Skor för liftvärd under Period 2

mrtnpttrssn

Medlem
Jag kommer jobba min första säsong som liftvärd under Period 2 (3 februari - 4 maj) och har lite funderingar angående skor. Jag har tittat på ett par Sorel Caribou Wool, som många som jobbar hela säsongen verkar tycka är bra, men kommer de bli för varma lite längre in på säsongen? Vattentätt vill man ju ha, speciellt framåt våren, och det kan ju vara hyfsat kallt även under februari/mars. Vad säger ni erfarna som har jobbat i liften tidigare?

Det beror alldeles på hur frusen av sig man är. Samt om man ska va i en sitt- el. drag-lift, och om det är nära till lifthus, samt hur arbetsam man är. I yrket är det inte helt ovanligt att vissa sitter inne i kuren 75% av sin arbetsdag, med en socka på huvudet & pillar på mobilen eller i sitt skrev. En del drömmer sig även bort i gamla nerurinerade nummer av Åka Skidor (tidning vilken det ordats en del 'gott om här på senaste) på sin arbetstid. När man rör sig så blir man ju varm/svettas. Vill man få återkomma till destinationen nästa vinter kan det vara bra att skotta bort snö, stå ute och hjälpa/prata med gäster. Sådant gillar pistörerna och din chef. Dubbla ull-strumpor i valfri vinterfodrad sko kommer man långt med som liftvakt. Viktigare än att de är varma är att de håller undan väta. Viktigt är också att vårda sina skor - ljummet vatten + tvål och sedan impregnering/wax på det. Också viktigt att skilja på arbete/fritid. Tas arbets-skor med ut på kvällens aktiviteter så kan de lätt förlora sina ursprungligen goda egenskaper. Jag talar om den eftertraktade vätan med den milda sältan - Obs!

Senast ändrad:
Tack för bra svar! Jag har läst det du säger limegreen, och inlägget som linder länkar, men det svarar inte riktigt på min fråga. Jag är inte så orolig för att skorna kommer vara för kalla, för jag är inte så frusen av mig och jag har läst bra om Sorel-skorna. Det jag är lite rädd för är att de kommer vara för varma istället, så att man går runt och svettas i skorna och blir kall för att man är blöt. Har inte sett att någon har lyft det här problemet, så det kanske inte är ett problem helt enkelt, men skulle vara kul om någon kan komma med lite feedback.

Jag vet lite mer om var jag kommer jobba nu, och det blir WC-liften. Berg eller dal vet jag inte just nu. Jag kommer försöka vara ute så mycket som möjligt och inte sitta still inne hela tiden, om det är möjligt, jag vet ju inte hur liften sköts för tillfället.

Senast ändrad:
Riktigt sköna snowboardboots funkar också, då kommer man snabbt ut i backen om man är sugen på att ta ett lunchåk eller två, eller om bara är för lat för att orka gå till lunchrummet.

Ska du jobba wc-liften kommer du sannolikt sitta rätt mycket inne och du kommer jobba både dal och berg en vanlig arbetsdag då man oftast byter vid lunchen.

Som du efterfrågar, för varma skor kan bli ett problem om man har lätt för att bli fuktig/svettig om fötterna. Du börjar oftast morgonen med skottning och uppbyggnad av köfållor vilket kan göra att man blir rätt varm och fuktig för att sedan stå still och bli lite kall i och med att det inte brukar vara speciellt mycket folk i början av dagen. Det är alltid bra att ha ett par extra strumpor med sig och kanske till och med ett par extra skor att byta till ifall man skulle bli "för blöt" vilket är en risk på våren då det kan börja töa och bli vattenpölar/sjöar vid påstigen, om man inte har helt vattentäta skor/stövlar.

Tips, om man vet med sig att man lätt blir fuktig om fötterna kan man pudra fötterna med "babypuder" innan du drar på dig ETT par bra ullstrumpor så håller man sig torr lite längre iaf.

Tillbaka
Topp