Berggrund sa:
Black Diamond Megawatten kan vara värd att hålla utkik efter också. Har bara hört gott om dem, är lite fetare än Sevunen men annars hyfsat likt uppbyggda. Dyra som fan men det borde väll finnas några fjolårs skidor som står och väntar på dig.
Jag bifaller Hasse där. Megawatt och Sevun är mycket långt från varandra, både i egenskaper och känsla i snökontakt. Megawatten är lätt, krispig och spröd i karaktären och Sevun är dov och lugnt tung i snökontakt och reaktion. Dessutom är ju Megawatten en 40m-skida och det har Gronis uttryckligen sagt att han inte vill ha. Det finns inte så jättemånga alternativ i charger-hyllan som är upp mot, eller lite över 190cm, och har skärning under 30m egentligen. Här är några plankor som jag tycker passar:
Völkl Katana 190cm. Den verkar sitta ihop från förra året och framåt. Klagomålen på kvaliteten var nästan obefintliga förra året och de flesta uttalandena om delamineringar och spruckna tails är fortfarande baserade på de två första årsmodellerna. Åkmässigt är Katana en riktig fullträff. Enligt mig är det en av de bästa allroundskidorna som någonsin byggts. Fjolårets och årets är hårdare flexmässigt och lite tyngre än de två första årsmodellerna, vilket borde innebära en mer krävande skida. Men istället har Völkl kompenserat detta med en aning full rocker, vilket gör skidan mer lättkörd. Man får alltså en ökad stabilitet via det hårdare flexet, men samtidigt är den inte någon speciellt krävande skida tack vare fullrockern. Den är roligare än Sevun tycker jag iaf. Katanan är för övrigt beviset för att hybridspann inte behövs. Den är rappare och ger mer retur än alla hybridspannade skidor jag har testat, samtidigt som den inte dras med den viktfördelningskänslighet som den kategorin i princip alltid är drabbade av.
Nordica Girish 193. Beprövad konstruktion som har förfinats under åren. Stabil och trygg, men ändå inte svåråkt. Liknar Sevun i kommunikationen med underlaget. Klassiskt träkärnestuns, precis som Sevun. Lite mindre gummi kanske, men ändå mycket snarlik. Skärning och mått är också i rätt kategori.
Fatypus D-Sender 194cm. I år med tip och tailrocker och lågt spann i mitten. Den här har jag inte testat, men recensioner tyder på riktig mångsidighet och rockertilägget gör den lättåkt för sin längd. Fatypus bygger bra skidor tycker jag (har ett par I-Rock själv som jag är riktigt nöjd med). Det finns ingen svensk importör, men den är lätt att hitta i Norge.
Outsider: Ski Logik Bombsquad. Oprövat så det förslår, men ett kul uddaval. Omtalade skidor pga Kina-debatten, men Ski Logik kan nog sägas gå segrande ur den striden ändå, efter att valt en annorlunda approach till asientillverkning. Lätt tiprocker, ganska mycket skärning. Recensioner tyder på en spänstig och trevlig konstruktion. Lite snålt med taper (och då menar jag taper som i skillnaden mellan bredd på framände och bakände, och inte early taper, indragen skärning, som numera verkar ha tagit över begreppet här på sidan) dock. Det fanns ett par på säljes såg jag. Därav intresset för modellen.
Ska du gå mot mer rocker och lekfullhet, men ändå vill ha kvar en del av chargerkänslan dyker följande alternativ upp i mitt huvud:
Rossignol Super 7. En skida som hämtar hälften av lekfullhet från S7 och hälften stabilitet och tryck från Rossignols ärke-chargers i Squadserien.
Icelantic Keeper 189cm. Ytterligare en outsider som jag tror kan vara kul. Jag har själv åkt en del på Shaman från Icelantic och de bygger med en spänstig, neutral konstruktion som jag tror kan bli riktigt bra om de får till en bra flexprofil och skärning. Med Keepern tar de ett steg framåt, helt klart, och den kan vara intressant att testa. 18m radie, så det kanske är lite väl mycket sväng. Finns också i Norge.
K2 Darkside 188cm. Lite uppstyvad i år samtidigt som rockern har flyttats tillbaka rejält. En bit från Sevun... men trots detta kanske ett alternativ. Lite bredare som synes. Den dova tonen i snökontakten är ganska lik Sevun. Men när det gäller chargeregenskaperna är det sämre. Den är mer lekfull än kraftfull. Känns Sevun som lite på gränsen till för stor kan det passa utmärkt. Prickar du helt rätt med Sevun blir den för snäll.
Independent-valet: Soul Röd. Riktig storladdarskida som iaf jag gillade i pisten. Väl värd att titta på. Kanske svår att få ner priset på dock.
Sen finns det drösvis med skidor som jag inte har nämnt, men det där var några som dök upp i huvudet just för stunden. Marknaden är bredare än någonsin, i dubbel bemärkelse.