Sveriges bästa Offpist!

Sveriges bästa Offpist!
Jag tycker att det är Ramundberget och Riksgränsen

//H

Ps. Jag flyttade denna tråd till rätt forum Ds.

Senast ändrad:
Sveriges bästa Offpist!
Nuolja??? En 200 meter lång brant, sen skitflackast i universum. Wow... Jätte- jättebra...

Nordals i Gränsen är överlägset bäst i Sverige. I alla fall om man letar hyfsat liftnära, en 15 minuters hike fixar dom flesta, eller hur Hasse? ;) Brant och härligt med en massa klippor och annat skoj.

Kittelfjäll. Sköna raviner och kul skog om man bara lyckas hålla sig undan alla elaka fjällbjörkar och Micke Högberg.

Åre. Nej, jag har inte blivit lokalpatriot eller hjärntvättad. Nog fan slår Baksidan, Mårtens, rännorna ner mot Susabäcken de flesta liftservade åk i Sverige. Helt ärligt.

Sveriges bästa Offpist!
Hmm Glisseur. Jag dom flesta klara den hiken utom jag då. Men heliskiingen är inte helt fel heller där uppe eller vad tycker du ;)

Så klart du inte är hjärntvattad.Åre är bra men lite väl mycket folk ibland eller har jag fel?

//H

Senast ändrad:
Sveriges bästa Offpist!
Det där med att Åre skulle bli uppspårat snabbt är en myt som jag redan tagit död på i en annan tråd. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=26441

Faktum är att det är väldigt bra off-pist här, men det är det nästan överallt där man lär sig att hitta.

Glisseur, jag tror inte att du hittat den verkliga offpisten på Nuolja, för det fjället erbjuder enormt bra skidåkning. Tar man 15 minuters hike på Nuolja så kommer man bort till startzonerna. 650 höjdmeter, 30-35 grader rakt i falllinjen. Det är långt mycket mer än vad Norddals förslår.

Sveriges bästa Offpist!
centralbyrkraten: Sade inte att det blev uppspårat bara att det var mycket folk. Jag redigerade bort mitt nuoljas pga att dom gångerna jag har åkt där så har det varit stenhårt men det ser bra ut p ådom bilderna man har sett iaf.

//H

Sveriges bästa Offpist!
Hur påverkar mängden folk offpisten om det inte är för att den blir uppspårad? Längre liftköer? Ja men det går antagligen ändå fortare i Åre än både Abisko och Riksgränsen, där man istället fryser ihjäl och tråkas till döds i de långsamma liftarna.

Sen kan du ju inte dömma Nuolja efter snöförhållandena, vindpackat är det ju under större delen vintern i samtliga svenska skidorter. I så fall måste vi ge Riksgränsen rött kort för flatljuset, inget kan förstöra en skiddag som flatljus.

För er som inte hittar på Nuolja:
https://www.freeride.se/resort/offpists.php?id=58

Sveriges bästa Offpist!
centralbyrakraten: Så sant så om Nuoljas. Men som jag sade oxå så säger folk och det jag har sett är det grymt. Men du vet när dom kör personal tävlingen så är det inte så mycket snö där och med tio års mellan rum oxå så ;)

Och det det är med folket var en pik mest till Glisseur. Fast jag förstår dig vad du menar med att det går fortare i Åre framför allt med mitt tempo uppför Nordals. Man är ju inte Strumpan precis uppför där ;) Och liftarna är väl inte från 1900 talet ens så..

//H

Edit: Ut till packning av bilen igen...

Senast ändrad:
Sveriges bästa Offpist!
Är det Yvurdslomtävlingen du tänker på? Den ska gå av stapeln när berget är som hårdast och isigast, det är därför vi väljer ett datum då solen kan ligga på och blöta upp snötäcket på förmiddagen men så att snön ändå hinner att frysa ihop totalt till första start. Det ska vara djupa hopfrusna spår i tävlingsområdet, landningarna ska kännas långt upp över käkbenet annars är det inte en riktigt Yvurdslomtävling. Må bäste man vinna i år och inte alltför många lemlästas. ;)

Sveriges bästa Offpist!
Japp det rä den jag menar. Är bara i den tiden jag har varit på Nouljas. Kört den en gång på bräda 96 och det var en upplevese utöver det vanliga. Men som du säger den ska vara hård. Kanske får satsa på att komma hem i April och kör lite i Nuoljas då kanske.

//H

Ps. Offtopic igen. Och jag ska hålla ordning här? Ds.

Sveriges bästa Offpist!
Skulle säga att Nolja och Kittelfjäll är bäst. När dessa två orter får snö, är de sjukt bra och slår allt i sverige men när det är mindre bra vilket inte är helt ovanligt så kan det vara riktigt dåligt detta förmodligen beroende på att de båda bygger ungefär på samma princip att allt på berget lämnas som det är, oavsett hur jävligt det är. Talar man om lift nära offpist så tycker jag inte man ska glömma kobåset i hemavan, har haft många bra dagar där, dock är ju skidorten i sig på tok för flack för att kunna erbjuda någon verkligt bra åkning.

Sveriges bästa Offpist!
Nouljas lift är så pass obekväm (15 minuter med knäna i magen) att än fast man mot förmodan skulle bjudas på grym åkning i 650 fallhöjds meter rakt i fallinjen så är det inte värt besväret. Att merparten av åken dessutom snarare är 200 fallhöjds meter långa och sedan slutar i en överjävlig men flack björkskog är ytterligare ett argument för att hålla ner gasen och köra vidare till Norge där det faktiskt finns riktiga berg och inte vinpinade kullar som SJ och STF fått för sig att bygga liftar på.

Kittel var grymt innan dom byggde ut och innan Aktivitetsfixarna började skeppa dit stockholmare...

Sveriges bästa Offpist!
Bra offpist är detsamma som bra snö, för de flesta. Det fina med Gränsen - Narvik - Björkis - Nuolja är att det faktiskt går att ta sig emellan och välja efter förhållanden.
Sen har man ofta roligast där man hittar...

Sveriges bästa Offpist!
Jag tycker offpisten i hundfjället är lite underskattad. Är riktigt fin skogsåkning när det är gott om snö. bra lutning och man slipper hajka.

Sveriges bästa Offpist!
Hasse sa:
Hmm Glisseur. Jag dom flesta klara den hiken utom jag då. Men heliskiingen är inte helt fel heller där uppe eller vad tycker du ;)

Så klart du inte är hjärntvattad.Åre är bra men lite väl mycket folk ibland eller har jag fel?

//H
Med lite krut i bena är nog det här ett grymt bra offpistläge. Heli-Ski-Rally på Snasana i vinter. Är man 12 pers så kan man hinna med 6 åk och ca 4200-4500 höjmeter på en timme för 1600 pix per skalle!

Snasana = Snasahögarna ca 55 km från Åre.

Micke

Sveriges bästa Offpist!
för det första frågade du efter liftburet-... så finns det negatift och positift med alla sveriges orter, dock mer positivt på en del jämfört med de andra. Men eftersom de flesta har svarat med liftburet så spinner jag vidare på den tråden. Men en sak ska du ha klart för dig vi man åka lössnö och bara lössnö ska du söka dig utanför liftsystemen, dock är liftburet när det är orört alltid trevligt. Offpist är ju olika och vad som är bäst kan ju vara lite olika men för mig måste det finnas lössnö och lutning för att det skla vara värt något. När jag pratar om fallhöjd då pratar jag även om effektiv.
Vi börjar uppifrån:

Riksgränsen: Hela berget lutar på skrå. Nordalsbranten är inte liftburet trots det ofta uppåkt. Ligger dessutom sjukt långt bort, dock inte för Kirunaborna. Kirko... Dålig fallhöjd.

Abisko/Njuola: Men vetskapen att de har minst nedebörd i Verige så fattar väl vem som helst att chansen till lössnö är minimal. Dock ett hyfsat berg för att vara i sverige. Den lite lösare snön som finns där är inblåst och hur bra är sådan snö??

Om ni är här uppe i sverige åk till narvik, vid snö så kanske det bästa i Skadinavien.

Dundret: Har ej åkt

Hemavan: Min ända fråga är varför byggde ni liftarna på de ända bergen i omgivningen som inte duger till liftburen bra åkning. Området ska dock ses som det bästa topptursområdet i sverige om man ska ta med faktorer som ingen anmarsch i princip alla berg. Jag har turat på flera hundra berg i sverige och visst finns det hundra berg som är bättre än hemavan området men då har du garanterat anmarsch. Dåligt fallhöjd i liftsystemet p.g.a. måste åka transportled för att åka resten av berget. Dåligt planerat system.

Tärnaby: Bland sveriges bästa pister. Skogskidåningen håller hög klass. Men finns inga öppna ytor om det är det du vill ha.

Kittelfjäll: Ravinerna är mycket mycket bra och alla glesa rännor och ytor som finns i skogarna. DOCK skogen däremellan går att åka men är inget man drömmer om så att säga. Mycket snö, okej fallhöjd

Borgafjäll: har jag ej vart i.

Stora Blåsjön: BLand sveriges snösäkraset området, ofta 2meter. Bra fallhöjd på pappret. Sock är berget brant och flack om vart annat. Det kryllar av dropp. men däremellan får du stacka. Mycker bra offpist. Aldrig människor i backarna.

Almåsa: Sveriges bästa pist åkning och bland sveriges bästa skogsskidåkning och massor av dropp i skogarna. Bra med snö, inge folk. Dock inga öppna ytor. mansfattig fallhöjd på 3315m men dessa meter är snorbrant.

Åre: Sveriges bästa skidberg. Dåligt med snö och dålig snö..... och mycket folk. Men fortfarande sveriges bästa skidåkning. Pisterna är dock utjämnade så det liknar mer branta hockeyplaner eftersom det BARA är konstsnö. Bra fallhöjd.

Bydalen: Bra liftburen offpist på kallfjället dock är det platt nedanför skogsgränsen. Bra och mycket snö. Okej med folk.

Vemdalen/Björnrike: okej med snö dock på skalet behövs det mycket snö eftersom det är ett berg av sprängsten och inget annat. Båda dessa orter kan man få bra åkning men det är inte med och tävlar bland de bättre.

Ramundberget: Dålig fallhöjd men bra med snö och bra snö. åkningen som är liftburen är du less på en dag men det som finns vid den ända liften som har lite lutning är bra.

Funäsdalsberget: Bäst fallhöjh av liftarna i Funäs området. Finns bra skogskidåkning och även rännor värda namnet ner mot vägen:

Tänndalen: allmänt dåligt med offpist, dock bra pister. fallhöjden sviker dock. Bra med snö.

Det finns inte så mycket mer att hänga i julgran så att säga.

Sveriges bästa Offpist!
Där hade ni några riktiga trevliga åk MM, men helikopterskidåkning består till större delen av väntan på flygförhållanden så det drar ner helhetsbetyget.

Sveriges bästa Offpist!
Gränsen, lätt. Visst kan vädret vara kasst men åkning blir grymt effektiv och det finns ett flertal trevliga klippor i området.Dessutom snöar det mest i där.
Kittel är grymt om det har snöat en halvmeter men blir inte lika kul om det är hårt. tajt skog.
Åre har alla förutsättningar men faller på att vara sjukt oeffektivt, tex så ger åket Mårtens brant ner i östra ravinen ca250 fallhöjdsmeter bra åkning. Resten är transport. sen upp med kabin. Allti allo minst 30 min.
Fler bra åk finns men då bli det ännu mer transport och skråa.

Gränko står när de andra faller!!!!!!!

Sveriges bästa Offpist!
Snöförhållandena avgör! Hellre 30 centimeter fluffig lössnö i Hundfjället (jorå...några dagar varje vinter...) än ett vindpinat Norddalsfjäll med bristande skare ... Det är egentligen bara fråga om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle!

/MM

Sveriges bästa Offpist!
MM: Glöm inte den hemliga repa längst till vänster Nybrobacken den skojar vi inte bort heller.

//H

Sveriges bästa Offpist!
Då kommer vi faktiskt till pudelns kärna. Var har vi oftast bra snöförhållanden i Sverige? Det måste finns något ställe som är bättre än de andra. Jag misstänker att Ramundberget kan ligga bra till när det gäller snö med låg densitet. Det ryktas att Kittelfjäll också ofta får lätt snö men där har jag själv dålig erfarenhet.

Sveriges bästa Offpist!
Jag kan bekräfta det om Ramundberget. Är få ställen som jag har upplevt den snön i Sverige som jag har upplevt där. Men snön ska helst komma från Norge hållet då.

//H

Sveriges bästa Offpist!
Snöar gör det ju lite var stans, har haft sjukt bra dagar i Vemdalen, Björnrike, Åre,Bydalen, Sälen, Kittel och till och med Hassela och Måttsund.
Men när det gäller terräng vinner Gränsen!!!!!!
Utan bra terräng spelar det ingen roll hur mycket det snöar( nästan)

Senast ändrad:
Sveriges bästa Offpist!
Hmm, Danne, terrängen har vi redan kommit fram till att hur den upplevs på de olika skidorterna helt beror på hur väl man känner till stället. Jag har själv jobbat i skidpatrullen i både Riksgränsen och Nuolja, min åsikt är att Nuolja är helt överlägsen Riksgränsen vad gäller kreativ åkterräng. Men detta förblir min helt subjektiva åsikt.

Snökvalitét är däremot ett mätbart värde. Sveriges bästa offpist måste helt enkelt bli den plats som har det lägsta medelvärdet vad det gäller snöns densitet utslaget under en hel vinter. Självklart ska vi också ta med antalet snöfall och medeldjupet av snö som dessa generar.

Sveriges bästa Offpist!
Bäst puder har jag helt klart erfarat i Ramundberget. Det närmaste puder man kan komma i Sverige?

Sveriges bästa Offpist!
Centralbyråkraten.
Visst är snökvalitè är mätbart, men att betygsätta en orts offpist enbart efter snöns densitet eller fuktinnehåll håller inte riktigt tycker jag.
Själv åker jag hellre mer utmanande terräng i lite sämpigare snö än flack o trist åkning i tokpuder.
Offpist är mer än bara puder.

Ps. Vi jobbade samtidigt på fjället i Gränsen.

Sveriges bästa Offpist!
Visst har du rätt men med de skidorter som redan nämnts är bedömningen av terräng mer av subjektiv karaktär. En hyfsad dag i Riksgränsen bättre än en bra dag i Storstenshöjden, där har vi en tydlig terrängskillnad men att försöka jämföra terrängen i de skidorter som nämnts ovan håller inte.

Så om vi utgår från att de platser vi diskuterar håller ett minimimått vad gäller terräng, så blir väl ändå snökvalitén det som fäller avgörandet.

Senast ändrad:
Sveriges bästa Offpist!
Tja,centralen, torraste snön borde komma där vi har det mest kontinentala klimatet. Kanske norra Tornedalen? Gävlebukten fick väl en och enhalv meter häromåret.
Men tycker du inte vi ska ta med terrängen också i bedömningen?
Ramundberget har mycket snö, men är enligt mig väl begränsat.
Stora Blåsjön verkar vara ett häftigt ställe, någon som varit där? Finns det i verkligheten?

Jag håller med Ted Bskier, de områden i Sverige som egentligen har potential har inga liftar och är långt från väg. ( Fast det brukar kallas Mikkastugan om man ska vara petig, och det ska man)

Skidbackarna i norra Lappland är byggda vid järnvägen, och järnvägen drog man naturligt nog där fjällen är som lägst.

Sveriges bästa Offpist!
Ska vi bedömma snö så tycker jag att snödjup är viktigare än snökvalitèt (vid bedömning av skidort), men det är ju min subjektiva åsikt.
Självklart har snökvalitèn med helhetsintrycket att göra men den är inte viktigast.
Whistler är väl lika bra som Alta, eller?

Är det inte mysko att inte fler orter har hävdat sin rätt i denna tråd?

Ropen skalla, låt snön falla.

Sveriges bästa Offpist!
Nu börjar diskussionen bli riktigt bra!

Visst ska terrängen vara med, men jag tycker att det räcker med att orten som ska bedömas då uppfyller ett minimivärde. Eftersom vi i Sverige inte har någon skidanläggning som verkligen sticker ut så blir terrängbedömningen mer en fråga om tycke och smak. Finns det någon som har ett sätt att mätbart bedöma terrängen?

Platserna med mer kontinentalt klimat faller på att det inte kommer så mycket snö, vilket också ska vara med i bedömningen. Medelsnökvalitén, antalet snöfall och mängden snö i dessa. (är inte antalet snöfall och mängden snö i dessa mer relevant än snödjupet?)

Ville, hur menar du Ramundberget är begränsat? Jag tycker nog att Ramundberget matchar de flesta av de andra skidanläggningar listats i tråden. De har gjort en mycket bra satsning på mer avancerade åkare i och med Osthanget. Något som de flesta skidanläggningar idag inte vågar göra, så här i familjesemesterns tidevarv.

Stora Blåsjön, ska vi vara tysta om men i liten text kan jag säga att anläggningen skulle hamna högt upp enligt de kriterier som jag föreslagit.

Danne, helhetsintrycket är viktigast men efter att ha läst alla nedlåtande trådar om Abisko, från folk som åkt där när det varit dåliga snöförhållanden, då inser man hur viktigt det är med bra snö. Nuolja vid bra snö antagligen Sveriges bästa liftburna offpist, problemet är att snön där ofta är vindpåverkad, vilket gör att inte så många får uppleva den riktigt bra offpisten. Därför faller Nuolja på mållinjen när det gäller Sveriges bästa offpist enligt mig.

När det gäller Whistler anser de vänner jag har som jobbar där att skidorterna längre in i landet har mycket bättre skidåkning, just på grund av snökvalitén

Senast ändrad:
Sveriges bästa Offpist!
Det där med Ramundberget kan jag inte förstå vad du menar Ville. Finns en hel del kreativ, och rolig åkning. Allt från lättillgänglig opistad pister tills brant rännor i Ramundberget. Sen så kommer det ju en del duktiga åkare där och en del som är fostrade där. Och sen så är oftast snömängden mer än man anger. Eller var så i alla fall så dom åren jag jobbade där.

Måste erkänna att oftast spelar sällskapet oxå en stor del på var man upplever Sveriges bästa off-pist som bäst. En bra rolig dag med 20 dec nysnö med bra och duktiga vänner kan vara betydligt roligare än att åka 40 cm nysnö själv tycker då jag. Även om man inte har några vänner på en puder dag.

Stora Blåsjön verkar intressant ;)

Men personligen så tycker jag att tex Helags har grym offpist men jag tror väl att det är liftburen Off Pist som efterfrågas så.

centralbyrakraten jag måste alltså testa Nuoljas någon gång det är bra förhållanden då?

//Hasse

Sveriges bästa Offpist!
Kan bara hålla med om att det går att ifrågasätta storheten hos alla svenska skidorter.
Har haft roligt på skidor i Ramis, och om me mogul ville ha ett tips för en skidresa, så visst. men om frågan var Sveriges bästa offpist...

Kalla mig gammeldags men om vi ska skicka ett bidrag till den internationella offpistfestivalen måste vi välja ett något större fjäll. Bättre då att skylla på att snön brukar vara bätrre;-).

För övrigt anser jag att drevsnö är kraftigt underskattat.

Snödjup

Tillbaka
Topp