Snösäkert v1-v2 ?

Snösäkert v1-v2 ?
Tjena,

Är sugen på att sticka ner till Alperna kring v.1 - v.2 nånting.. Är det ens någon idé, hur ser snöförhållandena ut då? Vilka orter är i så fall att föredra? Är främst inne på antingen Cham eller Val d'Isère, Tignes..

Väldigt tacksam för svar av ni som vart med förr :D

/David

Snösäkert v1-v2 ?
Vecka 11 har varit bra varenda år jag kan minnas. Tignes är en glaciär så det brukar vara rätt säkert. Det behöver ju inte betyda offpist men backarna brukar vara bra ändå.

Snösäkert v1-v2 ?
Det kan vara puder, skare, is, vindpackat, vårsnö eller grus...
Singla en slant, eller följ vädret och bestäm resemål dagarna innan du åker.

Snösäkert v1-v2 ?
Tignes och Val d'isére är två riktigt bra ställen, bra park, bra offpist, bra pist också för den som önskar det. Åk dit, men vet inte riktigt när?

Snösäkert v1-v2 ?
Va i chamonix v7 i vintras och då hade det inte kommit nåt riktigt dump än!
Vi hade 1.2 meter på toppen!
Så det kan variera väldigt mycket
Emil

Snösäkert v1-v2 ?
Har varit i Val d'Iséré 3 gånger v.51 (98,99,00). Med det som underlag; räkna inte med puder, tyvärr. Det var inga problem i pisterna dock.

Snösäkert v1-v2 ?
Det finns bara ett sätt som funkar ok: vänta så sent som möjligt med att boka, kolla vädret och snöförhållandena och dra dit det ser bäst ut för tillfället. Skitenkelt. Jag har åkt allt från bottenlöst fluff-fluff med perfekt bas i december till grustag i slutet på januari, på samma ställe. Det finns inga regler eller garantier för hur vädret och snön ska vara. Kolla rapporterna på www.snow-forecast.com, www.weather.com osv. Av någon outgrundlig anledning har norrmännen av alla folk fattat det här men svenskar verkar ha svårare att behålla isen i magen.

Senast ändrad:
Snösäkert v1-v2 ?
Ett alternativ är att ha is i magen och boka sent. Ett annat är att flyga och hyra bil för att sen köra runt.

Förra året gjorde jag och min fru just det och drog iväg på en tripp till Schweiz. Vi hade gett oss fan på att hitta bästa pudret... Varje morgon och eftermiddag kopplade jag upp mig på frugans laptop mot diverse vädersajter, snow-forecast, forum m m för att hitta det perfekta pudret.
Tyvärr är det enda som gäller att ha tur. Vi fick nysnö två dagar i Engelberg men sen var det till att åka spårat i Andermatt, Saas Fee, Verbier och Les Diablerets.
Detta trots att det SKULLE snöa enligt rapporterna... Det var inte helt kul när molnen som låg över Saas Fee när vi kom dit blåste över till Andermatt och där släppte 60 cm... Samma Andermatt som vi lämnat dagen innan...

Vi har haft riktig tur vid ett par tillfällen vecka 1, 2 och 3 men har också fått åka nysnö vecka 11, 12 och 13... Vi hade även "turen" att sitta insnöade/inregnade i La Grave. Då kom det tyvärr lite för mycket så vi kunde inte ta del av det härliga... Det kunde de som var kvar veckan efter däremot. Jag misstänker att de hade det riktigt, riktigt kul med snön...

Håll tummarna och be till någon däruppe att du befinner dig på rätt plats vid rätt tidpunkt så kanske du får åka med snorkel...

P.s Jag håller tummarna för dig om du gör det för mig i vinter... D.s

Senast ändrad:
Snösäkert v1-v2 ?
Hej,

det Backside skriver är en hysat bra idé. Tyvärr är inte konsumentsidor som t ex snow-forecast så där jättebra på att träffa rätt när det gäller reginal nederbörd. De bedömmer ofta storleken på lågtryck och nederbörd i stort rätt bra. Det du bör kunna är att veta var snön brukar dumpa beroende på från vilket håll och väderförhållande som kommer in just den här gången. Detta gäller även om du sitter hemma med is i magen.

Andermatt och framförallt Engelberg får oftast snö från alla vädersträck, när du står högst upp i på Titlis förstår du varför, inte ett högre berg så långt ögat kan nå, d v s fullmatade snömoln släpper hela härligheten över Engelberg från vilket håll de än kommer!

Snösäkert v1-v2 ?
.. sen tillkommer alla andra faktorer, vind, tätheten mellan offpistsugna skidåkare, åkhöjd etc, d v s håller sig snön kall. är det bara högalpint och ofta blåsigt finns det bra skogsskidåkning. Har du aldrig varit i orter som t ex Engelberg (nuförtiden) och Cham är det stor risk att du inte får åka särskillt mycket ospårat även om det dumpade ngn dag innan du kom dit, andra orter kan erbjuda lätthittad puder veckor efter senaste dumpet.

så rekommendationen blir..

.. har faktiskt ingen aning om vad du ska göra, eller vart du ska ta vägen, MEN, läs på om när det snöar, vilken åkning som finns, ha sedan is i magen och avvakta prognoser som ger dig det du önskar.

Snösäkert v1-v2 ?
Ett annat tips är att höra med alla bummare när säsongen dragit igång. De besöker regelbundet forumet och har de absolut hetaste tipsen.

Snösäkert v1-v2 ?
Hej!

Jag har fått lära mig att i Chamonix kommer det ett dump tre dagar efter fullmåne! Nån hade hört av nån som hade hört av nån... att nånstans på nåt sätt var det nån bergsguide/lokalbefolkning som bestämt hävdade detta.

Det bästa är att i januari och februari i år så stämde det kusligt bra... Den 14 januari var det fullmåne - den 17 januari började det toksnöa i 2 dagar! Sen kom fullmånen igen den 13 februari och jag åkte ifrån Cham för ett par veckor den 15:e och inte blev jag förvånad att veta att det då börjat dumpa på eftermiddagen och fortsatte i några dar till...

Så är det januari-februari det gäller så verkar det som att den här teorin om fullmåne/dump stämmer :)

Ballt va?!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp