Skistar igen - inte topptura

Skulle vara intressant få att veta vad det är som motiverar er att göra fria toppturer (jag har ju aldrig sysslat med sådant, och har heller tyvärr aldrig varit intresserad av uthållighetssporter).
@RandoScando är ju såvitt jag förstår även bergsbestigare, och då finns det väl andra typer av "adrenalinbehov", och @Skantz är väl snarare äventyrare typ Göran Kropp och Ola Skinnarmo?

Men ni andra topptursåkare som @Ivo del Brallo , vad är det som lockar med att investera 1 timme svett (300 fhm) för att åka 1 minut utför? (OBS! Inte menat på något nedlåtande sätt).

Skulle vara intressant få att veta vad det är som motiverar er att göra fria toppturer (jag har ju aldrig sysslat med sådant, och har heller tyvärr aldrig varit intresserad av uthållighetssporter).
@RandoScando är ju såvitt jag förstår även bergsbestigare, och då finns det väl andra typer av "adrenalinbehov", och @Skantz är väl snarare äventyrare typ Göran Kropp och Ola Skinnarmo?

Men ni andra topptursåkare som @Ivo del Brallo , vad är det som lockar med att investera 1 timme svett (300 fhm) för att åka 1 minut utför? (OBS! Inte menat på något nedlåtande sätt).
Jag vill nog vända på resonemanget: det behövs bara 2 timmars knatande för att nå åkning i världsklass (här i Jämtland finns många toppar på 700fhm=2 tim uppför). Jämför åbäket/priset för att trängas med turister i skidanläggning, där du får hasa runt i sönderkörda pister. Men visst: tidig Manchester morgon kan vara ok eller åka lift så länge det snöar (så länge man får åka ospårat).
För att nå riktigt bra åkning krävs det helt enkelt att man drar på hudarna (sen kan man ha olika obcena ”toppritualer” 😱)

Jag gillar upplevelsen av att gå uppför, ibland i lugn och ro där rekreation och god fika är lika viktig som antalet höjdmeter och ibland för att se vad kroppen orkar med.
Jag har full förståelse för att många inte ser tjusningen med att lägga så mycket tid på så kort åktid men att efter x antal timmar få njuta av orörd snö på ett fjäll utan andra än ens vänner/resesällskap är en riktigt härlig känsla.

Det är mer en anledning att vara utomhus på ett trevligt ställe, typ som att paddla kajak, åka långfärdsskridskor eller gå i fjällen. Med 300 hm/timme är det inte speciellt jobbigt bara man är rätt klädd och inget skaver. Till skillnad mot vandring slipper man både ont i fötterna av all sten och att gå ner.

En referens som har att göra med vissa ”topptursritualer”. Jag vet egentligen inte mer om just detta och det är jag nog tacksam för. 😉 Kanske finns det fler ”ritualer”, kanske värt en egen tråd?

Tack alla för fina beskrivningar av toppturande. Man blir sugen att testa.
den där känslan när man kommer upp på toppen, bajsar en rejäl korv, drar av hudarna och har 1300fhm med puder framför sig....

Edit: jag har nog inte toppbajsat sedan -94 så det är preskriberat 😇

Senast ändrad:
den där känslan när man kommer upp på toppen, bajsar en rejäl korv, drar av hudarna och har 1300fhm med puder framför sig....
Så många frågor som dyker upp….
Gräver du latringrop, hur gör du om det är flera på toppen och toppen är relativt platt, blir hela turen bortkastad om du inte är nödig på toppen, 30m/s ?
Personligen blir det gärna en klunk Fernet eller två och sen känner jag mig som en cooling och åker ner.
Edit: Nu förstår jag skistars ovilja till att ha toppturare i backen : )

Senast ändrad:
300 fhm i en timme är ganska mycket. För oss, gamla tjockisar, jag ofta med en splitbräda, brukar det hellre vara 250 fhm per en timme. Om man måste hela tiden titta på kartor, är inte alls säker på routen, vill fotografera litet, dricka, ha pauser osv., då tar det ganska mycket tid.

T.ex. jag tycker, att att åka fem mil med längdskidor är mycket lättare än att åka uppför något 1000 meter i fyra timmar.

300 fhm i en timme är ganska mycket. För oss, gamla tjockisar, jag ofta med en splitbräda, brukar det hellre vara 250 fhm per en timme. Om man måste hela tiden titta på kartor, är inte alls säker på routen, vill fotografera litet, dricka, ha pauser osv., då tar det ganska mycket tid.

T.ex. jag tycker, att att åka fem mil med längdskidor är mycket lättare än att åka uppför något 1000 meter i fyra timmar.
Är ju väldigt viktigt att ta med kilometerna i guide-uppskattningen, gör man det brukar den slutgiltiga uppskattningen landa på närmare kanske 200 hm/h.

Juste, glömde också @PisteCarver angående maraton - jag springer inte maraton, sånt är för Stockholmare ;)

Vid sökning efter ledtrådar avsedda för en annan tråd här på FR så hittade jag denna praktiska facilitet långt in/upp i en dal bortom Engelberg. Kanske något för nödiga svenska toppturare?

1627044194330.png

Fel tråd, men säger Spannorthütte. :cool: Tror de byggt till sen den bilden togs...
Korrekt! Fast dasset är iofs inte allt, så här ser det ut på en annan bild som min lokala spion skickade. Misstänker att dasset inte är anslutet till det kommunala avloppet men det ger ju visuell avskildhet både för brukarna och övriga som slipper beskåda själva akten. Man kanske t o m skulle våga ta med Ivo till en sån plats.

1627049041343.png

Om det finns någon annan tråd som ni vill ha hjälp med att spåra ur så hör av er. :)

Husbilen tryggt parkerad för sommaren på Björkö, Göteborg - med fungerande toalett kan jag lova er alla som var oroliga i vintras.

Angående varför man toppturar så är mycket redan sagts här innan. Har själv varit igenom faserna tidigare och upplevt både det goda med naturupplevelse, orörd natur, lössnö utan hets m.m. Men sedan började vi också tycka flera timmars slit upp för några minuter ner var dålig utväxling och sålde splitboardarna för några år sedan.

Men årets månad i stängt Livigno och nyinköp av spliboards gav en helt ny upplevelse. Förutom måstet förstås, med stängda liftar, var det en fantastisk upplevelse från att gå från slit uppför med blodsmak i munnen till att det plötsligt var helt problemfritt att gå i timmar utan att ens pausa. Tillbaka i Sverige sprang man uppför Sälens pister på 15 minuter utan paus och utan att ens bli anfådd. Helt märklig upplevelse och ger en viss insikt i varför vissa tycker det är ok att springa upp för t.o.m. pisterna i alpern för att sedan bara lägga en 11 rätt ner med sina tandpetare.

Når man dit hän igen, utan covid-tvång?

Hej @JAndersB ,
Kul att du är tillbaka igen!

Du la ju upp så många fina videos från Livigno i vintras, och det lutar åt att jag åker dit i vinter.
Skulle mycket uppskatta tips på var man hittar pistnära offpist där. Med moderat lutning (vill inte vara med om några laviner) för säkerhetens skull.

Hej @JAndersB ,
Kul att du är tillbaka igen!

Du la ju upp så många fina videos från Livigno i vintras, och det lutar åt att jag åker dit i vinter.
Skulle mycket uppskatta tips på var man hittar pistnära offpist där. Med moderat lutning (vill inte vara med om några laviner) för säkerhetens skull.
I princip överallt mellan pisterna. Enorma ytor. Förstås körs det upp här också och då kör man ner på baksidan från Mottolino-liftarna, ner till Trepalle och tar bussen tillbaka till liftarna. Går varje timme. Finns även andra varianter men lite mer krävande så kanske för nästa steg.

Glöm inte lavinutrustning. Både ett krav och en självklarhet. Vi har löst ut laviner mitt i systemet och häromåret dog en i samma ravin.

... och då kör man ner på baksidan från Mottolino-liftarna, ner till Trepalle och tar bussen tillbaka till liftarna....
Trepalle har jag hört talas om, inte bara p g a namnet låter kul på italienska (tre kulor.., kanske en lokal anatomisk variant?)
En av Europas absolut högst belägna byar på ca 2100 meter, med åretrunt bofast befolkning. Och en av orsakerna, förutom snötillgången, till varför Livigno av italienarna kallas för "lilla Tibet".

Senast ändrad:
Trepalle har jag hört talas om, inte bara p g a namnet låter kul på italienska (tre kulor.., kanske en lokal anatomisk variant?)
En av Europas absolut högst belägna byar på ca 2100 meter, men åretrunt bofast befolkning Och en av orsakerna, förutom snötillgången, till varför Livigno av italienarna kallas för "lilla Tibet".
Och med husbilsställplats i Passo Eira, på just 2100m. Fantastisk vy över Livigno dalen för after ski-ölen.

Många i Italien som turar pist, och det pistas även fram specifika tur-leder upp till de flesta passen.

Men ingen spandex-skimo-italienare kan slå tidernas hårdaste man som jag träffade på flera dagar i rad långt utanför systemet:
Han kallades "SideStep Luigi".
Nästan varje dag såg man något som från håll såg ut som ett långt skoterspår från någon gryta upp mot en topp. Tills man kom närmare och såg att det var en italienare i jeans som matar på 500 höjdmeter "sidestep". Inga hudar, inga turbindningar, bara pannben.

Bilagor

• 20200218_121552(0).jpg
    20200218_121552(0).jpg
    853.6 KB · Besök: 253
hörde just att Aspen kommer ta betalt av "upphillers" i år (tidigare ha de gjort en grej av att det varit fritt).

Men för er som vill kombinera topptur med liftåkning kan jag rekommendera det nya Multi-skipasset: Scandinavianskipass.com
Riksgränsen, Björkliden, Borgafjäll, Trillevallen, Bydalsfjällen, Huså, Tännäskröket och Väsjöbacken på samma säsongskort!

Dessutom ingår 5 dagar i Stranda och 5 dagar i Solheisen (Kaj Zackrissons lilla freeridepärla). passa på innan prishöjningen :giggle:

hörde just att Aspen kommer ta betalt av "upphillers" i år (tidigare ha de gjort en grej av att det varit fritt).

Men för er som vill kombinera topptur med liftåkning kan jag rekommendera det nya Multi-skipasset: Scandinavianskipass.com
Riksgränsen, Björkliden, Borgafjäll, Trillevallen, Bydalsfjällen, Huså, Tännäskröket och Väsjöbacken på samma säsongskort!

Dessutom ingår 5 dagar i Stranda och 5 dagar i Solheisen (Kaj Zackrissons lilla freeridepärla). passa på innan prishöjningen :giggle:
Viken bra produkt!! Har tyvärr inköpt kort i Åre, men hoppas på fortsättning m3d detta kort nästa säsong. En sida om att byta stuga/boende med varandra, så är de ett fint alternativ för liftburen offpist och många tillgångliga toppturs utmaningar!! Bra jobbat!!

Denna tråden är lite på nivån hundägare i märkeskläder som är ute och går i skogen och förfaras över mountainbikes. Dom skall ju vara ute i "sin fria natur".

Att ställa krav på att få gå gratis upp för en preppad pist utan att betala är så absurt att jag tror inte ens TS kan ta sig själv på allvar.

Vill du inte betala för snökanoner, pistmaskiner och därtill all personal mm så gå utanför då. I Sverige får du nog gå lite varsom pga allmänrätten, men utomlands kan du nog få betala även för det.

Tycker Skistar borde ta ut en smug-avgift för folk som skall gå uppför pisten. Jag tycker 5000kr / dag utöver obligatoriskt liftkort är rimligt.

Denna tråden är lite på nivån hundägare i märkeskläder som är ute och går i skogen och förfaras över mountainbikes. Dom skall ju vara ute i "sin fria natur".

Att ställa krav på att få gå gratis upp för en preppad pist utan att betala är så absurt att jag tror inte ens TS kan ta sig själv på allvar.

Vill du inte betala för snökanoner, pistmaskiner och därtill all personal mm så gå utanför då. I Sverige får du nog gå lite varsom pga allmänrätten, men utomlands kan du nog få betala även för det.

Tycker Skistar borde ta ut en smug-avgift för folk som skall gå uppför pisten. Jag tycker 5000kr / dag utöver obligatoriskt liftkort är rimligt.
Detta var så absurt så jag undrar om ens du kan ta dig självt på allvar. Jag kan det inte i alla fall. Så billigt kan det ju inte få vara att svettas i sitt eget underställ och nöta upp manschestern. Minst 10000 kr.

Senast ändrad:
Back in business ...

Himla trist inställning Skistar i Sälen har till skimo/topptur. Istället för att försöka hitta en konstruktiv lösning för de som vill gå upp för backarna totalförbjuder man det. Skistars pistvakter hänvisar till säkerhetsrisken ... och det kan ju absolut finnas en teoretisk risk. Men, men, hur stor är egentligen den praktiska risken, hur många olyckor har hänt på grund av att någon gått på stighudar upp i kanten av pisten? Jag känner inte till någon, gör du?

Ibland kan en viss civil olydnad vara på sin plats. I en pist nära dig efter att liftarna stängt och pistvakterna gått hem ... risken för olycksfall (och otäcka virus) är definitivt större på afterskin än i pisten.

/MM

_R6_0551.jpg

Senast ändrad:
Back in business ...

Himla trist inställning Skistar i Sälen har till skimo/topptur. Istället för att försöka hitta en konstruktiv lösning för dem som vill gå upp för backarna totalförbjuder man det. Skistars pistvakter hänvisar till säkerhetsrisken ... och det kan ju absolut finnas en teoretisk risk. Men, men, hur stor är egentligen den praktiska risken, hur många olyckor har hänt på grund av att någon gått på stighudar upp i kanten av pisten? Jag känner inte till någon, gör du?

Ibland kan en viss civil olydnad vara på sin plats. I en pist nära dig efter att liftarna stängt och pistvakterna gått hem ... risken för olycksfall (och otäcka virus) är definitivt större på afterskin än i pisten.

/MM

Visa bilaga 14723
Du eller din dotter? Din dotter vågar de väl inte säga till? :)

Rebellade lite i Kläppen igår…..
Inga klagomål hittills från pistörerna vi mött….
Och när man väl var framme blev det middag!😉
Trevligt ... :-) Kläppen har en mer liberal syn på stighudar under skidorna och där har vi inte stött på "patrull". Hör ju inte heller till Skistar.

Har inte heller varit något problem att knalla upp för pisterna i Trysil ... men här finns ju fortfarande en betydande skidkultur kvar trots att Skistar tagit över.

Och till alla 90-talister vill jag passa på att påpeka att detta inte är personangrepp utan mina hyggligt subjektiva synpunkter blandat med en viss ironi som gränsar till sarkasm riktat mot nordens största aktör i besöksnäringen.

/MM

Tillbaka
Topp