Skivbroms?

koona

Ny medlem
Skivbroms?
funderar på att köpa en ny frambroms då jag tycker att 160mm är för litet å tar dåligt funderade på en avid ball bearing 7 203mm vad tycker ni ??? helst under 700 kr

Senast ändrad:
Skivbroms?
Vad kör du för något ? DH,FR,Street ?

Om du streetar så är ju en 203mm skiva sjukt klumpigt och böjs lätt.

Skivbroms?
Avid BB7 är en riktigt schysst broms om man har bra wire/hölje/handtag och kan ställa in den rätt. En 160mm skiva räcker lätt till street, allt annat är bara onödigt. Lär dig meka med bromsen så ska du se att bromskraften räcker till och blir över.
Men som sagt. Kör något styvt hölje och wire så tar bromsen mycket bättre.

// R Ä n T

Skivbroms?
men nu är det ju så att på bromsarna jag har nu hayes mx2 så typ skrapar det å klingar när man bromsar mest bak inte lika mkt fram kan det bero på att det är stora lufthål i bromsen lr isf kanske jag bara köper 2 nya skivor som det är mindre hål i

Skivbroms?
Det kan bero på att du antligen inte skruvat åt oket/skivan tillräckligt, Oket är ocentrerat ( det justerar du enkelt med att lossa på dom 2 översta skruvarna och sedan trycker int bromshandtaget och skruvar fast medans du håller inne bromsen). Det dära med lufthålen i skivan låter väldigt avlägset då det finns skivor med betydligt mer/större luft hål och dom bromsarna skrapar ingenting.

Så helt enkelt, lär dig meka med din broms.

Skivbroms?
men det är så att ibland när jag tar ut cykeln så låter det ingenting det kanske är att det börjar låta när skivan blir varm ???

Skivbroms?
koona, kan även vara så då att nånting inte sitter fast korrekt så kan det ända position då det t.ex får en stöt av ett bunnyhop t.ex.

pinkjibber ; Att du kör DH med kona har väl ingenting med frågan att göra.

Skivbroms?
bara när du weelar? det kan bero på att skivan e lite sne eller att oket inte sitter åt men att det låter lite kan det göra och det är inget som går sönder

Tillbaka
Topp