stretcha/träna benhinnorna

• Trådstartare Trådstartare Hjalles
  • Start datum Start datum
H

Hjalles

Guest
kan någon ge mej en bra och extremt tydligt förklaring på hur man tränar benhinnan på framsidan av smalbenet´, jag ska åka till stryn i sommar och vill träna upp benhinnorna för att slippa lida

vadpress kanske funkar.
när jag spänner mina vader så känns det som att jag spänner framsidan också! har dock adlrig haft ditt problem

Tror inte man kan stretcha/träna benhinnorna efter som att det inte är en muskel.
Så egentligen kan man inte göra nåt för att få "tåligare" benhinnorn om de va det du menade!

Hoppas du fått svar!

Jag har hade grymma problem med benhinnorna när jag spelade fotboll. Smärta i benhinnorna dök alltid upp i början på fotbolls-säsongen. När det var som värst kunde jag inte ens gå i trappor. Numera händer det oftast i början av skidsäsongen när man är sämre tränad för skidåkning. När problemet uppstår är det bara att vila bort det. Hård träning gör bara det hela värre. Jag har aldrig lyckats stretcha bort det, men vissa hävdar att det går.

Att man får ont i benhinnorna beror på ovana muskler runt knät. Så länge man håller igång med sin aktivitet går det oftast bra, men med hård aktivitet efter nå'n månads vila återkommer problemet. Lösningen är att köra igång mjukt och succesivt öka träningsdosen.
Jag blev ordinerad förebyggande träning av ungefär samma typ som vid knäskador, d.v.s. att träna musklerna kring knät. Detta låter kanske konstigt, men är dessa muskler starka motverkas belastningen på benhinnorna. Om du har för hårda pjäxor bidrar även dessa till problemet.

Jag började köra körde 4 olika övningar för olika muskelgrupper. Dessa tog ungefär 20 min att göra. Första veckan körde jag tre gånger, för att sedan öka träningsdosen under 4 veckor (jag ökade alltså antalet pass -inte intensiteten eller längden på passen).

Har du tur växer du ifrån problemet, har du otur får du alltid dras med det. Det här är hur jag blev av med mitt benhinne-problem när jag spelade boll. Dessa råd fick jag av en idrottsläkare. För att få bra råd som passar just dig bör du också prata med någon som är utbildrad inom området.

håller helt med Jcn, om dom kärvar så är det bara att öppna upp benet med en morakniv och skrapa bort dom. slut på problemen.

Jag hade problem med mina benhinnor mkt endel förr när jag spelade mkt volleyboll, fick tipset att massera benen efter aktivitet så man ökar blodcirkulationen i benen. Tyckte att det hjälpte lite. Annars finns det så vitt jag vet inte så mkt att göra tyvärr... :(

Ha det bra!

Problem med benhinnorna gäller för dem som pressar till det yttersta och inte svansar omkring och vickar på rumpan ner för jibbingbacken...

Tillbaka
Topp