Snabba lagg, snabba tester,

Ace_DG

Aktiv medlem
Det har testats lite idag. Några Stöckli, några, Atomic, Dynastar, Völkl. Som bench-mark hade jag mina gamla Ross 9X 10.2 och ett par Atomic 10.22, faktiskt sprillans nya för dagen.

Ok, jag vet, man kan aldrig bedöma en skida riktigt efter 3-4 åk, men vissa egenskaper kan man raskt urskilja i alla fall.

Liten redovisning.
Stöckli Stormrider beter sig som en GS i pisten, stabil, lätt att få i sväng, bra kick.
Dynastar Speed Cross, racinglika egenskaper, stabil, lättåkt.
Dynastar Speed Course, ahhh, lika bra som förra året, mest lättåkta racingskidan, mjuk men det verkar inte göra nåt.
Atomic 9.21 (2002/2003) heter 9.20 i år. Provade för kort längd. Inte imponerande i jfr med race-skidor. Passade inte mig.
Völkl P50 F1 energy, krävande, kändes rätt rak(stor radie), stabil, bra kick.
Völkl P50 Race carve(?) lättåkt, tajta radier (eller större), stabil, mycket trevlig för en gubbracer som mig.

De flesta i Race-kategorin var likartade i egenskaperna. Man måste dock testa längre tid för att märka nyanserna.
Gammel-Rossarna står sig hyggligt fortfarande.

MEN alla fick spö av Atomic 10.22. Den stack ut från mängden så det märktes och blev över. Ser smal och ämmlig ut, men vilka lagg! Vinkla upp och håll i! Variera radien, inga problem. Bästa kantgreppet av alla idag (jorå, dom andra var välslipade också). Flera av mina gubbpolare har gått över till den här, och jag måste motvilligt erkänna att jag förstår dom.

Och föret då? Frusen, knallhård, senare polerad konstsnö. Perfekt för testning av pistskidor!

Eder Ace.

Det är lika bra att erkänna det! Jag är torsk på tester! Både Åka Skidor och Skiings testnummer håller på att falla i bitar efter att ha brukats såväl i sängen, TV-soffan, bastun, köksbordet, bilen och på ytterligare platser jag väljer att inte nämna...

Naturligtsvis suger jag även i mig inlägg som detta med ett smaskande ljud! ;-))

En lycklig idiot! / MM

Nu blir det ingen offpist i år, Alagna byttes hastigt och lustigt mot Zermatt och snön ligger bara kvar där den kammats randig gång på gång sedan den föll för 5 veckor sedan. Jag åker på lördag och har ingen aning om vilken skida som har bäst grepp på isen, vad som har kick i svängen eller vad som är stabilast i högsta fart.
Kollade under "Utrusting" på den här siten, men det är alldeles för många fullpoängare där för att vara trovärdigt.

Vilken av de du testade skulle du (eller någon annan) rekomendera mig att hyra nästa vecka?

Rossen, är det Pillans skida? Och är det de som heter T-power nu? Är dom nåt att ha?
Stöckli Laser SC???
Völkl P50??? Jag åkte på en Völkl som var för hård en gång. Den svängde nästan inte alls..
Atomic - vilken är deras storslalom toppmodell av alla Beta-grejor?

/Robert - 75 kilo, åker gärna fort, alltid brant.

I Zermatt hyr dom ut Stöckli knippevis, så varför inte Laser SC eller Laser GS, eller Stormrider. Stormrider klarar nog det mesta du kan utsätta den för under en vecka. Med sina 74 mm under foten och din nätta kroppsvikt kan den även ha en viss off-pistkapacitet. Jag såg i a f inga Stöckli Asterioder för uthyrning förra året, men du får väl leta up ett par i fall det börjar snöa.

Pillans Rossar lär vi dödliga aldrig hitta. Jag har ett par 9X 10.2 från 00/01. Styva, snabba. Har inte haft tillfälle att testa Årets 9X T-Power PPS, nånting. Lär vara en HELT annan skida än den äldre 10.2.

Vassaste Atomicen torde vara den ovan testade BetaRace 10.22. Den var mycket bra på hårdbakad snö, punkt! Hyr, testa!

Annars är Dynastars Speed Course underbart lättåkt, samtidigt vass. Finns säkert i Z åxå.

Du får väl hälsa Hornet från mig är du bussig! Hon är en skönhet väl värd att skåla för!

Ace

Pillan, Hermann, Anja, Fredrik Nyberg och de andra WC-åkarna åker inte på skidor som alls liknar butiksmodellerna så att välja efter det är ingen ide. T.ex. kör Pillan på 185 i storslalom, en längd som inte ens finns i T-power 9X programmet (181 och 188 finns). Fredrik Nyberg kör 198 och 193, båda längre än vad som finns i Salomons program.

Jag har själv en WC-modell av Völkls storslalomskida och det är stor skillnad mot motsvarande standardskida P50 F1. Intressant nog upplever jag WC-skidan som betydligt mer lättkörd, bl.a.

Generellt gäller att storslalomskidor inte går så bra när det är mjukt i backen. Det blir ingen sväng på grejorna om det inte finns något att trycke till mot helt enkelt. Gillar du hårdåkning finns många storslalomlagg som ger dig en riktig resa. Hur rå modell man skaffar beror mycket på hur mycket energi man vill lägga på att koncentrera sig på skidan. En skida som P50 F1 måste köras med en mycket aktiv och precis teknik för att funka bra. P50 RC är mycket mer lättkörd. Bland annat har den mer skärning både fram och bak och funkar att bara vinkla upp på kant i ingången till svängen samt ger bra kick i utgången även om den inte är uppladdad till max. Atomics Beta Race 10.22 (deras butiksracer) har jag inte provat, men enligt Ace låter den ju bra.

HitMe

Det var en Völkl P40 F1 nåting som jag provade för 2 år sedan. Iofs var det mjukt i backen men... ja, det var nog varken den eller skidan det var fel på.

Tack för tipsen även om jag helst ser att det kommer snö så att de andra verktygen får plockas fram...

Jag såg Hornet senast i påskas förra året, vacker & stolt. Jo, vi skålade.

Tillbaka
Topp