Sommarskidsäsong 2011!

Rydellarn

Ny medlem
Sommarskidsäsong 2011!
Tja!
Jag har lite funderingar kring olika orter och dess åkning (på sommaren).
Skulle vara snällt om du ville dela med dig av dina egna erfarenheter eller dela med dig av vad du hört från andra... Om du inte orkar skriva på det upplägget (stavning?)

1. Norge vs Alperna, är det värt att åka till alperna
2. Bästa parkerna? (och offpist men det är ju förmodligen ingenting man kan räkna med)?
3. Bra/roliga campingar? (Jag har hört att folven i stryn ska vara bra)
4. Roliga aktiviteter på de olika orterna efter att liftarna har stängt på de olika orterna?
5. Hur länge är liftarna igång?

Svara t.ex såhär:
1. Jag tycker att det är mer prisvärt att åka till Norge/Alperna för att ...
2. Jag gillar t.ex Juvass park bäst för att ...
3. Jag gillar t.ex Folven (camping) i Stryn bäst för att...
4. Jag gillar skaterampen i (........).
5. I Stryn är det det öppet till 16 (vet inte hur länge det är öppet)

Tacksam för "bra" svar :)

Senast ändrad:
Sommarskidsäsong 2011!
Har inget bra svar att komma med men antar att du menar "folven" camping i Stryn. Fonna (Folgefonna) är ett annat fjäll i Norge en bra bit från Stryn.

Sommarskidsäsong 2011!
Har varit i Saas-Fee, Zermatt och Hintertux..
Av dessa tycker jag helt klart Hintertux är bäst.
+ Många fallhöjdsmeter (förhållandevis)
+ Parken ser Ok ut (vet inte när den öppnar, kan vara ide att kolla)
+ Campa i husbil verkar gå bra på parkeringen (har ingen aning om tält)
- Verkar vara lite begränsat med uteställen, finns väl i princip ett i anslutning till liften upp

Sommarskidsäsong 2011!
Fraga 2 och 5:
Bra sommarparker finns i Saas-Fee (+bra pipe), Zermatt (+pipe), Val Senales / Schnalstal, Dachstein, och Les 2 Alpes (+bra pipe). Manga ställen körs det ju sommarcamps pa och/eller opening events. Betterpark Hintertux öppnar slutet pa mars men stänger normalt sett i juni. Jag antar att du är ute efter juni eller senare annars kunde man ju inkluderat ställen som har öppet i maj naturligtvis. Alla ställen stänger ju liftarna nagon gang runt/efter lunch typ 1300 beroende pa exakt tidsperiod och plats.

Offpist: som det var nu 2010 kom det ju puderladdningar da och da hela sommaren sa kortare offpist pa hög höjd skall inte vara omöjligt med lite tur. Tux hade snö ända ner till dalen vid nagra tillfällen under sommaren - iof inte sa mkt att det var akbart kanske.

Fraga 4: Ligga i solen, mountainbiking, vandring, tennis, swimmingpool, skatea, bada i sjö, windsurfing ex chiemsee (nära dachstein).

Fraga 3: I Zillertal men ganska langt fran hintertux finns det en camping som heter "Camping Hell". Ser fram emot en lägesrapport fran den av nagon.

Senast ändrad:
Sommarskidsäsong 2011!
Jag har bara varit i Stryn så mina svar lyder:

+ bra fallhöjd
+ stora möjligheter att gå på topptur
+ bra möjligheter till off pist
+ trevlig stämning på Folven
+ prisvärda stugor på Folven (ta i betänkandet att vi är i Norge)
+ grymt bra klättring på "Beachen" ifall vädret uppe på fjället är dåligt
+ helt ok skateyta på Folven
- Det är långt att åka.
- diselsläpliften är en stor bidragande orsak till att glaciärerna smälter...

Ja det är nog det, andra här på forumet har säkert fler saker att fylla i med, både på plus- och minuslistan.

Ha de fint!
/Rudolfsson

Sommarskidsäsong 2011!
alperna är väldigt vackert på sommaren. men med mina erfarenheter så skulle jag köra norge. dom lägger ner mer pengar och energi för att ha en bra park. jag var i hintertux i sommras å parken där var en enda stor katastrof! fanns inte en parkshaper så långt ögat kunde nå! hörde mycket snack om att det inte gick att ha en bra park på sommaren. men dom borde iaf kunna bygga till railsen. slutade med att jag tog en spade själv å fixade en down rail å det var uppskattat bland alla park åkare då dom flesta körde railen efter att jag skottat klart!

Sommarskidsäsong 2011!
SVENKE sa:
alperna är väldigt vackert på sommaren. men med mina erfarenheter så skulle jag köra norge. dom lägger ner mer pengar och energi för att ha en bra park. jag var i hintertux i sommras å parken där var en enda stor katastrof! fanns inte en parkshaper så långt ögat kunde nå! hörde mycket snack om att det inte gick att ha en bra park på sommaren. men dom borde iaf kunna bygga till railsen. slutade med att jag tog en spade själv å fixade en down rail å det var uppskattat bland alla park åkare då dom flesta körde railen efter att jag skottat klart!
Alla de ställen i alperna jag listade lägger ner pengar och tid pa sina parker. Hintertux park har helt enkelt stängt under sommarmanaderna och därmed inte heller nagon shape crew. De kör parköppettider slutet pa september till början pa december respektive slutet pa mars fram till juni - dvs de perioder som it makes sense att ha en park där, antagligen med tanke pa klimat och kundunderlag... övriga tider pa vintern är det för kallt och skuggigt och pa sommaren blir snön pa tux pa nagot konstigt sätt störd och vattenladdad och det gar oftast knappt att aka rakt fram/ner utan snön bär inte och suger dessutom fast som en sugkopp (jag vet inte varför jag kan inte min snölära)...(sa var det tydligen en hel del denna sommar pa dachstein med... som ju bara e pa 2700m)...vissa av de andra glaciärerna ligger ju högre... sen har tux aldrig riktigt satsat sa hart pa andra features (som kanske skulle vara bättre pa sommaren) än pro- och medium-linen...

Sommarskidsäsong 2011!
Menar du om jag kommer vara där? I sådana fall så kan jag inte svara på det men helt klart ett av alternativen. Men hur är det med parken nästa år, någon som vet? (har inte kollat på deras hemsida nu på ett tag men gör det strax efter detta inlägg...) Om vi säger att det skulle bli ca en månad istället för hela sommaren, vilken månad är då att föredra? (Juni, Juli, Augusti)
Tack, Daniel Rydell :D

Tillbaka
Topp