Snowboard på flyg - vad ska man tänka på?

richards

Ny medlem
Hej,

Jag ska flyga till Geneve på lördag och ska ta med min snowboard på flyget. Vad bör jag tänka på när jag fraktar den? Ska bindningarna vara på eller ej, hur skyddar man den bäst i boardbagen etc?

Tackar på förhand.

Richard

Gör som när du skyddar din surfbräda vid flygtransporter om du vill slippa att ta bort bindningarna. Eller så kan du pula ner en massa kläder i boardbagen runt om för att skydda bindningarna eller så tar du bort bindningarna och har dem någon annanstans.

Senast ändrad:
jag brukar köra bubbelplast runt bräda in i boardbag och sen e de inga problem. inget att oroa sig för.

Förhoppningsvis har du en mer "riktig" bräd-resväska och inte ett lövtunnt fodral.

Jag lägger alltid bootsen ute vid respektive tip/tail för att skydda dem lite om de ställer sig och hoppar därute och lägger kläder mellan bindningarna (som jag later vara pa) för att skydda dem lite. Sen när checkin-donnan säger

-hmm de där blir specialbaggage, vad är det det: skidor?
-nej en snowboard
-aha, hmm, vad väger en san?
-ingen aning, inte sa mkt...
-ahm, hmm, men typ 2kg?
-ah, typ, sa.

Grymt - tack så mycket!

Tyvärr har jag bara ett lövtunt fodral. Jag lägger pjucken vid tip/tail samt kör kläder för att skydda mellan bindningarna. Det jag funderar på är undersidan men man kanske kan mjuka till det med handduk under.

R

Jag brukar köra bootsen mellan bindningarna och pula in så mycket jag får plats med vid nos/tail. Jag brukar även köra spade och sond i boardbagen.

Jag har också lövtunt fodral och har alldrig haft något problem med att basen på brädan har fått några märken eller så. Däremot har stålkanterna gjort ett par mindre jack ute vid nosen och tailen...

Värt att tänka på är att flygbolag inte alls behöver ta med skidor om piloten inte får till rätt balans i lasten. Min tjej har jobbat inom flyget och berättat att piloter beordrat av alla lagg/brädor och stoppat in sandsäckar istället.

Därför rekommenderar de flesta bolag att bara ha brädan som specialbaggage och resten av utrustningen i "vanlig" väska. Om brädan inte kommer med har du fortfarande prylar att åka i istället för jeansen när du flög ner.

Värdelöst såklart men bolagen har all rätt att göra så. Händer väl inte så ofta men kan man så håll det till ett minimum av prylar i boardbagen

Kaskar sa:
Värt att tänka på är att flygbolag inte alls behöver ta med skidor om piloten inte får till rätt balans i lasten. Min tjej har jobbat inom flyget och berättat att piloter beordrat av alla lagg/brädor och stoppat in sandsäckar istället.

Därför rekommenderar de flesta bolag att bara ha brädan som specialbaggage och resten av utrustningen i "vanlig" väska. Om brädan inte kommer med har du fortfarande prylar att åka i istället för jeansen när du flög ner.

Värdelöst såklart men bolagen har all rätt att göra så. Händer väl inte så ofta men kan man så håll det till ett minimum av prylar i boardbagen
??????????????????????? ehmn, vad? hur kan det spela roll om det är en bräda eller en väska? vikt som vikt eller? alla väskor väger olika, hur kan det lira roll vad det är för ngt? fan va galet alltså! fuckin flygbolag, pure evil! lol

Kaskar sa:

känns sjukt mkt snöcharter över det där - när typ ett helt flygplan har med sig utrustning. One time med charter fran sverige hade de slitit ut de första stolsraderna och lagt utrustningen där med presenning och spännband runt... insane.

Problems känns inte sa stort om man flyger reguljärt förutom när man hamnar i nagon flygande canadair och de väljer att dumpa brädan för att fa med vidareanslutande passagerares mycket mycket viktigare baggage än en sunkig brädbit. Eller ännu bättre skaffa sponsring av qatar, emirates, eller etihad sa känns problemet obefintligt... lite jobbigt att flyga mellan usa och europa över mellanöstern iof.

Klart det är charter. 100 par lagg o brädor är ju fan så mycket knepigare än ett enda par. Men en flygresa till Geneve i februari har nog mer charter-platser än bankirkillar som ska ner o skattesmita

deltab0arder sa:
Förhoppningsvis har du en mer "riktig" bräd-resväska och inte ett lövtunnt fodral.

Jag lägger alltid bootsen ute vid respektive tip/tail för att skydda dem lite om de ställer sig och hoppar därute och lägger kläder mellan bindningarna (som jag later vara pa) för att skydda dem lite. Sen när checkin-donnan säger

-hmm de där blir specialbaggage, vad är det det: skidor?
-nej en snowboard
-aha, hmm, vad väger en san?
-ingen aning, inte sa mkt...
-ahm, hmm, men typ 2kg?
-ah, typ, sa.
Eller så väger "checkin-donnan" bara väskorna, som de gör med alla andra.

Stenman sa:
Eller så väger "checkin-donnan" bara väskorna, som de gör med alla andra.
jag antar att det beror pa var man är, vilka rutiner de har i allmännhet, och hur bitchigt det är just den dagen... med lufthansa har jag aldrig nagonsin anmält utrustning i förväg (kanske inte skall rekommenderas iom att det star att man skall göra det) och aldrig betalat övervikt... inte med SAS heller för den delen men det var minst 5+ ar sen jag flög med SAS iof sa det kanske är bitchigare nuförtiden.

Satsa på att åka med swiss de tillåter att brädan väger en hel del samt har de alltid gratis frakt av snowboardbags. SAS är pure evil riktiga rätt ska vara rätt svenskar ..... Samt att de har fula flygvärdinnor!

snowdiver sa:
Satsa på att åka med swiss de tillåter att brädan väger en hel del samt har de alltid gratis frakt av snowboardbags. SAS är pure evil riktiga rätt ska vara rätt svenskar ..... Samt att de har fula flygvärdinnor!
Varför tycker du SAS är pure evil? Har alltid rest med dom och hur bra service som helst, har tom sluppit betala specialbagage alla nästan gånger (snowboard) :)

Kaskar sa:

Kanske 1975

Kaskar sa:

Kanske 1975

felix sa:
Kaskar sa:

Kanske 1975
Jag gissar på 1991

Snehl sa:
snowdiver sa:
Varför tycker du SAS är pure evil? Har alltid rest med dom och hur bra service som helst, har tom sluppit betala specialbagage alla nästan gånger (snowboard) :)
Kanske bara har haft extrem otur då=). Men jag får alltid betala minst 300kr extra för brädan. Samt extra om det är nått kilo extra i bagaget. Åkt några gånger via langley med sas och då har de konstiga bagageregler Boardbag 8 kg och bagage 15kg vilket jag har behövt betala extra för många gånger. Aldrig nånsin behövt betala extra för övervikt från något annat ställe än Arlanda. En gång flög jag till Sverige med 10 kilo övervikt på väskan utan att någon rycker på ett ögonbryn.

det är inte ofta boardbag överstiger 8kg, släng in brädan med skorna och lite kläder mellan bindsen så kommer du ser att det väger förvånadsvärt lite,

Inte otur, utan skillnaden mellan reguljärt se-mellan-fingrarna och charter...

Jag flyger rätt så ofta med min boardbag.

Skaffa en ordentligt vadderad boardbag, det är väl tips 1. Undvik skräp.
Jag har haft med brädan både från Usa, runt i Europa, samt inrikes. Peppar peppar.. aldrig några skador förutom yttre slitage på boardbag.
Jag tycker det ska vara enkelt att packa, orkar inte hålla på skruva av/på bindningarna eller linda in brädan i något. Jag slänger bara ner allt i boardbagen, inkl skor osv och drar igen dragkedjorna.

Kolla alltid i förväg upp vilket regler som gäller för att ta med sig brädan, skönt att slippa strul vid incheckningen.
Oftast krävs det att man har bokat och betalt för specialbagage. Men det varierar mellan flygbolagen.
En vanlig maxvikt brukar vara 15kg.

Flyger man inrikes kan jag rekommendera Malmö Aviation, de tar inget extra för boardbag.
Motsatsen är Norwegian, de tar betalt för allt. Extra för vanligt incheckat bagage till och med.
En boardbag kostar ca 250:-/resväg med Norwegian.

Senast ändrad:
Kom precis hem efter att ha rest med brädan till spanien med ryanair. Fick såklart betala extra för den och det fick väga 20kg. Hade inte något fodrat fodral men det blev ingen skråma på varken bräda eller boardbag. Åkte med ett lite mindre plan till en mindre flygplats så det känns som risken för skador blir mindre när det inte finnns så mycket annan packning att trängas med jämfört med om man åker med typ en airbus a380 till nån gigantisk flygplats. Men ja vet inte.

Senast ändrad:
Bumpar lite...

Hur är det med boardbags. Täntke köpa mig en inför vinterns strapatser men vet int hur stora de är-

Har en Burton Antler 157,5cm som ska ned, men de bags jag kollat (Burton Board Sack) finns i 156 eller 166cm. Känns lite slakt att ha 10cm boardbag (om jag skulle välja 166cm dvs) som bara fladdrar omkring, går brädan ner i en 156cm bag utan att jag behöver hoppa på den månde tro?

Damaja sa:
Bumpar lite...

Hur är det med boardbags. Täntke köpa mig en inför vinterns strapatser men vet int hur stora de är-

Har en Burton Antler 157,5cm som ska ned, men de bags jag kollat (Burton Board Sack) finns i 156 eller 166cm. Känns lite slakt att ha 10cm boardbag (om jag skulle välja 166cm dvs) som bara fladdrar omkring, går brädan ner i en 156cm bag utan att jag behöver hoppa på den månde tro?
10cm extra är ingenting. Det kan du ha större nytta av än att lyckas klämma in dina 157 i en 156cm bag.
Jag har en boardbag för 180cm till mina 169cm långa räda och upplever aldrig att det fladdrar eller stör med överbliven väska

Burton Board Sack har inte spänne för brädan och den är heller ej särskilt väl vaddrad på översidan, därför valde jag att gå på den mindre varianten, dvs 156cm boardbag till 157,5cm bräda. Funkade klockrent!

Tillbaka
Topp