Snösäkerhet i Hemsedal?

Johanism

Medlem
Snösäkerhet i Hemsedal?
Hej!

Jag och min kompis funderar på att åka till Hemsedal över luciahelgen för att starta skidsäsongen. Ingen av oss har dock varit där innan och ingen av oss har åkt i Norge så tidigt på säsongen. Stället öppnade redan den 1:e november, men det är ju inte så värst mycket öppet just nu.

Någon som har varit där så pass tidigt på säsongen och/eller kan säga något om hur pass snösäkert Hemsedal är?

Tacksam för svar!

Snösäkerhet i Hemsedal?
Denna vinter har bästa säsongs starten sedan 1976 vilket säger en hel del om snö läget. Kommer nog bli en riktigt bra vinter :)

Snösäkerhet i Hemsedal?
Hej krutgunnar och Christer_H!

Tack för svar. Hittade dagsaktuella snörapporten på Hemsedals hemsida, men historik var svårare att gräva fram, speciellt som innehåller antal öppna liftar över historiska perioder. Hoppas det kommer att finnas för offpist också, började köra det seriöst först förra året, men fick blodad tand (bildligt alltså, inte bokstavligt).

Låter riktigt bra att det är den bästa säsongsstarten sedan -76, då hoppas vi att det håller det här tempot!

Snösäkerhet i Hemsedal?
Jag har varit där en långhelg i december de senaste 10åren. Det brukar vara runt 80-120cm och alla toppliftar brukar vara öppna. Förra året var dock katastrofdåligt, det bara var 9cm fram till början av december men sen kom det 70cm på 3 dagar och räddade min weekendresa. I år ska det inte vara några problem...

PS. Hemsedal skicenter på Fejjan brukar uppdatera varje dag med färska bilder och snörapporter. DS

Senast ändrad:
Snösäkerhet i Hemsedal?
Det har kommet mye snø allerede i Hemsedal, og langt flere heiser enn vanlig har åpnet. I helgen regnet det veldig under 1000m, men det er fortsatt godt med snø igjen. Sikkert litt isete der oppe akkurat nå da den bløte snøen har fryst.

Ellers er det ganske mange som står på ski i Hemsedal som legger ut rapporter her. Jeg ville ikke vært redd for snøforholdene ut i desember, man kan allerede kjøre steder man normalt ikke gjør før nærmere jul...

-Terje

Snösäkerhet i Hemsedal?
Hej jonny coh TerjeS!

Tack för era svar, riktigt uppmuntrande var de också!

Saken är biff - jag och min kompis har bokat en resa till Hemsedal över Luciahelgen. Vi ser fram emot det riktigt kempemycket! ;-)

Snösäkerhet i Hemsedal?
Man dör ju av längtan att få komma upp! Kan inte tiden gå snabbare så man kan ta sitt pick och pack och dra upp :D

Snösäkerhet i Hemsedal?
Nu var vi i Hemsedal tor-sön med Resdax och ja jäklar vad kul det var, gav verkligen mersmak. Nästan allt var öppet. Riktigt kallt fredag och lördag, bitvis blåsigt och det snöade hela tiden. Jättebra underlag och fantastisk åkning hela dagarna. Väldigt bra helg och en fantastisk start på säsongen!

Tillbaka
Topp