Slipa och Valla skidor själv

Spoox

Ny medlem
Sugen på att börja lära mig slipa och valla skidorna själv.

Har givetvis googlat runt och kollat alla Youtube-klipp som finns inom ämnet :)
Så! Nu behöver jag bara material och verktyg :)

Och då till saken, vart handlar ni era prylar? Vad måste jag ha? Vad bör jag ha och vad kan ni rekommendera?
(givetvis har jag en egen uppfattning men vill också se hur den stämmer med er)

Finns ju ett par videos om skidservice här på Freeride där dom både går igenom hur man gör och vad man behöver ha.'
Men du behöver ju iaf:
Vallajärn
Valla
Sickel
En hård och en mjuk borste.
Gummisnodd för att hålla upp skistoppersen. Funkar även med mindre spänndband

Kanthållare
Fil
Bryne
Klämma
Kantbortagare kan vara bra
Verktyg för att hänga kanterna.

XXL vet jag har haft schysta priser på vallapaket.

Sen är det alltid skönt att ha något att sätta fast skidorna i så de sitter still.

Bestämde mig inför årets säsong att just börja slipa kanterna på familjens skidor så införskaffade lite utrustning för det. Vallat har jag gjort sedan tidigare.

Ett bra startkit för att kunna slipa kanterna är Swix T0065. Den innehåller alla grejor som behövs för att komma igång. Kostar en del men troligen billigare än lösa delar. Innehåller en kantskärare, vilket inte framgår av specen. Sedan kan man behöva ytterligare en filmall med annan vinkel.
Det finns liknande kit från andra leverantörer. För bra priser kolla på t.ex. på amazon.de eller ebay.de.

En uppsättning hållare är bra, t.ex Swix T0149-50.

För vallningen är det som listas ovan tillräckligt.
Valla finns att köpa som 1 kg bulk ifall man man vill ha en enklare valla, funkar också för vallning inför sommarförvaringen.
Kolla t.ex. på Skistart.se.
De har också rotorset men borstar som man sätter på en borrmaskin. Det förenklar borstningen av belagen.

innan saker blir för komplicerade, vilken nivå förväntar du dig av ditt resultat? À freerider (stålkanter är för att skydda skidan och vallar gör jag två gånger per säsong) eller mer åt racehållet (det ska vara rakbladsvasst och valla gör jag för att kapa hundradelar)? Eller något där emellan?

Tillbaka
Topp