Sportconradmänniskor i ett nötskal

• Trådstartare Trådstartare jjosefsson
  • Start datum Start datum
jjosefsson sa:
Jag förstår att folk köper skidor på internet. Min generation utanför fjällvärlden och storstäderna är nog de sista som kommer att hålla service överhuvudtaget, Maskinutrusningen är alldeles för dyr för att det ska löna sig att köpa nytt.
Många av oss som håller på har utrusning som är 10 år gammal. Den kommer snart att behövas bytas ut.
Våra stenslipar håller inte på långa vägar samma klass som de nya.
Vänta nu, är det sport-conrad kunders fel att du inte har råd med nya maskiner ?
I förra inlägget så nekar du ju just SC-kunder som skulle kunnat ha varit med och betalat på en ny stenslip till dig.
Tycker att du för ett minst sagt märkligt resonemang runt din relation med dina kunder. Givetvis har du som egen företagare (eller hantverkare som du så fint benämnde det) allt rätt i världen att ta vilka jobb du vill. Men kom då inte sen och klaga på att folk inte handlar hos dig. Genom att sänka priset på prylarna och börja ta mer för service-jobben så ska du se att ekonomin i alla fall kommer gå bättre. Sen är det ju en annan sak om du VILL göra så.

Nu är det inte självklart att man tjänar mer för att man höjer priserna på service. Tvärtom kan intäkterna minska för att kunden inte tycker att det är värt en högre summa.Jag har kostnadstäckning och kan ta ett lågt pris.Det kan jag göra för att maskinparken är avskriven
Kommer inte köpa in en ny skidslip när nuvarande ger upp.
.Har inte klagat på att kunderna inte handlat hos mig.
Klagar på att ickekunder som inte handlar provar saker hos mig och stjäl min tid.
Spetsade till inlägget i lördagsnatt
Om pappa mamma och syster är kunder i butiken slipar jag förstås sonens conradskidor.
Ingen regel utan undantag

Senast ändrad:
Halleluja för kommunismen! Alla får endast handla hos jjosefsson, annars blir det hjärntvätt och piskstraff! Hurra för den äkta rättvisan!

Jag är väldigt nyfiken på att veta vilket bolag JJosefsson representerar. Sökte lite men hittade ingen skid/friluftsbutik med dig som ägare.

Vore ju bra, både för oss Conrad-köpare att veta var man inte ska gå och för alla Conrad-hatare som nu verkar ha hittat sitt himmelrike.

Förlåt jjosefsson, men jag tror ditt synsätt är ganska destruktivt ur ett försäljningsperspektiv. Att premiera stammisarna som är trogna, och sätta sig på tvären mot kunderna som köper hos conrad kommer inte skapa så många nya kunder. En gång i tiden kunde man kanske jobba med "stammisar", men idag är konsumenter sällan trogna och provar gärna nytt. Medvetenheten är hög hos konsumenten i den här branschen, de vet vad de vill ha. Ska man bidra med något till kundens medvetenhet om produkten får man vara bra intresserad av tekniken bakom prylarna.

Jag gillar den tidigare liknelsen från Vattendroppe om att (vissa av, inte alla) butikerna kan liknas vid skivindustrin - som det senaste decenniet suttit och surat över sviktande skivförsäljning och skyllt på illegal fildelning - utan någon som helst tanke på att förändra sig och anpassa sig till marknadsförändringarna.

SportConrad är synonymt med konkurrens, vilket är nyttigt för branschen och leder till många positiva saker. Till exempel pressas priserna ner, vilket är bra för konsumenten.
Men när utländska internetbutiker säljer samma produkter som man gör i sin egen butik, men ligger prismässigt under det man själv har som inköpspriser - då blir det svårt att driva butik!
Som butiksägare blir man således tvungen att anpassa sig. Om leverantörerna har olika system som ger en återförsäljare i ett land bättre förutsättningar än en återförsäljare än en annan så kommer ju någon att slås ut - då gränser och avstånd idag har suddats ut. Om man som butik inte kan få samma villkor som sina konkurrenter återstår bara att sluta att konkurrera med just de produkterna. Som snorkel nyss påpekade så betalar conrad moms som alla svenska butiker, så det är inte skälet till prisskillnaden, utan snarare att conrad lägger så stora ordrar så de av vissa agenter får bättre priser än någon annan. Då tillverkarna har lokala agenter som agerar på egen hand för varje land, och marknaden spänner fritt över landsgränserna, kommer det skapas problem inom den här strukturen. De olika agenterna kommer indirekt konkurrera med varandra, genom att deras kunder pressar priserna över internet. Denna avsaknad av strategi för hela marknaden, (eller snarare problemet i att "se" marknaden), öppnar upp för butiker som SportConrad att konkurrera med dessa varumärken på det sättet som de gör - kul för den som är stor och får det bästa priset, tuffa tider för småbutikerna som får sämre inköpspriser.

Om man inte kan konkurrera med exakt samma vara, får man nischa sig. Man måste alltså fokusera på de områden internetbutikerna har sämre förutsättningar och där man själv har övertaget. Unika produkter, servicearbete, event etc etc. Om man lyckas kombinera detta med motiverad, påläst och kunnig personal (detta är svårt och är ett vanligt problem, men det finns metoder att jobba med detta...) och om man är serviceminded (go och glad, "vi-fixar-det-attityd"), då har man goda förutsättningar att driva en framgångsrik skidbutik tror jag.
Sen måste man kanske tänka lite utanför (skid)boxen (obs dålig ordvits). Man ska kanske sälja mer än bara skidprodukter och service?

Istället för att klaga på att kunderna köper från den som säljer till bästa pris så borde butikerna gå på distributionsledet och se till att konkurrensen börjar fungera där, precis som Nojlas är inne på. Kanske är det dags att kapa bort agenter för små delmarknader inom EU som t ex Sverige om de är hindret för att svenska butiker på sikt ens skall kunna existera? Vad hindrar en svensk butik att köpa från den tyske agenten eller tillverkaren direkt? I värsta fall kan väl svenska butiker registrera en tysk firma och köpa via den för export till svenska butiker? Lite kreativitet tack!

Senast ändrad:
Finns väl ingen butik som kan leva på att sälja skidor oavsett om man är lågprisbutik eller säljer till rekat pris
Servicen är oxå en väldigt liten del av omsättningen.
De stora volymerna skidor som säljs ligger i prislägen där Stadium Intersport XXL konkurrerar.
Stadium har haft reor med upp till 25% rabbat
Nu säljer ju inte stadium alla typer av skidor men de säljer skidor där de största volymerna finns .Skulle det bli så att Svenska butiker kunde köpa från utländska agenter fick de svenska agenterna lägga ner.
Antar att någon säljare ändå skulle få åka runt och presentera nästa säsongs skidor.
Tillverkarna kan inte ha en svensk agent samtidigt som han har en tysk agent som säljer till butiker i Sverige.
Införsäljningen skulle förstås kunna ske genom mässor.
Butikerna behöver ju ändå träffa någon säljare från de olika märkena.

Senast ändrad:
Alltid underhållande när en ny Don Quijote dyker upp :) lite samma tänk som när märkesverkstäderna vägrade serva tysk-importerade bilar på 90-talet

Nojlas sa:
Jag gillar den tidigare liknelsen från Vattendroppe om att (vissa av, inte alla) butikerna kan liknas vid skivindustrin - som det senaste decenniet suttit och surat över sviktande skivförsäljning och skyllt på illegal fildelning - utan någon som helst tanke på att förändra sig och anpassa sig till marknadsförändringarna.
Du är så ung och naiv Nojlas! Skivindustrin började driva sitt krig emot piratkopiering istället för att välkomna den nya tekniken redan på 70-talet när kassettbanden fanns i alla hem.

Sen förstår jag faktiskt jjosefssons frustration över folk som kommer in och prövar storlekar, passform och frågar om råd för att sedan säga att de tänker gå hem och beställa från någon e-butik för att det är billigare där.
Jag har inget emot SC eller e-handel som sådan, nyttjar det gärna när det gäller "hårdvara" men är det något som jag vill klämma och känna på först så brukar jag faktiskt handla i butik. Det är inte helt schysst att förvänta sig att den lokala butiken ska hålla sig med ett stort lager och alla storlekar för att man ska kunna prova innan köp och sedan beställa hos en konkurrent.

Sen undrar jag fortfarande över vad det är för service som efterlyses när ni säger att markbutikerna ska konkurrera med service istället för pris.

Tompan14 sa:
Det är inte helt schysst att förvänta sig att den lokala butiken ska hålla sig med ett stort lager och alla storlekar för att man ska kunna prova innan köp och sedan beställa hos en konkurrent.
Sant, men det är väl inte heller helt schysst av producenterna/agenterna att ge olika återförsäljare olika förutsättningar på samma marknad? (Nu vet jag dock inte exakt hur det ser ut för varje tillverkare...)

För övrigt finns ju den här problematiken inte bara i skidvärlden, utan gäller de flesta sällanköpsvaror.

jjosefsson sa:
Finns väl ingen butik som kan leva på att sälja skidor oavsett om man är lågprisbutik eller säljer till rekat pris
Servicen är oxå en väldigt liten del av omsättningen.
De stora volymerna skidor som säljs ligger i prislägen där Stadium Intersport XXL konkurrerar.
Ok så din affärsidé är att sälja skidor, pjäxor och erbjuda service på sagda produker när det inte finns någon vinst på skidorna och väldigt låg omsättning på servicen. Antingen får du ha mycket vinst eller stor omsättning på pjäxorna eller så är det väl dags att lägga om strategin...

Givetvis tjänar jag fortfarande pengar på sälja skidor samt ha service, om du läser tidigare inlägg så står det att jag har full kostnadstäckning för skidslipning

Omsättningsmässigt väldigt liten del. Titta in i en sportbutik någon gång så står skidorna i ett hörn och butiken är fylld med andra varor. På pjäxorna är marginalerna litet bättre men fodrar stora investeringar i ett stort utbud av pjäxor. Pengarna tjänas in på olika tillbehör samt kläder förstås.
Uthyrningen av skidor i fjällen har ökat lavinartat men många föredrar att köpa pjäxorna.
På en del större skidorter som Sälen kan du hyra skidor till riktigt låga priser

Men frågan då varför du egentligen är sur på S-C samt S-C människor

Du tjänar pengar på både skidor, pjäxor och slipning. Dussinskidorna verkar det som att det är Stadium som konkurrerar ut dig på och inte S-C . Eftersom du inte har åkt på moderna Feta lagg och troligen därför inte tar in dessa är det knappast dessa som folk kommer in och frågar om råd kring och därmed tar upp din tid. Du går snart i pension så det är väl inte jibb-kids som kommer in och frågar dig om råd angående twin-tip som de sedan köper billigt på S-C.

Tillbehören som du har mest marginal på kommer ingen köpa från Tyskland då dessa kostar för lite för att väga upp frakten.

alpingaraget beräknar att 25-50 % av alla som köper pjäxor behöver korrigeringar på dessa såsom flytt av spännen, lästning, tryckning osv och/eller formgjutna sulor. Ingen av dessa saker kan de göra om de köper över internet och detta ingår ju i Service av skidsaker vilka du redan berättat att du har bra marginal på.

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Sant, men det är väl inte heller helt schysst av producenterna/agenterna att ge olika återförsäljare olika förutsättningar på samma marknad? (Nu vet jag dock inte exakt hur det ser ut för varje tillverkare...)

För övrigt finns ju den här problematiken inte bara i skidvärlden, utan gäller de flesta sällanköpsvaror.
Det stämmer, det är såhär i många branscher, tittar man tex på större utombordare till båtar kan det ofta skilja över 100 000 kr mellan att handla i USA och att handla i Sverige, dock stoppas all export från återförsäljare från tillverkarna där så det är bara att vackert slanta upp.
Dock är det ingen ursäkt för kundens beteende utan ett problem för återförsäljarna här som de får ta upp med sina leverantörer. Kanske behöver skidförsäljarna gå samman och kräva lägre eller rent av samma inköpspris. Annars får man väl helt enkelt börja bojkotta vissa tillverkare med anledningen att det är en förlustaffär att ta in deras sortiment i butiken.

jjosefsson, slipar du skidor för 170 spänn så klagar inte jag.

F.Ö
Jag köper min saker där priset och servicen är bäst, som min DPS skidor. En grym kontakt med Noljas som hade tid att svara på allt och var mycket tillmötesgående med alla frågor jag hade, kändes tryggt att veta om problem uppstod så hade jag en snabb och TREVLIG person att vända mig till.

(D.S, mina senaste inköp var hos addnature. Bra pris, service och framför allt. BRA & TREVLIGT bemötande)

Mountain_Man sa:
@jjosefsson
Du bör nog slipa dina försäljningsargumnet en smula och fundera på om det är dina potentiella kunder det är fel på eller på dig och din butik. Det är så lätt, så lätt att skylla på marknaden (läs kunderna) istället för att göra en genomlysning av den egna verksamheten. Detta är marknadsekonomi i Europa anno 2012, gillar du den inte eller kunderna som agerar klockrent enligt marknadsteorier så finns det ju fortfarande nationer runt om i världen som stenhårt skyddar sina intresse genom såväl handelshinder som informationsmurar, kanske något för dig?

Grundproblemenen är ju inte så svåra att identifiera ... vad som gör att jag väljer att köpa skidor från SC är ... i första hand tre "P", Pris, Pris och Pris. Ett bra exempel på att det faktiskt går att konkurrera är hemelektronikbranschen där det för 7-8 år sedan fanns mycket pengar att tjäna på att handla från England eller Tyskland, idag har branschen anpassat sig och priserna i Sverige är helt OK!

Men jag är extremt nyfiken på hur du (jjosefsson) identifierar ett par skidor sålda från SC, sitter det klisterlappar på med "SC" är det naturligtvis enkelt, men annars? Sen är ju en intressant fråga hur du ställer dig till alla andra som köper skidor utomlands, är jag välkommen till din butik om jag köpt min skidor i St.Moritz men inte om jag köpt dem i Garmisch?

Men oavsett hur du identifierar mina skidor kan du vara helt säker på att jag aldrig någonsin kommer igen till din butik (om du vägrar serva mina skidor löpta från SC) och att du aktivt har medverkat till ytterligare försäljning hos SC ... är det verkligen det du vill uppnå?

/MM

PS! Kul debatt! Gillar Havrebollsinlägg starkt! DS.
+1

Senast ändrad:
la_grave sa:
Är det någon som tycker Alpingaraget sköter sig?

Har alltid känt mig lite tveksam till dem och nu har jag försökt nå dem via telefon i en vecka utan att komma fram. Efter felanmälan till min teleoperatör verkar det som att Alpingaragets växel är trasig - och de har inte alltså varit så i minst en vecka. WTF liksom?

Prova att ringa 16 50 10, slå 2 för Stockholm och sedan 3 för att komma till verkstaden. Har provat från en fast telefon i Stockholm, en svensk mobil i utlandet samt ip-telefoni från utlandet. Samtalet bryts varje gång (från 08-telefonen får jag meddelande om att det inte finns något sådant nummer).

Hur kan man ha så dålig koll? Skriva något på sin www-sida kanske?
Jag måste faktiskt revidera min uppfattning om Alpingaraget. Skickade dit en kompis för att berätta att deras telefoner inte fungerade och be dem ringa mig. De ringde tillbaka inom tio minuter (vilket jag tyvärr missade) men de kom ihåg mig och ringde tillbaka igen på morgonen efter. De brukar ju aldrig någon göra.

De är väl som alla andra ställen: får man tag på rätt person blir det "skitbra". Tack i alla fall Alpingaraget.

-------------
Kan vara värt att nämna att det handlade om service för ett par Strolzpjäxor, och då tycker jag man förvänta sig exceptionell service. Pjäxorna kostar trots allt 9000:-

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Har conrad några skidtester?
Har du Skidtester???
Skidtester är det mest värdelösa erbjudandet man kan få från en skidbutik. Helt meningslöst (annat än som säljskäl) och ointressant. Bestäm dig för vad för skida du vill ha och köp sedan en sådan. Sedan anpassar man åkningen. Fixar man inte det är man en dålig skidåkare och kan hålla sig till hyrskidor.

la_grave sa:
Skidtester är det mest värdelösa erbjudandet man kan få från en skidbutik. Helt meningslöst (annat än som säljskäl) och ointressant. Bestäm dig för vad för skida du vill ha och köp sedan en sådan. Sedan anpassar man åkningen. Fixar man inte det är man en dålig skidåkare och kan hålla sig till hyrskidor.
Så, det spelar alltså egentligen ingen roll vilken skida man har? Till viss del håller jag med dig, man kan åka in sig på alla typer av skidor, men inte vill man köpa grisen i säcken för det..

la_grave sa:
Hasse_Lindborg sa:
jjosefsson sa:
Har conrad några skidtester?
Har du Skidtester???
Så om Jarle köper ett par Suspects så ska han börja åka park? Intressant Teori, Mannen.

Heinz_p sa:
la_grave sa:
Så, det spelar alltså egentligen ingen roll vilken skida man har? Till viss del håller jag med dig, man kan åka in sig på alla typer av skidor, men inte vill man köpa grisen i säcken för det..
Klart det spelar roll vilken skida man har men om du vill ha en puckelskida/lössnöskida/osv kan du köpa vilken puckelskida/lössnöskida/osv som helst och sedan anpassa din åkning till den. Köp en skida i rätt kategori - men det är enkelt och inte något man behöver testa - och lägg sedan tiden på att lära dig denna skidas starka och svaga sidor snarare än att prova före köp.

När jag var en sämre åkare höll jag också på och testade skidor men det gav ju inget. Åk bättre så blir alla skidor bra. Jag bytte skidor med en flickvän för något år sedan, hon fick mina Hellbent och jag körde hennes allroundpistskidor fem år gamla och 168 långa med bindningar ställda på 6 eller något (just detta var lite läskigt). Jag åkte ändå ifrån alla runtomkring, och skidorna fungerade utmärkt (även om jag var lite rädd att de skulle släppa varje gång jag körde på något ojämnt, hade liksom ingen koll på vad 6 betydde i praktiken).

Jämför med bilar: behöver du en tvåsitsig cab duger de allra flesta som säljs (sedan kan man filtrera bort med avseende på pris - inte lika relevant för skidor. Resten är rent emotionella faktorer). Alla har sina för- och nackdelar men man anpassar sig och plötsligt kan en nackdel bli en fördel (tex att den är just tvåsitsig - alla borde ha en tvåsitsig bil: man slipper billösa vänners tjat om att man ska köra till festen på midsommar eftersom det ändå inte finns plats).

la_grave sa:
Heinz_p sa:
la_grave sa:
Klart det spelar roll vilken skida man har men om du vill ha en puckelskida/lössnöskida/osv kan du köpa vilken puckelskida/lössnöskida/osv som helst och sedan anpassa din åkning till den. Köp en skida i rätt kategori - men det är enkelt och inte något man behöver testa - och lägg sedan tiden på att lära dig denna skidas starka och svaga sidor snarare än att prova före köp.

När jag var en sämre åkare höll jag också på och testade skidor men det gav ju inget. Åk bättre så blir alla skidor bra. Jag bytte skidor med en flickvän för något år sedan, hon fick mina Hellbent och jag körde hennes allroundpistskidor fem år gamla och 168 långa med bindningar ställda på 6 eller något (just detta var lite läskigt). Jag åkte ändå ifrån alla runtomkring, och skidorna fungerade utmärkt (även om jag var lite rädd att de skulle släppa varje gång jag körde på något ojämnt, hade liksom ingen koll på vad 6 betydde i praktiken).

Jämför med bilar: behöver du en tvåsitsig cab duger de allra flesta som säljs (sedan kan man filtrera bort med avseende på pris - inte lika relevant för skidor. Resten är rent emotionella faktorer). Alla har sina för- och nackdelar men man anpassar sig och plötsligt kan en nackdel bli en fördel (tex att den är just tvåsitsig - alla borde ha en tvåsitsig bil: man slipper billösa vänners tjat om att man ska köra till festen på midsommar eftersom det ändå inte finns plats).
Köper du kläder så kan du anpassa dig efter de oxå i ditt fall ;)

Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Heinz_p sa:

Nu kör vi igen! ;)

la_grave sa:
Det finns en poäng i det du säger. Har man koll på vad man vill ha för skida är det bara att leta upp den och köpa. (Jag har själv aldrig provat en skida innan jag köpt den)
Idag börjar det dock bli så många kategorier och underkategorier att det är nyttigt att ha testat åtminstone de olika grundläggande shape-alternativen.
Det är ganska lätt att resonera sig fram till att man behöver en mid-fat för allroundbruk, men att bestämma sig för att det ska vara just en lätt bakmonterad 5-punktsskida med lätt spann under foten, rejäl tiprocker, lätt tailrocker progressiv skärning, taper och tapered nose och tail - då måste man kanske ha testat alla dessa egenskaper hos olika skidor för att förstå vad de olika egenskaperna gör med en skida. Är man intresserad av det här och känner efter när man åker olika skidtyper tror jag ett skidtest kan vara väldigt givande.

Hasse_Lindborg sa:
Eller så råkar man ut för en mindre begåvade skidförsäljare (typ trådstartaren) som insisterar på att förra årets lättaste Dynafitskida är perfekt när du säger att du ska till Elephant Island och helikopteråka och inte vet vad du behöver.

la_grave har en poäng här faktiskt!
Det är väldigt mycket suboptimering bland friåkare idag.
Att jag blir frånåkt och klotar en hel del i pudret beror ju helt på att mina skidor enbart är futtiga 12X mm under foten, köper jag ett par nya för 75000 kr som är massiva två millimeter bredare då jävlar ska ni få se! kommer min åkning att släppa och jag kommer att kunna åka bättre än alla proffs! Det faktum att den enda träning jag har fått var tre dagar i skidskola när jag var fyra och fem dagar när jag var fem år gammal har absolut inget med saken att göra. Min obefintliga försäsongsträning påverkar heller inte min åkförmåga. Typ...

la_grave sa:
Heinz_p sa:
la_grave sa:

Hur skotte sig den ena flickvannen nar hon fick kora pa dina Hellbent och hur reagerade den andra?

Bra tråd, jag har lärt mig mycket. Bland annat att la_grave är en expert skier som åker aggressivt. Men visst finns det en poäng att man när man är duktig bör man veta ungefär vad det är man vill ha, sen är det bara att köpa och köra. Som McConkey sa just grip it and rip it.

Men de 80% som köper saker och som är mer eller mindre clueless behöver trots allt hjälp och råd. Vart vänder sig då dessa människor? Tyvärr hamnar nog många av de som verkligen behöver hjälpen hos intersport om vi pratar om marknaden i sverige, där köper de ett par skidor och ett par för stora pjäxor som de måste kasta efter 20 åkdagar. När man har dålig koll är det svårt att veta vart man skall vända sig. Nu har jag dock rätt dålig koll på marknaden i sverige, men i chamonix så är det två kategorier av butiker som får mest business. Dels är det den jättestora sportbutiken med normalbra priser på allt och ett enormt utbud, som tjänar på stor volym och att de helt enkelt har allt. Behöver jag något så vet jag att jag kan gå dit och köpa det.

Sedan finns det också små butiker med spetskompetens och smart marknadsföring. Som ett exempel är det på modet (med rätta) att lägga ner mycket pengar och energi på att få ett par riktigt riktigt bra pjäxor. Varför? jo därför att det är värt det, oavsett om du åker en vecka per år eller är die hard skibum. Dessutom händer det otroligt mycket på (tur)pjäxmarknaden och folk blir benägna att uppgradera. Och eftersom man köper pjäxor ganska sällan är man beredd att slanta upp en ganska styv peng för kompetensen och produkten för att det ska bli så bra som möjligt. Jag vet butiker som är fullkomligt bombade med folk som ska köpa pjäxor för 700+€. Som sagt har dessa mindre butiker lyckats marknadsföra sig smart.

Sen finns det en massa mittemellan-butiker också som inte riktigt nischat sig. Här brukar det inte vara lika fullt med folk när man tittar in.

OBS att detta är mina observationer och jag har ingen insikt i verksamheterna - vilka butiker som i slutändan gör mest resultat vet jag inte.

I helgen var det skidprovning här i La Grave, Ultimate Test Tour. Ett tiotal skidmärken bjöd på gratis testning av stora delar av sitt sortiment. Eftersom jag på tre dagar i förra veckan kraschat två par skidor (snarlika i sina egenskaper, långa, drygt 100 mm i midjan, styva och med stor svängradie) var det naturligt att prova just den sortens skidor.

Mycket riktigt, efter 100 meter hade man anpassat åkningen och slutresultatet var att de alla fungerade ungefär likadant. Klart det är lite skillnad mellan twintip och inte osv men jag hade kunnat köpa vilken som helst av dessa modeller (drygt tio) och varit nöjd. Det är inte långt från att bindningarna (varierade mellan tur-, låga alpin eller hyrbindningar) hade större påverkan på åkupplevelsen.

De enda som avvek lite var en Zag som bara var 89 mm (men det är ju inte så konstigt) och en Black Crow som var riktig mjuk i bakändan (märktes tydligt när man körde puckel, den var lättsvängd men fick man bakvikt var det ganska kört).

Så, skidtest är en ganska meningslös sysselsättning. Betydligt meningsfullare vore att fylla i, ärligt, en enkät om hur du åker och hur du vill åka.

Håller till stor del med la_grave, det mesta kan man faktiskt ta reda på i förhand. Kort eller lång radie beroende på vad man vill ha skidan till, bredd, längd, vikt osv. Det som inte går att avgöra genom detta får man såklart vara beredd att anpassa sig efter åkmässigt, vilket inte borde vara något problem för de flesta hygglig åkare.

Det enda som gör att jag inte helt håller med är just styvhet-mjukhet-flex aspekten i skidorna. Detta tycker jag är omöjligt att få sig en bra bild av genom att läsa sig runt på nätet. Ska man handla i butik går det att få ett "hmm", men här finns helt klart en poäng med att teståka.

Även om man bör vara beredd på att anpassa sig så kan det vara lite väl svårt att få en bild av hur skidan flexar fram, bak osv.

Carled sa:
Onlytelemark sa:
Jag hoppas den här traden halls levande, det är en interresant fraga som tas upp, men jag har en fraga till Carled som är lite off, men du skriver "vad är det med gamla gubbar som håller fast i det förgångna" jag känner mig inte träffad, men eftersom jag är 50+ sa antar jag att du menar sadana som jag? Jag vill bara säga till dig Carled att jag är i den situationen i dag att jag har en väldigt uppdaterad skidgarderob, bättre sadan en de flesta pa detta forum, fran att varit en fattig bummare pa 80talet, kan jag idag köpa mig de skidor o övrig utrustning jag vill ha,, senaste tillskottet är ett par Gigawatt, de har verkligen varit till nytta senaste veckan,, sa även om jag tycker att det var trevligt med 208cm langa storslalomskidor i pudret, sa v¨lkomnar jag utvecklingen som fört skidakningen framat,,
Du missade det sista i min mening, det där med skiljetecken. Komma-våldtäktsman!
Sen så måste jag nog skilja på att vara en trevlig prylnisse (Gigawatt är en cool skida, du borde nästan vara ensam om dem på freeride!) och att klamra sig fast vid skidbutiken i stan som funnits i 30 år och hävdar att den är livsnödvändig för svensk skidåkning. Bara för att ägaren har träningsåkt med Stenmark betyder inte att han kan sälja BC-jibbskidor eller förstå charmen med t.ex. ett par Gigawatts.
hihi... :D

Tillbaka
Topp