Stavar?

Sherpa

Ny medlem
Stavar?
Hur långa stavar skall användas när man brukar skidor. Jag är 1,75 och har stavar som är 1,25.
Myten (kan kanske vara sann!!) säger ju att ju kortare stavar desto mer framtung blir man in svängen vilket ju inte är en nack del i kampen mot bakåtvikt. Stämmer det att underarmen skall befinna sig i 90 graders vinkel om man sätter den in snön.
Vore kul att höra lite åsikter om detta och sedan pröva lite av dem.

Stavar?
Ett tips: Vänd uppochner på¨staven och ta tag som du håller en stav under den runda pluppen. Sätt ner staven i golvet och om då armen har en vinkel på 90 grader är den perfekt. Skriv till mig om du inte riktigt förstår, jag suger på sånna förklaringar! =T

Stavar?
Stavlängden beror lite på aktivitet, brant offpiståkning t.ex. vinner på lite kortare stavar för att minska vinkelfelet upp mot backen och därmed främja balansen. När man knatar uppför med stighudar vill man ju förståss ha längre stavar. Det allsmäktiga svaret blir förståss teleskopstavar. För pist funkar det nog bra att sträva efter 90 graders vinkeln.

Stavar?
Jag gillar inte riktigt teleskop stavar.... dom är ju så dyra och då blir det jobbigt när dom går av :-) jag är strax över 180 och har 110 eller 115 jag vet inte riktigt siffrorna är lit otydliga. Det kan tillägas att jag åker telis.

Stavar?
Jag är drygt 190 och mina stavar är kapade till 115 tror jag kanske kortare.
Det är skönt när man hoppar. Inte lika skönt när man ska staka sig fram :)

Stavar?
jag är 1.81 lång och när jag åkte på mina gammla spikraka skidor hade jag nästan 1.30 för vanlig åkning och 1.10 i puckel. Nu när jag åker på karvskidor har jag mina puckelstavar och det är lagom. Ett problem när man kör karv är att om man har för långa stavar så får man ett vertikalarbete som avlastar skidorna mellan svängarna och man tapper skäret direkt. Vertikalarbete och karving är strängt förbjudet. Genom att ha korta stavar eller strunta i att använda dom så funkar skidåkningen bäst. Jag tror att det är så att världscupåkarna också har kapat sina stavar samt att dom använder dom väldigt lite. Egentligen behöver man inte stavar när man åker på karvskidor, det är bara bekvämt när man ska ta sig någonstans och sedan är det en gammal vana för dom flesta.

Rock on!

Kapa stavarna och karva!

Stavar?
För portpiskning gäller ganske långa stavar, faktiskt. Längre ju längre svängar man kör, kan man säga. En anledning är helt enkelt att man vill ha något som är effektivt accelerationshöjande när man tar de första stavtagen ut ur starthuset. Dock är det som Luthman säger att man kan välja inte använda stavarna så mycket i själva åkningen.

Själv gillar jag långa stavar vid alpinåkning och har inga som helst problem med carvingen. Jag kör med en stil som inte är så långt från portåkarnas med armarna långt fram och ganska djupt. Jag är väl ca 177 och mina fina böjda super-G-stavar är 130cm. Det är bra för barhänget och när man stakar också. Annars är mina teleskopstavar i kolfiber väldigt sköna. Varierbara i läng (såklart) men samtidigt snärtiga och faktiskt lättare (och skönare) än de flesta vanliga stavar. Dock är de lite för dyra och känsliga för att åka runt med hela tiden, tyvärr. Dessutom inte böjda. Lite böj på staven gör väldigt mycket för kroppspositione när man åker och svänger i äggställning. Typiska aluteleskopstavar tycker jag inte alls om att åka med.

För telisar har jag lite svårare att köra med långa stavar och där kör jag med 120-125. När stavarna blir för långa på telisar tycker jag att får problem med vinklingen av överkroppen och höften. När jag bränner på genom stökig terräng på telisar kör jag en teknik där jag vinklar ut armbågarna något och låter innerstavens spets tryckas lite mot snön. Principen är att lite som en 110m-häcklöpare stabilisera överkroppen så att slag och grejor kan tas up via benen utan att hela kroppen att förlorar position eller att man släpper av på skäret (jämför en 110m-häcklöpares överkroppshållning med en vanlig 100-m löpares). Detta funkar inte alls med för långa stavar.

HWC HitMe

Tillbaka
Topp