substitut till Black Crows sevun?

gronis

Medlem
Hallå!

Jag testade ett par Black Crows sevun i vintras och blev kär så kär!
Känner inte för att lägga 8500 på ett par nya, så dels undrar jag om det verkligen inte finns någon därute som har ett par att sälja till mig, och så funderar jag på om det inte finns någon annan skida som är snarlik? Om det värsta skulle hända och jag inte får tag i ett par sevun till denna säsong.

Hade fint!

Den skidan jag tænker på først i klassen direktional chargers ær givetvis min favvoskida som har har kørt på i tre år næmligen 4frnt EHP193. Rak skærning, platt spann och tiprocker som ær låg och lång gør den till ett sjukt bra vapen i det løsa. Dock så tyckte jag att den nya modellen (09/10) har ændrats lite i kærnan och jag tyckte inte de var fullt så dæmpade som mina gamla från 06/07 men fortfarande en jækligt fin skida nær åka fort står på schemat.

PNyberg sa:
Den skidan jag tænker på først i klassen direktional chargers ær givetvis min favvoskida som har har kørt på i tre år næmligen 4frnt EHP193. Rak skærning, platt spann och tiprocker som ær låg och lång gør den till ett sjukt bra vapen i det løsa. Dock så tyckte jag att den nya modellen (09/10) har ændrats lite i kærnan och jag tyckte inte de var fullt så dæmpade som mina gamla från 06/07 men fortfarande en jækligt fin skida nær åka fort står på schemat.
Det tråkiga med den är att det inte är någon skärning, vilket jag vill ha när jag tar mig mellan puderåken. Men tack för tipset :)
Hur är ehp i skogen?

gronis sa:
Hur är ehp i skogen?
Fantastisk. Väldigt enkelt svar hehe. Och visst den är lite "tråkig" i pisten eller hur man nu ska se det. Men man ska välja en skida som passar med målet man har för sin åkning. För mig är pisten inget mål så jag ser EHP 193 som en optimal skida.

evil sa:
gronis sa:
Hur är ehp i skogen?
Fantastisk. Väldigt enkelt svar hehe. Och visst den är lite "tråkig" i pisten eller hur man nu ska se det. Men man ska välja en skida som passar med målet man har för sin åkning. För mig är pisten inget mål så jag ser EHP 193 som en optimal skida.
jag håller inte med om att den är fantastisk, men bra är den utan tvekan. allra bäst är den ju där det är riktigt öppet och man kan bränna på. den är ju inte speciellt lekfull annars, vilket i min mening är vad skogsåkning handlar om. för det syftet hade jag nog hellre åkt på crj, om man nu ska se till 4frnt.

Hade ett par skidor förra året som det var 40m radie och jag trivdes inte alls, vill verkligen ha lite sväng på väg mot liften. Försök att övertyga mig att köpa ett par utan radie, skulle bli mycket enklare :P

Gronis, årets Katana kanske. Om dom fixat kvaliteten (vet ej) är det kanske den bästa skidan där ute, ty själva skidan är fenomenal. Dock vidrigt dålig kvalitet på den första generationen. Har dom styrt upp kvaliteten är det köpvärt.

Hej Alex,

Ett alternativ kanske kan vara Atomic Atlas? Den är rätt så billig i kit med bindning på SC... Nu har jag inte provat den själv, men det jag har sett av den in action på andra så har den sett himla fin ut - sen är det väl kanske en fråga om personen på skidorna, ibland verkar det har lite med saken att göra...

Det är säkerligen inte samma byggkvalitet som på Black Crows och frågan är om det är riktigt samma grej åkmässigt, men man kan spendera de 2500 man sparar på att köpa liftkort eller nåt sånt. Ett alternativ kan vara att ta kopia på roffes visa och gå banas :)

Någon som har testat Atlas och Sevun som kan avgöra om det skulle vara värt att gå på det alternativet istället?

Lee-nus sa:
evil sa:
gronis sa:
Hur är ehp i skogen?
jag håller inte med om att den är fantastisk, men bra är den utan tvekan. allra bäst är den ju där det är riktigt öppet och man kan bränna på. den är ju inte speciellt lekfull annars, vilket i min mening är vad skogsåkning handlar om. för det syftet hade jag nog hellre åkt på crj, om man nu ska se till 4frnt.
Håller med båda....konstigt nog:P
EHP beter sig mkt kortare än 193 när det går långsamt och underlaget är mjukt och fint. Har sj dundrat på i den täta skogen i 7th heaven i whistler med ett par EHP under fötterna utan att känna att "uj vad det här var slitsamt". Men börjar det bli lite mer uppåkt och hårdare så börjar det att gå lite för fort om skogen är tät och det lutar på en del...då är det roligare med mer jibbiga skidor...typ CRJ.

Tyvär sjölund! Farsans visa är i ovanligt tryggt förvar :( Vart köpte du dina navis?

Tack för alla tips hörrni! Men om det tycker upp ett par sevun så hör av er ;)

Ajdå... Det lät inte lätt, då får du jobba extra innan vintern så att du får dig ett par fina blå skidor eller jobba hårdare på att få donationer! Mina Navis kommer från Telemark Pyrenees (www.telemark-pyrenees.com). På deras hemsida ser inte ut som att de har fått in några Black Crows än för året, men det kanske kommer in senare, det går nog att skicka ett mail och fråga - de har alltid varit snabba och jättetrevliga när jag har undrat över något. Det är nog inte riktigt samma dunderpaket med bindningar som S-C så om du vill återanvända bindningarna från dina gamla skidor kanske du kan spara några kronor...

gronis sa:
Hasse Lindborg kommer ta in Moment till Norden i år.

Skulle dock inte vilja påstå att den är ett substitut för någon kråka, helt olika skidor. NT är en jibbskida, ingen charger.

Jag skrev en recension på NT i vintras, den är dock lite förändrad tills i år.

Black Diamond Megawatten kan vara värd att hålla utkik efter också. Har bara hört gott om dem, är lite fetare än Sevunen men annars hyfsat likt uppbyggda. Dyra som fan men det borde väll finnas några fjolårs skidor som står och väntar på dig.

Berggrund sa:
Black Diamond Megawatten kan vara värd att hålla utkik efter också. Har bara hört gott om dem, är lite fetare än Sevunen men annars hyfsat likt uppbyggda. Dyra som fan men det borde väll finnas några fjolårs skidor som står och väntar på dig.
Dom är inte alls lika Sevun. Och de är exakt samma i år som förra året. Så de finns förmodligen inga billiga sådana. Men de är fina skidor.

Moment går inte att köpa på deras webshopp till Skandinavien. Och Night Train är en sjukt kul skida som man kan köra hårt på om det inte är för hårt på. Är lite mer kolfiber i dessa i år jämfört när Jarle testade de.

Berggrund sa:
Jag bifaller Hasse där. Megawatt och Sevun är mycket långt från varandra, både i egenskaper och känsla i snökontakt. Megawatten är lätt, krispig och spröd i karaktären och Sevun är dov och lugnt tung i snökontakt och reaktion. Dessutom är ju Megawatten en 40m-skida och det har Gronis uttryckligen sagt att han inte vill ha. Det finns inte så jättemånga alternativ i charger-hyllan som är upp mot, eller lite över 190cm, och har skärning under 30m egentligen. Här är några plankor som jag tycker passar:

Völkl Katana 190cm. Den verkar sitta ihop från förra året och framåt. Klagomålen på kvaliteten var nästan obefintliga förra året och de flesta uttalandena om delamineringar och spruckna tails är fortfarande baserade på de två första årsmodellerna. Åkmässigt är Katana en riktig fullträff. Enligt mig är det en av de bästa allroundskidorna som någonsin byggts. Fjolårets och årets är hårdare flexmässigt och lite tyngre än de två första årsmodellerna, vilket borde innebära en mer krävande skida. Men istället har Völkl kompenserat detta med en aning full rocker, vilket gör skidan mer lättkörd. Man får alltså en ökad stabilitet via det hårdare flexet, men samtidigt är den inte någon speciellt krävande skida tack vare fullrockern. Den är roligare än Sevun tycker jag iaf. Katanan är för övrigt beviset för att hybridspann inte behövs. Den är rappare och ger mer retur än alla hybridspannade skidor jag har testat, samtidigt som den inte dras med den viktfördelningskänslighet som den kategorin i princip alltid är drabbade av.

Nordica Girish 193. Beprövad konstruktion som har förfinats under åren. Stabil och trygg, men ändå inte svåråkt. Liknar Sevun i kommunikationen med underlaget. Klassiskt träkärnestuns, precis som Sevun. Lite mindre gummi kanske, men ändå mycket snarlik. Skärning och mått är också i rätt kategori.

Fatypus D-Sender 194cm. I år med tip och tailrocker och lågt spann i mitten. Den här har jag inte testat, men recensioner tyder på riktig mångsidighet och rockertilägget gör den lättåkt för sin längd. Fatypus bygger bra skidor tycker jag (har ett par I-Rock själv som jag är riktigt nöjd med). Det finns ingen svensk importör, men den är lätt att hitta i Norge.

Outsider: Ski Logik Bombsquad. Oprövat så det förslår, men ett kul uddaval. Omtalade skidor pga Kina-debatten, men Ski Logik kan nog sägas gå segrande ur den striden ändå, efter att valt en annorlunda approach till asientillverkning. Lätt tiprocker, ganska mycket skärning. Recensioner tyder på en spänstig och trevlig konstruktion. Lite snålt med taper (och då menar jag taper som i skillnaden mellan bredd på framände och bakände, och inte early taper, indragen skärning, som numera verkar ha tagit över begreppet här på sidan) dock. Det fanns ett par på säljes såg jag. Därav intresset för modellen.

Ska du gå mot mer rocker och lekfullhet, men ändå vill ha kvar en del av chargerkänslan dyker följande alternativ upp i mitt huvud:

Rossignol Super 7. En skida som hämtar hälften av lekfullhet från S7 och hälften stabilitet och tryck från Rossignols ärke-chargers i Squadserien.

Icelantic Keeper 189cm. Ytterligare en outsider som jag tror kan vara kul. Jag har själv åkt en del på Shaman från Icelantic och de bygger med en spänstig, neutral konstruktion som jag tror kan bli riktigt bra om de får till en bra flexprofil och skärning. Med Keepern tar de ett steg framåt, helt klart, och den kan vara intressant att testa. 18m radie, så det kanske är lite väl mycket sväng. Finns också i Norge.

K2 Darkside 188cm. Lite uppstyvad i år samtidigt som rockern har flyttats tillbaka rejält. En bit från Sevun... men trots detta kanske ett alternativ. Lite bredare som synes. Den dova tonen i snökontakten är ganska lik Sevun. Men när det gäller chargeregenskaperna är det sämre. Den är mer lekfull än kraftfull. Känns Sevun som lite på gränsen till för stor kan det passa utmärkt. Prickar du helt rätt med Sevun blir den för snäll.

Independent-valet: Soul Röd. Riktig storladdarskida som iaf jag gillade i pisten. Väl värd att titta på. Kanske svår att få ner priset på dock.

Sen finns det drösvis med skidor som jag inte har nämnt, men det där var några som dök upp i huvudet just för stunden. Marknaden är bredare än någonsin, i dubbel bemärkelse.

Senast ändrad:
TACK MnO för den väldigt generösa recentionen =) Uppskattas!

Om än blev det ännu svårare...
Har även kikat på Elan Boomerang, Någon som har en åsikt?

gronis sa:

Boomerangen är långt ifrån någon charger, snarare en lekfull jibber. Rasmus Ekman (finns på FR) körde dem i vintras, hör med honom

gronis sa:

Elan Boomerang ja. Har sj inte kört på den men har en vän som älskade sina! Han är en \"ex-jibber\" som nu kör en heel del freeride ist. Tävlat en del med mkt bra reslutat i både skicross och \"big mountain\" och försöker nu ta poäng på Subaru touren. Han ägde ett par Hendryx funkisar innan han köpte sina \"boomisar\" och efter att han började köra på Boomisarna blev Funkisarna stående...
Killen gillar iaf att gå stort och har väldigt bra och väldigt avslappnad teknik, allt ser sådär löjligt lätt ut vad han än gör, och lägger gärna in lite småjibb här och var i åkningen.
Så jag kan verkligen inte säga hur skidan känns eller beter sig. MEN utefter vad min vän har sagt om skidorna så verkar det vara en av de bättre skidorna som blandar relativt feta mått med lekfullhet, flyt och dämpning/stabilitet.

Hoppas du kan analysera ut ngt användbart ur detta :P
Om inte så kan du alltid fråga honom själv.. RasmusEkman heter han här på freeride.

MnO sa:
Fatypus bygger bra skidor tycker jag (har ett par I-Rock själv som jag är riktigt nöjd med). Det finns ingen svensk importör, men den är lätt att hitta i Norge.
Recension tacksåmkt :)

Jag flikar in med en fråga till panelen, någon som kört/sett/klämt på Movements nya Super Turbo 192? Fö snarlika mått som Sevun + tiprocker.

Jarle: Börjar fundera på om det är en charger jag är ute efter. Visst tyckte jag att Kråkorna var grymma, men jag hann inte testa dom så mycket i skogen, och eftersom jag inte är superstark i benen (187cm och 78kg) så kanske jag behöver en lite mjukare skida för att orka vrida runt dom i trängre skog. Är ju inte alls någon jibber.
Kommer ihåg att jag testade ett par k2 Obsethed 189cm som jag tyckte var jobbiga i skogen.
Testade även bluehouse maven http://www.bluehouseskis.com/node/99 som jag tyckte var kul, och som jag upplevde att jag kunde köra så fort jag ville med. Men vill nu ha lite smalare :P

PNyberg: Tack! Jag har också en som körde på ett par förra säsongen, tyvärr testade jag ju inte dom själv. Men är ju på jakt efter en skida som ÄR lätt att ha o göra med, flyter fint men som man ändå kan släppa på med (men inte överdrivet, alá zachrisson) utan att det fladdrar alldeles för mycket.

Vill ju gärna hålla mig under 7000:- också (Utan bindning)

Tack alla!

gronis sa:
Kommer ihåg att jag testade ett par k2 Obsethed 189cm som jag tyckte var jobbiga i skogen.
Gött, då vet du mer vilken sorts skida du är ute efter!
Med det sagt skulle jag säga att det bara är att bortse från alla tips i tråden, då de är både större och styvare än Obsethen.

Var jag skulle kolla efter om jag var du är något på mitten av flex skalan, med tiprocker och typ 186 cm längd.
När du sedan tycket att en sådan skida känns fladdrig kan du lägga till en större skida som komplement.

Bara mina 2 cents...

gronis sa:

Jag köpte ett par Boomerang lagom till påsk i år och kan inte säga annat än att jag stortrivs på den! Jag känner inte att jag behöver en stabilare skida med mina oskolade, men varken chargeiga eller jibbiga utan snarare väl kontrollerade, 187 cm och 75 kg. Detta gäller både i offpisten och i gårdagspreparerad påfrusen vårpist och eftermiddagsslush. Jag har inte fått tillfälle att prova dem ordentligt i puder men det var en del inblåst där man kunde känna flytet och "vända på en femöring"-känslan.
Jag kommer från tre år på Big Daddy (+40 radie) där alla pistbesök enbart varit transport (eller sladd-kortsväng). Boomerang kommer säkert att locka fram lite mer lek i både pist och OP.

burgars sa:
gronis sa:

Jag köpte ett par Boomerang lagom till påsk i år och kan inte säga annat än att jag stortrivs på den! Jag känner inte att jag behöver en stabilare skida med mina oskolade, men varken chargeiga eller jibbiga utan snarare väl kontrollerade, 187 cm och 75 kg. Detta gäller både i offpisten och i gårdagspreparerad påfrusen vårpist och eftermiddagsslush. Jag har inte fått tillfälle att prova dem ordentligt i puder men det var en del inblåst där man kunde känna flytet och "vända på en femöring"-känslan.
Jag kommer från tre år på Big Daddy (+40 radie) där alla pistbesök enbart varit transport (eller sladd-kortsväng). Boomerang kommer säkert att locka fram lite mer lek i både pist och OP.
Ja, det lutar bara brantare och brantare åt boomerang :P Har bara hört skitbra reviews, och nu en till.
Synd bara att dom inte har min favoritgrafik i år :P

gronis sa:
burgars sa:
gronis sa:

Ja, det lutar bara brantare och brantare åt boomerang :P Har bara hört skitbra reviews, och nu en till.
What? Sjukt skön grafik på den nästa år ju! (och ja..jag är allvarlig)

PNyberg sa:
gronis sa:
burgars sa:
What? Sjukt skön grafik på den nästa år ju! (och ja..jag är allvarlig)
Njaa, gillar ju stilen på kråkorna, stilrent...
Smaken är som baken.

MnO sa:
Outsider: Ski Logik Bombsquad. Oprövat så det förslår, men ett kul uddaval. Omtalade skidor pga Kina-debatten, men Ski Logik kan nog sägas gå segrande ur den striden ändå, efter att valt en annorlunda approach till asientillverkning. Lätt tiprocker, ganska mycket skärning. Recensioner tyder på en spänstig och trevlig konstruktion. Lite snålt med taper (och då menar jag taper som i skillnaden mellan bredd på framände och bakände, och inte early taper, indragen skärning, som numera verkar ha tagit över begreppet här på sidan) dock. Det fanns ett par på säljes såg jag. Därav intresset för modellen.
Skönt att se att du läst på ordentligt, MnO! Det har diskuterats mycket kring Ski Logiks produktion i Kina, men den skiljer sig markant från andra tillverkare, och präglas av hög kvalitet och goda arbetsförhållanden, som ju kineserna knappast är bortskämda med.

Bomb Squad har en 35 mm lång, 6 cm hög tip rocker, och ca 5 mm spann så den ska nog passa dig fint.

Annars tror jag, som MnO påpekar, att Nordica Girish skulle vara ett bra alternativ! Har fått ännu intressantare konstruktion till i år med nollspann och tip rocker. En av mina big mountain-favoriter! 193:an kräver dock lite gröt på morgnarna för många. Annars oerhört stabil och skön charger, snygg grafik också.

Bluehouse har ju Maven också, har inte testat dessa själv men känns som att de skulle påminna om Sevun...? Fruktansvärt billiga också, inte ens 400 USD på pre-sale!

Senast ändrad:
Jag har fått för mig att bluehouse har (haft?) en del problem med kvaliteten. Kan va värt att kolla upp innan du köper dessa.

Senast ändrad:
Elan Boomerang verkar ju fungera helt fantastiskt om man lyssnar på alla lovord - men jag får nog hålla med Grönis i att Black Crows har något je ne sais quoi... Finns det något billighetsställe som säljer Elan? Skulle vara schysst att hitta någon fin slovensk outlet (för det är väl där i trakterna de bygger skidorna?)

Tillbaka
Topp