Stöckli Snake

PIXEL

Ny medlem
Stöckli Snake
Nån som har kört på dessa underbara(?!) skidor och kan göra nått slags utlåtande? jag står i valet/kvalet till karma, snake eller p3, jag är mest pist intresserad, men skidan ska vara jibbvänlig ändå..

vad hade ni föredragit ? snake låter onekligen bra!

om det är intressant så väger jag 66kg och är cirkus 175cm lång.

Stöckli Snake
Jag provade snaken i vintras, dock bara 170 cm. Jag tyckte den kändes mjuk, men till dig som väger 14 pannor mindre än mig borde den passa perfekt, men jag hade nog satsat på 180cm. Mycket följsamma, lättkörda, men ändå bitiga trots sin mjukhet. Sen är den ju jävligt snygg och välgjort met tex träkärna och riktiga sidewalls. Men karman är trevlig den med, lite styvare och du verkar va en lättviktare så prova snaken!

Stöckli Snake
Vore jag i din sits skulle jag nog framför allt testa en dem alla. Gjorde det för ett par veckor sedan och för mig föll valet på Karman. Skulle jag ha bara ett par och vara ute efter bra pistegenskaper skulle valet vara lätt: Snake. Mycket skön skida!

Stöckli Snake
Var uppe i tandådalen nu i helgen och hade hoppats på att få testa p3an i alla fall, men det de hade att erbjuda var ross scratch pro (?!). Blev då en aning besviken..

Då jag bor jääkligt långt ner i landet så har jag svårt att testa skidor bara sådär.. :(
Men självklart förstår jag att jag bör testa dem, synd att det ska vara så svårt..

Jag har i allafall fått uppfattningen att karma är lite för styv för mig, och i mitt fall så kör jag knappast offpist (för långa resor :( ) och det är väl där karman är vassast.

P3an känns som en lite mjukare skida som hör hemma i parken, men som även har finfina pistegenskaper.

Snaken verkar dock vara precis det jag letat efter om man får tro det som skrivs om den, och sen är den ju brutalt snygg därtill...

Jag är inte dock nån finsmakare bland skidor, i påskas åkte jag på salomon equipe 10 rc, och var då fullt nöjd med den skidan. Scratchen var ju inte direkt samma sorts skida, otroligt mycket mer fladdrigare i pisten, men fortfarande njutbart..

Med tanke på priset på Snaken så känns det lite för exotiskt, så jag lär köpa karma med fin bindning för 5300kr i slutändan, men jag är fortfarande öppen för förslag så berätta om era upplevelser nu :)

Stöckli Snake
Karma är ju lite bredare och mer bc-orienterad.
Stöckli är oerhört överskattade och prissättningen är löjlig.
P3 är INTE mjuk jämfört med andra twintips, jämfört med t ex Scratch FS så är den mycket hårdare.
Måtten ändras också beroende på längden på P3:an. Längre=bredare

Stöckli Snake
jovisst men de spelar inte i samma division.. karman spelar i division gärdsgård.

stöclin är en riktig skida som funkerar överallt, dock ej överlägset i puder. Men den är sjukt bra i pist och är suverän till o jibba med.
karma är en bra skida, alla märken gör bra skidor i dag, men den har inte alls lika mycket åkglädje som stöcklin, när du åker eller du behöver bara stå still och du kommer att le och dina vänner kommer att fråga dina vad det är med dig.. du skrattar innombords...
karman och völkl är en död skida helt i avsaknad skidglädje... men den är en bra skida som fungerar överallt precis som stöcklin men är bättre i puder och lössnö.
Völkl har problem med kvaliten på deras skidor, de är synd eftersom de var kända för kvalite på -90 talet o tidigare. Deras belag är tunt så skidorna går snabbt och åka slut på.

valet är nu om du ska bli etta eller tvåa...

Stöckli Snake
tack för era svar, och framförallt för ditt utförliga Skantz :)

Angående snaken, vad kan du rekommendera för bindning? då den är snäppet dyrare än de flesta skidor så lär jag behöva pruta lite på kostnader för bindning.

Utter:
Har du kört på Snake-skidan eller är det bara din uppfattning?

Jag skulle lätt satsat på p3an, om jag fick ett hyffsat pris på den i nån EU Webbshop, då att köpa från USA lär bli avsevärt dyrare.

Det är ett svårt val detta..
Men just nu är jag mest intresserad av Snake, därefter kommer Karma och sist P3..

Stöckli Snake
Hajjar inte riktigt snacket om att völkl skulle ha dålig kvalité?? Åker sedan länge på div Völklmodeller bla explosive och v-pro och det är då absolut inga problem med dom. Tvärtom så är jag imponerad av hur bra belaget håller när man drar igenom stenskravel och grus.

Sen fattar jag inte hur det går ihop att Karma är både "karman och völkl är en död skida helt i avsaknad skidglädje" och "karman spelar i division gärdsgård" kontra "karma är en bra skida" och "men den är en bra skida som fungerar överallt precis som stöcklin men är bättre i puder och lössnö."
Skantz - Vet du vad du snackar om?

Tillbaka
Topp