Snowskool.com bra eller dåligt?

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Tjenare! Har inte hittat någon liknande post om Snowskool.com

Känner en som är mycket intresserad av att gå skidlärarutbildning i Kanada via Snowskool.com. Kollade inte det och det lät jävligt roligt. 11 veckor i Big White, och man blir skidlärare nivå 1 tror jag.

Tänkte bara höra om någon som har några egna erfarenheter av detta eller liknande? Kostar ju en del och vill inte kasta 100 000 kr i sjön!

Kom gärna med inputs och liknande!

Längtar redan till nästa säsong!

Johan

Nu vet jag inte hur mycket som innefattar "nivå 1" i Kanada. Men om det motsvarar svenska Steg 1 så känns ju 11 veckor lite onödigt långt och dyrt när kursen i sverige är 1 vecka och kostar 5000:- ..

Efter lite efterforskning:
Kursen innefattar CSIA Level 1 och Level 2. Dom har upp till level 4 i Kanada så verkar ju vara ganska likt Sverige.
Om du går motsvarade i Sverige med SLAO eller FF så går det på kanske 10 000:- utan boende och liftkort att komma upp till den nivån på två kursveckor. Sen bör man ju träna skidåkning också och kanske lite praktikst arbete så du får ju säkert ut lika mycket av att göra det i Sverige, du får ut mer om du söker SCoTT, men däremot är ju kanadaupplevelsen ganska schysst. Vill du verkligen bli skidlärare finns det smidigare eller mer utförliga vägar att gå. Vill du mest åka skidor och inte jobba i skidskola så lever du riktigt bra en hel säsong i USA 100 kakor.
Vad har du för ambitioner?

Hade jag haft 100 000 och ambitioner att bli skidinstruktör, så hade jag gjort alla kurser i sverige och sedan åkt en fet resa för pengarna som blev över :)

Okej!

Dock verkar resan kul och konceptet rätt fräckt.

Men ni tycker alltså priset är dyrt.. jo får ta en funderare på det!

Tack!!

För elva veckor tycker jag det är ganska dyrt. Går SCoTT och det är lite under 100 000:- i studielån om man tar fullt lån. Då får man alla fyra svenska steg, massor med skidåkning med instruktörer även när det inte är kurs och sen en hel del annat utspritt över 2 år.
Skidlärarlinjen ger samma behörighet men inte alls lika mycket kurser och skidåkning eftersom det bara är på 1 år.

Utan att vara helt påläst så säger jag att skiskool ger hälften av den behörighet man får i sverige, för mycket mer pengar på kortare tid.
Kortare tid kan ju vara skönt, men behöver inte vara bra. Att bli duktig kräver många åk timmar och ju mer åktimmar man har för sig själv eller med instruktörer desto bättre blir man.

Fråga dig själv först vad du vill göra med din skidåkning. Att investera i en utbildning behöver inte vara dyrt, även om det kostar 100 000:-.. För att göra 11 veckor där, och sen jobba som skidlärare kanske 1-2 år så är det ju rätt dyrt. Men om du vill jobba med skidåkning resten av livet är det ju ingen biggie.
De olika alternativ som finns skapar ju olika förutsättningar för framtida skidliv.

SNDVLL sa:
För elva veckor tycker jag det är ganska dyrt. Går SCoTT och det är lite under 100 000:- i studielån om man tar fullt lån. Då får man alla fyra svenska steg, massor med skidåkning med instruktörer även när det inte är kurs och sen en hel del annat utspritt över 2 år.
Skidlärarlinjen ger samma behörighet men inte alls lika mycket kurser och skidåkning eftersom det bara är på 1 år.

Utan att vara helt påläst så säger jag att skiskool ger hälften av den behörighet man får i sverige, för mycket mer pengar på kortare tid.
Kortare tid kan ju vara skönt, men behöver inte vara bra. Att bli duktig kräver många åk timmar och ju mer åktimmar man har för sig själv eller med instruktörer desto bättre blir man.

Fråga dig själv först vad du vill göra med din skidåkning. Att investera i en utbildning behöver inte vara dyrt, även om det kostar 100 000:-.. För att göra 11 veckor där, och sen jobba som skidlärare kanske 1-2 år så är det ju rätt dyrt. Men om du vill jobba med skidåkning resten av livet är det ju ingen biggie.
De olika alternativ som finns skapar ju olika förutsättningar för framtida skidliv.
Mycket sant!
Hade egentligen bara tänkt göra en vanlig säsong, när min kära far kom med idén att när man ändå var igång kunna utbilda sig till skidinstruktör. Så egentligen bryr jag mig inte så mycket om hur många steg jag tar osv. Gör det hela mest som en rolig grej. Sen att hankunde betala en del är ju även det är plus ;) ibland är det bra att vara ung!

Hej

Jag har precis avsluat en säsong i Kanda och undersäsongen gjorde jag skilärarutbildning nivå 1!!!! 11 veckor känns sjukt långt för den kursen!! gjorde den via Kanads skidorganisation (http://www.snowpro.com/) är normalt 5 dagar. frågan är kan du åka skidor sedan innan och hur duktig är du? Kostar den helt seriöst 100papp! så skulle jag aldrig göra det! kom till kanada gör en säsong åk skidor gör utbildningen och ta en lavinkurs( och upplev puder) dom pengarna kommer räcker till en underbar säsong och 11veckor känns på tog för mycket, tror 11 dock är lagom om du aldrig ståt på skidor tidigare :) har du fågor är du varmt välkomen att skicka pm eller skriva här! har många vänner som går för dom högre nivåerna också :)

du kan till och med göra utbildningen i novmber och har du tur kan du jobba som skidlärare undersäsongen(om du kan åka vet ju inte hur duktig du är ;) Menar inget illa men du skriver inte om du kan eller inte )

Tillbaka
Topp