Skönhetsfel eller trasig? [Bilder]

oblic

Ny medlem
Köpte mig ett par Elan Mantis M10 Carvingskidor igår för en överkomlig summa på blocket. Såg dock direkt att det fanns ett par "skador" på bägge skidorna och enligt säljaren var det endast skönhetsfel på dom.

Till min fråga, är det skönhetsfel eller skada? Oavsett så tänkte jag kolla upp om det går att laga med epoxi samt värme för att få ned limmet i alla sprickor. Tänkte handla limmet från tex. biltema, vilket isåfall?

Självklart kommer en antal bilder på sprickorna + en under bindningen.

Trasiga
Kommer nog att på sikt lossa stora bitar
Fanns liknande problem på Head för 5-6 år sen
Slutade att bitar av ovansidan lossnade

Senast ändrad:
Vid bindningen ser det ut som att det har lossnat större bitar av glasfibern och stålkanten, oavsett vad man säger om resterande sprickor är det definitivt en grov skada. Jag skulle utan tvekan begära ett återköp.

ALPINBUTIK: Men på Head upplevde inte jag det som ett problem. Dom delade ju så snällt ut nya skidor... :)))

Sprickorna vid toppen påverkar inte mer än för ögat, men skadorna vid bindningen var det kanske värre med.
Be en kompis hjälpa dig och göra en sk "blind flex" alltså känner du ingen skillnad mellan skidorna efter 10 flexningar så är allt frid och fröjd m kemikalier.. Men sätter du tio av tio på den skadade skidan så skulle jag häva köpet el kräva mkt reducerat pris. (finns alltid en säkerhetsfaktor också)

Heinz_p: Tack :D

ARE1977: Gött, ska testa detta när jag kommer hem. Får se om hela skiter går sönder eller om det håller. Ska man ha kvar bindningen eller går det bra att köra testet med dom på? Hitta denna video för att få en uppfattning om hur mycket man ska flexa
Är det så mycket man ska göra?

Det är svårt att avgöra hur allvarlig den där skadan är. Gör som Are1977 säger och flexa skidan. Knaskar det tydligt så är skidan oanvändbar. Lite knakljud kommer det dock alltid från bindningen, men du märker direkt om skidan är kexad.

Om det krånglar med återköp, eller om skadan verkar vara begränsad till topsheeten, så bör du laga den innan du åker på den.

oblic sa:
Ja. Totalt värdelös. Det enda den gör är att omöjliggöra en riktig lagning. Den epoxyn är alldeles för spröd för att fungera på skidor, oavsett om det är delamineringar eller topsheetskador. Dessutom blir den inte tunnflytande om du värmer den, utan härdar istället på 30 sekunder. Lägg en tjuga extra och välj en långsamthärdande epoxy (5-24 timmar) som du dels kan värma och få att rinna ner i skadan, och som dels ger en mycket hållbararare och mer elastisk fog.

Några förslag: Casco Araldit Blå/Pro, Loctite Super Epoxy (iofs bara 4 timmars härdning), eller liknande. De flesta långsamthärdande är bra. Du hittar den typen av lim hos de flesta bygg- och järnhandlare. Aralditen är den bästa jag har provat, och jag vet att tex Rusta hade den förr iaf:
http://www.rusta.se/pdf/product/4691.pdf

Värm upp skidan med en hårtork så att den är genomvarm. Applicera lim och se till att det rinner ner överallt i skadan. Jag hade kompletterat med ett lager på ca 100 gram glasfiberväv (ej "kaos"-matta, utan med 90/90-graders vävriktning) för att förstärka topsheeten och för att ge en viss cap-funktion, men det är kanske överkurs. Det ser ut som att du inte behöver några tvingar, men om det är något som är pressbart, så dra ihop skadan med ett erforderligt antal tvingar. Kolla samtidigt över resten av skidan för att se om det behöver tätas eller repareras mer.

Tipskadan spelar ingen roll. Går den av så gör den. Men det går inte att laga den på ett vettigt sätt. Det håller aldrig sen när man åker ändå.

oblic sa:
Heinz_p: Tack :D

ARE1977: Gött, ska testa detta när jag kommer hem. Får se om hela skiter går sönder eller om det håller. Ska man ha kvar bindningen eller går det bra att köra testet med dom på? Hitta denna video för att få en uppfattning om hur mycket man ska flexa
Är det så mycket man ska göra?
Du kan/ska ha kvar bindningen. Killen i video mesar ju verkligen när han flexar. Du kan böja rejält mycket mer än sådär. Flexa på så att du känner att skidan svarar. Det är olika från skida till skida, men du ska iaf trycka till med mer kraft än i videon. Jag väntade på att han skulle börja flexa, men det gjorde han ju aldrig :)

Fast hade jag köpt dom där för en "överkomlig summa på blocket" så hade jag nog inte gjort så mycket annat än åkt på dom så länge dom funkade, och nöjt mig med det. Och hade dom inte funkat alls hade jag känt mig blåst en stund och sen gått vidare i livet. Med lärdomen att köper man begagnat osett blir det inte alltid som man tänkt sig.

På bilderna där man ser EXPRESS på sidan och det är hål i glasfibret ser man att de är slipade med den där nya sliptekniken med vågor. Slipningen ser ut att ha rivit upp hålet. Dåligt jobb.

Har du gjort nåt med skidorna? Lagat, åkt eller både och i nån ordning?

Både M8:an och M10:an hade problem med att ytskiktet sprack, speciellt i toppen.
Jag har lagat M8:or som delaminerat i nosen och släppt i stålkanterna och de har hållt ihop men av bilderna av döma tycker jag att skadorna runt bindningen påvisar att skidan kan vara knäckt!?

Flexa och försök känna skillnader mellan skidorna, naturligtvis kan du bygga upp skadan vid bindningen med epoxy, och förhoppningsvis har du inte betalat mer än 500-1000 kr för skidorna.

d216208d95df1d25ff87be7f63588a15.jpg

Någon har ju landat på något hårt och krossat skidan...
De där bör enbart köpas/säljas som trasiga.

Håller med rabbit, har ett par head monster som ser exakt likadana ut efter att ha landat på ett vägräcke. Skidan funkar fortfarande men inbillar mig att den känns konstig i pist. För mig var det ett bra incitament att köpa nya lagg...

Testade att flexa och jag tyckte mig inte höra något och då tog jag i ordentligt. Köpte Loctite Super Epoxy och åkte ett par gånger och de verkar hålla ihop. Köpte skidorna för en spottstyver så håller tummarna :D

Får tacka för all input, om det dyker upp något nytt så postar jag här:cool:

Lånar tråd!

Har ett par Salamon threat som har fått några sprickor. Undrar om det går att lösa med lite lim eller om jag bör tänka på att skaffa mig ett par nya. Skaffade dom förra vintern så det är inte ett par lagg som följt med mig sedan 1980, det känns ju som att skadorna inte borde vara för stora med tanken på att dom inte är gamla och jag i stort sätt bara hoppar.

Jag har även fuckat mina skistoppers, men det är väll bara att fixa ett par nya och sätta dit antar jag. Eller ser ni några skador som gör skidan oduglig?

FabbeH sa:
Lånar tråd!

Har ett par Salamon threat som har fått några sprickor. Undrar om det går att lösa med lite lim eller om jag bör tänka på att skaffa mig ett par nya. Skaffade dom förra vintern så det är inte ett par lagg som följt med mig sedan 1980, det känns ju som att skadorna inte borde vara för stora med tanken på att dom inte är gamla och jag i stort sätt bara hoppar.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/e7d56198c0151be2975a9c301249cf83.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/25ab99e6a4adf47ce87a74d67d3d14cf.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/c5ff1721e0843c63bfea41baf652af76.jpg[/url]

Jag har även fuckat mina skistoppers, men det är väll bara att fixa ett par nya och sätta dit antar jag. Eller ser ni några skador som gör skidan oduglig?

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/1940e56705b2a261dd2b34bbda2905c4.jpg[/url]

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/0f4b3b2a06f8614d22fa5b164b1e455d.jpg[/url]
herregud... du skulle sett mina gamla skidor :/

Köp ny skistopper och ha som reserv den dagen då denna lossar från skidan, vill du limma stålkanten eller fortsätt kör

Tänkte mest på om skidan skulle falla isär bit efter bit, och detta var början. Men om du säger att det är lungt är det väll det.

@FabbeH: Svårt att se på bilderna men, kolla om inte skistoppern bara är ditskruvad fel. Ibland händer det att folk "fäster" piggarna som håller ner främre delen av stopper-plattan direkt under den svarta plastkanten istället för i den metallbygel som är "gömd" under den svarta plastkanten.

Lite epoxi på stålkantsskadan så blir det som "nytt". För att återknyta till orginaltråden så är det förjävligt om skidor som OP's elan säljs som begagnade och hela. Säljs dom skitbilligt och man gör köparen uppmärksam på skadan är det ju en annan sak. Det mesta funkar ju att åka på.

Gott nytt år och snö till alla!

Tillbaka
Topp