smutsig bräda

GurraMan

Ny medlem
smutsig bräda
Nån kunnig inom vallning som kan ge tips för hur jag ska göra ren brädan nu inför sommaren. Undersidan är lite skitig (Inte överdrivet men lite..) Vägrar använda vallaväck eller dylikt.

smutsig bräda
Om du vallar brädan & sedan sicklar av det innan det har blivit kallt så brukar man få med sig lite skit. Varför inte använda vallaväck?? Det är ju bäst & sen är det bara att valla in den igen.

smutsig bräda
Finns ingen orsak att inte använda vallaväck! men vill du inte de så kan du varmrengöra skidorna genom att med hög värme smälter ut paraffinet så det är "flytande" därefter så sicklar du av brädan direkt innan de hinner stelna. Då brukar mycket skit följa med. Borsta sen med mässingsborste efteråt. Är man inte nöjd så är det bara att göra det en gång till.

smutsig bräda
vallaväck torkar ut belaget och ska inte användas om man inte håller stenhård ordning på sin bräda/skidor vad gäller vaxning och annat underhåll...

smutsig bräda
Det finns gott om andra belagtävvare än vallaväck. köp en flaska på en liter för 100 kr, funkar hur brasom helst, det torkar inte ut belaget, men det tvättar bort fettet(vallan) så därför bör man vlala den direkt efteråt!

smutsig bräda
shysta tipps som även jag behövde men då jag är ganska novis vad beträffar valla och den sorten, så har jag en fråga som troligen låter dum i er kunnigas öron.
men vad är vallaväck?

och hur bra är snabbvalla på burk som man skaka och trycker sen stryker ut.
duger det bara som valla mellan gångerna man åker?
eller skulle man kunna köra de som mellan säsongs skydd på en bräda?

smutsig bräda
vallaväck är ett lösningsmedel som används för att ta bort valla.. simple as that.

Snabbvalla är bra om du ska ha bra glid i några åk, ungefär så länge håller det. Det duger väl.
Men som "mellansäsong" valla ska du ha något riktigt vax.

angående skitigt belag har jag ett annat tips:
i slutet på förra säsongen var vi i hammarbybacken och körde nån typ av jam, och som alla vet ligger H-by mitt i city i princip och därför har fått sin beskärda del av smog och skit.
Därför blir belaget SVART, det såg verkligen ut som en 75 årig storrökares lungor på belaget. (jag hade gult belag innan, så det syntes tydligt)

Gled illa gjorde det också, vi försökte skrapa av skiten med sickel, och det blev bara marginellt renare.

nöden har ingen lag, så jag gick in i lifthuset och rotade fram en flaska t-gul, hällde på en tygtrasa och torkade av brädan. det blev INTE ETT SPÅR av skiten kvar. det vart verkligen HELT rent. Men det värsta var att belaget inte blev vitt av uttorkning, det såg nytt ut!

så torka av med tändvätska, och sen med vatten. Sedan lägger du på ny valla. Om just Ditt belag blir förstört så skyll inte på mig, min erfarenhet säger att det funkar prima!

smutsig bräda
lite grund tips

Hur du vallar brädan

Välvallade skidor ökar kontroll, svängegenskaper, och skyddar dina belag från hård snö (ex kanonsnö). Tecken på nött belag är du ser en vittonad färg. Vallning håller också dina belag från att oxideras, vilket hade gjort att små fibrer spretat ut och tagit tag i snön.

En bra vallning håller sig i ungefär fyra dagar.
Vilken valla ska du då använda? Välj en främst med tanke på temperatur.
Slipa kanterna innan du vallar. Annars kanske du förstör vallan med en fil. Håll värmen på strykjärnet låg, precis så att vallan smälter (inte över 120° C / 248° F).

> Om du har en hållare, sätt skidorna i den.
> Bli av med all gammal valla och smuts, genom att valla med en mycket mjuk valla och sickla av den direkt medan den är varm, vilket jag föredrar framför olika
lösningsmedel.
> Dina skidor ska hålla rumstemperatur när du vallar.
> Droppa valla längs hela skidan genom att smälta den mot strykjärnet.
> Om det ryker om vallan är ditt strykjärn för varmt.
> Använd nu strykjärnet på belaget för att fördela vallan. Om strykjärnet klibbar
eller inte flyter mjukt, lägg på mer valla.
> Ställ skidan att svalna.
> Gör om proceduren på den andra skidan.
> Ge vallan gott om tid att torka.
> Ta nu fram en plastsickel och ta bort överflödig valla.
Hur mycket man vill ta bort är individuellt. Pröva dig fram!

smutsig bräda
Okej
då vet jag så pass mycket...

nu har jag vallat med swix BP88-60
Base Prep formula
om någon har koll på benämningar och namn.

ska man valla med något annat vax där efter eller funkar snabbvallan dirket sedan?
har hört talas om att man skall valla i lager.
hur väl ska man göra de på brädor?

Tillbaka
Topp