Snökedjor till bilen - erfarenheter?

• Trådstartare Trådstartare 036
  • Start datum Start datum

036

Ny medlem
Nu är ju vintern här och jag har länge planerat att köpa snökedjor till min bil, en Volvo V70.
Jag är extra intresserad av Thule K-summit K-23, är det någon som har egna erfarenheter av att använda denna eller en annan Thule kedja, CL-10.
Alla erfarenheter är lika välkomna.....

Körde tidningar på 90-talet med en 745:a i Åre i många år och det var ju ingen bra kombination,men med ett par kedjor från Biltema som gick snabbt att lägga på så gick det som en dans.Dessa kedjor hade bara tvärgående länkar som gjorde att man kunde ligga på 70-80km/h.Hade nog aldrig några fastkörningar efter det.....Har dock aldrig provat kedjor med både tvärgående och längsgående länkar.

/H

Jag har använt Biltemas kedjor i alperna och har inte haft andra problem än att det är segt att sätta på kedjor i snöstorm. Öva ett par gånger hemma i dagsljus och fint väder innan du ger dig av samt ta med en jacka och handskar som är ok att smutsa ner.

Jag har ett par snökedjor från kwb, de är grymma. Super lätta att sätta på och ta av. Funkar även i ganska höga hastigheter utan att låta för mycket. Använde de nu i onsdags från jobbet här i stockholm då de va snökaos :P Köpte de när jag skulle göra säsong i alperna och har funkat prima i 3 år nu.

länk: http://www.kwb-ketten.at/

De till vänster

Senast ändrad:
Har ett par Thule CL-10 som varit med ner i alperna, aldrig behövt använda dem utan bara prövat dem hemma, men de är ganska lätta att sätta dit. Thule k summit ser jävligt overkill ut, jag skulle vilja påstå att vilken skit som hellst funkar när det är på plats men skulle passa mig för att köra speciellt snabbt, tänk centrifug med kedja i hjulhus.

Thule med självspänningssystem... som sades tidigare, glöm inte öva, men inte pa malat betonggolv :D

Tillbaka
Topp