Snöplaning på bullarna

zupermac

Aktiv medlem
Snöplaning på bullarna
Jag har ett par ISpeed (69 midjan) som jag kör med ibland och upplever att greppet bra när det är hårt och fint. Jag gillar att åka fort och är nästan alltid uppe med liften för att få så bra före som möjligt.

På EM/kvällen när "hasarna" har "bakat bullar" i backen så blir det liksom snöplaning på/genom bullarna/snöhögarna. I vissa fall blir det nästan som att pjäxan vill stanna kvar i högen. Det här gör att jag känner mig osäker och oftast blir det att jag tar det lugnare och inväntar morgondagen istället :( .

Igår var det en del nysnö i backen och på vissa platser väldigt mjukt/löst, nästan läskigt när man ligger på skär. Känns som minilavin under skidorna och man bara "flyter" iväg.

Undrar om det skulle hjälpa med en bredare midja, vad tror ni?

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
Är det en annan pistskida du är ute efter? Är du som jag någonstans mittemellan medel och duktig som åkare? Jag hade samma problem som du och för mig räckte det med att gå upp till en midja på 80 cm för att jag skulle få bättre flyt i uppkörd pist! De skidor jag har trivts bäst på är ITitan från Head och Völkl RTM 84. Dessa skidor funkar även i nysnö och pistnära offpist. Många skulle säkert rekommendera ännu bredare skidor och för mer offpist är det ju så. Men vill du ha skidor som passar en hel dag i pisten är det dessa jag rekomenderar.

Snöplaning på bullarna
Jag kan inte bedöma min egen nivå. Vad kännetecknar en medel till duktig åkare?
Ja, många rekommenderar RTM 84 och jag börjar undra om det finns en egen sekt för dessa (utöver Hendryx-sekten). ;) Förstå mig rätt, jag är sugen på båda, speciellt 917.

Jag gillar pisten och det är som bäst när man behöver skrika ur sig mjölksyran. Jag inbillar mig att jag lägger ner för mycket ibland och därför tar pjäxorna i bullarna. Genom att köra på bredare midja så kanske skidan inte sjunker ner lika mycket och jag kan hålla skäret bättre. Å andra sidan, tar jag bullarna på undersidan/nedsidan så slår nog pjäxan i iaf... teknikfel?

Ingen annan som känner av snöplaning på pjucken i uppkörd pist?

Snöplaning på bullarna
Speed is the key!

Men kanske inte just i det här fallet. Som föregående talare rekommenderar jag att du tittar lite på någon "frontside"-skida. Typ Ross experience 80-84-88 eller Elans bredare Amphibio-skidor. Lite mer under foten men svänger fortfarande på bra i de flesta sorters hårda underlag.

Men en tanke är väl också att gå upp ännu mer i bredd(runt 100mm) och få en skida med mer offpist i sig som ändå löser uppkörda pister med bravur, just med tanke på att du redan har ett par bra renodlade pistskidor så kan du bara bredda ditt utbud. Så behöver du inte ha två liknande skidor, bara en liten tanke! :)

Snöplaning på bullarna
Ja, jag förstår din tanke och jag är på väg dit. Just nu står det bara pist-lagg i garaget. Mitt stora problem är beslutsångest.

När pjäxan är bredare än midjan så blir det nog lätt att den tar i så fort det blir lite uppkört.

Snöplaning på bullarna
Jag är med i både RTM- och Hendryx-sekterna. (Har dock bara testat Hendryx Kobra och DeGüello.) Tror att en RTM 84 skulle passa dig perfekt.

Känner väl igen det du beskriver. Vedertagna termen är boot-out, vad det nu blir på svenska, att pjäxa-ur :)

Som alternativ till bredare kan man höja pjäxan. Vet inte mycket om ISpeed. Du kanske redan har en raceplatta? Annars kan du testa det.

Snöplaning på bullarna
(Kan bara tillägga att med en lite bredare skida blir eftermiddagarna verkligen en fröjd. Jag körde bara race-skidor för några år sedan och de första breda jag köpte mig var ett par Line Influence på hela 115mm i midjan. Ändå gick jag och ställde in race-skidorna redan före lunch när det var lite mjukare dagar. Hade det snöat under natten tog jag de breda direkt. Nu har jag fler skidor, men inget smalare än RTM 84. Det är inte ofta jag saknar något raceigare.)

Snöplaning på bullarna
För att de är jättesmala "raceskidor" blir ju exakt samma problem där att man köt fast med pjäxorna.

Är det väldigt mjukt i pisten och man fortfarande vill kunna lägga ner och köra på hårt behövs det en rejäl midja. Jag har bootat ur flertalet gånger på extrem p100 carbon i vinter. Lösningen senast blev k2 annex 108, tillräckligt smalt för att hålla åkningen intressant men samtidigt bred nog för att hålla pjäxan ur snön.

Snöplaning på bullarna
zupermac sa:
Ok, nyfiken i en strut. Varför inte Kobra eller DeGüello men RTM84?
Min fru (eller min fru och jag gemensamt beroende på hur man ser det) har just köpt ett par DeGüello, 180. De har demo-bindning så båda kan ha dem. Precis som bootfitta skriver är dessa supersmala race-skidor. Både jag och min fru tyckte att DeGüello var de bästa rena pistskidor vi testat. Tveklöst bättre grepp och lugnare gång med dessa på isigt underlag jämfört med RTM. De har rejäla raceplattor. Tiden får utvisa hur uppkört det skall ha blivit innan jag föredrar att byta till RTM.

För mig en DeGüellon en lyx. Inte svårt för mig att leva utan så smala skidor. Svårare att inte ha ett par riktigt breda som komplement till RTM.

(Kobran var lite bredare än DeGüello. Sålde dem när jag tyckte att jag inte ens behövde så smala skidor (79mm). Kanske sålde jag dem för tidigt och de är väl inte totalt väsensskilda från RTM 84, men RTM känns bättre off-pist. Hur stor skillnaden är i pist en uppkörd eftermiddag kan jag inte riktigt svara på. Hade inga plattor på mina Kobra vilket nog var en tabbe. På RTM sitter pjäxan ganska högt.)

Snöplaning på bullarna
Jag håller med tidigare skribenter ... en lite mjukare och bredare skida med tiprocker (eller fullrocker som RTM 84) gör stor skillnad i snöhögarna. En smal raceskida är extrem krävande i en uppkörd eftermiddagspist, den kör lätt fast i den lösa snön och eftersom den oftast är hårt dämpad och styv är den inte heller speciellt följsam vilket kräver att åkaren står helt rätt på skidan (hela tiden).

Det finns som sagt mängder med skidor i kategorin "Front Side Carvers", midjemått 80-90 mm som går kanonbra från tidig morgon till sen eftermiddag och är förhållandevis vänliga mot sin chaufför. Det går naturligtvis utmärkt att gå upp mot 100 mm i midja men då tappar man mycket av "pistkänslan" och får en skida som blir förhållandevis långsam kant till kant och tappar den kvickhet man har hos en mer pistanpassad skida.

/MM

Snöplaning på bullarna
Hur står sig någon av Extrems skidor i förhållande till RTM84 (jag gynnar gärna Årefabriken)?

Nu när ni kommer med förslag på skidor kanske jag ska tillägga att jag är 185 och ~86 naken och nykissad. :D

Snöplaning på bullarna
Jag har provat PT 84 och PT 92 och de passar mig inte alls. För mig går de inte att jämföra med RTM 84. Det finns många åkare duktigare än jag som tycker mycket om dessa, men det finns också mycket duktiga åkare som tycker som jag. Det kan ha med åkstil etc att göra och kanske åker jag lite old-school. Jag hade i alla fall noll isgrepp med PT 84 trots att de var nyslipade och fina.

Snöplaning på bullarna
Är du sugen på 917, så kör på den! Hela Hendryx-programmet är lättat till i år och 917 är riktigt, riktigt fin!
Och den byggs ju i Såå, precis som Extrem. :)

Extrems PT-modeller är lite på-och-av (särskilt 92an), åk dem aktivt eller ställ in dem i förrådet.
Jag tycker 917 är mer allround.

Men jag kan också stämma in i rekommendationerna om RTM84 ifall du vill hålla det lite smalare.

Snöplaning på bullarna
Idag var det bättre i backen och jag flög ur svängarna (när det var fritt). Riktigt roligt faktiskt och kände inte alls något behov av något bredare..

Jag som varit något skeptisk till bredare lagg i pisten. Idag fick jag åka lift med en tjej som hade 105:or Völkl, någonting. Såg kul ut i liften när vi tittade på våra skidor bredvid varandra. Ett par supersmala och ett par (för mig) superbreda. Hon såg inte så stor ut men åkte riktigt bra (förstå mig rätt). Såg henne senare från liften och hon verkade inte alls ha några problem med att köra på kant.
Gissa vem som (nästan) blev ifrånåkt av ett par bredare lagg när det blev uppkört senare på kvällen...

Fick även tips av en kompis på P100 som han hade. Han väger dock något mer än jag. Han tyckte inte alls att midjan var för bred i pisten. Bara att gasa, tyckte han. :)

Mer surf nu.. måste kolla... ;)

Snöplaning på bullarna

@zupermac
Självklart kan man köra på skär även med bredare skidor. Jag kan köra på rent skär i pisten med mina Völkl Kuro som mäter in på 132 mm i midjan. Men det är ju inte direkt optimalt i en hård pist och det är långt från kant till kant ... men fort och stabilt går det!

Men för 17, provkör lite olika skidor ... Hendryx 917 är en grym pistmissil trots sina 97 mm (?) i midjan. Står på min önskelista! :-)

/MM

Snöplaning på bullarna

@Mountain_Man
Ja, så är det nog men jag har bara haft smala skidor så jag vet egentligen inget annat (tävlat mot äldre syskon hela livet). Så fort jag har haft möjlighet så är det bara racer som testats. Har jag hittat något bredare som t ex 84 så har det känts som att vända pannkakor med pizzaspade (förlåt mig). Jag börjar nu inse att det kanske inte är så, och kanske borde prova några fler åk än de som man får då man lånar i backen från en leverantör. Sent ska man vakna..

Har dock ingen koll på vart man kan prova de olika skidorna i Sthlm-området. Alt. är att ta en sväng till en större skidort men då blir det så planerat och organiserat direkt, bara för att testa lite skidor.

Snöplaning på bullarna
Vill bara inflika att jag jag trivs kanon på mina PT 92 i välpreparerad pist, men precis som PhatFred skriver så är de inget att ha om man vill slöåka för då hugger de bara och hamnar på skär istället för att sladda. Är inte helt förtjust i dem när det blivit uppåkt heller, eller i offpisten för den delen då de har en jävulsk spårvilja och är rejält styva (i alla fall för mina 70 kg). Har även testat RTM 84:an och det är en fenomenal skida, men tyckte inte att den var fullt lika stabil som PT:n när det går undan. Som allroundskida tror jag dock att den är bättre.

Snöplaning på bullarna
I väntan på bättre tider gick jag in på Intersport och blev rekommenderad Rictor. Säljaren verkade inte gilla RTM84, som jag ville klämma på. Han tyckte tveklöst Rictor, 180-någonting.. hmm... har ingen koll på den.

Snöplaning på bullarna

@zupermac
K2 Rictor (finns i lite olika modeller) är säkert ett bra alternativ till RTM 84, kanske till och med bättre för vissa ... men det innebär ju inte att RTM 84 generellt är en sämre skida. ;-)

Du har ju tex: Romme Alpin på dagsavstånd från Sthlm. De brukar ha en hel del testskidor, kan vara värt ett besök. Vet inte exakt vad de har, men du kan ju ringa och fråga. Fika i toppstugan före 11.00 rekommenderas (sen blir det trångt och svettigt).

/MM

Snöplaning på bullarna
zupermac sa:
I väntan på bättre tider gick jag in på Intersport och blev rekommenderad Rictor. Säljaren verkade inte gilla RTM84, som jag ville klämma på. Han tyckte tveklöst Rictor, 180-någonting.. hmm... har ingen koll på den.
Provade Rictor för ett par år sedan, en modell i svart/grönt. Var verkligen inget märkvärdigt, inte dålig direkt men den hade inget särskilt som gjorde den attraktiv.

Snöplaning på bullarna

@Snowgod
Jag berättade att jag behövde något bredare än det jag har idag och det där var vad han hade på hyllan. Hans bästa val. Sedan berättade han att det inte var en värsting men som funkade både i pisten och på baksidan. Inget jag ska köpa och jag letar vidare...

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
Idag hittade jag killarna på Extrem i backen.

Provade följande skidor.
PT84
+ Svart med gröna kanter
+ Snygg
+ Väldigt skön att klicka på sig
+ Stabil, skön att köra
- Kändes kort

P100
+ Mycket bredare än mina Speed
+ Snygg blå färg
+ Feta
- Svårt att anpassa mig till bredden på bara några åk.

Opinion
+ Bra grepp i pisten
+ Svängde på bra när jag tryckte på
- Kändes plastig
- lite vek grafik

Hmmm, kanske en bredare PT skulle kunna vara något..

Edit: Testade bara i pisten där det var lite uppåkt på EM. Jag kan tänka mig att skidorna känns annorlunda utanför pisten.

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
...funderar nu på PT92... har den samma känsla fast bredare än 84 så är jag nog såld på den. Eller P100... Hmmm.

Snöplaning på bullarna
Det som var mest imponerande i "testet" var nog känslan att ligga på kant och ha bra grepp hela vägen, trots den breda skidan, eller snarare tack vare. Jag gillar inte att slöåka, då fikar jag hellre.
Det kan nog låta konstigt och nu när jag läst tråden igen så låter det som att jag inte förstått bättre (true). Men umgås man bara med smala lagg så ser man inte den andra sidan som möjlig, dumt nog. Ni har hjälpt mig att se nya möjligheter och det tackar jag för.

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
Idag var det förjävligt i backen. Bara slush hela vägen och det var knappt värt besväret att åka dit. Jag tog en chansning och åkte tidigt med snön satt inte fast iaf.
Fick även reda på att en polare beställt nya igår från sportC.

Hm, nu vill jag också ha men planen var att vänta lite till så priserna blir bättre. Vad finns det för alternativ till PT92 och P100?

Snöplaning på bullarna
...lite update.

Jag har letat och testat massor och hittat guldkorn men har inte kunnat bestämma mig. Egentligen borde man bara köpa, äga och köra massor för att känna efter ordentligt men så har jag alltså inte gjort förrän nu.

Jag fastnade för den här texten
The 97mm waist means the Pro is in its element on large, open and steep snow fields where skiers can open up the throttle and rip through the powder in wide, big mountain turns.

Valet blev till slut Dynastar Legend Pro Rider. Vad tror ni om det?

Snöplaning på bullarna
Dynastar Legend Pro Rider har ju inte producerats på några år nu (om jag förstått det rätt) och den nya modellen av Dynastar Pro Rider verkar vara en rejäl pjäs, 132-105-122 och finns bara i 192 cm ... så vad är det för skida du har, mer exakt?

/MM

Snöplaning på bullarna
Dessutom har väl 97-millimetaren av LPR hyfsat begränsad skärning, d.v.s. lång radie. Gillar man att blåsa på fort och stort så är ju det ingen nackdel iofs men vill man carva mer för svängandets skull så är väl lite tajtare skärning att föredra.

Ett alternativ till i samma segment som PT92 m.fl. som jag själv kan rekommendera (åtminstone vad beträffar frontside-egenskaperna) är utan tvekan Down SD95 nu till reducerad kurs till och med!

Edit; årets Orb från Black Crows verkar också vara en skön kandidat i klassen

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
Någonstans måste jag ju börja och jag hittade ett par beg. med mina mått på bindningen till ett ok pris så jag slog till. Priset avgjorde affären.
När jag läser i modellens recensioner så stämmer det in på min åkstil även om jag plogar banor ibland. Jo, ja, visst, jag gillar att svänga men det här kanske inte är helt fel iaf.

Det är nog ganska stor skillnad mot mina speed och jag hoppas på att klara ”bullarna” bättre med dessa. Jag kommer förmodligen att svänga färre gånger än jag gjort tidigare men det är nog bara bra. Ungarna börjar bli snabba så jag behöver alla fördelar jag kan få för att kunna hänga med, så länge vi inte räknar antalet svängar så kanske det går vägen.

Nu ska det utvärderas och jag ser verkligen fram emot att få köra skidorna. Sedan får vi se hur det blir. En sak är säker iaf, det finns alltid en bra beg. marknad med fler alternativ.

Jag vet faktiskt inte årsmodellen på dem (ber om ursäkt) men det står Legend på ett märke i fören så det kanske är en tidig modell?

Det värsta som kan hända är att jag har ett par till i min gosedjurs-garderob. :D

Snöplaning på bullarna
Eftersom du redan köpt skidorna är det väl enklast att du teståker dem! ;-)

Dynastar Legend Pro har funnits i många många år och olika modeller. De har inte kännetecknats av att vara speciellt banbrytande utan representerar traditionell shape och uppbyggnad. Inget fel med det, de har alltid varit ett säkert kort för den som vill ha en stabil och trygg skida som aldrig viker sig. Första gången som lekfullhet och Dynastar Legend Pro har nämnts i samma mening är antagligen här och nu ...

/MM

Snöplaning på bullarna
Mountain_Man sa:
Eftersom du redan köpt skidorna är det väl enklast att du teståker dem! ;-)

Dynastar Legend Pro har funnits i många många år och olika modeller. De har inte kännetecknats av att vara speciellt banbrytande utan representerar traditionell shape och uppbyggnad. Inget fel med det, de har alltid varit ett säkert kort för den som vill ha en stabil och trygg skida som aldrig viker sig. Första gången som lekfullhet och Dynastar Legend Pro har nämnts i samma mening är antagligen här och nu ...

/MM
Vad innebär det?

Snöplaning på bullarna
Det innebär att de ser ut så här (97 mm)
4042_pic1c.jpg

och inte så här (98 mm)
15051_pic1c.jpg

/MM

Snöplaning på bullarna
Typ 10m längre svängradie :)
Du kommer att ha kul på dina klassiker, dom kör över det mesta som finns i form av vallar och högar. Helst i stora, långa svängar. Men det är ju inte direkt nån lekfull modern skida du fixat. Men gillar du den inte så är det ju bara att byta ut dom. Antar att du fick dom till väldigt bra pris.

Snöplaning på bullarna
Jo, vsist, det självklara att det är lite större radie och så. Sedan är väl den här något hårdare och kanske lite tyngre.

Jag blev lite sugen när jag läste om skidan och vill testa det här tåget och känna vad de har att erbjuda. Fart är roligt, är de dessutom stabila i pisten och krossar "bullarna" så blir jag glad. Jag kan tänka mig att jag är på andra sidan nu mot ett par 165cm SL.
Om jag vill svänga oftare så kan jag alltid välja SL eller speed-skidorna men då är vi på ruta ett igen - boot-out.
Jag antar att lösningen på problemet med mycket sväng (ofta) i uppkört före utan boot-out är ett par RTM eller P100. Jag har nog plats för ett par av dessa också.

Sedan finns det en annan anledning till köpet men det låter jag vara osagt. :D

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
... vad innebär det i praktiken ...

Rockern i tip & tail gör skidan mer följsam på ojämnt underlag och bättre flyt i lössnön, dessutom blir svängarna lättare att initiera eftersom skidan så att säga är "förböjd".

Den indragna kanten i tip&tail gör att skidan går att bygga med förhållandevis kort svängradie jämfört med en traditonellt byggd skida, detta utan att skidan tappar "flytkraft" i lössnön.

Kombinationen av ovanstående gör att skidan blir mycket lättmanövrerad i lössnö och blandade förhållande, tom. sladdbar i förhållande där en traditionell skida kräver rejält med avlastning för varje riktningsändring ...

Men ... en traditionellt byggd skida som LPR har också sina fördelar ... ska det köras fort och stort, speciellt om det är lite hårdare och slagit är en sådan skida definitivt att föredra (tycker åtminstone jag). Men det kräver aktiv körning. ;-)

Naturligtvis finns det oändligt mycket mer att säga i ämnet, är du intresserad så ta en titt i Opinion tråden https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=88254 Här finns inledningsvis en hel del om tankar kring skidans uppbyggnad och vilka effekter det får på köregenskaperna.

Missförstå mig rätt, LPR är en grym skida, det har hänt en del de senaste åren men det gör ju inte den till en sämre skida! :-)

/MM

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
....nu är skidorna provkörda.

Att försöka åka på skär i en smal eftermiddags-backe med annat folk i var minst sagt en upplevelse. Dessutom saknar jag erfarenhet av "bredare" skidor. Alltså... så breda och 29m radie... i pisten.. Holy Moses..

Jag skulle nog kunna jämföra det här genom att säga att jag lät min Buster L med 150 hk motor stanna hemms och istället tog jag med Viking Line.
Min kompis ville inte ens testa dem. Eller... jo, han klickade i och sedan skakade han på huvudet, klicka ur och sa.
"Du är inte klok. Jag som trodde du gillade att svänga. Nä, det där är inget för mig. De där får du köra på egen risk".

Jag tror de passar bra i Gustavsbacken med låååånga svängar. Dock inte under sportlovsveckan. Hahahaha.

Bullarna krossades iaf.. eller nått...Joråsåattähhh..

MM, ja, ok, du har rätt... de är inte så lekfulla.

Senast ändrad:
Snöplaning på bullarna
Jag har kollat vidare på RTM. ;)

Jag såg en kille i liften igår som hade ett par. Jag tror det var 74(?) någonting men de såg inte riktigt ut som andra RTM som jag sett. Finns det olika varianter av samma modell eller nått?
Typ en "intersport"-modell och en "riktig" modell?

(jag har parkerat Legend till ett senare tillfälle och för annan åkning)

Tillbaka
Topp