Spöstraff...

Wangler

Aktiv medlem
Spöstraff...
Hamnade i en dialog med en nära vän som står fast i att enbart åka med solglasögon.

Jag argumenterar kring vikt och värde med bra Googles.
Skälen är många såsom säkerhet, vind, flatljus, sol, snö mm mm..

Kände dock att inget gick fram..

Mitt sista argument blev då som modepolis och stilikon.
Det är spöstraff på att åka med hjälm och solbrillor..
Det argumentet höll..

Och ja jag står för det ;)

Vad ser vi mer vi borde sätta spöstraff på?

Jeans i backen?

Spöstraff...
Hamnade i en dialog med en nära vän som står fast i att enbart åka med solglasögon.

Jag argumenterar kring vikt och värde med bra Googles.
Skälen är många såsom säkerhet, vind, flatljus, sol, snö mm mm..

Kände dock att inget gick fram..

Mitt sista argument blev då som modepolis och stilikon.
Det är spöstraff på att åka med hjälm och solbrillor..
Det argumentet höll..

Och ja jag står för det ;)

Jeans i backen?
Jag åker med hjälm och solbrillor - och skit du i det!:ROFLMAO:;)

Spöstraff...

Jeans i backen?

Spöstraff är väl att ta i men vissa klädstilar är vanligare bland vissa grupper. Som jeans i backen, det är mäkta populärt bland danskar i Vallåsen. Solbrillor utan hjälm då vet man att det nästan säkert är en italiensk eller fransk skidinstruktör på väg mot nästa ragg, ehh förlåt kund heter det ju.

En annan tumregel är att ju nyare och dyrare kläder desto mindre tid spenderas på skidorna. I synnerhet om utstyrseln kombineras med hyrskidor.

åka utan stavar om man inte är ett litet barn..
Säg det till skidpatrullen.

Spöstraff...
Spöstraff för alla som står och dräller mitt i backen eller står så att dem blockerar infarten till liften. Ja egentligen alla som hindrar ens väg i onödan. Spöstraff för de som åker in i kön till t.ex. gondolen i Åre och tar av sig skidorna/snowboarden i kön snarare än att göra det vid sidan av. 😃🙃

Spöstraff...
Spöstraff för alla som står och dräller mitt i backen eller står så att dem blockerar infarten till liften. Ja egentligen alla som hindrar ens väg i onödan. Spöstraff för de som åker in i kön till t.ex. gondolen i Åre och tar av sig skidorna/snowboarden i kön snarare än att göra det vid sidan av. 😃🙃
Och för de som knör sig fram genom grindarna för att sedan parkera och invänta resten av gänget som givetvis måste radas upp i bredd och åka i samma soffa.

Spöstraff...
Jag tycker att man innan man får tillgång till sitt liftkort måste klara ett enkelt test i allmänt skidvett och hur man uppför sig i backen och liften. Då hade det troligen blivit ordning i de annars anarkistiska backarna.
Så var det i Österrike på tidigt 60-tal har min pappa berättat. Innan man fick åka i backarna fick man träna på en äng. Ordning och reda. Det var bättre förr [ironi].

Spöstraff...
Allting har väl lite med hur tight man är på åkandet. Är man bäst i världen kan man i stort sätt ha vad som helst på sig? Men det här skidmode vi har med lysande kläder får gärna gå över snarast.

Spöstraff...
Vintercamo mm kan dom ha på Stureplan. Jag ser det lite som en säkerhetsgrej.
Vintercamo? Här kallas det lokinpaska. Lokinpaskahousut=måsskitbyxor. Jag har ett par Peak Performance måsskitbyxor, ca. 20 år gamla, men ännu mina bästa byxor.
thumbnail_IMG_0375.jpg

Spöstraff...
I Spöstraff på vatten och bröd samt avstängning från kommentarsfälten i Freeride för alla som inte kan hantera "de" och "dem" korrekt.

II Samt deportation (men vart?) för dem som inte kan korrekt skilja på "var" och "vart".

III Och sen extra spöstraff för alla som strösslar med gnälliga och ovidkommande språkpolisinlägg i allehanda kommentarsfält.

Spöstraff...
I Spöstraff på vatten och bröd samt avstängning från kommentarsfälten i Freeride för alla som inte kan hantera "de" och "dem" korrekt.

II Samt deportation (men vart?) för dem som inte kan korrekt skilja på "var" och "vart".

III Och sen extra spöstraff för alla som strösslar med gnälliga och ovidkommande språkpolisinlägg i allehanda kommentarsfält.
Jag hade en ganska sträng lärarinna i svenska. Hon hade en väldigt stram hårknut vill jag minnas. De och dem var tydligen något hon tryckte extra hårt på. Man fick ett litet häfte med skrivregler och varje gång jag gjorde fel så skrev hon. *Se skrivregler sid 28". På sid 28 stod något som för en vilsen 11 åring var helt obegripligt. Att subjekt var de och objekt dem. Att ett subjekt kunde bli ett objekt när det blev bestämt gjorde ju inte saken tydligare. Och när det var riktigt familjärt eller det varken var objekt eller subjekt så tror jag till och med att man fick skriva dom. Men så familjärt blev det aldrig för lärarinnan med hårknuten.

Kungpulan skriver:
"Spöstraff för alla som står och dräller mitt i backen eller står så att dem blockerar infarten till liften."

Om kungpulan menar att det är samma folk som dräller i backen som står och blockerar liften så har ju subjektet blivit objekt och då är det ju korrekt och kungpulan är inte i riskzonen för straff och avstängning. Men det hade såklart kunnat vara lite tydligare om backdrällarna och liftblockerarna var av samma tillhörighet. På freeride brukar man ofta kunna ta hjälp av ett ord som alla tydligen hyser aversion mot och genast associerar med något negativt. Exempel: Stockholmarna står och dräller i backen. Det är även dem som blockerar liften. I nästa skede beskrivs tydligen en annan kategori. "De som åker rakt in i liftkön i till exempel gondolen i Åre. Om det var Stockholmare som avsågs i första meningen så får vi nu anta att det är något annat som kategoriserar den här gruppen. Det vi vet är att de är de som åker in liftkön i till exempel gondolen i Åre. Och då blir ju de ett objekt och...ja då blir ju de dem härefter. Man kan tänka att första gången man ser en grupp på väg ner mot liftkön till gondolen så kan det antingen vara de som försiktigt stoppsladdar med god marginal vid sidan av kön. Eller den sorten som åker in i liftkön. När det visar sig att de som nu kom mot kön åkte in i liftkön så vet vi ju vilka de är från och med nu. Vi tänker att varje människa som åkte in i kön fick en t-shirt med texten "De som åker in i liftkön i till exempel gondolen i Åre". Och efter det är alla med den tröjan en av dem som åker in i liftkön i till exempel gondolen i Åre. Så även här tycker jag att kungpulan klarar sig från vedergällning.

Jag kan ju ha fel. Jag kanske tillhör dem som har det ibland.

Nu var det väl ändå efterlevande av SLAOs lilla gula och därtill hundra oskrivna mer eller mindre hemmasnickrade regler som diskuterades. Och då får man väl ändå tumma på skrivregler och låta sig underhållas.

Man vill ju inte åka dit och riskera spöstraff för att vara språkpolis.

Senast ändrad:
Spöstraff...
Hur är det med spöstraff för alla, som använder engelska bara för nöjes skull här i Freeride? Jag försöker skriva här med min kassa skolsvenska, men några, som talar svenska som modersmål, vill skriva något konstigt engelska: snowboard, goggles osv.
Det finns bara två länder kvar i EU, där talas engelska som modersmål: Malta och Ireland. Skriver man snowboard, inte snöbräda, bara för Maltas och Irelands skull?

Spöstraff...
Hur är det med spöstraff för alla, som använder engelska bara för nöjes skull här i Freeride? Jag försöker skriva här med min kassa skolsvenska, men några, som talar svenska som modersmål, vill skriva något konstigt engelska: snowboard, goggles osv.
Det finns bara två länder kvar i EU, där talas engelska som modersmål: Malta och Ireland. Skriver man snowboard, inte snöbräda, bara för Maltas och Irelands skull?
Det heter inte snöbräda på svenska?

I Danmark är det väldigt mycket ord från engelskan och tyskan blandat med danska ord. Snowboard heter snowboard och inte snebrett som är danska översättningen.

Spöstraff...
Men vad är då plural för ´snowboard´? Snowboardor? Snowboarder?
Ingen aning. Men om man kollar på vad som säljs i butiker så är det snowboards. Inte snöbrädor. Vad heter det på finska? Du åker inte snowboard i backen då?

Spöstraff...
@rodney_piston det blev lite komplicerat...
Givetvis ska språkpoliser ha spöstraff men här kommer några enkla regler för dem som har svårt att skilja mellan de och dem:
1. kan du byta ut de/dem mot "vi" -> välj "de"
2. kan du byta ut de/dem mot "oss" -> välj "dem"
3. skulle du ha skrivit "they" på engelska -> välj "de"
4. skulle du ha skrivit "them" på engelska -> välj "dem"
5. "jag fattar inte alls vad du menar: det här är ju svårare än raketforskning"
-> välj "de" eller "dom" (låter mindre fel än ett felaktigt dem)

Tillbaka
Topp