Snö i Åre v 17?

Lima70

Ny medlem
Snö i Åre v 17?
Hej..

Vi tänkte åka upp till Åre v 17 (Barnens påsklov infaller inte vecka 16 utan vecka 17 :( )..

Hur ser snöläget ut däruppe??

Läser man Skistars rapporter så har de "gott om snö", men de vill ju locka till sig folk, så jag vill gärna höra från oberoende bedömare hur läget är.. Jag är medveten om att det hinner förändras mycket på 1,5 vecka beroende på vädret .. men en "snöprognos" skadar ju inte.

Snö i Åre v 17?
Tror iallafall inte att "offpist" åkning skall stå högst på listan om du nu gillar det, se denna länk.
Hur läget är i backarna kan säkert någon annan svara på

Snö i Åre v 17?
Läget i backarna är betydligt bättre men gårdagens regn va ju ingen höjdare, blev ju tokförmycket slask :D

Och den som åker upp v.17 och förväntar sig offpist någonsin är ju lite utav en optimist och tar vi det på den snöfattigaste årevintern på 37 år så är det ju bara grädden på moset :D

Snö i Åre v 17?
Jag skulle inte styra mot Åre i påsk. Sämsta vintern på 37 år och en väldigt sen påsk - inga bra förutsättningar.
Ta Vemdalen istället, eller någon annan ort i Härjedalen. Betydligt mer snö och bättre förhållande generellt.

Snö i Åre v 17?
Håller med. Välj Ramundberget - 130 cm kallsnö (tror jag fortfarande). Själv brukar jag åka till Abisko och Riksgränsen på påskarna (tyvärr inte i år) och där finns det mycket snö.

Snö i Åre v 17?
Ja, inte är det bra, men heller ingen katastrof. För några veckor sedan var jag mer tveksam, men nu tror jag helt klart på att det kommer att finnas snö till v 17. Möjligt att någon enstaka lift får stänga, som Björnliften i Björnen? Ingen tvekan att Ramis har mer snö, men när det är vårslask spelar det inte så stor roll om det är 50 cm på fjället eller 130. Tidigare på vintern, när det fanns puderchans hade jag rekommenderat Ramis, Borga eller Kittel. Nu på vårslask talar fallhöjden i Åre till dess fördel. Jag tror på en bra påsk. Men som Marcus skriver, Vemdalen är ett bra alternativ. Tillräckligt stort för att ge variation och ok snöläge.

Snö i Åre v 17?
Tack för era svar ...

Är pisterna i hyfsad form så är vi nöjda ...

Någon som vet hur det är i t ex Gruvbacken i Huså, Edsåsdalen, Trillevallen och Storlien jämfört med Åre??

Hälsningar

Lisbeth

Tillbaka
Topp