Storulvån-Sylarna

Storulvån-Sylarna
Jag toppturade i Sylarna i helgen och har några erfarenheter och funderingar.
Turen till Sylarna från Storulvån gjorde jag på vanliga längdskidor och drog övrig utrustning i pulka. Det var inget bra val eftersom det var bakhalt såg jag tog av skidorna och promenerade vilket funkade tack vare det hårda underlaget. Jag har troligen sjukt dålig teknik men jag antar att vikten i pulkan krävde bättre fäste. Labbade lite med fästvalla men märkte ingen skillnad. Eftersom jag upplevde att det var 99% uppför från Storulvån till Sylarna tog jag min skidor jag använder för topptur på vägen ned från Sylarna till Storulvån. Det gick fort ned till Gamla sylen, men mellan gamla Sylen och Spåime var det ett helvete. Ganska mycket platt och svagt uppför. Jag var inte sugen på att sätta på hudarna eftersom det trotts allt var nedför på vissa ställen. Jag provade med att bara ha ena skidan med hud och köra typ sparkcykel, dvs glida på ena och sparka med den med hud på, det funkade sisådär. Väl hemma fundera jag på hur man gör på riktigt, de flesta verkar köra med pulka och turskidor med hudar. Det kanske funkar men jag funderar på att köpa ett par smala hudar till mina toptursskidor och gå på de. Då är frågan, hur breda hudar ska man ha. Tanken är att bara använde de för långa anmarscher och köra på mina vanliga breda hudar när det gäller topptur. Vad har ni för erfarenheter?

Storulvån-Sylarna
Tvivlar på att du skulle märka någon stor skillnad på smalare hudar. Kortare tror jag i så fall har en större effekt.

Tror jag bara skulle åka med rando skidorna med vanlig hudar några timmar för att komma ditt. Alternativen verkar värre.

Storulvån-Sylarna
Jag har gått många gånger med toppturskidor Storulvån Sylarna. Skulle aldrig funderat på att ta andra lättare skidor, det blir bara stökigt. Pulka har jag bara haft när jag tältat i Sylarna, annars en liten lätt ryggsäck. Bor man på stationen behövs inte mycket packning. Jag äger smala, snabba race-stighudar, som jag använt till andra skidor. Men jag tycker inte det är lönt att hålla på och trixa med olika hudar. "Keep it simple, stupid!"

Storulvån-Sylarna
Keep i simple!
Skippa pukan helt om du inte ska ha med tält mm.
Satsa på hudar med bra glid (mohair), hyfsat lätta skidor på 80-90 mm i midja, bindningar med helplatt gåläge och pjäxor med bra gåläge så du kan ta ut steget.
Då är det absolut inget straff att gå Storulvån - Sylarna på samma grejer som du sen toppturar på.

Hudar på i slakmotorna och staka/skejta på platten. Men det förutsätter en rätt lätt ryggsäck o stavar som går att förlänga lite, och att man kör några träningsvarv hemma i längdspåret ibland (men då på längdskidor) så man slipper huda på i mindre knixar :)

Storulvån-Sylarna
Ska tillägga att jag har testat diverse varianter på turer med längre anmarsch. Sylarna, Helags, Skarsfjället mm.
Att köra med randoskidor i pulka skulle jag bara välja tillsammans med full tältpackning och då fjällturskidor i kombination med kortfellar. Men det är främst för att turpjäxorna är stora, varma o mysiga och mina randopjäxor rätt tighta o kalla.
Men det är ju en funktion som kan fyllas av ett par renodlade lägerskor också.

Senast ändrad:
Storulvån-Sylarna
Just turen storulvån - sylarna lämpar sig bra för skateskidor + pulka eller turskidor + pulka. Det är såpass lång flack sträcka.

Ju lättare topptursutrustning man har desto oftare blir det lättare att skippa pulkan helt och köra på topptursutrustning enbart men det beror på anmarschens distans och lutning för vad som är bäst. Storulvån - sylarna så är nog enbart topptursutrustning en mindre bekväm och långsammare variant än ovan.

Har funderat på ett par anmarschudar till topptursskidorna men inte gjort dessa ännu.

Ett ytterligare alternativ är skateskidor med topptursutrustningen på ryggsäcken. Pjäxorna sätts då fast i bindningarna och skidorna på ryggsäcken. Detta är nog snabbaste varianten även om det man bär på ryggen kommer att väga en del. Fördel när det är hårt/skare.

Storulvån-Sylarna
Tack för alla svar! Ett problem är nog att mina skidor är rätt tunga, Fisher ranger 108 med shiftbindning. När jag köpte de var inte tanken att gå till sylarna, mest liftburen åkning med möjlighet till enkel topptur. Jag får helt enkelt köpa ett till par skidor som är lättare, det blir skoj.

Storulvån-Sylarna
Ett ytterligare alternativ är skateskidor med topptursutrustningen på ryggsäcken. Pjäxorna sätts då fast i bindningarna och skidorna på ryggsäcken. Detta är nog snabbaste varianten även om det man bär på ryggen kommer att väga en del. Fördel när det är hårt/skare.
Testat det någon gång, tx till Skars från Ramundberget som börjar o slutar med preppat längdspår på 5 km. Men det är helt hemskt, man blir mest förbannad.

För hög tyngdpunkt o för svajigt när man vrider eller fäller överkroppen. Kanske för den som orkar skejta bara med triceps men inget för oss andra😓

Är det nån extra anmarchutrustning jag kan rekomemdera är det ett par riktiga längdstavar med större trugor, typ rex gröna.
Om det i övrigt är snabbt o hårt före. Då går det att staka eller skejta hjälpligt även på lätta randolagg, i synnerhet om du är lite längre o inte vanliga teleskop på 145 räcker eller blir för mjuka.

Senast ändrad:
Storulvån-Sylarna
Tack för alla svar! Ett problem är nog att mina skidor är rätt tunga, Fisher ranger 108 med shiftbindning. När jag köpte de var inte tanken att gå till sylarna, mest liftburen åkning med möjlighet till enkel topptur. Jag får helt enkelt köpa ett till par skidor som är lättare, det blir skoj.
Med så tunga grejer skulle mitt svar bli annorlunda, än att det är lättast att gå in med randogrejerona på hela vägen.

Jag är tveksam om jag valt Sylarna som topptursområde med så tunga grejer? Alt pulka som du gjorde?

Snasahögarna lockar mer med den utrustningen? Har du tillgång till skoter? Himmelsraften?
Tälta: Pulka in i Stydalen, tälta vid vindskyddet och gå dagstur från tältet in i Skäckerfjällen?

Storulvån-Sylarna
Skateskidor + skidor/pjäxor på ryggsäck bäst/snabbast så länge man inte har alltför mycket extra packning med sig på ryggsäcken. Jämförelse Långsådalen - Mjölkvattnet tog det mig 35 min jämfört med de som gick med topptursutrustning och tog dem 1h 40 min.

Skateskidor + pulka blir skönast och snabbast när packningen börjar bli lite mer omfattande.

Turskidor + pulka bäst om snön är för besvärlig för skateskidor.

Topptursskidor + pulka om man har större mängd packning och terrängen kräver mer dragkraft från ben och skidor.

Enbart topptursutrustning snabbast och bäst om terrängen och distansen gör att tidsvinsten och/eller energivinsten blir bättre.

1000016458.webp
1000008306.webp

20240422_145437.webp

Senast ändrad:
Storulvån-Sylarna
Jag vet inget om toppturer så förlita dig på andra i de frågorna. Men har släpat både ungar o utrustning i dylik pulka som Lars har bild på ovan. Du skriver längdskidor o bakhalt. Jag skulle inte dra pulka med last med vanliga skidor om jag inte kunde skeita på området då e de nog turskidor å hudar som gäller. Om man skeitar så slipper man ju valla o bakhalt o sånt tjafs som dyker upp om man skidar klassiskt. Speciellt vid lite motlut
Men en annan fråga; hur var förhållandena där? Vi funderar på att ta oss till storulvån nästa vecka men prognosen ser ju inte direkt stålande ut. Snön räcker ju nog till men hur långt är våren?

Storulvån-Sylarna
Skate skidor på fjället för det bruket tycker jag låter riskabelt. Måste nästan vara bra skare för att man ens ska komma fram. Stora trygor på stavarna är också ofta nödvändigt.

Storulvån-Sylarna
Skate skidor på fjället för det bruket tycker jag låter riskabelt. Måste nästan vara bra skare för att man ens ska komma fram. Stora trygor på stavarna är också ofta nödvändigt.
Räcker med lagom hård snö eller skoterled. Det handlar till stor del om hur bra teknik man redan har på skateskidor sådant att man då kan hantera ojämnare underlag. Är det bara en skoterbredd brukar jag staka om snökanterna är djupa.

Storulvån-Sylarna
Räcker med lagom hård snö eller skoterled. Det handlar till stor del om hur bra teknik man redan har på skateskidor sådant att man då kan hantera ojämnare underlag. Är det bara en skoterbredd brukar jag staka om snökanterna är djupa.
Ok, bor i Norge så skooterleder existerar nästan inte så det tänkte jag inte ens på.

Har åkte mycket skate och problemet jag tänkte på är inte ojämn snö utan att man sjunker ned för mycket för det mesta.

Storulvån-Sylarna
Min erfarenhet är att det fungerar mindre bra att kombinera vallade skidor och pulka. För att kunna få till bra ”kick and glide” behöver man liksom knycka med höfterna och då blir det ryckigt i pulkan. Visst går det under rätt förutsättningar, men skejt eller att bara gå på skidorna (hudar eller skidor med för mycket fäste) är oftast enklare.

Tillbaka
Topp