Stor skillnad med formsprutad innersko?

• Trådstartare Trådstartare MnO
  • Start datum Start datum

MnO

Aktiv medlem
Även om den allmänna åsikten bland duktiga bootfitters är att en formsprutad innersko aldrig blir helt bra om den inte görs i ett skal som passar kundens fot så bra som möjligt, så är det självklart så att en sådan innersko gör passformen optimal i det aktuella skalet. I detta fall när du säger att du inte vill sälja av dina pjux är det ett mycket intressant alternativ.

Nackdelen är att det är ett ganska dyrt test. Du kan inte använda den formsprutade innerskon till ett annat skal senare. Eller... det är klart att du kan göra det, för rent fysiskt går det säkert att trycka ner den. Dock är innerskon lika mycket formad efter skalet som efter foten och om du använder ett annat skal med en annan form så kommer du få både tryckpunkter och ställen där innerskon inte ligger emot skalet. Det blir långt från optimalt, även om det kan gå med lite tur.

Du kommer känna smärtan också med en formsprutad innersko. Det är inte bara skönt med såna. Jävlar vad ont jag haft i vinter men pjäxorna har suttit bra då också!

Vad har du för bootfitter egentligen?? Nog måste det väl gå att trycka ut dem så att smärtan försvinner, jag menar, de för ju för bövelen ta i lite.. I vilket fall - formsprutat is the shit! Den precisionen kan man bara drömma om i fabriksskumgummi.

PeAC sa:
Du kommer känna smärtan också med en formsprutad innersko. Det är inte bara skönt med såna. Jävlar vad ont jag haft i vinter men pjäxorna har suttit bra då också!
Snacka om du har fått gjort den fel då(om du inte har begärt raceformning). Knäpper mina på morgonen och knäpper upp de på kvällen.

Jag tycker det ät viktigt med en gjuten sula som gör att foten inte kollapsar i pjäxan.
Bjäxor som känts smala med standardsulan sitter mycket bättre med en gjuten sula.

Det du gör är att du går till en bootfitter som garanterar bra resultat. Dvs du ska vara nöjd med skiten, efter en månad sisådär. Om du fortfarande inte kan åka med grejerna då får du pengarna tillbaka.

dalbellos är rätt svåra att trycka ut tror jag, men som sagt är det ju upp till bootfittern om han vill ge sig på och försöka. Men som du beskriver det finns det ju utrymme kvar i pjäxan och då ska det ju gå att köra en formsprutning antar jag. Formsprutat kostar ca 300E.

Gör formsprutat! du kommer inte ångra dig, du får en helt oöverträffad passform och kommer inte fatta hur du kunde åka skidor innan!

MEN sista tipset kommer här, se till att göra formsprutningen och bootfittingen PÅ PLATS. Dvs du bokar tid och tar en lång semester till något ställe som har välkända bootfitters och gör detta på plats. För det är en process. Det är rätt liten chans tror jag att om du vandrar in på alpingaraget och ber att få en formsprutning, att det blir 100% rätt från början. Alltså behöver du ha bootfittern på samma ort du ska åka, så du kan göra justeringar.

Lycka till!

Har du sjukt supermjuka fötter hade jag aktat mig för formsprutat. Jag har det och klarar inte av det, däremot älskar jag Krypton pro med ID innerskon. Har du inte superdupermjuka fötter det är det värt att prova, väldigt många blir nöjda med formsprutat.

Ont i fötterna är något som vissa människor aldrig blir av med - oavsett hur bra pjäxorna blir.

Krypton pro går finfint att trycka, men skalen går tillbaka en hel del efter en vecka eller två, vilket gör att man är tvungen att göra om tryckningen minst en gång.

Följande hjälper om du är plattfotad:
-Använd ortopedinlägg med hålfotsstöd. Alltid. I alla skor.
-Träna fotmuskulaturen. (Spring barfota i sand, stå barfota på balansplatta och gör övningar, gör utfall ståendes på mjuk matta)

Jag förutsätter att dina pjäxor är så små så att du behöver bara precis stänga dem för att sitta fast, och att du aldrig behöver "spänna" fast foten i dem, samt att du har gjort en formgjuten sula.

Nojlas sa:
-Träna fotmuskulaturen. (Spring barfota i sand, stå barfota på balansplatta och gör övningar, gör utfall ståendes på mjuk matta)
Jag har funderat över det där med träning av foten då tjejen är plattfotad. Under en säsong så blir ju foten sjukt otränad av naturliga själ och borde inte pjäxan få sämre passform då? Nu har hon iofs pjäxor hon är sjukt nöjd med (damvarianten på ghost) men det var en liten tanke bara.

Jarle sa:
Nojlas sa:
Jag har funderat över det där med träning av foten då tjejen är plattfotad. Under en säsong så blir ju foten sjukt otränad av naturliga själ och borde inte pjäxan få sämre passform då? Nu har hon iofs pjäxor hon är sjukt nöjd med (damvarianten på ghost) men det var en liten tanke bara.
För min egen del så vänjer fötterna sig vid pjäxorna när jag åker mycket. Tar ca 3 dagar av kramp, avdomnade fötter och svärande innan jag är kompis med mina pjäxor - därefter är vi bästisar. Tar jag en vilodag så tar det en eller två dagar innan vi är kompisar igen. (Ska tilläggas att jag har lagt ner sjukt många timmar på att finjustera mina pjäxor - de här pjäxorna blir inte bättre för mina fötter, punkt slut.)
Styrketräning funkar bra för mig, det hjälper en hel del. Men ja, under en säsong så tränas fotlederna ganska dåligt. Löpning i varierad terräng är ju en bra lösning, funkar ju på vårkanten i alperna. Slackline är en annan bra grej som funkar året runt - och samtidigt är kul.

Tror inte att pjäxan får sämre passform, fotmuskulaturen ändrar knappast storlek nämnvärt när du tränar den.
Däremot använder du muskulaturen i foten helt annorlunda i ett par skor mot ett par pjäxor. Därför anser jag att ont i fötterna i pjäxorna beror på två saker:
1. Fel passform. (Gå till en bra bootfitter och köp nya pjux)
2. Dina fötter är inte pjäxvana. (Träna formuskulaturen och tillbringa mer tid i pjäxorna, använd ortopedinlägg i alla skor och använd enbart fotriktiga skor)

Nojlas sa:
Har du sjukt supermjuka fötter hade jag aktat mig för formsprutat. Jag har det och klarar inte av det, däremot älskar jag Krypton pro med ID innerskon. Har du inte superdupermjuka fötter det är det värt att prova, väldigt många blir nöjda med formsprutat.

Ont i fötterna är något som vissa människor aldrig blir av med - oavsett hur bra pjäxorna blir.

Krypton pro går finfint att trycka, men skalen går tillbaka en hel del efter en vecka eller två, vilket gör att man är tvungen att göra om tryckningen minst en gång.

Jag förutsätter att dina pjäxor är så små så att du behöver bara precis stänga dem för att sitta fast, och att du aldrig behöver "spänna" fast foten i dem, samt att du har gjort en formgjuten sula.
Hmm jag vet inte om jag håller med.. Jag är ju ingen bootfitter men det känns som att i princip oavsett hur fötterna ser ut ska SKA det GÅ att få till det på nåt sätt.

Och att du har dåliga erfarenheter med formsprutat skulle jag tro beror på att dom är felaktigt gjorda för att fungera för dig.. Det går ju att spruta dom olika "tight". Alltså kan man göra en "komfort-fit" genom att inte spruta dom in i helvete hårt. Och att du eventuellt inte gett dom tid och åkt in dom ordentligt? Mina var knappast bekväma i början. Men jag tror att om man sprutar dom lite lösare så ska dom sitta bekvämt nästan direkt från början. Mina tog en halv säsong att tuna ordentligt genom ett par utkarvningar och allmänn inåkning.

FF:
Helt riktigt, det GÅR alltid att göra formsprutat. Och få till en bra passform såklart. Men men riktigt mjuka fötter är det svårt att få det rätt, mycket svårt.
Conform'able som du använder, och som jag provade har dock lite för högt tryck för mina fossingar. Strolz hade nog funkat bättre. (Går ju klart alltid att korta ner spruttiden också)

Strolz är för övrigt riktigt bra grejjer när man snackar formsprutning.

Är lite småsugen på att prova en hög strolzinnersko i mina krypton pro, men ID-linern sitter nästan lika bra som formsprutat på mina fötter så jag väntar nog med den idén...

Tack för alla svaren! Jag får se hur ekonomin ser ut inför nästa säsong om jag har råd med nya pjäxor och formsprutning eller om jag gamblar och testar att formspruta till min dalbello. Mina nya DPS wailer's ska ju betalas också ;)

Blir för övrigt st anton nästa säsong, och där bör ju finnas någon hyffsat bootfitter tycker man ju?

aelgen sa:
Tack för alla svaren! Jag får se hur ekonomin ser ut inför nästa säsong om jag har råd med nya pjäxor och formsprutning eller om jag gamblar och testar att formspruta till min dalbello. Mina nya DPS wailer's ska ju betalas också ;)

Blir för övrigt st anton nästa säsong, och där bör ju finnas någon hyffsat bootfitter tycker man ju?
Formsprutat kan du göra i vilket skal som helst, gillar du krypton ska du absolut göra sprutningen i dem. Butiken där du gör formsprutningen kollar upp så att det verkligen är rätt skal till rätt fot och anpassar skalet efter de behov som finns.

Btw, lite skumt att krampen kommer när du står still och sitter i liften - och inte tvärt om?

Känns som att blodtillförseln stryps någonstans? Provat att spänna upp pjäxorna hela vägen upp, inkl översta remmen? Har du ingen kramp när du åker i backen med dina krypton pro?

Skön setup med skida/pjäxa, kommer glida runt på den jag med nästa vinter :cool:

Nice, kanske råkar köra på dig i liftkön då ;)

När jag åker så är det faktiskt helt ok med pjäxan. Det är liksom när jag står still i backen/kön/liften som krampen kommer. Knäpper jag upp alla spännen (eller egentligen bara tå och häl spännet) så släpper krampen inom 30 sekunder. Vill ju helst slippa knäppa upp i alla liftar då det lätt blir segt...
Lägger nog ut dem till försäljning inför nästa säsong, men nappar ingen till mitt pris får de följa med till stanton och så får jag se vad som kan göras där. De kostade ju en vacker summa så det är jävligt frustrerande att inte kunna använda dem. En helt annan typ av pjäxa jämfört med Salomon impact 10 cs som jag köpte sen. även om jag gillar salomonen, så är det verkligen inte samma känsla i åkningen.

jag har samma pjäxa och har lidit av lite kramp i fotten vilket var ganska lätt att komma fram till vad det var som gjorde det min höger fot är 5mm längre 3mm högre och 3mm bredare än vänster vilket har gjort att i början var det riktigt jobbigt men med formgjutna sulor och en slipning av innersula har gjort att mycket är avhjälpt, vet ju inte hur mycket du jämfört fötterna men kolla en gång till så kanske det inte behöver kosta 3500:- utan ett par hundra. Annars är formgjutning helt klart att rekommendera finns inget dåligt att säga om det.

Tillbaka
Topp