Det är svårt att avgöra hur allvarlig den där skadan är. Gör som Are1977 säger och flexa skidan. Knaskar det tydligt så är skidan oanvändbar. Lite knakljud kommer det dock alltid från bindningen, men du märker direkt om skidan är kexad.
Om det krånglar med återköp, eller om skadan verkar vara begränsad till topsheeten, så bör du laga den innan du åker på den.
oblic sa:
Ja. Totalt värdelös. Det enda den gör är att omöjliggöra en riktig lagning. Den epoxyn är alldeles för spröd för att fungera på skidor, oavsett om det är delamineringar eller topsheetskador. Dessutom blir den inte tunnflytande om du värmer den, utan härdar istället på 30 sekunder. Lägg en tjuga extra och välj en långsamthärdande epoxy (5-24 timmar) som du dels kan värma och få att rinna ner i skadan, och som dels ger en mycket hållbararare och mer elastisk fog.
Några förslag: Casco Araldit Blå/Pro, Loctite Super Epoxy (iofs bara 4 timmars härdning), eller liknande. De flesta långsamthärdande är bra. Du hittar den typen av lim hos de flesta bygg- och järnhandlare. Aralditen är den bästa jag har provat, och jag vet att tex Rusta hade den förr iaf:
http://www.rusta.se/pdf/product/4691.pdf
Värm upp skidan med en hårtork så att den är genomvarm. Applicera lim och se till att det rinner ner överallt i skadan. Jag hade kompletterat med ett lager på ca 100 gram glasfiberväv (ej "kaos"-matta, utan med 90/90-graders vävriktning) för att förstärka topsheeten och för att ge en viss cap-funktion, men det är kanske överkurs. Det ser ut som att du inte behöver några tvingar, men om det är något som är pressbart, så dra ihop skadan med ett erforderligt antal tvingar. Kolla samtidigt över resten av skidan för att se om det behöver tätas eller repareras mer.
Tipskadan spelar ingen roll. Går den av så gör den. Men det går inte att laga den på ett vettigt sätt. Det håller aldrig sen när man åker ändå.