Splitboard boots?

Freddedee

Medlem
Splitboard boots?
Har nu åkt splitboard en säsong med mina vanliga snowboard boots och dragit på mig bra med skavsår efter de längre turerna..
Någon som har tips på bra boots för att splitta med?

Splitboard boots?
Jag har kört i mina vanliga också, fast det har fungerat ok (gamla Northwave Kevin Jones). Har börjat leta efter bättre/lättare ändå. Det finns ju bl.a.
Burton Tourist
Thirtytwo Jones MTB
Deeluxe Spark (flera olika)
Northwave Domain
Burtons tycker jag verkar bäst för min typ av åkning (ingen klättring, mest under trädgränsen), men skulle också gärna ha tips från någon som faktiskt provat.

Splitboard boots?
Jag har kört i mina vanliga också, fast det har fungerat ok (gamla Northwave Kevin Jones). Har börjat leta efter bättre/lättare ändå. Det finns ju bl.a.
Burton Tourist
Thirtytwo Jones MTB
Northwave Domain
Burtons tycker jag verkar bäst för min typ av åkning (ingen klättring, mest under trädgränsen), men skulle också gärna ha tips från någon som faktiskt provat.
Finns även dessa
Nitro Incline TLS
K2 Aspect
Fitwell Backcountry eller Freeride
För att nämna några fler

Alla vill dessutom inte ha hårda boots @Christiam

Splitboard boots?
@Utlöparen Jag har kört Burton tourist och är supernöjd med dom. Finns inga klagomål egentligen. De är (som de flesta om inte alla splitboardboots) kompatibla med stegjärn. Har alltid gillat passformen i burtons boots så dessa var ett självklart val för mig. Har lite negativ flex och lite andra småsaker som är fördelaktiga vid splitboarding samtidigt som de inte är gjorda för att enbart vara användbara vid turande, det känns inte som att de gjorts några kompromisser så att säga. Priset är dessutom ganska rimligt.

Splitboard boots?
@davidjo
Kul att höra! En sak jag varit fundersam på är slittåligheten. Sömmarna på utsidan fram på boots tar generellt mycket stryk, speciellt om man går i sträv snö/skare. Vissa modeller är ju gummerade över framfoten medan andra har helt blottlagda sömmar.

Senast ändrad:
Splitboard boots?
@davidjo
Kul att höra! En sak jag varit fundersam på är slittåligheten. Sömmarna på utsidan fram på boots tar generellt mycket stryk, speciellt om man går i sträv snö/skare. Vissa modeller är ju gummerade över framfoten medan andra har helt blottlagda sömmar.
@Utlöparen
Okej! Har bara använt dom en säsong så att dom är intakta säger kanske inte så mycket. Men de känns som att de är bra kvalité och att det skulle vara ett problem har jag svårt att tro! Har inte bootsen hos mig för tillfället men jag kan inte komma ihåg att sömmarna skulle sitta så att de skulle ta stryk av att man går eller "sparkar" i hård snö. Modellen är ju inte direkt ny så den typen av problem borde ha blivit upptäkt och åtgärdat vid detta laget, det är ju trots allt burton.

Splitboard boots?
Burton Tourist
Thirtytwo Jones MTB
Northwave Domain

Burton Tourist
Thirtytwo Jones MTB
Northwave Domain
Jo har också funderat på Burtons tourist boots men undrar över om de kanske är lite för ”avskalade” för att köra längre toppturer med.. Så det lutar nog lite mer åt deeluxe sparks boots som ser lite rejälare ut men svårt att säga🤔

Splitboard boots?
Jo har också funderat på Burtons tourist boots men undrar över om de kanske är lite för ”avskalade” för att köra längre toppturer med.. Så det lutar nog lite mer åt deeluxe sparks boots som ser lite rejälare ut men svårt att säga🤔
Okej! längsta turen jag kört var ca 5h och det var inga problem, tycker som sagt inte det känns som att några större kompromisser gjorts men jag har inte heller jättemycket att jämföra med. Men deeluxe sparks är nog mer dedikerade för topptur och har säkert sina fördelar!

Splitboard boots?
Jag har åkt 3 säsonger med fitwell backcountry. Den väger 1.3 kg. Hade tidigare Burton driver x. Mycket nöjd en väldigt styv sko som har en bra vibramsula som passar bra till stegjärn och funkar väldigt bra till alpin klättring. Den nackdel som jag märker är att den är så pass styv att den hindrar "steglängden" när man går med hudar på anmarscher i plan terräng. (Dvs man blir inte hjälpt av att vika bak bakkappan på splitboardbindningen)

Splitboard boots?
@Utlöparen
Okej! Har bara använt dom en säsong så att dom är intakta säger kanske inte så mycket. Men de känns som att de är bra kvalité och att det skulle vara ett problem har jag svårt att tro! Har inte bootsen hos mig för tillfället men jag kan inte komma ihåg att sömmarna skulle sitta så att de skulle ta stryk av att man går eller "sparkar" i hård snö. Modellen är ju inte direkt ny så den typen av problem borde ha blivit upptäkt och åtgärdat vid detta laget, det är ju trots allt burton.
Nu några år senare - hur har det gått? Jag har precis skaffat Burton tourist också, och hade hoppats på premiär nästa vecka.

Snödjup

Tillbaka
Topp