Stavisättning?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Stavisättning?
Jag har mer och mer slutat med att sätta i stavarna (förutom när jag stakar). I pisten känns det självklart och även i offpisten tycker jag att jag får ett bättre flyt om jag undviker stavisättningen. Vad säger Freerides expertis, ska stavarna i eller inte?

Undrande glad amatör! / MM

Stavisättning?
Inga stavar, Inge skidåkning.. stavar är viktigt annars ser man ut som min bror när man åker!

Stavisättning?
Gör som du vill, men i tävlingsbranschen tränas det inte längre lika flitigt på stavisättning. Kan vara fördel att använda det när det är riktigt brant, men vid normal lutning behövs det knappast.
Utanför pisten? Kanske det, jag är nog inte rätt man att fråga det.

Bode knows how to ski...
"Ich fahre Ski,wie ich lebe: Mit Vollgas!"

Stavisättning?
Man kanske kan ifrågasätta skidlärarlinjens krav och dessutom deras färdigheter. Vissa skidlärare är pinsamt dåliga för att ha det jobb de har.
Dessutom, hur många kör stavisättning i storslalomsvängar? (som det stod som krav) Jaja, jag vet att det finns ett par i WC, men knappast i röda backar. Om en del vill köra med stavisättning, fine. Vet inte om det ska vara ett krav, bara. Skidåkningen har utvecklats mycket de senaste åren...

- Åka med 10 centimeter mellanrum mellan fötterna.
- Markera svängen med en stav i taget.

Oldschool? Svaret är ja.

Stavisättning?
Enligt mig.

Kort sväng: stav i
Lång sväng: ej stav i
Offpist: stav i

Rörelsen skall dock vara så liten som möjligt. Händerna framför kroppen hela tiden och arbeta bara med handlederna. Inte öppna några dörrar eller ta bort några käppar här inte.

Eller som ett gammalt fint citat säger;

"Skiing and screwing requires the same technique: bent knees, steady rhytm, and a firm pole plant"

/R

Stavisättning?
God stavteknik är det som direkt visar om man tror att man är bra på att åka, eller om man i själva verket är det;-)
Det där med isättning är ju rätt onödigt, om man inte åker tokbrant med mer eller mindre hoppsvängar; då kan det vara bra.
Självklart kan det också vara idé att prova hur det känns, kanske för att lära sig rytmiskt svängande t ex. Men sen när man blåser på lite så är mest stavarna till för att hålla balansen, "känna" var marken befinner sig och parera eventuella fadäser.

Vad menar jag med det översta då? Jo, mången ganska duktig skidåkare har ingen aning om hur fåniga de ser ut med sin usla stavföring. Kolla in WC-åkarna; de håller händerna FRAMFÖR sig, och inte flaxande utmed sidorna. Med den positionen får man bättre viktfördelning, och har mycket större möjligheter till balansparering.
Prova att be nån kompis filma er när ni åker, så ser ni kanske vad jag menar. Det ser betydligt klåpigare ut att som många jibbnissar åka med armarna utmed sidorna. Inte för att de inte kan åka, men jag tror inte att folk tänker på hur mycket armarnas rörelser och position ger för åkningen.

Stavisättning?
Käre Mountain Man!
Jag tror att du är ungefär lika uttråkad som jag är i dag med tanke på att du svarat på de flesta inlägg här på forumet (liksom jag!).

http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=20083 om du spanar in här så kan du få höra min åsikt om stavarnas vare eller icke vara. Tror förrästen att du också hade varit där inne och skrivit...

Jag har hemtenta - vad har du att skylla på?!

Stavisättning?
Grabbar, grabbar!!! Stavarna är endast till för att gör Das Elk med, de har ingen annan funktion än att stå rakt ut ifrån huvudet... Har ni inte förstått det...

Skämt åsido, så håller jag nog med Makten... och dom flest av er

Stavisättning?
Jo, stavarna är viktigt, annars ser man ut som ett blåbär.
exempelvis ser det förjävligt ut när man hoppar som "Pelleee".
Och sen ska Pelleee inte uttala sig för han kan inget annat än störtlopp och det innerfattar inte så mkt stavar i det stadiet.

Stavisättning?
Någon direkt distinkt stavisättning är väl inte aktuell annat än i vissa specialfall nuförtiden. Dock använder de flesta duktiga åkare stavarna lite som känselspröt. MM, även om du inte tycker du använder stavarna, testa att köra med signifikalt längre eller kortare stavar, så får du se att detta antagligen känns lite skumt och påverkar hela din position.

För seriösa staventusiaster finns ju alltid: http://members.fortunecity.com/hhitme/stavtrick.html

HWC HitMe

Stavisättning?
Jag skulle gärna vilja se ovanstående "new school"-folk åka riktigt korta svängar (på skär naturligtvis) utan att sätta i stavarna. Jag slår vad om att jag kan dubbla antalet svängar på samma sträcka genom att använda stavisättning.

Vid långa, rena skär är ju stavarnas funktion ENBART balans, dvs man trycker inte ner en stav i backen för att kunna svänga runt den...

Och offpist, tja. Jag misstänker att det inte är så lyckat att sätta ner staven i 1.5m puder... Men på en lite lagom uppkörd baksida någonstans i världen kanske det är rättfärdigat.
(Det känns som att 99% av Freerides medlemmar lever i någon sorts fantasivärld där obegränsade puderfält är det som menas med offpist. Men oftast ser vägen dit något uppkörd ut...)

//En smått frustrerad Snö-doktor.

Stavisättning?
Herregud!!!

Vilken löjlig disskusion... Stavisättning ska ju varje duktig skidåkare kunna hantera....

Kom in i matchen ni som inte tycker de e en del i skidåkningen

Stavisättning?
Klart som faaeen att man använder stavarna! Dock har användandet avtagit i takt med carvingtekniken och i princip obefintligt s k vertikalarbete.

MEN vid traditionell svår, yxig, isig, brant till riktigt jävvla snorbrant brantåkning (glöm carvet!), ja då i min lilla låda är det bra att ha en solid stavisättning och stora trugor, och bra position på laggarna!

Kika på slalom åkarna i WC förresten. Jorå, när det är brant då kommer stavisättingen igång igen. Kolla!

Extremt 50-talistiskt old school,
Eder Ace DG

Stavisättning?
Bästa Dr Snow och Rizpuffen!

Ta en titt på hur slalomåkarna i världscuppen drar sina kortsvängar. Tycks som det går alldeles utmärkt utan stavisättning...

;-) / MM

PS! Måste erkänna att jag är bättre i teorin än i praktiken...DS.

Stavisättning?
Hmm ja du! i tävling samanhang innom alpint så används stavarna till start och till balans!
om man ska kolla på freeride sidan (jibb) sidan så används dom enbart för fart och balans!

så man skulle kunna dra slutsatsen att stavar är som två kännselspröt, för att ha bra balans!

Stavisättning?
Ace

Yxig åkning? Är det när stålkanterna protesterar mot den omilda behandlingen med ett väsande ljud?

Ockido...du har antagligen rätt när det gäller åkarna i WC...vad jag kan konstatera är att stavisättningen är mer eller mindre obefintlig i flacka och "normalbranta" partier. Ska titta noggrannare.

Kan det vara så att det finns en koppling mellan sladdsväng och stavisättning?

;-) / MM

Stavisättning?
Yxig åkning = ren jevvla överlevnadsåkning. Nu har jag ju inte klämt nån 55-graders colouir nyligen ...eh egentligen aldrig faktiskt (tack å lov...), men en sån kan man nog med viss rätt kalla yxig, d v s man behöver två prima isyxor att sätta fast i underlaget när man klantat till det och hasar utför i goda 90 blås.
Glasklart som vanligt!
Någe mer?

/A

Stavisättning?
Jag orkar bara läsa de första inläggen ... men jag vet att de som försöker bli bra skidåkare utan funktionell stavisättning kommer att lyckas lika bra som de som försöker bli bra jibber utan twintips - det fungerar till en viss gräns! ALLA tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar en stavisättning. Ser man inte det har man bara bristande analytisk blick för skidåkning och förstår inte grundbehoven i skidtekniken. "Surt sa räven om rönnbären" Det brukar vara de som inte lärt sig att använda stavarna på ett naturligt sätt som för fram resonemangen kring att de är överflödiga.

Stavisättning?
"Jag skulle gärna vilja se ovanstående "new school"-folk åka riktigt korta svängar (på skär naturligtvis) utan att sätta i stavarna. Jag slår vad om att jag kan dubbla antalet svängar på samma sträcka genom att använda stavisättning." Ehh, dr.snow: Sluta vara så pinsam nu....Både du och jag vet att antalet svängar/meter (på skär) handlar om så mycket mer än bara stavisättning. En tävlingsåkare smiskar såklart stjärt med dig när det gäller korta skärande svängar oavsett om han/hon använder stavisättning eller ej. Alltså, det handlar snarare om den generella skicklighetsnivån på åkaren i fråga. Sedan spelar såklart skidans svängradie, vridstyvhet, styvhet .....etc. roll.

Rizpuff: Visst, kanske ska man kunna hantera stavisättning, men inte nödvändigtvis utöva det hela tiden. Men, men du är ju skidlärare....

Så var det med det.

Stavisättning?
Ola!

Det var hårda ord! Nu var ju urspungsfrågan inte hurvida stavarna ska användas eller ej utan om (eller vilken funktion) den markerade stavisättningen egentligen fyller.

Eller om jag vänder på frågeställningen! Hur ska stavarna användas vid skidkörning med modern carvingteknik?

;-) / MM

Stavisättning?
Jag har aldrig träffat en skidlärare som varit en duktig skidåkare. Skidlärare ÄR en bunt fegisar som helst hänger i liftkuren, stavisättning eller inte. Man ställer sig då frågan; Hur kunde det gå så här illa? Kanske finner vi svaret hos Ola?
/bnf

Stavisättning?
Skidlärare må vara fegisar som hänger i liftkuren, men herr Rockberg drämmer ju här till med några riktigt fina rader på forumet "ALLA tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar en stavisättning. Ser man inte det har man bara bristande analytisk blick för skidåkning och förstår inte grundbehoven i skidtekniken.".

Fasiken, jag blir tårögd av den rent poetiska frasen "bristande analytisk blick". Hoppas det inte var mig som Ola anklagar för detta, för "analytisk blick" är närmast ett mellannamn för mig.

Att det sedan finns en lite logisk brist i resonemanget kan vi ta som ett olycksfall i arbetet. Ola skriver att alla tävlingsåkare som blivit något har en vettig rörelse som gynnar stavisättning. Logiken här är alltså att tekniskt sett bra åkning gynnar stavisättning, inte tvärt om.

Hur är det då med omvändningen. Tja, jag skulle säga att en bra stavisättning gynnar tekniken i skidåkningen, men defintivt inte är ett måste. Snarare är själva stavisättningen att betrakta som ett slags pedagogiskt hjälpmedel för att få till resten av åkningen. Många "carvingåkare" av idag har ju en hopplöst statisk position och en passiv inledning på svängen och här skulle säkert skidlärare Rockberg kunna ge några råd som på ytan handlar om stavarna men på djupet om hela åkningen dynamik.

När man väl har en solid teknik, aka "vettig rörelse", så är inte stavtoppens kontakt med snön i varje enskild sväng ett måste (något som ju också bevisas av några korta blickar på ett WC-race).

HWC HitMe

Stavisättning?
... till den roligaste debatten på länge!

Och hur gör man då för att undvika en "hopplöst statisk position" och köra med en aktiv inledning på svängen?

Jag ägnat närmare trettio skiddagar denna vinter åt att förfina min carvingteknik och behärskar grön-blå-röda backar hyggligt. I branta hårda pister har jag fortfarande problem att få till fartkontrollerande carvingsvängar, kanske är det detta som saknas i min verktygslåda!

;-) / MM

Stavisättning?
Vad kör du för lagg, MM? Om du med brant menar upp mot 35-40 grader och du kör en skida med hyfsat tight sidoskärningsradie så är det inte lätt att göra "fartkontrollerande carvingsvängar". Förresten, varför kontrollera farten. Tänkt istället att du skall hålla någon viss rimlig svängradie och sedan klara av att göra detta även när farten ökar. Går det inte är en lösning helt enkelt att skaffa skidor som tål mer fart...

Annars är je ett trick att åka lite "bredare" dvs utnyttja mer av backen. För att det inte skall se löjligt ut så får det dock gå bra fort och svängen bör starta tidigt, innan man passerar fallinjen. Att dock snarare tänka att du vill åka en viss "bred linje" (bana) så snabbt som möjligt istället för att tänka att du vill hålla ned farten hjälper en del för tekniken. Då kommer du ju vilja trycka iväg skidorna istället för att vilja hålla emot.

HitMe

Stavisättning?
Drat! Mitt senaste inlägg gick inte in pga att jag loggades ut, så vi gör ett omtag.

MM m fl:

Markerad stavisättning används som ett delmoment vid sväng med högavlastning men också vid sväng med lågavlastning (puckelåkning t ex). I svängteknikerna som bygger på vertikalarbete (upp-nerrörelse får en markerad stavisättning en rätt betydande roll.

Att ge tusan i stavisättning när man Carvar är väl en smaksak. Det som däremot är viktigt, och dessutom oförändrat sen förr, är positionen på armar axlar och överkropp. Svagt böjda armar, händerna något under axelhöjd, hela tiden synliga, i position som om man läser en uppslagen dagstidning. En avspänd position, med god rörelseberedskap.

Här kan man nu välja om man slår ner staven eller inte. Vid carving i flack terräng är det som bekant inte säskilt nödvändigt, men när man hamnar i tidigare nämnd svår, yxig, isig, brant till riktigt jävvla snorbrant brantåkning, då är man beredd. Och som sagt, rörelseberedskapen är mycket god.

Man SER direkt om åkare är skolade i detta. Raceåkarna t ex har det här inövat i ryggmärgen. Kika på t ex Anja i slo-mo. Minimala rörelser i armar och axlar och överkropp, ben och höfter arbetar maximalt.

Man ser dierkt också på åkare som inte har det här. Armar och stavar far omkring lite hur som helst, hängade armar, händer som blir kvar bakom kroppen vid sväng m m, d v s den vanliga självlärda Euro-turiststilen. Inget säger dock att dom här åkarna inte har lika kul för det!

HitMe:
Förklara gärna "hopplöst statisk position". Enligt mitt sett att sed et skall just överkroppen vara kanske inte statisk, men stilla, avspänd och i en balanserad position. Oavsett tempo.

Min devis är att alla tekniker är aktuella och bör/kan utnyttjas ...förutom dubbelstavisättnigen kanske då.

Eder Ace DG

Stavisättning?
Jag kör numera ett par Ross 9S Oversize, 165/13 i pisten. Det känns inte som skidorna begränsar mig nu. Nja... med brant menar jag snarare omkring 25 grader dvs. vad som normalt betecknas som en svart backe här i Norden. Som tex backe 42 Worldcupbacken i Hundfjället (brevid Väggen).

Jag köper det sistnämnda resonemanget, precis som du säger är det svårt att eftersträva fartkontroll vilket gör att man lätt spänner sig... oftast gör jag mina bästa körningar när jag bara avslappnat låter skidorna löpa...

Men var ska jag göra av stavarna?

;-) / MM

Stavisättning?
HitMe!
Varför fartkontroll...tjaa...jag har inga problem att bränna svarta pister i snäva stora skärande svängar i hög fart. Det fixar jag lätt både med mina 9S/13m och Monster/22m. Utmaningen för mig ligger i att just i att kunna hålla nere farten i skärande svängar...vilket jag just nu tycker är enormt läckert! (Påpekas bör att jag inte har några problem med att i sladdkortsväng kontrollerat ta mig ned för de brantaste pister...men det är ingen utmaning längre!)

Ace!
Uppslagen dagstidning! Nästa pistkörningen blir en övning i ostbågekörning (Ola) med tidningsläsning (Ace). Jag börjar få koll på kroppen men känner att armar och stavar fortfarande är ett sorgligt kapitel...

;-)/MM

Stavisättning?
Here we go again......

Inte för att det på något sätt är tråkigt med ett levande forum, men har du inte fått tillräckligt med kött på benen för att åka ut och testa nu, MM? Vi kommer nog aldrig få ett svar på vad som är rätt el. fel.

Vad en del dock verkar vara överens om är att det i brant terräng kan behövas stavisättning, eller snarare att det förenklar. För det kommer att aldrig att behövas för att komma ner för pisten, det gör man alltid på ett el. annat sätt. Eller hur? Om det sedan är snyggt el, speglar säkerhet med en markerad stavisättning är väl upp till betraktaren?
Att tävlingsåkare gör det har en anna betydelse eftersom deras dag kan vara förstörd efter ett carvingkast i banan. De kan köra ur el. tappa mycket tid.

Någon skrev att armarna ska vara "där framme" och inte hänga och slänga, och det är väl det viktigaste. Även om Bode MIller lyckas ta segrar lite här och där med hängande och slängande armar.

Så Mountain man, mitt råd är att åka ut och testa vad folk har skrivit här, och gör sedan det som känns bäst!

Stavisättning?
Vid telemarksåkning är givetvis dubbelstavisättning tillåten, förutsatt att man kör med bambustavar, låga läderpjuck, skidor med spann samt knickers.
/bnf

Stavisättning?
"Vid telemarksåkning är givetvis dubbelstavisättning tillåten, förutsatt att man kör med bambustavar, låga läderpjuck, skidor med spann samt knickers.
/bnf"

Nej, det räknades faktiskt som dålig stil då också.
Även om det kanske var ännu fler som gjorde det då än nu.

God stil var damasker.
Ägde man sina egna damasker var man en "riktig" telemarksåkare.

Jag vet, jag var faan med på den tiden.

"DrBrinkman" undrar över; "Vad är korrekt stavföring om man kör telemark? Skiljer det sig från alpint?"
Nej det skiljer sig inte. Men lägg märke till att stavföring är situationsanpassat i sig.

"-Back when I was young, we had to travel back in time to put the tape in so the game would load before we died."

Stavisättning?
Tack gode cyber gud for ett av valdigt fa intressanta inlagg pa forumet!

Maste saga att jag haller med MM om att en av de riktigt stora utmaningarna ligger i att med valmodererad fartkontroll ta sig ner for snorbrant, yxig terrang med skarande svang. Utan mina stavar ter sig detta omojligt.

For att ytterligare spada pa om min otillrackligthet som perfekt skidakare har jag de senaste helgerna upplevt en viss brist aven i midjedjupt puder (ja, jag ar en lyckligt lottad svensk boende 30 min fran en riktigt stora snofall...). For varje stavisattning har mina armar tenderat att folja med svangen vilket snabbt resulterar i bakvikt, medvridning och kass estetisk svang. Undrar nu hur jag skall avhjalpa detta problemet?

/Knarren

Stavisättning?
"alltid kul när föredettingar kravlar fram ur sina gömmor och uttalar sig"

LOL!
Eftersom du bor i umeå borde vi väl ses i kittelfjäll någon gång...
Det där gula och blåa som drar förbi dig, det är jag.

Stavisättning?
Till Mountian man

Försök åka en instruktiv kortsväng utan stavisättning..... Klarar du de så ska jag aldrig mer lägga mig i ett forum

Snödjup

Tillbaka
Topp