsatt från toppliftar. Myrkdalen mycket positiva till touring oavsett pist eller inte. Likaså till 99% täckningsbidrag från husbilar på parkeringen. Trots oändligt mycket mer snöfall än i Sälen m. fl.

Och vad är skillnaden ur säkerhetssynvinkel? Har tourat mycket i Norge men aldrig haft behov av att gå upp i anläggningens pister. Dock flera gånger fortsatt från toppliftar. Myrkdalen mycket positiva till touring oavsett pist eller inte. Likaså till 99% täckningsbidrag från husbilar på parkeringen. Trots oändligt mycket mer snöfall än i Sälen m. fl.
Om du läser det jag har skrivit så är jag inte mot det fortfarande? Jag har som jag skrivit att jag är van med det från Alperna. Det jag skriver är att du kan inte anklaga skistar för det...

Om du läser det jag har skrivit så är jag inte mot det fortfarande? Jag har som jag skrivit att jag är van med det från Alperna. Det jag skriver är att du kan inte anklaga skistar för det...
Och både jag och fredw har redan bemött detta ditt påstående med åsikten att indirekt kan vi det. Så vad är du ute efter? 5 varv till?

Även i Norge, och därmed även på Skistars anläggningar i Trysil och Hemsedal, verkar man formulera regel 7 i enlighet med FIS regler, istället för att som SLAO gör förbjuda uppåtgång:

7. Til fots i nedfarten​

Er du til fots, må du kun benytte ytterkantene av bakken.

B68F1311-2A0B-4D9B-A023-C534B7FA3913.jpeg
Man får alltså inte gå i backen med skidor på i Norge enlig https://alpinogfjell.no som jag fick svar från nu.

Du får gärna anklaga Skistar och jag kan väl oxå skriva att du inte kan anklaga de eller hur? Olika åsikter om vem som styr SLAO helt enkelt.
Men dessa olika åsikter har vi ju redan ventilerat så varför igen? Jag tror ju ganska säkert att en aktör med 53% marknadsandel kan påverka sin branschorganisation om man vill. Att påstå att man inte kan finner jag märkligt.

Edit

Senast ändrad:
Var tvungen att plöja igenom Slaos hemsida för att försöka reda ut hur maktförhållandena är. Det jag kan konstatera är att slao har 199 anläggningar som medlemmar, och att vid årsmötet varje år har varje anläggning en rösträtt. Detta enl slaos stadgar som går att finna här:

Således kan vi nog stryka påståendet att skistar ”äger” slao och dess rekommendationer.

Hittade en artikel/sammanställning i ämnet för Sverige (från hösten 2020);

Hade förträngt att Åre erbjöd randonne i Vm8- området tidigare, men har väl blivit bortplockat i år. Hursom visar ju artikeln på att efterfrågan ökar och fler orter försöker lösa topptursmöjligheter på olika vis.
Blå tåget (uppför transporten mellan VM8ans dalstation och Olympiaplatån) gick onsdagar t o m v10. Tyvärr är det slut med det nu för säsongen.

Slaos säkerhet och sjukvårdsråd består för övrigt av 7 personer, varav 2 kommer från skistarsnläggningar. Således är skistar även där i minoritet.

Var tvungen att plöja igenom Slaos hemsida för att försöka reda ut hur maktförhållandena är. Det jag kan konstatera är att slao har 199 anläggningar som medlemmar, och att vid årsmötet varje år har varje anläggning en rösträtt. Detta enl slaos stadgar som går att finna här:

Således kan vi nog stryka påståendet att skistar ”äger” slao och dess rekommendationer.
Har länkat deras sidor minst en gång men uppenbarligen så finns det någon som tror att Skistar styr över alla anläggningar..

Oj, vilken lång tråd!! Med risk att ha missat något inlägg kan nämnas att det finns lite diskussioner i Norge också. Här räknas en skidbacke som utmark och är därmed innefattad i allemansrätten. Det innebär att exempelvis folk som kommer ner från fjället har all rätt att få lov att använda backen för att komma ner igen. Så vitt jag har sett är problemet störst runt platser där det inte finns en massa andra möjligheter till toppturer. Läste 2017 att Nittedal i Norge hade ett dilemma med att det var en massa människor som gärna gick upp i backarna som kostade en hel del pengar per dygn att hålla igång. Problemet i deras fall var troligen att det var inte speciellt många turister, dom hade dessutom ingen möjlighet att ta betalt. Man har ju rätt enligt allemansrätten att åka ner. Det som kvarstår här är säkerhet, på alla platser fungerar det inte på grund av korsande backar eller högt tryck. Jag tror därför att det är bäst att dom som driver anläggningarna får lov att fatta dom besluten själv. Glad påsk, nu börjar säsongen för turer:)

Ursprunget till denna diskussion är ju att en av SLAOs anställda ursäktande hänvisade till SLAOs stadgar, som om det var något utomstående organ.
Om inte ens Skistar, den absolut största medlemmen i SLAO, med absolut mest inflytande där (eller?) tar eget ansvar för utformningen av de regler som SLAO själv har skapat (och kan ändra om de vill), vem gör det då?

Ursprunget till denna diskussion är ju att en av SLAOs anställda ursäktande hänvisade till SLAOs stadgar, som om det var något utomstående organ.
Om inte ens Skistar, den absolut största medlemmen i SLAO, med absolut mest inflytande där (eller?) tar eget ansvar för utformningen av de regler som SLAO själv har skapat (och kan ändra om de vill), vem gör det då?
Har svårt att tro att SLAO betalar lön till den person stoppade TS. Den personen är väl anställd av liftbolaget och hänvisar till SLAO Regelverk som är framtaget av 199 olika anläggningar?

Har svårt att tro att SLAO betalar lön till den person stoppade TS. Den personen är väl anställd av liftbolaget och hänvisar till SLAO Regelverk som är framtaget av 199 olika anläggningar?
Skrivfel, menar en av Skistars anställda.

Men visst. ”Fråga inte mig jag bara jobbar här”, typ. Precis den typ av svar du vill ha från en representant från det företag som har det största medansvaret för reglernas utformning.

Men det var ju egentligen inte denne pistör utan du och andra här som vill tona ner Skistars inflytande över SLAOs regelverk. Vilket är missledande. Senast jag tittade hade t ex Skistar två representanter i SLAOs styrelse, vilket ingen annan operatör hade. Samt flera röster, eftersom de äger flera anläggningar. Kalla den positionen dominerande eller ej.

Att regeln är utformad som den är beror förstås INTE i grunden på att ”den är utformad av SLAO”, det är ju en pseudoförklaring utan djupare mening. Regeln beror på att de som bestämmer inom SLAO, där Skistar sedan länge är den enskilt absolut störste aktören, vill ha det så. I detta fall gissningsvis främst eftersom frågan hittills inte varit aktuell.

Tillbaka
Topp