Snötillgångarna i Hemavan öppna delen någon som ve

rossnicke

Ny medlem
Är det någon som varit upp till Hemavan nyligen ?
Ska dit nästa vecka. Undrar hur det är med snötillgångarna i Hemavan och då tänker jag närmast på den öppna delen ? Vad jag kan se på snörapporten har dom bara runt ca 50 cm snö.

Antar att det är mild vädret som var för några veckor sedan som gjort att det sjunkit ihop lite.
Här i dalarna dumpade det när rätt bra förra veckan. Tyvärr verkar det inte kommit så mycket snö norrut ännu.

Jag skulle också vilja veta. Funderar på att åka dit och under påsken och göra några toppturer, men det funkar ju inte om snötillgången är för dålig.

jag skulle också vilja veta för jag far dit imorgon.

Snötillgången är helt OK men långt ifrån bra (det är väl egentligen inte jättebra någonstans just nu). Jag var där under v10 och backarna är iofs rätt hårda men det finns snö. Centrumbacken har ju dessutom kanonsnö. Utanför pisterna blir det ju hårt såklart och en del sten framme. 2 bigjumps finns det + 2 rails om man känner för det.

Deespin: Eftersom du ändå skall dit imorgon lär du ju få se hur det är ;) men du lär kunna åka i alla fall.

vflygare: Naturligtvis svårt att säga hur det kommer att se ut till påsk men kommer det inte mer snö så lär det inte bli så kul i backarna. För toppturer räcker nog snön om man åker på lite höjd, brukar aldrig vara problem med snö på topparna till påsk. Förresten brukar det aldrig vara problem med snö över huvud taget i Hemavan till påsk, men man vet ju aldrig.

okej
inte riktigt det svaret jag hade hoppats på men tack i alla fall:)

Det är som sagt ovanligt lite snö med Hemavan-mått mätt, men jag tror inte att det blir någora som helst problem att topptura i slutet av april - början av maj. Snön brukar alltid ligga kvar länge från Kungsliften och uppåt.

Hej!
Då är man nyligen hemkommen från en vecka i Hemavan/tärnaby.
Tre härliga dagar med sol och inte ett moln och i princip vindstilla och några dagar med lite puder.

Det syns att det är nästan en meter mindre snö änn förra året jag var där vecka 10.
Men i Hemavan är pisterna mycket fina kring kungsliften. Offpisten närmast kungsliften är dock stening och bör undvikas. Från Jungrfuvårtan och ner var det fint med snö gjorde en tur där på tisdagen. Var tyvärr inge puder men kul att ta sig ner där ändå.

Längre ner på fjället mot centrum/Solkatten är det lite mindre snö i pisterna och isigt. Men ingen större fara. Snön som kom nu till helegen har gjort att det blev lite mjukare. Kom ca 5 cm.

I Tärnaby, är det bra med snö i Ingemar och Anja backen där konst snö finns. De andra pisterna är det lite sämre med och en dels is sten framme med mera.

Kommer det inte ett lass med snö snart kan det vara lite kris till påsk. Men snö på topparna och runt omkring där ska det nog vara lugnt.

Tillbaka
Topp