Smärta vid åkning med ny utrustning

• Trådstartare Trådstartare muchcup
  • Start datum Start datum
M

muchcup

Guest
Skrev detta i en annan tråd men vet inte ifall det var rätt forum, gör därför en egen tråd utav det.

Jag köpte en helt ny set up förra helgen men är nu väldigt bekymrad

Bräda: Burton un-inc 158
Bindning: Burton CO2
Boots: Thirtytwo lashed

Jag trodde att äntligen skulle få en shysst utrustning som inte gav smärta i fötterna vid åkning, men detta var till och med värre än det jag körde förr. Just nu är jag lite smått desperat för att jag lagt stora pengar på en dyr utrustning som inte var bättre.

Jag vet inte vad jag ska göra, när jag testade grejerna i butik satt det skitbra, skon satt skönt på hela foten. Jag värmde även skon ett par dagar senare. I helgen nu var jag uppe och körde i två dagar och det gick verkligen inte att njuta av åkningen pga en sån smärta. Först knöt jag ganska hårt vilket gav mig kramp och smärta, efter det provade jag att snöra lösare och lösare ända tills jag nästan kunde dra upp foten ur skon när den var knuten. Jag provade olika hårdhet både på bindningen och på snörningen, allt detta utan resultat, jag var tvungen att vila vart vartannat åk pga sån smärta i fötterna. Vad ska jag göra?? Kan jag göra något eller är detta helt enkelt fel sko för mig? Är detta normalt vid en ny sko? Är det någon "inkörningstid" på skor?

dogge24 sa:
man ska alltid prova att gå runt med skon hemma i huset ett par timmar och kolla om den verker .
Tror ärligt talat inte jag hade fått ont i fall jag hade gjort det, den kändes väldigt skön efter 10 minuter i alla fall.

32 har en väldigt bra innersko som man bakar efter foten, detta ska de göra där du köpt den. Har de inte gjutit skon efter din fot eller åtminstonne erbjudit sig/förklarat att detta ska göras tycker jag att du ska fråga säljaren varför. Därefter tar det i regel iaf någon veckas åkande innan du slitit in skon såpass att den börjar anpassa sig efter din fot. Köpte själv nya boots denna säsong och det tog några dagar innan de gav med sig, nu älskar jag dem=) står även lite i denna tråd på snowboardsverige.se
http://www.snowboardsverige.se/forum/index.php?showtopic=911
Du behöver inte köpa nya skor.. förutsatt att du inte handlat dig helt åt helvette fel storlek på dem du har, men har jag svårt att tänka mig.

SleazyRider sa:
32 har en väldigt bra innersko som man bakar efter foten, detta ska de göra där du köpt den. Har de inte gjutit skon efter din fot eller åtminstonne erbjudit sig/förklarat att detta ska göras tycker jag att du ska fråga säljaren varför. Därefter tar det i regel iaf någon veckas åkande innan du slitit in skon såpass att den börjar anpassa sig efter din fot. Köpte själv nya boots denna säsong och det tog några dagar innan de gav med sig, nu älskar jag dem=) står även lite i denna tråd på snowboardsverige.se
http://www.snowboardsverige.se/forum/index.php?showtopic=911
Du behöver inte köpa nya skor.. förutsatt att du inte handlat dig helt åt helvette fel storlek på dem du har, men har jag svårt att tänka mig.
Jag har gjutit dom efter mina fötter, dom värmde upp skon och sedan stod jag i snowboardställning i 15 minuter med en "silikontutte" på tårna och sedan en strumbyxliknande strumpa på foten.

Hur upplevde du dina skor första tiden? Du säger att det tog ett tag för att dom anpassas efter din fot.

Kan det finnas något hopp om att skon kommer bli skön? Jag ska upp till tandådalen nästa helg och köra 3-4 dagar också.

Jag hade tidigare grymma smärtor i mina fötter av pjäxorna. Vad jag gjorde var att gjuta en innersula av mina fötter som gör att foten behåller sina naturliga form, dvs att trots att jag knäpper igen pjäxorna hårt så trycks inte min hålfot ner, vilket var orsaken till smärtorna.

Sulan kostade 700 Kr att gjuta på Adrenalin i Luleå, den bästa investering jag gjort. Man slipper öda en massa energi åt att ha ont i fötterna och istället bara njuta av att vara på berget.

muchcup : Mina skor kändes sköna hemma i vardagsrummet men gjorde ont efter ett par åk på brädan, smärtan började vid lilltån och sedan längskanten av foten bakåt mot hälen. har även tidigare haft problem med smärtor i hålfoten när nya boots har slitits in. efter några dagars aktivt åkande var smärtorna helt borta och sedan dess har jag inte haft några problem med fötterna som beror på skorna, dock står det i den länkade tråden om ett annat mindre bekymmer med ömma fossingar.
Skulle nästan kunna sätta pengar på att erkänt bra boots som 32 blir bra för de flesta bara storleken är rätt och man ger dem tid att slitas in ordentligt. Så ut å åk utav bara helvette så tror jag att både dina skor och dina fötter kommar att kännas mycket bättre snart.

Hepphepp

Nya grejer ska göra ont!

Senast jag köpte tt par boots som var sköna innan jag vant fötterna vid dem var jag tvungen att köpa nya igen efter en månad. Om bootsen är bekväma ifrån början så är de antagligen för stora och/eller för mjuka. (nu såg jag på din set-up att du nog gillar mjuka boots, men ändå)

Bootsen jag har nu gjorde ont som fan första veckorna, men nu sitter dom grymt!

GotlandInteIStAnton sa:
Nya grejer ska göra ont!
Självklart ska de det.
När du testar skorna i några minuter bara sådär så kan de kännas hur sköna som helst, men att åka med dem är en helt annan grej. Och det gör ont, ja, men det är bra!
För när du använder skorna ordentligt (alltså vid åkning) så slits och formas de och i och med att de gör det så formas de efter din fot och din fot vänjer sig vid dem vilket gör att de kommer sitta perfekt efter 3-4 dars åkning. Om de istället skulle suttit perfekt från början och SEN slitits skulle de blivit för stora i slutänden och du skulle fått smärtor av det istället.
Så genomlid nu nån dags åkning av smärta och njut resten av säsongen istället för tvärt emot.

hej! gör formgjutna sulor. det kommer få bort det som känns som kramp i fötterna. det ökar blodcirkulationen och höjer upp hålfoten så att du inte får sendrag.

har själv gjort det och det är superbra!

`//Hellberg

Senast ändrad:
som jag skrev i din andra tråd:

"Jag köpte mina 32 lashed i början på förra vintern och i början fick jag sjukt ont i fötterna av dom även fast dom kändes perfekta i storlek innan.
När jag tog av mig bootsen efter att jag hade första heldagen med dom kunde jag knappt gå, så ont gjorde det..
Men jag antar att dom formar sig lite efter foten(även om man inte väljer att gjuta dom efter foten) för efter det har jag inte haft några som helst problem med dom. Jag åkte väldigt mycket snowboard förra vintern och har inte haft det minsta ont i fötterna efter det.
Tvärt om är dom nu de skönaste boots jag någonsin provat och jag kommer aldrig byta till ett annat märke.

Storlekarna är ungefär som vanliga skor tycker jag, eventuellt lite små.. Jag har 41-42 på vanliga skor och 42,5 på mina 32 boots. (har lite tjockare strumpor när jag åker bräda också)"

ge dom lite tid så kommer dom funka finfint tror jag..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp