Super 8

Lunden

Ny medlem
Super 8
Ok, jag fick en super 8 kamera av min mammas mormor idag.. jag har inte kollat på den och vet ingenting om den egentligen. Antar bara att det är lite jobbigt så att få filmen till datorn.. eller?
hur funkar det? ska man lämna in det till någon nisse och vad kostar det då? eller kan man göra det hemma?

hur skaffar man sånadärainga 8mm råfilmer? och vad kostar dom..

jag vet, google är min bästa vän. men jag är lat och det är faktiskt julafton så jag tänkte att ni här på FR kunde hjälpa mig lite om ni ändå sitter inne på kunskap!

Super 8
Coolt att du fått tag på en Super 8, dom är ju inte direkt det nyaste på marknaden..

https://www.freeride.se/content/527/

där har du en skidfilm gjord med Super 8, Det är David_Kvart på freeride som Filmat och redigerat.. har för mig att de står hur han la över klippen till datorn.. men om du vill göra skidfilm så ska du satsa på en DV kamera.

Det är som en vanlig filmkamera man har små band i och kan lätt koppla in i datorn med en sladd som kallas "Firewire", men då måste man ha ett "Firewire" kort inkopplat i datorn också.. om man inte bara kör direkt i USB'n

8mm råfilms kameror är ju inte det billigaste.. dom går lös på ett par tusenlappar mer än en vanlig DV kamera.. men självklart.. kvallitén är överlägsen..

men ska du bara göra vanliga skidfilmer så fixa en Mini DV kamera.. absolut lättaste att filma med, och billigaste

spring till närmaste siba, onoff, elgiganten eller liknande så kan dom säkert ge dig bra tips och råd när de gäller kameror!

hoppas du vart lite klokare :)
/jeppe

Super 8
hehe, tack jeppe! :) jag har filmat mina b-filmer i 5-6 år snart med DV så det har jag koll på!
har kört i både Movie maker och Premiere och After effects, men analog film är helt nytt och spännande sådär! ;) hehe, får snacka med kvart och se om han har något att tippsa om!

Super 8
OJ.. SJÄLVKLART MENAR JAG ATT 16MM är överlägset bäst, inte 8mm..

8mm råfilms kameror är ju inte det billigaste.. dom går lös på ett par tusenlappar mer än en vanlig DV kamera.. men självklart.. kvallitén är överlägsen..

där ska de alltså vara 16mm

8mm är inge bra alls.. =)

Super 8
8mm används oftast för att få den där riktigt gammla looken

dom går på ca 1000kr idag, och har du inget eget framkallnings labb så får du lämna in filmen till nån som har det, t.ex i karlstad har vi en affär som framkallar film och säljer filmkameror

de kostar i antalet meter man framkallar. ska kosta typ 7kr/m men är inte helt säker

8mm bildmässigt är mycket sämre än dv.

skidfilmer som msp spelar in med 16mm och där blir bilden ganska mycket finare än dv/hdv, sen kan du välja optik och fps mm. på en helt ny nivå, därav dom sjuka slowmotion scenerna.

Hollywood filmer spelas in med 35mm kameror och där är upplösningen ca 4ggr högre än hdv och du får ett helt annat djup i bilden än vad du kan få med en vanlig dv/hdv kamera. dock kostar dessa kameror endel och är dyrt att framkalla. www.panavision.com där finns de lite filmkameror och tillbehör:)

dv kamera är bra mycket enklare och smidigare men klart, analogt är bra mycket mer intressant:)

Super 8
jag har lite kontakter på scandinavianphoto här i trakten! de kan säkert lite om det där.. hehe får snacka med dom lite! :)

dv är lite tråkigt tycker jag, det blir bara grått hur man än gör typ.. :P

hihi, jag tycker det är jättespännande det här! :D jag är som ett barn på julafton! vilket jag visserligen är.. men endå!

Super 8
Lunden sa:
jag har lite kontakter på scandinavianphoto här i trakten! de kan säkert lite om det där.. hehe får snacka med dom lite! :)

dv är lite tråkigt tycker jag, det blir bara grått hur man än gör typ.. :P

hihi, jag tycker det är jättespännande det här! :D jag är som ett barn på julafton! vilket jag visserligen är.. men endå!
jaa gör det, dock vet jag inte om du kommer få något vettigt svar, för tror inte dom säljer film prylar (film, inte video) försök gå till nån som håller på med det.

jag själv tycker dock att 8mm är sjukt jobbigt att kolla på, känns som dv fast bilden hoppar och de är kornigt och kasst med färger. vill du hålla på med film och få nåt som är skönt att kolla på får du nog hoppa upp ett stort snäpp till 16mm, dock bra mycket dyrare. visst, 8mm är en bra start för att börja med men inget du bör göra massa filmer med.

Super 8
jag vet inte om det är en 8mm eller 16mm kamera.. har inte den hemma än.. men spelar det någon roll vad man har för kamera? går det köra båda sorters filmer i?

Super 8
Lunden sa:
jag vet inte om det är en 8mm eller 16mm kamera.. har inte den hemma än.. men spelar det någon roll vad man har för kamera? går det köra båda sorters filmer i?
näe, olika kameror för olika film. och är det inte 8mm blir jag riktigt förvånad. inte direkt nån kamera vanliga personer köper

Super 8
haha, min mammas morfar var ingen vanlig snubbe.. han hade en hel trä/plåt slöjd i källarn, och massa andra spännande prylar jag har fått ta över! :) men man får väl se! ska hämnta han någon gång i veckan! :)

sen var det en grej till, hur får man smidigast över filmen till datorn? billigast också, om man måste lämna in det någonstans..

Super 8
du måste lämna in filmen på framkallning sen vet jag inte om butiken kan få in filmen på en dvd eller nått enklast är det att höra med en butik som håller på med sådant. har för mig att det är rätt svårt att få tag i film till en 8mm.
har en super 8 jag men aldrig användt den ingen ljudupptagning i min.

ska du filma med den så filma säkra grejer som nån sväng,natur eller lifestyle.

Super 8
tja, ni andra verkar veta en del. men jag filmar allt med Hi8, kanske inte har något med det ni snackar om, men det är ju iallafall 8mm film på den. detta ger inte toppklass filmning och kvalite men hyffsat bra ändå tycker jag. det blir bara väldigt grått när man filmar i molningt väder. jag filmar med en Sony TRV-65E. kan länka en film dock försämrar videofunktionen kvaliten kraftigt.
https://www.freeride.se/video/merry-x-massacre/

/alex

Super 8
Aleeex sa:
tja, ni andra verkar veta en del. men jag filmar allt med Hi8, kanske inte har något med det ni snackar om, men det är ju iallafall 8mm film på den. detta ger inte toppklass filmning och kvalite men hyffsat bra ändå tycker jag. det blir bara väldigt grått när man filmar i molningt väder. jag filmar med en Sony TRV-65E. kan länka en film dock försämrar videofunktionen kvaliten kraftigt.
https://www.freeride.se/video/merry-x-massacre/

/alex
Hi8 och super 8 har inte mkt med varandra att göra, helt olika tekniker
hi8 är video och super 8 är film

Tillbaka
Topp