Stöten - big mountain hardcore freeriding?

la_grave

Aktiv medlem
Finns det något vettigt man kan göra i Stöten? Jag ska dit på konferens med mitt arbete i slutet av mars och känner mig väl så där måttligt upphetsad över den sk skidåkning som jag kan hitta där, i synnerhet eftersom jag någon vecka innan kommer hem från två-tre veckor i La Grave. Så finns det något vettigt man kan göra där med ett par skidor på fötterna? Skinna någonstans och se det som fysträning? Ska jag ta med puckelskidorna? Super-G-skidor? Eller ska jag satsa på att hyra en rensläde och köpa ett sexpack och se om jag det blir roligare att åka bakom en ren när man är lite packad?

Näe, det finns absolut inget vettigt att göra där med lagg på fossingarna. Sälen är ju, som bekant, en parkeringsplats med liftar.
Sikta in dig på konferensen istället och njut av grupparbete, föredrag och VM i powerpoint.

Senast ändrad:
Dessa orter brukar ju ha ett par rejäla hopp och alternativt några stålrör i backen? Dessa brukar vara utmanande.

Jag hade helt låtit bli att att med skidor, med "paraplyteorin" som motivering, Murphy kommer därför se till att det blir episka förhållanden. Ja alltså lite lösssnö kanske sen får du väl hyra eller nåt. Nu vet ju Murphy att vi planerar detta så det kommer att skita sig men då tog du ju ändå inte med några skidor! :D

Sjuk bild haha. Vad är det han har i handen?

Funderar på att kanske anlita en personlig tränare för att bli bättre på puckel/hoppa. Tror ni det finns någon som kan sådant där? Namn?

Ha Ha, leta efter de stora bergen och du skall finna...
Det som kan stimulera något är om du vill lära dig något nytt, t.ex. telisar eller haschpulka.
Det finns faktiskt två backar som är värda namnet.
Ibland så skär de faktiskt en riktig puckelpist och har en guide som är riktigt duktig, men ring och hör om status på detta.
Annars ligger Trysil 4 mil bort. där finns lite mer...

Jo ... det enda vettiga att göra i Sälen för en Globetrotter som du är väl att hyra in en helikopter för lite hårdkörning en eftermiddag. Helags ligger hyggligt till men är ju egentligen inte så mycket att hänga i julgranen, bättre att dra längre norrut. Sarek har ju några fina sluttningar men där får man tyvärr inte sätta ner, så det är lika bra att dra upp till Kebnemassivet som bjuder på några helt OK rännor. Norge har ju en del fint att bjuda på men eftersom heli är uteslutet blir det nog svårt att hinna med om du bara har några timmar över ...

;-) / MM

Hyr en skoter? Dra på, hoppa lite? Ren-safari? Is-gokart? Har dom inget bad du kan softa i?

Offtopic;
Jag har alltid tyckt Sarek, låter som en könssjukdom. Typ som Shirley Clamp, fast värre.

Senast ändrad:
Äh, dra ner förväntnignarna lite. Stöten är ju inte alaska eller la grave, men nog går det att ha kul.
Jag hade tagit med en allroundskida som man kan lattja runt lite med. Åka pist kan vara skoj det med om underlaget är bra. Sen finns det väl alltid ett after ski hak?
Jobbigare dag på kontoret kan man ju ha...

Jag blir bara så trött på folk med attityden att Sälen inte är något att ha för att bergen är högre och snön djupare på andra ställen ... så inskränkt och dumdrygt!

Seriöst!
Stöten har naturligtvis svårt att hävda sig när det gäller storabergsåkning, men är snöförhållandena goda går det att hitta trevliga linjer även där. Men det söm Stöten håller extremt hög klass på är pisterna. Första timmarna på förmiddagen kan vara en ren njutning med ett par bra pistlagg på fötterna. Personligen tycker jag det är vansinnigt kul att spänna på min SL skidor och köra råcarving en tidig morgon innan pisterna hunnit bli uppkörda, denna åkning är av absolut världsklass i Stöten! Så trimma dina SL Racestock och pytsa ner dem i skidfordralet. Du kommer garanterat att få köra så du blir nöjd ...

/MM

PS! Det går bra med ett par premium friåkningspistskidor oxå ... har du inga, finns det att hyra! DS.

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Jag blir bara så trött på folk med attityden att Sälen inte är något att ha för att bergen är högre och snön djupare på andra ställen ... så inskränkt och dumdrygt!
Med två dagars varsel fick jag ledigt under mellandagarna och över nyår så jag körde upp till Åre på vinst och förlust för första gången sedan 2007 (då jag var där i tre dagar i januari och testade om mitt nyligen läkta benbrott skulle hålla för skidåkning eftersom jag skulle till Valdez lite senare under vintern). Gud vad tråkigt det var. Man blir ju inte ens andfådd, 20 minuters skråande där man haft större nytta av en machete än ett par stavar och sedan tre svängar innan man förlorat så mycket fart att man sjönk ner i snön och stannade. Eller så kunde man åka upp på toppen och stå på som en galning ner till Olympia, men man blir ju inte ens andfådd av ett sådant åk (och jag har ingen fantomfysik på något sätt, däremot åker jag nog rätt energieffektivt och svänger bara när någon är ivägen). Stöten är ungefär en tredjedel av Åre.

Jag blir bara så trött på folk med attityden att Sälen är skidåkning bara för att man satt upp liftar på en gräskulle. Så inskränkt och perspektivlöst.

@la_grave
Jag hör dessbättre till de lyckliga idioter som inte behöver 1500 meters ihållande fallhöjd för att njuta av livet (även om det är förbannat kul ...) utan kan få en skön kick av kortsvängskörning även på en svagt lutande parkeringsplats. Inser när jag läser dina rader hur oerhört lyckligt lottad jag är! :-) Jag borde kanske byta signatur till "trille_vallen"!

;-) / MM

la_grave sa:
Eller så kunde man åka upp på toppen och stå på som en galning ner till Olympia, men man blir ju inte ens andfådd av ett sådant åk (och jag har ingen fantomfysik på något sätt, däremot åker jag nog rätt energieffektivt och svänger bara när någon är ivägen).
Asch, varför svänga när någon är i vägen? Personligen svänger jag bara när något är i vägen. Allt annat är slöseri med fart och tid, vilket i förlängningen ger färre höjdmeter per dag.

Jag tycker synd om grizzlysarna som blivit väckta för tidigt. Räcker att väcka dem, känns onödigt elakt att dessutom köra på dem.

Hasse_Lindborg sa:
Att ni ens orkar diskutera skidåkning med en kille som fortfarande har en av de oklaraste trådarna här på freeride.
Om du har några frågor om den tråden tycker jag du ska ta den där. Men FYI, sedan dess har jag köpt ett Norrøna Lofoten-ställ, ett Marmot Alpinist-ställ + dunjacka, en ryggsäck, diverse underställ osv. Naturligtvis inget från Sasquatch eller Arcteryx. Hade de sålt hälften av detta hade det blivit en bra bit över 10 000:-.

Jag har faktiskt sponsrats med att par nya Arcteryx Theta SK också, denna gång fick jag en storlek större (men fortfarande tall) och nu är de förvisso lagom långa men istället alldeles för vida (även Norrøna är vidare än nödvändigt) över ben och bål. Hur svårt ska det vara att göra ett par byxor med lagom längd och vidd för någon som har ungefär 23 i BMI?

Eller borde jag göra som med vanliga byxor och få dem måttsydda?

Tillbaka
Topp