Splitboard eller snöskor?

davidjo

Medlem
Tjenna. Håller på att kolla runt på lite brädor inför nästa säsong då jag även tänkt fixa lite turutrustning. Jag har under denna säsongen kört på en allmountain bräda som jag är väldigt nöjd med och jag kör gärna vidare på samma/någon liknande modell under nästa säsong. Men då jag vill börja ta lite turer istället för att bara ta lättillgäng offpist så måste jag antingen ha snöskor eller splitboard. Min fråga till er med erfarenhet är ifall det är för jobbigt att ta längre turer med snöskor så att jag borde köra på en splitboard istället? Jag undrar även hur snöskor fungerar i djupare snö samt på lite brantare ställen. Jag hade gärna velat ha lite tips på bra snöskor/splitboards.

Tack på förhand, MVH David.

Jag är främst en skidåkare och har mest åkt bräda i parken, så ta det jag säger med en nypa salt.

Jag jobbar i Försvarsmakten och har använt snöskor i stor utsträckning, och min personliga åsikt är att det SUGER. Det blir tungt att lyfta dom, man får skav på fötterna, och jobbigt att bära med sig dom på ryggsäcken sedan. Jag föredrar "vita blixten" (försvarets skidor som är kompatibla med kängor) alla dagar i veckan.

Därför ser bara fördelar med splitboard, då det kan bli en hel del flack turande, och då uppskattar man glidet!!
Skulle aldrig byta ut mina skidor mot ett par snöskor..

davidjo sa:
Tjenna. Håller på att kolla runt på lite brädor inför nästa säsong då jag även tänkt fixa lite turutrustning. Jag har under denna säsongen kört på en allmountain bräda som jag är väldigt nöjd med och jag kör gärna vidare på samma/någon liknande modell under nästa säsong. Men då jag vill börja ta lite turer istället för att bara ta lättillgäng offpist så måste jag antingen ha snöskor eller splitboard. Min fråga till er med erfarenhet är ifall det är för jobbigt att ta längre turer med snöskor så att jag borde köra på en splitboard istället? Jag undrar även hur snöskor fungerar i djupare snö samt på lite brantare ställen. Jag hade gärna velat ha lite tips på bra snöskor/splitboards.

Tack på förhand, MVH David.
David,

Jag har använt både splitboard och snöskor under de senaste åren och jag skulle inte vilja gå tillbaka till snöskor(kanske någon enstaka dag dock om terrängen är bra för snöskor.)

Vad är din defination av längre turer?

Splitboard
+ Glidet på flacken & nedåt.
+ Slippa ha snöskor i ryggsäcken/hängande utanpå när du åker ner.
+Slippa tyngden av 2 sorters utrustning.
+Mindre krävande än att gå med snöskor.

Snöskor
+Gå brant
-Gå nedåt med snöskor är väldigt krävande.
-Du håller sällan samma tempo som splitboard om du går flackt.

Aa okej, de blir nog en splitboard! Verkar som att de hade passat mig mer. Tack så mycket för era svar, MVH David.

Senast ändrad:
Vill du endast använda brädan till friåkning så är väl splittboard att föredra. Vill du ha kunna åka i pisten och inte tappa någon prestanda så är det ju bättre med en vanlig.
Jag kör med snöskor eftersom jag vill kunna kötta pist emellanåt. Dock suger det när man ska skråa...
Prisskillnaden är ju ganska stor också...

Verkar ssom att folk som provat splitboarding är ense om dess fördelar gentemot snöskon, men hur gör man med splitboarden vid mycket branta partier?

Tillbaka
Topp