Stighudar

Oscarnson

Medlem
Stighudar
Tja, har ett par Rossignol SOUl 7hd
Behöver stighudar, vill ha gecko. Enligt skibanhof kan jag köpa 100mm
Vad säger expertisen. Sidans mått är 136/106/126 mm

Stighudar
Tja, har ett par Rossignol SOUl 7hd
Behöver stighudar, vill ha gecko. Enligt skibanhof kan jag köpa 100mm
Vad säger expertisen. Sidans mått är 136/106/126 mm
Kohla har också klisterfria dom har jag provat. Skall du gå turer med flera av och på välj klisterhudar i stället dom sitter bättre får du snö på sitter klisterfria sämre. Ta 110 mm

Stighudar
Alpinister turar ju med skidor och hudar runt 80mm, så det räcker uppenbarligen med en så bred hud för att bära en vuxen person. Välj de billigaste momix-hudarna du kommer över som är över 100mm breda. En fördel med att ha lite smalare hudar än skidan är att det inte krävs millimeterprecision när du ska sätta på dem för att båda stålkanterna ska vara blottade. Skönt när det är blåsigt.

Stighudar
Alpinister turar ju med skidor och hudar runt 80mm, så det räcker uppenbarligen med en så bred hud för att bära en vuxen person. Välj de billigaste momix-hudarna du kommer över som är över 100mm breda. En fördel med att ha lite smalare hudar än skidan är att det inte krävs millimeterprecision när du ska sätta på dem för att båda stålkanterna ska vara blottade. Skönt när det är blåsigt.
Ja, sällan hela huden ligger mot snön om man inte går i väldigt flack terräng (eller går i fallinjen kanske), eller? Klart man inte behöver 120 mm brett för att få fäste.
Anledningen att man inte vill köpa för smal hud är att man bara vill ha stålkanterna fria när huden ligger på, speciellt runt mitten av skidan. Annars blir det snabbt tråkigt bakhalt i hård snö på skrå. Skär ju till hudarna så att de passar så, då måste man köpa lite mån för skärningen.

Vill man spara vikt kan man ju köra split skin, men hört att det kan vara lite av en mardröm om det blåser.

Stighudar
Ja, sällan hela huden ligger mot snön om man inte går i väldigt flack terräng (eller går i fallinjen kanske), eller? Klart man inte behöver 120 mm brett för att få fäste.
Anledningen att man inte vill köpa för smal hud är att man bara vill ha stålkanterna fria när huden ligger på, speciellt runt mitten av skidan. Annars blir det snabbt tråkigt bakhalt i hård snö på skrå. Skär ju till hudarna så att de passar så, då måste man köpa lite mån för skärningen.

Vill man spara vikt kan man ju köra split skin, men hört att det kan vara lite av en mardröm om det blåser.
Väldigt bra poäng, aldrig ens tänkt på det.

Stighudar
Jag skulle säga att när det är hårt så är det extra viktigt att huden är bred när man skråar. Annars så slinter gärna skidan åt sidan nedåt eller får för lite hud mot snön så det blir bakhalt. Skarjärn hjälper givetvis men skönt att slippa stanna å vela med dom när man hamnar i en sådan situation som dessutom är utsatt
Går man i lössmö som på film så klarar du dig på smala hudar

Stighudar
Bumpar en gammal tråd. Är på jakt efter stighudar till Soul 7, har aldrig turat tidigare. Någon som kan tipsa om stighudar för en novis?

Stighudar
Jag gillar verkligen Pomoca så om du hittar ett par sådan så kommer du inte bli besviken. Men inga stighudar är direkt dåliga
Men köper du begagnat så är det värre om klistret är för klistrigt vilket det blir på vissa hudar. Då fastnar limmet på skidan och det fastnar en massa snö och is vilket är sjukt jobbigt å tråkigt när man vill åka ner.
Och även om det går att ta bort gammalt lim och limma om så är det ett jäkla kladd och jobb. Bättre då om limmet är lite torrt då brukar det inte vara så mkt jobb att stryka på ett nytt tunt lager

Stighudar
Jag gillar verkligen Pomoca så om du hittar ett par sådan så kommer du inte bli besviken. Men inga stighudar är direkt dåliga
Men köper du begagnat så är det värre om klistret är för klistrigt vilket det blir på vissa hudar. Då fastnar limmet på skidan och det fastnar en massa snö och is vilket är sjukt jobbigt å tråkigt när man vill åka ner.
Och även om det går att ta bort gammalt lim och limma om så är det ett jäkla kladd och jobb. Bättre då om limmet är lite torrt då brukar det inte vara så mkt jobb att stryka på ett nytt tunt lager
Tack för tipset! Någon speciell modell av Pomoca?

Stighudar
Köp hudar med en blandning av syntet och mohair.

Pomoca är bra och har ett lim mellan de som sitter stenhårt, G3 och de som inte har lika starkt lim men som inte har lefter många gånger av och på på samma tur. Är dock hittills nöjd med mina Kohla/völkl som inte limmar så hårt.

Stighudar
Har för mig att den här testen säger det mesta

Man kan dela in hudarna baserad på mahair, mix och nylon. Inga stora skillnader innom grupperna.

Limmet varierar rätt mycket mellan märkena utan att det är lätt att säga vad som bäst. Starkare lim -> svårare att hantera hudarna men de sitter väl bättre (vilket inte bör spela någon roll när man har bak spänne och tar på och av dem som mest en eller två gånger och antagligen flera gånger också.)

Stighudar
Verkar som pomoca har nya namn på hudarna. Jag har haft climb pro som också är gul. Tror det kan vara den med nytt namn, liknande egenskaper i alla fall.

Definitivt ett bra alternativ.

Free pro har bättre glid, sämre fäste och antagligen lite sämre hållbarhet. (Jag skulle köpa ett par såna förra vintern men de tog slut i min lokala butik samma dag jag var där).

Stighudar
Tips till folk som köper stighudar. Pomocca tillverkar OEM till en mängd märken där en del går att hitta för långt under priset för Pomoccahudar och skillnaden är att platsen för logotypen på spännet är tom.

Googla lite kring vilka märken de tillverkar åt och håll ögonen öppna så finns det klipp att göra.

Stighudar
Storlek L för Pomoca passar 175-190cm långa skidor, mina är 188cm så borde funka eller ska man välja XL som passar 185-200cm långa skidor?

Stighudar
Jag har testat diverse varianter på hudar genom åren och har landat i att "Pomoca Free Pro" helt klart är min refererenshud för mina behov och egenskaper jag värdesätter på en stighud.
+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Packutrymme
+ Vikt

Vill man ha något bättre fäste och hållbarhet kan man gå på "Climb Pro s-glide"
+ Glidegenskaper
+ Klistrets egenskaper
+ Fäste
+ Hållbarhet

Stighudar
Ja dom har tyvärr lagt ner.
Men innan dom fanns i Sverige så gick det att beställa från europeiska sidor.
Så det borde rimligtvis funka fortfarande?
Den var ju typ en tusing billigare där
Hittar inga skidprylar på Decathlon's hemsida.
Var på deras butik i Spanien för tio dagar sen men då köpte jag en badmössa och letade inte så mycket efter skidgrejer.

Stighudar
Just Decathlon är tyvärr kört för Sveriges del. Levererar inte hit längre och har stängt allt i landet. Fanns mycket schysst i skidväg (och mycket skräp också) där fram till de stängde.

Stighudar
Någon som har koll på vilken längd jag ska välja?
Jag har blivit rekommenderad att gå på den kortare längden om man har två val så 175-190cm
Eller så kör du på dessa

Stighudar
Tyvärr finns inte Soul 7 med som val. Får fråga deras support om rekommendation
20241130_161310.jpg

Medium är rekommenderat enligt bild👍

Stighudar
Tyvärr finns inte Soul 7 med som val. Får fråga deras support om rekommendation
Du skulle kunna mäta kortaste avståndet på din skida från tip till tail. oftast är det kortare än skidans angivna läng men det kan i undantagsfall vara när angiven längd, i så fall skulle jag kanske välja XL

Stighudar
Men han har 188cm så minst Large väl, eller var det bara som info
Är skidan 188 cm så är det L eller XL (smaksak). Jag har XL på 187 cm skida men L hade passat bättre för min del och hade valt L om jag skulle ha köpt om hudarna...hade min skida varit 0.5 cm kortare hade huden inte gått att använda utan att korta av och nita om bakre fästet👍

Tillbaka
Topp