Jag vet inte om jag är den klassiska S-C människan men eftersom jag handlar därifrån så kanske jag är det.
Detta kommer bli en liten uppsats men kanske ger det en bättre inblick i varför jag blev S-C människan
Låt mig dra en liten historia om bakgrunden till min säsong.
Jag är 20 år, just jobbat som en slav det senaste året efter gymnasiet för att spara ihop till 1 säsong i Kanada.
All utrustning jag hade var utsliten efter fattiga år som student. Jag behövde alltså köpa, Jacka, vantar, hjälm, goggles, pjäxor, hudar, bindningar, lavinutrustning, ryggskydd, skidor, ryggsäck, stavar. Ni kan ju själv räkna på hur mycket det kommer kosta...
Jag har själv praoat på Alpint och känner personalen där vilket brukar leda till rabatter samt att jag gärna handlar av dem då jag gjort det i alla år när skidorna sponsrades av föräldrarna. Denna sommar hade de dock lite oreda i butiken vilket gjorde att jag testade Alpingaraget, ett ställe jag skytt som pesten efter ett väldigt otrevligt möte vid ett hjälmköp nästan 5 år tidigare.
Hur som haver tänkte jag ge dem en andra chans och traskar in där, glad i hågen och börjar kolla pjäxor. Tyvärr hade de inte så mycket inne och förklarade att alla inte var inne i så god tid (jag var där i augusti). Dock var killen galet trevlig och jag märkte att han kunde pjäxor (rakad, kort, byggd kille) Han plockar fram 1 par pjäxor, säger att om jag ska ha några ska jag ha dessa. De sitter bra och är dessutom på rea. Jag vill dock inte köpa efter att bara provat 1 par och killen säger även att det nog är bättre om jag kommer in i september
Kommer som sagt in i september och får då prata med en annan kille. Jag förklarar mycket glad ( skulle ju handla skidgrejer) att jag skulle till kanada och behövde ett helkit (läs ovanstående invetarier). Killen börjar lite oinspirerad plocka fram pjäxa efter pjäxa utan någon direkt koll. Här börjar jag bli lite orolig, jag har ju haft galet problem med mina fötter, något jag också förklarat för säljaren. Efter cirka 5 pjäxor märker jag att han börjar tröttna och när jag provat sjätte paret pjäxor så är han borta och dricker kaffe med sina kompisar. Sitter där cirka 15 minuter tills killen jag pratat med första gången kommer och frågar vart han är, jag pekar på honom och efter en utskällning så lommar killen tillbaka. Jag provar klart pjäxan som det tidigare också är totalt fel både flex och fit-mässigt och lämnar sedan butiken.
Jag behöver dock grejerna och den första killen var ju trevlig så jag ger Alpingaraget 1 till chans. Struntar denna gång i pjäxorna och går på resten av utrustningen. några kläder hittar jag tyvärr inte utan går ner till skidorna. Killen är trevlig men jag märker efter att ha läst på lite innan att han inte har så mycket koll och inte riktigt lyssnar på vad jag egentligen behöver (Kanadalagg+stabil turbindning). Han plockar fram ett par begagnade kuro med griffon. Jag frågar om man bara kunde montera på en duke eller liknande i samma hål, det kan man inte säger han men det är ju bara att borra om och köpa en duke för 3400 (skidan med griffon begagnad låg redan på cirka 6000). Alltså 9400 för en begagnad omborrad kuro.
Förklarar att jag behöver tänka på det och kollar lavinutrustning. Fortfarande är killen trevlig men rekommenderar mig en 2 meter sond. Jag hade inte så mycket koll men kände på mig att 2 meter kan man nog bli begravd och då måste det ju vara jobbigt med en sond som bara är 2 meter (krypa på marken och sonda istället för att kunna stå) så resten av hans tips börjar kännas urvattnade.
Kommer in 1 vecka senare, kollar lite på ryggsäckar men trots att det är oktober så har de bara ett fåtal modeller och ingen känns helt rätt. Går istället på skidorna igen, men denna gång har jag faktiskt för första gången sett S-C och har bl.a kollat priset på ett par K2 Darkside som jag blivit tipsad om här på FR.
Samma kille som förra gången och denna gång när jag nämner att jag kollat på dessa så är de ett utmärkt val.
Han springer upp och ska kolla vad han kan göra med priset. 8500 med dukes och skurna hudar kommer vi fram till är det lägsta priset de kan göra och jag känner mig ändå lite nöjd (får även prata med första pjäxkillen som direkt tycker att det är en bra skida för mig). Bestämmer mig för att köpa men måste få hem skidan från Sthlm till Södertälje vilket är meckigt utan bil på helgen. Förklarar att nästa gång det tajmar med jobbet är om cirka 5 dagar och säger att jag tänker komma då.
Tänker komma över på lunchen då jag fixat skjuts hem från jobbet denna dag men ringer först så att allt är grönt (samma kille är inne den dagen osv.) men får höra att skidan är slutsåld i min längd och kommer inte komma in innan jag åker till Kanada.
Nu är jag trött på riktigt, går in på S-C (där de förövrigt sålde samma skida för 6400 med samma bindning och hudar vilket jag visste när jag tänkte köpa för 8500 men kände för pjäxkillen så ville sponsra honom) och köper ett par Rocker 2 med hudar och duke istället. Köper även ett lavinkit efter att ha läst på FR lite.
Köper resten av kläderna samt ryggskyddet på Länna sport där jag fick ett superbemötande förra gången när jag köpte mina Gotama. Pjäxorna köpte jag av en grymt duktig kille på ùdens sport. (han var nog inte så mycket bättre än Alpintgaraget proffset men han gav mig sitt mobilnummer så jag visste när han var inne personligen.
Hjälmen och Goggles köpte jag spontant av en duktig och kunnig säljare här i Kanada. När jag tvekade lite för att hjälmen skavde lite så slängde han in en Merinoullsmössa utan kostnad (150 kr). Inte mycket när jag köpte grejer för 2500 men han löste mitt problem och visade på god vilja.
Ryggsäcken och vantarna köpte jag på Norröna butiken där jag märkte att visste vad de pratade om och dessutom var trevligt samt gav mig en liten rabatt för att jag köpte för ganska mycket pengar.
Sammanfattning
Alpingaraget hade alltså en chans att få sålt en hel utrustning, lätt grejer för över 20000 kr. Och som ni märkte om ni läste min text så fick de inte sålt något.
Varför?
1. De hade inte varorna jag ville ha inne.
2. Jag fick inte prata med den kunniga personalen när jag behövde det (läs pjäxor)
3. Jag hade fått ett otrevligt bemötande 5 år tidigare (man minns sådant)
4. De kunde inte lösa de problem jag hade (skidor+hudar samt pjäxor)
5. De var dyrare.
Jag köpte trots allt bara skidor, hudar och lavinutrustning på S-C. Resterande saker köpte jag i Markbutiker.
Varför?
1. De gav mig en personlig service ((pjäxkillen (Markus) letade tom upp numret till en bootfitter i Revelstoke och förklarade vad som skulle kunna behöva göras på plats efter att jag åkt med pjxorna)).
2. De visade att de ville sälja genom att premiera mig vid större inköp.
3. De hade kunnig personal.
4. De hade varorna jag eftersökte eller kunde skaffa dem snabbt.
5. De löste mina problem på ett enkelt sätt.
6. Tidigare erfarenheter av den butiken.
Detta är saker jag kan tänka mig att betala extra för. Att få prata med verkligt kunnig personal som ger mig bra service och som genom den servicen löser mina problem och skapar ett mervärde för mig som kund.
Jag förstår dig jjosefsson. Det finns många som bara kollar i butiker och sedan köper på S-C. Frågan är dock, hur vet du vilka som är vilka? Vilken kategori hade du placerat mig i när jag först kom in på Alpingaraget? på Údens pratade vi t.o.m om S-C och jag berättade att vi funderade på att köpa skidorna där.
De förklarade vad fördelarna var med att köpa hos dem men lämnade beslutet upp till oss och jag köpte pjäxor för 7000 kr där tillslut.
Skidbutiken här i Revelstoke fixade till det sista på mina pjäxor och tog samtidigt inte betalt för konsultationen som låg på 200 kr. Jag och mina 3 kompisar har sedan dess handlat allt där och dessutom har jag berättat för minst 20 personer om hur bra de är där. 200 kr "kostade" det dem den gången men vi har nu köpt grejer för 18000 kr (ABS-säckar, strumpor, camelbacks, stavar, underhåll av skidor osv. där samt att 20 andra personer har hört om deras butik.