Svårt hitta rätt skida för pist/uppåkt pist - tips mottages tacksamt!

Mr_Gear

Medlem
Jag har lite svårigheter att hitta ett par skidor jag riktigt trivs med, jag är ute efter något med extremt bra isgrepp, kort svängradie och riktigt snabba kant till kant som trivs i fin pist men ändå inte gör bort sig i uppkörd pucklig pist då jag kan ha riktigt roligt i detta ibland fram på eftermiddagen.
(mina egna gissningar är att jag söker en något bredare pistskida med lite rocker för snabb kantställning och flyt i sönderkörd pist? någon form av SL-skida kanske?)

Är 182cm lång och väger ca.76kg, upplever att jag kan trycka på ordentligt och få till fina carvingsvängar(dock skulle lite lektioner inte skada för teknikförbättring och riktigt bra tvåfotscarving i alla lägen som jag inte alltid får till)

Ska här nedan redovisa erfarenheter med några olika skidor jag åkt på;
Nordica Transfire 78Ca åkte jag en del på förra säsongen då jag vann ett par i åre, dessa upplevde jag hade riktigt bra isgrepp och flög fram fint i eftermiddagens pucklar - extremt snabba från kant till kant, dock något nervösa när man pressade dem i hög fart.
Hade samtidigt sen tidigare ett par Head monster 88 som jag enbart upplevde som mycket tunga och otympliga med halvbra isgrepp.

Köpte med detta i ryggen ett par Atomic Nomad Smoke Ti 171cm på ren chansning då det lät som om de kunde leva upp till det positiva jag upplevde med Nordica-laggen förra säsongen men med lite mera styvhet och därmed bättre fartstabilitet - dessa var dock en besvikelse då de inte alls levde upp till mina förväntningar vad gäller snabbhet kant till kant och framför allt isgrepp(tappar jag förtroendet för skidan i isig pist så tappar jag förtroendet för min egen åkning i det läget) dock mycket roliga i moddig pist.

Någon som har några bra tips? har sneglat på atomic´s redster sl d2-lagg men dessa har väldigt smal midja, värdelösa i uppkörd pist?

Jag körde på Atomic redster edge GS 176 cm (pist rocker) i åre i våras och dom var helt fantastiska tyckte jag. Dock var det väldigt varmt då och snön va väldigt mjuk även om det va rätt uppkört så va snöhögarna bara att köra rakt igenom. Finns på blocket att köpa från hyrskidan i åre, tar 3600 kr för dom skidorna jag hyrde av dom. Jag ska satsa på något liknande i år, pist-rocker är ett måste tycker jag!

/niklas

Her MrGear,

Jag förstår dig, och håller med. Det är riktigt svårt att hitta snabba skidor (dvs kant till kant, snabba svängar som närmar sig puckelsvängar i uppkörd pist).

Själv har jag åkt mycket aktivt senaste 25år och kan bara intstämma. De flesta som säger att \'snabb skida fungerar bra i pist\' är oftast inte de bästa skidåkare precis gällande teknik i pist (de kan vara gud offpist säkert, det tvivlar jag inte på), ett tips är att när du läser skidtester så kolla på skidor som testare som endera har slalom eller puckelpist bakgrund gillar. Om det är rena friåkare så högst troligen att de inte är de vassaste på riktigt snabba svängar i uppkörd pucklig pist.

Jag använde ovan metod, det var Henrik Windstedts pappa som lovordade skidorna som riktigt snabba lekfulla i uppkörd pist och vet du vad, jag tycker de är fantastiska. K2 Apache Crossfire. De är nu ca 4år gamla.

K2 har generellt lekfulla skidor, så från dom vågar man välja lite mer raciga skidor. Jag testade Volkls pistmaskiner och de var ju fantastiskt bra men lekfulla i pucklig uppkörd \'dirty snö\' var dom ju inte.

Det är tufft med breda skidor, men jag tycker inte det är så tufft när man ser att ägarna är ganska sunkiga i pisten med dom...men det är så coolt så gör ju inget att brittiska turister åker bättre ;)

Tack för eran input!

8500rpm - Väl talat! Kul med någon med liknande åsikt på detta område! Jag själv är ingen puckelåkare men gillar snabba svängar och att flyga fram i sönderkörd pist... Ska ta och kika lite extra på k2's skidor, har aldrig ens testat ett par skidor från dem måste jag erkänna!
Vanlig kritik mot just Apache-skidan du nämner verkar vara att de är tunga? Inget du upplevt?

De viktiga punkterna i min bok;
SNABBA från kant till kant
Isgrepp nog för vilken isig brant som helst
Flyt och bredd nog för uppkörd pist(rocker?)
Lätta för snabb manövrering i sagda uppkörda pist ;-)

Skidor som är snabba kant till kant är generellt skidor med smal midja, medans skidor som fungerar bättre när det är uppåkt brukar vara något bredare. Ett sätt att trolla bort bredden på skidan är att ha bindningarna monterade "duck stance"

Av det jag läst så skulle jag titta närmare på Hendryx Kobra, en skida som är något bredare men där du med bindningarna monterade med duckstance antagligen inte gör så mycket avkall på kant till kant känslan.
http://hendryxskis.com/skidor/kobra-glh/
För att få det där grmma isgreppet som behövs när underlaget är lite hårdare och farten är hög rekommenderat att du har en en dämparplatta.

Tyvärr har jag inte provat den själv ännu och är i det närmaste partisk då det är en skida som jag längre drömt om att prova. Vad gäller just dämparplattor har jag däremot erfarenhet av mina stöckli laser gs med en tjock Vist stinflex dämparplatta med mycket gummi och hitils har isgreppet varit helt makalöst bra på hårt underlag.

Ta en titt på Hendryx Kobra GLH 172 eller 917 i 172 längd
Med Kobran får du nog alla dina punkter uppfyllda
/GC

Jag tror att du skulle gilla Extrem PT84 eller 92 eventuellt så finns ju Völkl vwerks rtm84 också.

Samtliga skidor är riktigt nice när det är uppkört men de slaktar även när backen är helt nypistad, något av en gyllene medelväg för pistskidor i min mening.

Sen finns ju även K2 Rictor 90/82 - Den stora skillnaden mellan de bredare varianterna är ju hur du upplever skidorna från en kant till nästa. Kan man leva med att svängväxlingen går lite långsammare så vinner man, i min mening, ganska mycket på hur skidan är att åka när det är mjukt och eller uppkört.

Jag utgår ifrån att du menar "uppkörd pucklig pist" och inte "uppkörd puckelpist" och då slår jag ännu en gång ett slag för Völkl RTM 84 ... en skida som verkligen håller hela dagen i pisten. Grymt rolig när det börjar bli uppkört, flyter obehindrat följsamt över det mesta i en uppkörd pist och är mycket kvick från kant till kant i förhållande till sin bredd. Vill du följsamt flyta över ojämnheterna är det definitivt ett bra alternativ ... är du mer ute efter att "slakta" ska du i stället välja en mer dämpad skida... ;-)

/MM

Många fina skidor på tal nu! Vart hittar man återförsäljare för hendryx?
RTM84 har jag sneglat på tidigare - men är den vanliga nåt att ha eller är det inte möjligt att jämföra med vwerks som verkar omtyckt?
K2 rictor lät väldigt intressant, dock även den verkar få kritik för vikten? Någon som vet skillnaden mellan rictor 80 och amp rictor 82XTi?

Har aldrig testat dämpplatta - hur funkar det?

Hendryx via hendryxskis.com
V-werks en lättad än mer avancerad version av rtm84, rtm84 är också en kanonskida i toppsegmentet

/GC

Hendryxskis.com, där hittar du Hendryx.
Jag testade 917, 180cm med dämpplatta i Tandådalen och jag måste säga att skidan växte lite med platta på.
På något konstigt sätt kändes skidan både mer lättåkt när man åkte lugnt MEN ännu vassare när man drog på.
Och du ska veta att jag varit skeptiskt till platta innan men efter Tandådalen är jag omvänd.
(OBS: detta gäller Hendryx 917, 180cm då jag testat denna skida både med och utan platta. Kobran har jag bara testat med platta (kanonskida, men jag föredrar 917 framför Kobran då jag anser Kobran något smal)

RTM 84 är även den en mycket bra skida. Känns lite som en svängglad "lillebror" till Hendryx.

Extrem PT84 är även den en mycket trevlig bekantskap.
Jag upplever denna som "mellanbrodern" mellan RTM och Hendryx.
Lika svängglad som RTM men är något "stöddigare" i känslan än vad jag upplever RTMn.

Jag köra mycket på en modern GS skida med piste rocker. En WC dam model 182/r25. Isgrepp, snabbhet och stabilitet vid fart är oslagbara. Prestation i uppkörde snö är riktig bra, den har stabilitet att köra igenom det mesta. Piste rockern också hjälper till lite i sådana situationer.

Egentligen Kobran i 182/r25 är väldigt lika med kanske 10mm mer på breddan..Vad jag skratta över är priset av Kobran. 9000 utan bindningar tillhör "vad i helvete prischeck" tråden. Finns massor av bra GS skidor för en bråkdel av den summa pga regel ändring i FIS tävlingar. Jag gav under 4000 (nypris med leverans) för mina Dynastar 182/r25 med PX15 bindningar.

Med pengarna över kan man göra mycket....i mitt fall blev det WC SL slantnose i 165. Denna skida är jätte rolig men är inte så bra i uppkörde piste. Den har ju inte samma stabilitet. Men om pisten är hård och isig....ingenting kommer i närheten av en WC slalom skida.

Flera av skidorna som diskuteras här låter intressanta - framför allt K2 amp rictor 82 samt rtm84/vwerks rtm...
Extrem pt84 verkar också intressant, men går mest bort pga. Svårigheter att hitta den till vettigt pris!

Min största fundering är bara kortsväng-kapaciteten i dessa skidor? de har trots allt inte har sådär jättekort radie... Kort som i SL-radie alltså ;-)

Senast ändrad:
Samtliga skidor går utmärkt att pressa kortsväng med - Och nej, de har inte lång radie : )
Skulle säga att K2'n 82/90 är lite mer sprättig och lekfull om du jämför med de andra, hela bygget är förhållandevis lätt med ganska snäv skärning..

bootfitta sa:
Samtliga skidor går utmärkt att pressa kortsväng med - Och nej, de har inte lång radie : )
Skulle säga att K2'n 82/90 är lite mer sprättig och lekfull om du jämför med de andra, hela bygget är förhållandevis lätt med ganska snäv skärning..
Sprättig och lekfull? Låter helt rätt för eftermiddagspucklarna! var väldigt sugen på en vwerks också men det kanske blir lite mera pistmaskin...

Tycker du skall kolla upp Völkl RTM81, de är riktigt bra, känns kvickare och livligare än RTM84 men ändå stabila och fina i hög fart.
Även RTM84 är sjukt bra, riktigt allround som passar de flesta fören utom kanske den djupaste puder.
Men om det är snabba kant till kant som gäller så kolla in 81:an

Av några som diskuteras ovan har jag testat RTM 84, AMP Rictor, Kobra och PT84. Min favorit är RTM 84. Kobra är riktigt fin också. Amp Rictor har inte samma bett. T.o.m. min flugviktsfru tyckte att de var väl veka. PT 84 gillade jag inte alls.

Provade ett par Extrem PT 100 i helgen. Som två tanks i uppåkt pist och dom var betydligt kvickare kant till kant än vad jag hade kunnat föreställa mig från en så pass bred skida. Riktigt stabil i hög fart också. Var lite frestad att slå till, men insåg samtidigt att jag bör testa lite fler innan jag pungar ut med 8000-9000:-. Åker normalt på Salomon Tornado Ti Powerline 10/11 och dom har samma tanks-känsla och fartstabilitet, fast bara 80 mm och ingen rocker, så dom är inte alls lika bra som Extremen om man ger sig ut vid sidan av pisten (inget jag riktigt testade, men så måste det vara). Bättre isgrepp dock.

Senast ändrad:
Är på vippen att beställa ett par K2 amp rictor 82XTi, det verkar av många uppfattas som en lekfull skida för främst pisten, völkl rtm81 finns ju att få tag i till liknande pris men låter inte lika rolig...

Ska inte göra reklam men Völkl RTM VWerks är den mest ultimata skidan (för mig).
Tysken säljer RTM VWerks för 999 euro.
Sjukt kantgrepp och enligt mig rätt snärtiga trots bredden.
Åkte många skidor uppe i Åre på sen våren och ingen jag testade då överträffade völkl skida.
Provåkte under nyår Extren project 100 en trevlig skida som sväljer pucklar bättre än Völkl skidan men är något trögare.
Jag själv är på jakt efter en enda skida och funderar på extrem skidan, men som det ser ut just nu så blir det nog 1 kompletterings par till VWerks skidorna då jag vill börja åka lite mer offpist.

Tänkte bara klämma in Völkels Racetiger Speedwall SL....provade dom förra vintern,har svårt att finna ord för dessa raketer,säger bara ,du måste prova för att förstå!

Lycka till me laggköpet!

Lundblom sa:
Head Supershape Titan verkar vara en skida som skulle passa dina behov. Har inte testat den själv men har hört och läst mycket gott om den. Här är en recension som jag hittade: http://www.epicski.com/t/117732/quick-ride-2013-2014-head-supershape-ititan-era-3-0s
Linkansenior sa:
Tänkte bara klämma in Völkels Racetiger Speedwall SL....provade dom förra vintern,har svårt att finna ord för dessa raketer,säger bara ,du måste prova för att förstå!

Lycka till me laggköpet!
Har ni ens läst tråden eller vad TS frågar efter? Ni båda föreslog två tunga och riktigt keffa skidor i mjuk och uppkörd snö och helt utan rocker.

bootfitta sa:
Lundblom sa:
Head Supershape Titan verkar vara en skida som skulle passa dina behov. Har inte testat den själv men har hört och läst mycket gott om den. Här är en recension som jag hittade: http://www.epicski.com/t/117732/quick-ride-2013-2014-head-supershape-ititan-era-3-0s
Linkansenior sa:

Lycka till me laggköpet!
Har ni ens läst tråden eller vad TS frågar efter? Ni båda föreslog två tunga och riktigt keffa skidor i mjuk och uppkörd snö och helt utan rocker.
Jag tänkte samma sak, har inte åkt de skidor ni nämner men har åkt förra modellen tigershark och visst var det en stabil och riktigt snabb skida med mycket kraft, dock höll jag på att åka ihjäl mig som det kändes då de var totalt oförlåtande i uppkörd pist :-)

Kan tillägga att jag beställt ett par K2 Amp rictor 82 XTi, fick tag i ett par för 399eur så då var det inte mycket att grubbla över :-)

Senast ändrad:
Mr_Gear sa:
Kan tillägga att jag beställt ett par K2 Amp rictor 82 XTi, fick tag i ett par för 399eur så då var det inte mycket att grubbla över :-)
får man fråga var du hittade dessa för det priset?

koscark sa:
Mr_Gear sa:
får man fråga var du hittade dessa för det priset?
Kommer inte ihåg vad butiken hette nu men kan kolla upp det! Hittade dem på eBay iaf, dock är de slut i alla längder utom 184cm nu...

Edit: vexario sport gmbh hette de

Senast ändrad:
Kan berätta att vexario sport levererade mycket snabbt! Bindningen monterad och skidorna skickade samma dag som betalningen genomfördes, därefter 2 vardagar sedan låg skidorna hos schenker i Göteborg där jag kunde hämta ut dem(så slipper man vänta på hemkörning)

Grym tråd, önskar jag hade läst den innan jag köpte nya skidor! Det var i efterhand skidor med exakt dessa egenskaper jag ville ha.

Tillbaka
Topp