Stulna skidor

Dahllof

Ny medlem
Stulna skidor
tja
mina skidor vart stulna i åre förra helgen (första vm helgen) på söndagen. skidorna stod utanför vm6 medans ja var och fikade. jag har gjort polisanmälan å så..

jag vet att de va uppe en tråd om liknade för ett tag sen.

men jag undrar om man får ut nån försäkring alls? de vore ju bra alltså!

tack å hej!

Stulna skidor
Hyrda skidor lr ? kan gå på hemförsäkringen då, eller företagets egna, annars tro jag nog inte de.
o du, lämna dem inte utanför, vilket btw jag också gör.

Stulna skidor
nej mina skidor, framgår i texten faktist ;)

man tycker att man kan få ha sakerna i fred har alltid lämnat skidorna utanför medans ja har fikat och de har alldrig hänt nått förens nu, man blir ju less liksom..

Stulna skidor
Det gör väl alla... Rätt få som har oturen att få grejerna stulna, men desto värre när det händer.

Stulna skidor
Nej, jag tror knappast att du får ut något. Du kan visa kvitto o allt men de kommer inte till någon hjälp. Hur ska dem veta att du inte har lagt undan dem.

Stulna skidor
Vildah sa:
Nej, jag tror knappast att du får ut något. Du kan visa kvitto o allt men de kommer inte till någon hjälp. Hur ska dem veta att du inte har lagt undan dem.
jo ja vet de är de som är kroxet, synd att folket inte va lika god hjärtat som ja! Försäkringsbedrägeri är ju helt sjukt! att folk inte kan skaffa pengar på annat sätt!!!

Stulna skidor
hehe. A de e grymt tråkigt de där :/, själv försöker jag sätta mig o fika där jag kan se skidorna, sen ere bara att löpa ut om de e så att nån tar dem.

Stulna skidor
Det här borde täckas av din hemförsäkring, bara du har kvitto kvar på laggarna.

Det är helt otroligt att det finns folk som inte kan skilja på mitt och ditt, j****gt enkla regler att leva efter.....

Stulna skidor
stevik sa:
Det här borde täckas av din hemförsäkring, bara du har kvitto kvar på laggarna.

Det är helt otroligt att det finns folk som inte kan skilja på mitt och ditt, j****gt enkla regler att leva efter.....
jo men farsan säger att de kan va så att saker måste va låsta för att man ska få ut nått, men ja vet inte, vill bara ha lite info om man får ut nått eller om man ska vända sig till nått ställe för att få hjälp, inte vet ja!

men vore ju guld om de är som du säger är klart!!

Stulna skidor
Vildah sa:
Kan gå på hemförsäkringen, vem vet. men säg att dem va låsta och att du visar ett lås som e helt avknippsat.
ha jo iofs, men grejen är att när ja polisanmälde dom så tänkte ja på de men smart som man är säger man inte så till en snut liksom, lite misstänktsamt, står kanske 20-30 par skidor OLÅSTA sen mina som var låsta, dom tar dom. inte så smart kansek igeteligen eller hur? men ja fattar va du menar

Stulna skidor
Det bästa du kan göra är att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag utan att förvränga sanningen. Att hitta på något om ett eventuellt lås och liknande är bara dumt. Alla vet att ingen tar ett par låsta skidor mitt på dagen när det står två hundra utan lås bredvid och du sänker din egen trovärdighet. Ett kvitto, eller annat bevis på att du har haft skidorna är bra att kunna visa upp.

Nedan ser du ett utdrag ur villkoret för ett av de ledande bolagens hemförsäkring. Villkoren för hemförsäkringar ser liknande ut för alla försäkringsbolag i Sverige, men det skiljer en del i hur villkoren tillämpas av de som reglerar skadan.

Stöld av medförd egendom

Försäkringen gäller för
• stöld av egendom som du medför utanför bostaden och för polletterad egendom i samband med resa.

Försäkringen gäller inte för
• egendom som är kvarglömd, borttappad eller förlagd även om den
senare blivit stulen

Du ska iaktta följande särskilda aktsamhetskrav:
Du ska vara särskilt aktsam med värdefull egendom men även anpassa ditt
handlande till platsen där du befinner dig och vilka möjligheter du har att
upptäcka och förhindra stöld.

Nedsättning
Har aktsamhetskrav rörande egendom som medförs utanför bostaden
åsidosatts kan ersättningen sättas ned (minskas):
• vanligtvis blir nedsättningen 50 procent
• vid upprepad eller allvarlig försummelse (t ex åsidosättande av aktsamhetskravet
för pengar på arbetsplatsen) kan du bli utan ersättning

Har oaktsamheten varit liten blir det vanligtvis ingen nedsättning.

Det handlar alltså om vad ditt försäkringsbolag menar med begreppet "särskilt aktsam" och "anpassa ditt handlande till platsen där du befinner dig". I det här fallet tycker jag personligen att det är så pass etablerat att vid en kortare paus lämna skidorna utanför en servering i backen att det kan ses som ett normalt handlande och att man har anpassat sig efter den aktuella platsen. Ett exempel på oaktsamhet i det här fallet hade varit om du hade lämnat skidorna utanför en afterskilokal i flera timmar på kvällen. Då hade du legat sämre till för ersättning.

/MnO

Senast ändrad:
Stulna skidor
Du kan ju alltid testa att ringa till ditt försäkringsbolag, dom vet ju garanterat vad som gäller... rent allmänt så tror jag på Mno:s resonemang.

Stulna skidor
Ett helt vanligt litet lås förhindra ju det mesta, man anstränger sig som sagt inte om det står ett par olåsta bredvid :)

Stulna skidor
Försäkringsbolag uppgift är ju att neka så gott det går. Det är ju liksom deras affärsidé, att tro att försäkringbolag är till för att hjälpa dig är naivt.

Därför så är det lönlöst att säga att du parkat skidorna i ett ställ när du gick för att fika, det ger försäkringbolag blanka fan i. Precis som att de skiter i om nån snor din väska ur baggaet på en buss när du sitter i bussen, det har tillomed Plus tagit upp.

Synd att du redan polisanmält för då har de svart på vitt att lämnat laggen oövervakade. Alternativet är om du försöker få till en till polisanmälan där du säger att nån hoppat på dig och rånat dig på slidorna. Alternativt hittar en skruttbil som du kan slå in en ruta på och därmed säga att de blev snodda. Polisen må tycka det är suspekt att du blir snodd på ett till par skidor så snart men du får väl skylla på otur. Det är inte deras uppgift att värdera huruvida man är ett klantarsle eller inte.

Vill du inte gå den vägen kan jag tyvärr meddela att du nog kan se sig i den blå månen att få några kulor från försäkringsbolaget.

Så lär er läxan ungdomar!
När ni polisanmäler så uppge skäl som försäkringbolagen går på. Det var fulla norrmän, du hade inget val än att låsa in dem i en gammal Lada eftersom du befann dig på resande fot, de hotade med pistol m.m

Stulna skidor
Tråkigt det där med skidorna =( Jag har inte mycker att komma med ang. försäkringen, för den gäller nog tyvärr inte, men för alla er som snart skyndar och skaffar ett lås direkt ni läser åvanstående trådar, har hag ett bättre sätt, billigare dessutom =) Om du åker med en kompis, byt då en skida med varandra, dvs. du har en av din skida, och en av din kompis skida. Samma med stavar. Sen ställer ni skidorna på två olika platser, eller iaf. en bit ifrån varandra. Om detta görs diskret, kommer tjuven antagligen inte att försöka para ihop skida 1 med 2 osov. om det finns andra som man bara kan ta... Naturligtvis kan samma sak tillämpas när man är ensam, genom att man lägger en skida där och en på nåt annat ställe...
Det hindrar iaf. impuls-tjuvarna =)

Lycka till med försäkringarna (det kan du behöva =)

//Axel

Stulna skidor
Jag_alskar_skidor sa:
Tråkigt det där med skidorna =( Jag har inte mycker att komma med ang. försäkringen, för den gäller nog tyvärr inte, men för alla er som snart skyndar och skaffar ett lås direkt ni läser åvanstående trådar, har hag ett bättre sätt, billigare dessutom =) Om du åker med en kompis, byt då en skida med varandra, dvs. du har en av din skida, och en av din kompis skida. Samma med stavar. Sen ställer ni skidorna på två olika platser, eller iaf. en bit ifrån varandra. Om detta görs diskret, kommer tjuven antagligen inte att försöka para ihop skida 1 med 2 osov. om det finns andra som man bara kan ta... Naturligtvis kan samma sak tillämpas när man är ensam, genom att man lägger en skida där och en på nåt annat ställe...
Det hindrar iaf. impuls-tjuvarna =)

Lycka till med försäkringarna (det kan du behöva =)

//Axel
Bra tips!

Stulna skidor
Kaskar sa:
Försäkringsbolag uppgift är ju att neka så gott det går. Det är ju liksom deras affärsidé, att tro att försäkringbolag är till för att hjälpa dig är naivt.
Egentligen bör jag inte kommentera det här, eftersom jag är insatt i branschen, men du har faktiskt fel. I det bolag jag representerar får de ansvariga tydliga direktiv om att texten i villkoren ska tolkas med fördel för kunden om det råder några tveksamheter. Skaderegleraren har uttryckligen i uppgift att hitta en formulering som kan hjälpa kunden snarare än att leta efter något som kan motivera en utebliven ersättning. Det är den allmänna inställningen och också det som lärs ut på utbildningar. Naturligtvis frångår man aldrig villkoren och ger ersättning för något som försäkringen inte täcker, men så länge det inte med full tydlighet går att motivera ett avslag får kunden ersättning.

Affärsidén är inte att notoriskt försöka neka kunder som söker hjälp, utan att med historisk skadedata och ingående statistiska analyser lägga priset på försäkringarna på en nivå som gör att intäkterna överstiger kostnaderna för utbetalning av ersättning. Ersättning ska betalas i rätt mängd i rätt fall och till rätt person. Det finns alltid oärliga människor som försöker bluffa till sig pengar, men i ett större perspektiv är de flesta ärliga.

Det låter som att du har negativa erfarenheter av något försäkringsbolag och det beklagar jag. Rådet är att inte bara titta på priset vid tecknande av försäkring. Att ta en försäkring som är ett antal kronor dyrare i ett stort och etablerat bolag kan många gånger vara en god investering.

Stulna skidor
fan va gay att ta någons skidor!
man blir ju skrämmd, vågar man ta av sig sskidorna i åre något mer? ..
knappt.. ska fan ha på mig odm och med in i värmestugan.

Stulna skidor
MnO sa:
Det låter som att du har negativa erfarenheter av något försäkringsbolag och det beklagar jag. Rådet är att inte bara titta på priset vid tecknande av försäkring. Att ta en försäkring som är ett antal kronor dyrare i ett stort och etablerat bolag kan många gånger vara en god investering.
Det stämmer naturligtvis. Som tur är så blir jag såpass elak att de var tvugna att ge med sig. Men de försökte med glad min att blåsa mig på 20 papp. Och jag tvivlar starkt på att det var ett misstag från bolagets sida. Och det var ett av de större bolagen så det spelar nog ingen roll heller.

Men samtidigt så har jag inga problem med att de avhyser folk som inte kan formulera sig eller blåögt berättar att alla deras väskor blev snodda från trottoaren medan de låg inne på McDonalds och sov. Folk har ju fortfarande en tilltro till försäkringsbolag som om de vore statliga institut som ska hålla dem i handen. Och det kan nog till och med du hålla med om att det inte är sant.

Stulna skidor
Jorå, min snowboard blev stulen i Frankrike för åtta år sedan och jag viftade bara lite med polisanmälan på försäkringsbolaget. Sen fick jag pengar!

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp