Sportconradmänniskor i ett nötskal

• Trådstartare Trådstartare jjosefsson
  • Start datum Start datum
Mycket bra inlägg havreboll, belyser en sida av problemet även om den inte ska ses som representativ för branschen i helhet.
Dock tycker jag du är orättvis när du ger Alpingaraget en känga för att de inte hade varor inne när du ville handla pjäxor i augusti månad! Den fantastiska butiken i Revelstoke har nog heller inte ett speciellt imponerande lager i augusti skulle jag tro.

Isåfall har jag nog blivit missuppfattad. När jag tänker på att inte ha varorna tänker jag på att skidornar slutsålda när jag ville köpa dem. Förstår såklart också att ingen butik kan ha lager under sommaren. Kan även säga att det är sjukt smart av Länna sport att inte ha vårrea utan att rea ut grejerna på sensommaren istället.

Senast ändrad:
Ett informativt inlägg av havreboll. Kan säga att jag har likartade erfarenheter av Alpingaraget. Första gången jag var där, för en si så där 5-6 år sedan, så fick jag superservice. Kom in med ett par pjäxor jag köpt utomlands som inte satt bra. Men inga sura miner för att det inte var en pjäxa som dom sålt själva. Efter en utfrågning av mina åkvanor och kompetens och okulärinspektion av grisklövarna så blev det en conformable som satt helt perfekt. Det krävdes en tryckning av skalet men efter det var det så bra det kan bli. Mitt intryck var att här fanns det en sagolik kompetens.
Så nu när det var dags för turpjäxor stegar jag in där i december 2011, på förmiddagen, och blir hänvisad till en påstridig försäljare som inte frågar vad jag är ute efter annat än i största allmänhet och sedan direkt plockar fram förra årets Garmontpjäxor. Dessa sitter inte bra, men istället för att ta fram några andra märken så är det en massa snack om att trycka ut dessa Garmontpjäxor. Man anar att det är läge för Alpingaraget att försöka bli av med förra årets modeller... Sen ursäktar sig försäljaren och försvinner för att plocka fram det ena och det andra åt en annan kund. Kommer tillbaka efter tio minuter och börjar stöka med Garmontpjäxor igen. Då lägger jag ner och går därifrån.
Går istället till Alpint vid St Eriksplan, och får där ett mycket mer seriöst bemötande. Här frågar säljaren vad jag ska ha pjäxan till, vilka slags turer jag har tänkt ming etc etc. Sen får jag själv titta igenom sortimentet och vi går igenom ett antal pjäxor. Det blir ett par Dynafit tlt 5 med gjuten sula och det har varit kanon.

Jag tror säkert att det finns kompetent personal på Alpingaraget, men jag vet nu att det inte är ngn garanti för att man träffar en av dem när man går dit. Proffs och halvproffs som handlar där vet naturligtvis vilka (eller ska jag säga vem?) som kan något och vilka som har börjat veckan innnan...

Onlytelemark sa:
Haller med jjosefsson till vissa delar, men det är lätt att vara lite äldre och peka pa fördelarna med att handla av en skidbutik nära dig, de flesta som handlar av "conrad" är som jag uppfattat det väldigt unga, studerar fortfarande eller precis börjat sin karriär, och inte hunnit bygga upp nagon vidare ekonomisk buffert, sa mellanskilldnaden mot att handla pa nätet eller skidbutiken hemma, det kan vara det som avgör om det blir nagon skidresa eller ej,, men om man ger dessa ungdomar service när de behöver, sa är väl chansen kanska stor att de blir kunder senare, när deras liv ser annorlunda ut, det som kallas langsiktig planering, sedan detta att ge rad om vilken skida som passar, Man maste se den personen aka skidor för att kunna ge ett exakt svar,, de flesta överskattar sin förmaga när de star i butiken, gäller grabbar i allafall,, havreboll, att gämföra med vilken olja bilen ska ha,, nä du,, sedan kan jag halla med Hasse_Lindborg bredhysterin i sverige är mycket svarslagen,, men har man lärt sig aka puder pa 208 langa storslalomskidor fran sent 70tal, da garvar man at det hela,, men det är ju tur att utvecklingen tar skidakningen till nya höjder,,,
Jag tror ovanstående är väldigt nära sanningen.
Personligen köper jag prylar där de är billigast, mest för jag ha redan läst mer recensioner och prylskvaller än butikspersonalen och tillsammans med erfarenheten från liknande produkter bildat mig en uppfattning om jag vill köpa eller inte.
Alltså får jag bara ut något från den svenska markbutiken vid service av mina grejer och när den anställde i fråga är trevlig och vill snacka skidor. Gör de då inte ett helt kass jobb med mina inlämnade pinaler så kommer jag garanterat rekommendera dem till folk på jobbet, polare och annant löst folk. Till slut kommer jag inte hålla mig lika ájour som idag och då kommer jag gå dit de är trevligast och verkar ha bäst koll, men framför allt trevligast och mest servicemind.

Förbaskat intressant tråd!
Finns många inlägg att instämma i
Personligen handlar jag gärna av butik med bra service och är villig att betala lite extra, men det finns naturligtvis även en prislapp på den upplevda servicen.
Svenska markbutiker får nog finna sig i att vi skidåkare "shoppar runt" för att hitta ett bra pris på inköpen och börja resonera mer som butikerna på skidorter, dvs bra service där man tar korrekt betalt!
// Johan

Många nämner att man gärna betalar lite mer för "bra service" men det hörs inte mycket om vad för service det är man vill ha eller var smärtgränsen går för den servicen. Personalen ska vara "kunnig" men vad innebär det, vilken kunskap är det som behövs för att bli en bra säljare i en skidbutik? Om vi säger ett par skidor som kostar 5500 kr inklusive frakt från en e-butik, vad får de kosta i den lokala markbutiken?

Har själv köpt både skidor, lavinkit och hudar på S-C då det är billigt och smidigt att handla där. Men jag har även köpt två par DPS skidor för 21kkr på Alpingaraget och pjäxor för 8kkr. Jag handlade de prylarna i butik för att kunna ha någon att gå till om det skulle bli något problem.

Jag köper dyra saker i butik för att ha bra service om något händer med dem. Lite billigare prylar som hudar lavinsändare och dylikt köper jag gärna på nätet. Skidorna jag köpte på S-C kostade 3300kr med leverans till dörren, medans butiken hemma hade de på rea för 6999kr. Det kändes inte aktuellt att betala det dubbla för ett par carving lagg.

Nästa inköp blir en lavinrygga och då blir det nog att handla i svensk butik igen :-)

Sportconrad har helt vanliga butiker med lika kompetent eller inkompetent personal som svenska butiker och man kan prova pjäxor och kläder och få råd och pjäxtryckning mm. Dessutom har de försäljning via internet. Tänker man köpa en komplett utrustning och vill undvika att snikprova hemmavid kan man åka ned till Tyskland och prova hos Conrad. Sedan kan man istället för att släpa hem grejerna beställa på nätet med mer eller mindre gratis frakt. Även med resan inräknad så blir det pengar över eftersom svenska butiker av för mig som kund ointressant anledning väljer att ta åtskilliga tusen mer än Conrad för exakt samma varor.

För övrigt så är det mer eller mindre roulettartat att förlita sig på självutnämnda experter i butiker oavsett vilket land butiken ligger i. Skall man generalisera så är det okunnig extrapersonal eller äldre (ägare?) som var experter för 20 år sedan men nu är trötta på kundjävlarna och vet att alla kunder är idioter och behandlar dem därefter. Dvs de säger ja och amen till kundens befogade eller obefogade önskemål och ger sedan standardslipning 1A oavsett som extrapersonalen utför med varierande resultat. Det är därför skidor efter första slipningen aldrig är lika bra som de var som nya från fabrik. Eller att monteringen av bindningen inte blev så lyckad om man kollar lite mer noggrant. Dvs är man normalhändig med bra verktyg och lägger 10 minuter extra på monteringen så ligger man bättre till än normalmontaget i butik.

Visst är det roligare att kunna köpa i en lokal butik men mer än 1000 kr dyrare på ett par skidor eller 2000 på pjäxor är det inte värt om man inte har tokbråttom. Oftast kan man spara minst 4-5 tusen på en dyrare skidutrustning. Därför blir det ofta Conrad, jfr med svenska butiker så blir var 3:e uppsättning skidor/bindningar/pjäxor gratis.

Varfor maste det vara antingen eller? Jag handlar bade fran min lokala handlare och fran natet..

Det min lokala handlare ger mig ar grym service, som att oppna butiken bara for mig 30 min innan normal oppningstid pa en lordag for att jag ska hinna fa ett par formgjutna sulor innan jag akte ivag pa skidresa.

Det internet ger mig ar, ibland, grymt bra priser och ett stort urval.

Men nu det viktiga, iaf inom cykelvarlden sa beror priskillnaden mellan europeiska internetshoppar och svenska butiker (och internetshoppar) pa de priser som den svenska generalagenten tar ut. Dvs, jag koper Shimano prylar til min cykel billigare fran en webshop i england/tyskland/irland/... an min lokala butik koper dem fran Shimano Nordic, sa da ar det ju sjalvklart att de kommer kosta ohemuligt mycket mer i butiken. Ar det nagon som vet hur det ser ut inom skidvarlden? For pa vissa saker ar det ju inte alls, eller valdigt lite, billigare att handla fran natet, men pa andra grejjor ar det halva priset..

jjosefsson sa:
Är inte sur på Sportconrad, de har en bra affärside.
Däremot alla ickekunder som stjäl min tid.
Den tiden som man lägger ner på personer som ändå inte tänker handla skulle jag kunna använda till något annat.
Oavsett vilket pris jag tar finns det alltid någon sajt som är billigare.
Fördelen att handla i Svensk markbutik är att man kan få råd samt prova grejorna,
Atm använde du ju din värdefulla tid till att sitta och skirva på freeride. Öppnade inte din butik 10?

Tompan14 sa:
Många nämner att man gärna betalar lite mer för "bra service" men det hörs inte mycket om vad för service det är man vill ha eller var smärtgränsen går för den servicen. Personalen ska vara "kunnig" men vad innebär det, vilken kunskap är det som behövs för att bli en bra säljare i en skidbutik? Om vi säger ett par skidor som kostar 5500 kr inklusive frakt från en e-butik, vad får de kosta i den lokala markbutiken?
Personligen betalar jag glatt 20 - 25 % mer i en svensk butik om jag får ett bra bemötande och en god rådgivning. Dvs. om skidorna kostar 5 500 SEK (inkl. frakt) hos SC köper jag dem utan att tveka på hemmaplan för 6 500 - 6800 kr. Men om skidan kostar 3 600 SEK (inkl.frakt) hos SC och det står 7 495 SEK i Sportbutiken blir det SC (som vid mitt senaste skidköp).

/MM

Har TS en piñata av Herr Conrad hängandes utanför sin butik så att man vet vilken butik man inte ska besöka för att få sina skidor slipade?

Om du tror att alla som köper från conrad skulle klaga på en slipning på 170kr så vet jag inte vad jag ska tro om dig, visst du verkar som en riktigt bitter människa men alla som köper från conrad är inte snåla.

Dom har bra service och större utbud än alla lokala butiker hos mig. Jag kan utan tvekan köpa lokalt men då ska det inte skilja tusenlappar utan max 500kr. Men när mina skistoppers gick sönder på mina lokalinköpta skidor i åre fick jag betala för nya, från conrad fick jag ett nytt par så jag hade i reserv.

Vill du inte slipa mina skidor/snowboard jag köpt oavsett om det är dom från Conrad, Åre skidsport eller Evolver / Extra Evil distribution så är det du som ger dålig service. För dig borde det inte spela någon roll vart skidorna är köpta, du kan inte dra conradfolk till en kant och ska du dra dom som inte har köpt skidorna hos dig över en kant får du göra det med alla.

Och dom lokala stolpskotten som bara är inne i din butik och tar din kunskap för att sedan använda den från att köpa från internet. Det är ju bara lära sig vilka det är då det inte är så många. I polarens butik är det en familj som gör så, men dom har vi lärt oss att inte hjälpa. Men man måste ge alla en chans.

Senast ändrad:
MarkusO sa:
jjosefsson sa:
ska för första gången nästa vecka åka på 130 skidor
*facepalm*
Haha, funderade också på den där. Ska han åka på 130 skidor samtidigt, teståka 130 par eller ska han testa Line's The 130? :)

Och on topic, ja visst är det förjävligt att kunderna numer är prismedvetna och inte bara köper sina prylar i första butiken dom går in i? Men ja, det är synd att Tyskland har lägre moms, lägre frakt och lägre inköpspris.

jjosefsson sa:
Kommer aldrig slipa-laga stålkanter eller belag på en Sportconradskida.
Vore bra om alla skidbutiker gjorde likadant.
Det där är väl det dummaste jag har hört... Har aldrig hört det argumentet förut från någon butik. Spelar väl ingen roll var skidan är inköpt när du skall laga den? Du tar väl betalt i alla fall? Och alla pengar in är väl tacksamt eller har jag missat något nu?

Och 170 kr för en stenslip, vallning och kantslip är ju sjukt underpris... För om du stenslipar skidan så fixar väl du det andra oxå på en gång? Annars så är det ju inte ett "korrekt" arbete...

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Det där är väl det dummaste jag har hört... Har aldrig hört det argumentet förut från någon butik. Spelar väl ingen roll var skidan är inköpt när du skall laga den? Du tar väl betalt i alla fall? Och alla pengar in är väl tacksamt eller har jag missat något nu?

Och 170 kr för en stenslip, vallning och kantslip är ju sjukt underpris... För om du stenslipar skidan så fixar väl du det andra oxå på en gång? Annars så är det ju inte ett "korrekt" arbete...
Kul att du och jag för en gångs skull är överens i en "SC-tråd"! (Måste firas! :-)) Är ju inte speciellt affärsmässigt att ta fullpris för skidorna (och missa affärer pga. av EU-handel) och sedan "bjuda" på servicen. Betydligt smartare att ta betalt för servicen fullt ut (dvs. att se den som en del av affärsverksamheten) och anpassa priset på hårdvaran ...

/MM

Mountain_Man sa:
Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:

Kul att du och jag för en gångs skull är överens i en "SC-tråd"! (Måste firas! :-)) Är ju inte speciellt affärsmässigt att ta fullpris för skidorna (och missa affärer pga. av EU-handel) och sedan "bjuda" på servicen. Betydligt smartare att ta betalt för servicen fullt ut (dvs. att se den som en del av affärsverksamheten) och anpassa priset på hårdvaran ...

/MM
Han tycker väl att det är rätt att erbjuda billigare service till en kund som köpt skidorna hos honom.

Är det någon som tycker Alpingaraget sköter sig?

Har alltid känt mig lite tveksam till dem och nu har jag försökt nå dem via telefon i en vecka utan att komma fram. Efter felanmälan till min teleoperatör verkar det som att Alpingaragets växel är trasig - och de har inte alltså varit så i minst en vecka. WTF liksom?

Prova att ringa 16 50 10, slå 2 för Stockholm och sedan 3 för att komma till verkstaden. Har provat från en fast telefon i Stockholm, en svensk mobil i utlandet samt ip-telefoni från utlandet. Samtalet bryts varje gång (från 08-telefonen får jag meddelande om att det inte finns något sådant nummer).

Hur kan man ha så dålig koll? Skriva något på sin www-sida kanske?

----Redigering-----
Måste faktiskt ta tillbaka huvudelen av detta inlägg. Läs mer här https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=85206&p=3#r943029

Senast ändrad:
linder sa:
Och dom lokala stolpskotten som bara är inne i din butik och tar din kunskap för att sedan använda den från att köpa från internet. Det är ju bara lära sig vilka det är då det inte är så många. I polarens butik är det en familj som gör så, men dom har vi lärt oss att inte hjälpa. Men man måste ge alla en chans.
Nu är det i stort bara lokala stolpskott som kommer in i butiken.
När jag jobbar vid min skidslip är jag en hantverkare, Ni kan inte gå in till alla hantverksgrupper och kräva att de ska ta uppdrag ni önskar få gjorda.
Jag väljer själv vilka uppdrag jag ska ta.
Givetvis är det inte bara stenslipning utan planslipning ,hängning av kanter, kantslipning, + manuell vallning som ingår i 170 kr till helkunder

Möjligt att de unga studenterna senare i livet kommer att handla i markbutik men när de har stadgat sig har jag lagt av.

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
linder sa:
Nu är det i stort bara lokala stolpskott som kommer in i butiken.
När jag jobbar vid min skidslip är jag en hantverkare, Ni kan inte gå in till alla hantverksgrupper och kräva att de ska ta jobb ni önskar få gjorda.
Jag väljer själv vilka uppdrag jag ska ta.
Givetvis är det inte bara stenslipning utan planslipning ,hängning av kanter, kantslipning, + manuell vallning som ingår i 170 kr till helkunder

Möjligt att de unga studenterna senare i livet kommer att handla i markbutik men när de har stadgat sig har jag av.
Då förstår jag varför du är arg på alla som tar din tid om du tar så lite för en fullservice.... Höj priset och tjäna pengar ;)

Senast ändrad:
Helkunder ska premieras. Då kommer de tillbaka förhoppningsvis,

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Möjligt att de unga studenterna senare i livet kommer att handla i markbutik men när de har stadgat sig har jag lagt av.
Så ditt resonemang är alltså att eftersom du har lagt av när vi "unga studenter" börjar bli helkunder ska ALLA butiker ignorera oss och vägra ge oss service? Jag vet inte, men i mina öron känns det som att du har en rätt egocentrisk världsbild i så fall :P

När nya ansikten dyker upp i butiken gör man allt för att hjälpa till. Diskutera skidor hjälper till med provning av pjäxor, hjälm goggels kläder etc.

Det är inte svårt att identifiera en conradkund.De berättar gärna vilka fantastiska klipp de gjort.
Varje gång det händer har de stulit tid av mig , tid som jag kunde ha använt till något annat.
Helt okey om de köper av conrad bara de inte tar upp min tid.

jjosefsson sa:
Helkunder ska premieras
Så idén är alltså att ta överpris för utrustningen för att sedan ta underpris för service?

Anledningen till att dina presumtiva kunder, dvs folk som är i din butik, nämner Conrad är att de vill att du skall förstå att de är prismedvetna, vet vad grejerna kostar på den fria marknaden de har tillgång till som EU medborgare och vill ge dig tillfälle att ge dem ett bra pris. De vill gärna köpa av dig annars vore de inte i butiken. Dock vill de inte känna sig som idioter som betalar flera tusen mer än grejernas marknadspris i vår nya konkurrenssituation med hela EU som marknad. Fattar du då inte att du fått första tjing före Conrad att sälja prylen ifråga så får du istället som nu känna dig blåst som ger gratis provning åt Conrad eller annan butik.

Förhoppningsvis leder detta till bättre priser i svenska butiker. Lägre marginal måste mötas med ökad omsättning, dvs butiker slås ut och kvar blir färre butiker med större omsättning, kanske med stöd av internetförsäljning för att nå utanför lokala området. Hoppsan, beskrev jag just vad Conrad redan satt i verket? ...

Senast ändrad:
Utter sa:
MarkusO sa:
jjosefsson sa:
ska för första gången nästa vecka åka på 130 skidor
*facepalm*
Haha, funderade också på den där. Ska han åka på 130 skidor samtidigt, teståka 130 par eller ska han testa Line's The 130? :)

Och on topic, ja visst är det förjävligt att kunderna numer är prismedvetna och inte bara köper sina prylar i första butiken dom går in i? Men ja, det är synd att Tyskland har lägre moms, lägre frakt och lägre inköpspris.
Hahah jag lägger mitt bett på att han menar 130mm!! :P

jjjjjjjjjjjosfettsson sa:
Helkunder ska premieras
epic-jackie-chan-template.png

Jag trodde alla människor var lika värdefulla.

jjosefsson sa:
Det där är väl typ halva priset av vad jag förväntar mig att betala - i Frankrike. Sälj prylarna billigare och höj priset på service.

jjosefsson sa:
Helkunder ska premieras. Då kommer de tillbaka förhoppningsvis,
Jag köper nästan ingenting online (har köpt 2,5 par Goodeskidor direkt från deras www-sidor men det beror ju på att de inte har någon agent i Sverige) men skulle inte återkomma till en butik av någon slags bekvämlighetsskäl. Kanske funkar på en liten ort? Annars tror jag det är en naiv inställning. Man köper skidgrejor för sällan för att bygga en relation.

Finns inte en möjlighet i Värden att hålla conrads priser.
6 % lägre moms+ att euron stod lite högre när Svenska leverantörerna lade sina order mars förra året.
Givetvis måste leverantörerna värdesäkra valuta vid inköpstillfället annars kan de åka på en rejäl smäll.
Ett annat år kan det vara så att Euron stiger kraftigt, då blir det fördelaktigare för svenska butiker.Idag står euron i 8,79 vilket är väldigt fördelaktigt för conrad.

På lång sikt kan det bli att grossisterna drar ner på skidtester och lägger den halvmiljonen på lägre priser.
Har conrad några skidtester?

Har några modeller som jag jag satsar lite mera på varje år.
Ja de modellerna får de pröva.
Givetvis får jag vara med och betala grossisternas skidtester.
De kostnaderna läggs på mina inköpspriser.

Okej detta kanske inte är helseriöst men jag tänker inte köpa skidor i Sverige föräns det blivit billigare eller ungefär samma pris som de tyska sidorna. Köpte t.e.x nya skidor i år från sport conrad, Salomon Suspect med Salomon STH 12 jibb binding priset slutade på ca:3300kr levererat till dörren alltså inklusive frakt de billigaste i Sverige jag sett för samma paket är 6000kr och då är det exklusive frakt, klart man väljer Sport conrad, bra monterat och bra service har fått ett par Rossignol S2 reklamerade från Sport Conrad tack vare hjälpen från dem i Sverige när jag skulle reklamera ett par Salomon Thruster som stålkanten gått av på köpta på Stadium fick jag avslag.
Så njaa kommer nog inte köpa några Skidor i Sverige på ett bra tag.
Allting är så sjukt mycket billigare utomlands t.e.x freezeproshop tar för Oakley Splice med bra lins ca:1000kr och i sverige 1600kr och frakten från Freezeproshop är 59kr, vad väljer man jo de är klart man väljer freezeproshop.
Dom som tycker dom har råd att lägga så många tusen extra för en skidutrustning i Sverige jämtemot att köpa den utomlands får gärna göra de men jag tänker inte göra det.

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Har några modeller som jag jag satsar lite mera på varje år.
Ja de modellerna får de pröva.
Givetvis får jag vara med och betala grossisternas skidtester.
De kostnaderna läggs på mina inköpspriser.
Bra... Conrad har skidtester i Garmin....

Jag förstår att folk köper skidor på internet. Min generation utanför fjällvärlden och storstäderna är nog de sista som kommer att hålla service överhuvudtaget, Maskinutrusningen är alldeles för dyr för att det ska löna sig att köpa nytt.
Många av oss som håller på har utrusning som är 10 år gammal. Den kommer snart att behövas bytas ut.
Våra stenslipar håller inte på långa vägar samma klass som de nya.

skiyeah sa:
Köpte t.e.x nya skidor i år från sport conrad, Salomon Suspect med Salomon STH 12 jibb binding priset slutade på ca:3300kr levererat till dörren alltså inklusive frakt de billigaste i Sverige jag sett för samma paket är 6000kr och då är det exklusive frakt...
Länna Sport, 4000:- ink. bindning och gratis frakt?

jjosefsson sa:
Finns inte en möjlighet i Värden att hålla conrads priser.
6 % lägre moms+ att euron stod lite högre när Svenska leverantörerna lade sina order mars förra året.
Givetvis måste leverantörerna värdesäkra valuta vid inköpstillfället annars kan de åka på en rejäl smäll.
Ett annat år kan det vara så att Euron stiger kraftigt, då blir det fördelaktigare för svenska butiker.Idag står euron i 8,79 vilket är väldigt fördelaktigt för conrad.

På lång sikt kan det bli att grossisterna drar ner på skidtester och lägger den halvmiljonen på lägre priser.
Har conrad några skidtester?
Ja, Conrad har skidtester och dessutom rea på de grejor som varit ute på test.

Vidare så säljer Conrad för såpass mycket till Sverige så att han hamnar över omsättningströskeln för momsregistrering för EU intern export till privatkunder och betalar således svensk moms. Se http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800028655/56004.pdf sidan 9. För att slippa ha olika bruttopriser för olika länder och krångla till prissättningen för kunderna så tjänar alltså Conrad mindre på svenska kunder än t ex tyska. Har snackat med Herr Conrad på plats i Tyskland som då påtalade att vi i Sverige är de han tjänar minst på pga detta med momsen.

jjosefsson sa:
Jag förstår att folk köper skidor på internet. Min generation utanför fjällvärlden och storstäderna är nog de sista som kommer att hålla service överhuvudtaget, Maskinutrusningen är alldeles för dyr för att det ska löna sig att köpa nytt.
Många av oss som håller på har utrusning som är 10 år gammal. Den kommer snart att behövas bytas ut.
Våra stenslipar håller inte på långa vägar samma klass som de nya.
Därför ignorerar ni kunder som kan locka? Ungeför som på restaurang, Äter många där så lockar det fler kunder. Låt alla personer vara i eran Shop så lockar det fler kunder. (+ och att du inte har tid att vara inne på FR :D)

Tillbaka
Topp