Solglasögon för topptur

leffemangan

Medlem
Solglasögon för topptur
Efter att ha tappat solglasögonen i asfalten är det dags att se sig om efter nya. Har någon av er bra tips på glasögon som ska fungera för topptur? Bra ventilation för att slippa imma och bra skydd för ögonen för att slippa ögonont efterfrågas.

Tips någon?

Solglasögon för topptur
Bra ventilation är kanske det viktigaste så att inte glasögonen immar igen på vägen upp. Ventilationen är ju beroende på hur solglasögonen passar till ditt ansikte så just det är ju svårt att ge rekommendation på.
Sedan så använder man ju solglasögonen även då det inte är strålande solsken vid toppturer så linserna behöver funka både vid mulet och på glaciären i strålande sol. Ett par fotokromatiska glas som ändrar ljusgenomsläpp beroende på ljusstyrkan är väldigt praktiska.

Jag är nöjd med mina Julbo Bivouac som dessutom har ett par magnetiska sidoskydd för just glaciär som man kan sätta på. Jag brukar jag inte använda sidoskydden för då immar glasögonen igen för mig. ibland tycker jag att glasögonen är litet mörka och att det tar litet lång tid på att anpassa ljusgenomsläpp.

https://www.addnature.com/julbo-biv...eqrecqid=32f981d1-ae62-11e7-ae2a-50465d9e24a7

Solglasögon för topptur
Kolla in längd/löparbrillor, typ Bliz Pursuit eller likn. Utbytbara linser, hyfsat tåliga, bra ventilation och i mitt tycke prisvärda. Jag är nöjd med de par jag har.

Solglasögon för topptur
Tack för tipsen. Kan tillägga att jag kör med Oakleys Rose-lins även på soliga alpdagar, så jag har inget behov av mörka linser.

Solglasögon för topptur
Jag har i många år kört polariserade bensin-macks-glajjor av mörkare modell som passat mitt fejs OK. Har funkat klockrent. Om du inte har något behov av mörkare linser ska det inte vara några problem att hitta något bra, det viktiga är att de är polariserade. Då får du också typ 3 brillor till samma pris som ett par oakleys, så det är inga problem att dra dem i backen med jämna mellanrum.

Senast ändrad:
Solglasögon för topptur
Vattendroppe sa:
Jag har i många år kört polariserade bensin-macks-glajjor av mörkare modell som passat mitt fejs OK. Har funkat klockrent. Om du inte har något behov av mörkare linser ska det inte vara några problem att hitta något bra, det viktiga är att de är polariserade. Då får du också typ 3 brillor till samma pris som ett par oakleys, så det är inga problem att dra dem i backen med jämna mellanrum.
Hu rgår det med imma? Inga problem?

Solglasögon för topptur
leffemangan sa:
Tack för tipsen. Kan tillägga att jag kör med Oakleys Rose-lins även på soliga alpdagar, så jag har inget behov av mörka linser.
Kör också nästan alltid med ganska ljus lins i goggles, men tycker man behöver mörkare lins för turande i och med att man tittar mer uppåt snarare än nedåt.
Jag har ett par fotokromatiska jag är nöjd med från Cerjo som inte har immat igen hittills.

Solglasögon för topptur
leffemangan sa:
Hu rgår det med imma? Inga problem?
Inte haft några problem. Kan tillägga att jag har ett par glaciärglajjor av "finare" snitt för de riktigt soliga dagarna (mina ögon är något djävulskt klena, jag vill ha mörkare glas än de flesta) och jag tycker inte det märks någon direkt skillnad, förutom hur mörkt det är då.

Solglasögon för topptur
Prestige, inköpta på Statoil i Ö-vik för 99kr har jag kört med i många år. Såg för några dagar sedan att modellen finns kvar, den har lite "skydd" på sidorna som gör att vinden inte kommer in, dock händer det att de immar igen vid hårt arbete men det åtgärdas lätt genom att lägga glassögonen lite längre ner på näsan. Glassögon för över 200kr är inget alternativ då jag tappar bort minst 5 par per år. Har du ingen lust att lägga 1000kr och uppåt så testa ett par billiga. Mellanskillnaden på 200 och 1000+ kan du få mycket kul för.

Tillbaka
Topp