Sts reseledarkurs Badgastein 2007

Dunkan

Ny medlem
Hej! Nu ere så att ja ska ner på reseledarkurs i Badgastein den 8e dec. o tänkte kolla om d e fler här som ska på samma resa? Alltid kul o lära känna nåra lite i förväg :)

Æntligen!... =P Forumsinlægget alla har gått och væntat på =P Den årliga alltid populæra sts-kursen =)... Faan va nice..

Senast ändrad:
hej! Var på den förra året! Räkna med en sjukt jobbig vecka. jätte stressigt och man hinner inte sova nånting. det var kanske fyra av flera hundra som fick jobb. Så ligg i hårt från början om du vill ha jobb! Ha det bra!

Och utifall du ångrar dig när du väll är där så hoppa av kursen direkt o sök jobb i byn.

Gick själv kursen förra säsongen och upptäckte rätt snabbt att det inte passade mig. Eftersom det va såpass tidigt på säsongen så kunde jag söka jobb långt innan övriga bummare kommer dit o tar allt.

Lycka till!

Chansen att få jobb efter en STS kurs är i stort sett helt obefintlig. Kurserna är ett enda stort lurendrejeri för att sälja in resor på lågsäsongssveckor. Tro mig. 2 pers av 200 deltagare får KANSKE jobb. Sök jobb på orten i stället. Mycket säkrare och billigare. Lycka till.

Blev också antagen.. kändes lite för enkelt att bli antagen efter att bara ha skrivit in lite lätt information på nätet..
Tror inte att de är särskilt bra betalt/mkt ledig tid om man ser till hur mkt jobb o tiderna man får. Reseledarjobb brukar alltid va jävliga..
Satsa på att hitta jobb på plats istället.. gjorde jag.. fast åkte iofs till Tignes..

Som svar till er båda tar ja bara kursen som en kul grej ;) Tyckte också att d gick alldeles för lätt o vet att d e jätte få som får jobb o vill faktiskt som d ser ut nu inte heller få ut nå jobb av d... Har redan fixat boende och kommer stanna kvar istället för o åka hem. :D Vem vet kanske ser bra ut på meritförteckningen iaf ;) Så förhoppningsvis ses vi där! kram

500 e i månaden,boende och mat 3-4 ggr per dag.
Nått sånt har jag før mig guljackorna hurrrmm øøø sts menar jag tjænar! måste åxå tillæga att man jobbar typ 20 h om dygnet!Det bæsta med hela alltet e ju att man får åka hela en gång i veckan offpist... å då gæller ju att sol.snø å vind tajmar in just då..næææ fyyyy =P tsssssssssssss guide = inget før "åkare"

tycker det låter som filip bara e avundsjuk på alla "guljackor" verkar somhan har drömt om dem de senaste åren på "kulan" :P
får hålla med de andra inläggen, känns det inte rätt, dra ut o sök annat jobb i byn, glid förbi filip han hjälper er till rätta....

Ang dedär med "bra på meritförteckningen".. jo, har man inte så bra koll så låter ju "gick reseledarkurs för sts 2006" rätt okej.. men har man mer koll på va de handlar om blir man nog inte särskilt imponerad av att man gick en veckas kurs som alla som vill har tillgång till o som ändå inte är särskilt bra (av vad jag har hört av andra)..
Lägg pengarna på nåt vettigare istället, typ en ny bräda hehe...

Trippel sa:
tycker det låter som filip bara e avundsjuk på alla "guljackor" verkar somhan har drömt om dem de senaste åren på "kulan" :P
får hålla med de andra inläggen, känns det inte rätt, dra ut o sök annat jobb i byn, glid förbi filip han hjälper er till rätta....
=P hehe

Filip_Tapper-Moritz sa:
Nått sånt har jag før mig guljackorna hurrrmm øøø sts menar jag tjænar! måste åxå tillæga att man jobbar typ 20 h om dygnet!Det bæsta med hela alltet e ju att man får åka hela en gång i veckan offpist... å då gæller ju att sol.snø å vind tajmar in just då..næææ fyyyy =P tsssssssssssss guide = inget før "åkare"
Filip: Så är det i dom flesta reseledar jobb som nykomling. Tex Ving, Fritidsresor m.m...
Om du vill åka så skit i och jobba överhuvudtaget. Och om du skall jobba så förhandla fram en bra deal.

Go for it! En jäkla skön upplevelse iaf och såna växer man med..

Hasse sa:
Filip_Tapper-Moritz sa:
Filip: Så är det i dom flesta reseledar jobb som nykomling. Tex Ving, Fritidsresor m.m...
Om du vill åka så skit i och jobba överhuvudtaget. Och om du skall jobba så förhandla fram en bra deal.

Go for it! En jäkla skön upplevelse iaf och såna växer man med..
Hasse!
Jag vet mannen! ... jag svarade bara på ett tidigare inlægg i denna tråd..
Sæger bara att vill man åka egen åkning å køra puder så e reseledare helt fel jobb! Men ok.. nu utgår jag från dom jag bolag jag sett så klart.. men antar att det ær ganska likt oavsett...

blizzy sa:
Blev också antagen.. kändes lite för enkelt att bli antagen efter att bara ha skrivit in lite lätt information på nätet..
Tror inte att de är särskilt bra betalt/mkt ledig tid om man ser till hur mkt jobb o tiderna man får. Reseledarjobb brukar alltid va jävliga..
Satsa på att hitta jobb på plats istället.. gjorde jag.. fast åkte iofs till Tignes..
Det är oftast färre än 1 av 10 som får jobbet. STS tjänar lika mycket på en kursdeltagare som en turist så det är win/win situation för dem. Det är därför som det är så lätt att bli antagen.

Senast ändrad:
mina anledningar till o gå e att ja först o främst får en resa ner... slipper fixa me d. sen kommer d va mkt pistvisning o på så sätt lära mej systemet, kommer troligvis få madkröka me en hel del schöna människor o ha d allmänt kul. Trodde väl första dan eller två att man va speciellr uttagen men förstod ju ganska snabbt att d bara e ett sätt för dom o tjäna pengar men känner ändå att ja tjänar lika mkt på d själv ;)

tjo!

tänkte bara upplysa om att sts inte tjänar på sina reseledarkurser som på sina vanliga resor, och även om så skulle vara fallet så är vinsten/resenär i stort sett lika med noll (det är div. merförsäljning som får reseföretag idag att överleva, vilket inte existerar på kursen), att man kan få jobb inom hela sts-koncernen samt även för andra företag (kan nämna flera som lyckats med det) samt att 99 % har en grymt kul vecka oavsett utfall!

"if the milk turns out to be sour, I ain't the kind of pussy to drink it, if you know what I mean"

dahlisen sa:
tjo!

tänkte bara upplysa om att sts inte tjänar på sina reseledarkurser som på sina vanliga resor, och även om så skulle vara fallet så är vinsten/resenär i stort sett lika med noll (det är div. merförsäljning som får reseföretag idag att överleva, vilket inte existerar på kursen), att man kan få jobb inom hela sts-koncernen samt även för andra företag (kan nämna flera som lyckats med det) samt att 99 % har en grymt kul vecka oavsett utfall!

"if the milk turns out to be sour, I ain't the kind of pussy to drink it, if you know what I mean"
du e nog fan dum! Ne de tjänar inga pengar men går de minus på utbildningen? nej! denna utbildning e nog det smartaste ett rese företag har gjort som äger hotel! Den e genialisk, de får säg 4 veckor till per år, med folk som dricker och äter på deras bar/resturang. Som ett vanligt hotel där nere inte har några bonde(finns undantag).

ha det

Nu blev det väldans tråkig ton! Någon som ska ner runt till Bad Gastein 1 dec, med STS eller utan kvittar! Kul som bara den ska det bli! weei!

kung_karl sa:
Du e en ganska bitter kille va kalle 188??
na inte så bitter men när det gäller människor som inte har förstått hur det fungerar i världen måste man/jag vara hård mot! annars kommer de aldrig lära sig, jag försöker bara hjälpa så gott det går! så att inte alla faller för det skitsanck som icke ekonomiskt kunniga faller för! sen rörande STS, e jag grymt imponerad att de lyckas få ner ca 350 kandidater till deras Utbildning. Detta visar ju bara att de har fatta geej med hotel att man skall fylla så många sängar som möjligt under ett år. Det e konstigt att inte fler gör det, men men det får nog skylla sig själva!

Ha det

Ps. E inte så bitterbara trött på lättlurade/dumma personer som inte fattar saker ds.

Fan kalle, du som e så jäkla ekonomiskt begåvad, är att inte tjäna några pengar = att gå med förlust? då har jag mycket att lära! tack för en lektion i Livets Hårda Skola (förvånad att du ska göra en sägong i BG dock och inte utnyttja dina kvalitéer på mer lukrativa områden!) dessutom så BOR INTE KURSDELTAGARNA PÅ STS HOTELL SÅ DITT RESONEMANG FALLER LITE PÅ EGET GREPP! peace

dahlisen sa:
BOR INTE KURSDELTAGARNA PÅ STS HOTELL SÅ DITT RESONEMANG FALLER LITE PÅ EGET GREPP! peace
har gått kurs bott på gisela, men den delen e bara en () ok?

Tjäna pengar= att man har sålt för mer än vad kostnaden är, eller hur? Om kostnaden e lika stor som om kostnaden för att driva det med löner och så har de egentligen tjänat pengar på det. För annars skulle det stå tomt och det = förlust!
Så har ser jag på det under dessa kurser får de börja säsongen en till tre veckor tidigare, vilket innebär att de kan fylla fler sängar än vad skulle kunna göra med vanlig veckoturism, men sen finns ju deras julbords resor som fyller upp allt vad jag har förståt. men återigen så känar STS pengar på kursen, det finns inget företag som ger bort pengar, eller hur??

Okej, uppenbarligen så har vi olika uppfattning! Personligen är jag övertygad om att dessa kurser hålls för att få fram nya reseledare på ett sätt som annars hade kostat betydligt mer, inte att det är ur rent vinstintresse! men men, som sagt, att söka är frivilligt!

Senast ändrad:
Det finns betydligt billigare sätt att ta fram reseledare typ intervju i Sverige som Lion! men det e trots allt en välldigt bra idée oavset om du inte vill dela mitt syn sätt på deras ekonomiska plan med det!

Jag tycker att vi lägger ner denna inte allt för roliga diskussion nu!!

Förlåt för att jag avbryter ert mysiga samtal, men måste säga att jag tror på det kalle säger:
kalle188 sa:
Det finns betydligt billigare sätt att ta fram reseledare typ intervju i Sverige som Lion! men det e trots allt en välldigt bra idée oavset om du inte vill dela mitt syn sätt på deras ekonomiska plan med det!
Att de tar in i princip alla som söker för att sen "utbilda dem till reseledare" är självklart störst i vinstsyfte.
Skulle de nu varit superseriösa med att få fram trevliga o bra reseledare skulle de ju först gjort någon sorts intervju i Sverige för att se att man ens är av reseledarvirket (inte alla nissar som tycker om att leda o ta ansvar) o att man ens har en chans att bli en bra reseledare..
Hela dethär "meriter" och cv-liknande grejen man får fylla i på deras hemsida är väl bara där för att man inte ska känna sig lurad.. som man egentligen blir..
För STS del är det ju en GRYM idee, som ni har sagt, fylla hotellen med -> betalande <- gäster "off season", finns det nåt bättre? Men för oss bummare är de ju världens scam!

Nog tjänar de pengar på kursen alltid, det går inte att sticka under stolen med. Men som någon ovan skrev är det inte själva resa utan kringgrejorna de tjänar pengar på, vilket i detta fall är mycket lite.

Men självfallet är detta ett sätt att fylla upp tomma sängar. Hursomhaver är det mycket roligt och jag tycker den är värd att gå om man han pengarna över.

MVH

Tillbaka
Topp