Sveriges minst pålitliga liftar

erik_lagg

Aktiv medlem
Vilka liftar i Sverige är minst pålitliga egentligen? Det finns väl två huvudskäl till att en lift inte går; tekniska problem eller för mycket blåst. Nedisning hamnar väl kanske lite mitt emellan. Sen kan en lift vara dålig för att den är långsam också men det är en annan kategori.
Som jag ser det hamnar nästan alla Riksgränsens liftar på denna lista. Nedre (?) stolsliften, Vinkellliften, Katterjåkksliften och Nordalsiften har alla varit stängda för tekniska problem. Vinkelliften har väl haft tekniska problem i decennier men de andra kanske är lagade numera. Sedan har vi förstås Kabinbanan i Åre som är stängd ofta. Främst p.g.a. väderproblem. Osthangsliften i Ramundberget har ju också haft stora driftsproblem men det kanske också är löst. Så vad finns det mer för opålitliga liftar i Sverige? Tråden känns extremt negativ men vi kan ju se oss själva som konsumenter som betalar en hel del för liftkort och gärna vill ha liftar som går. Vi kan kanske göra en undersökning när vi har en lista på alla opålitliga liftar i Sverige. Så först: föreslå en lift och motivera.

I Abisko hade de ett haveri för ett par säsonger sedan - kan det ha varit 2019? Det gjorde att stolliften stod stilla nästan hela skidsäsongen. Hur gammal är den liften?

I Abisko hade de ett haveri för ett par säsonger sedan - kan det ha varit 2019? Det gjorde att stolliften stod stilla nästan hela skidsäsongen. Hur gammal är den liften?
Liften är från sent 60-tal - hittar inget exakt år. Liften kvalar nog definitivt in på listan tyvärr. Redigerat: 1967 invigdes den nog förresten.

Senast ändrad:
Riksgränsen vinner tyvärr den kategorin och det blir värre för varje år. Om de inte investerar i liftar snart blir det svårt att överleva - 2 säsonger på raken har liftar stått i stort sett hela säsongen

Ja vem vågar åka i en lift som de ansvariga inte vågar köra i full fart? Inte jag. Här handlar det om palliativ vård. Dags för eutanasi för länge sedan. Fast den är jäkligt snygg i sin nya färg. Sorgligt från början till slut.

Riksgränsen vinner tyvärr den kategorin och det blir värre för varje år. Om de inte investerar i liftar snart blir det svårt att överleva - 2 säsonger på raken har liftar stått i stort sett hela säsongen
Oj, var det så illa. Verkar som att de har rätt ansträngd ekonomi men man får hoppas att de kan lösa detta snart. Var det samma liftar som stod stilla förresten.

Verkar som att de har rätt ansträngd ekonomi...
Ja, sanningen är väl tyvärr den att deras korta säsong inte ger utrymme för några investeringar att tala om. Deras årsomsättning är helt enkelt för låg för att bedriva något annat än palliativ vård på liftarna och de har begränsade möjligheter att få in pengar genom markförsäljning till stugbyar eller liknande. Det verkar annars vara en betydande inkomstkälla för andra skidorter och dessutom bidrar det till att fler liftkort blir sålda och omsättningen ökar på flera plan.

Såg i min inspirationstråd https://www.freeride.se/forum/threads/sveriges-baesta-lift.150802/ att Hotelliften i Kittelfjäll kanske inte heller är ett under av pålitlighet. Hur kass är den och finns det fler kandidater?
Den är antik, men jag kommer inte ihåg när den installerades. 60-talet? Den har med åren blivit väldigt vindkänslig och utöver det inträffar det regelbundna kortare eller längre stopp. Driftstopp som varat i dagar eller veckor känner jag däremot inte till att det varit några. När jag var där i våras, tyckte jag rentav att den gick stabilare än tidigare. Kanske har de hittat någon liten åtgärd som gjort gången lite tryggare?

Liften är från sent 60-tal - hittar inget exakt år. Dödsolycka 2004 också. Liften kvalar nog definitivt in på listan tyvärr. Redigerat: 1967 invigdes den nog förresten. Den tragiska dödsolyckan skedde pga tekniska fel.
Det var handhavandefel inte tekniskt som orsakade olyckan

Ja, "Gränsen" verkar ligga risigt till. Vad är värst där då: Vinkelliften? Samtidigt är förstås konsekvernserna större av att framsidans liftar inte funkar.
När framsidans liftar inte funkar är det ett himla projekt bara att ta sig upp i systemet så det är klart värst. För 2 år sedan stod nedre stolsliften hela säsongen, de hade öppet lite på premiären och sen sket det sig. Förra säsongen stod Nordalsliften och då måste man först ta barnliften upp till vinkelliften och det tar en jäkla tid (den är låååångsam). Vet inte om den stod stilla hela säsongen men största delen verkade det som av ryktena och de gånger vi var där stod den stilla iallafall. Uruselt helt klart och vi som har häckat där några gånger varje säsong de senaste decennierna orkar knappt åka dit längre - Vi har inte mycket längre till andra skidorter som det är betydligt högre klass på och det känns jättetråkigt för Gränsen är alltid Gränsen och jag har haft många av mina bästa dagar på skidor där. En upprustning av liftar och pister skulle göra stor skillnad för offpisten är ju underbar och Riksgränsen har en särskild plats i mitt hjärta

Ja, sanningen är väl tyvärr den att deras korta säsong inte ger utrymme för några investeringar att tala om. Deras årsomsättning är helt enkelt för låg för att bedriva något annat än palliativ vård på liftarna och de har begränsade möjligheter att få in pengar genom markförsäljning till stugbyar eller liknande. Det verkar annars vara en betydande inkomstkälla för andra skidorter och dessutom bidrar det till att fler liftkort blir sålda och omsättningen ökar på flera plan.
Vad gäller markförsäljning är det Kiruna kommun som ansvarar för det och det är ett stort tryck på att släppa tomter för byggnation - Både Kirunabor och Norrmän vill bygga. Visst är säsongen kanske kort men möjligheten finns ju att ha öppet från februari - midsommar för skidåkning om bara viljan finns och med det stora intresse för mountainbike och vandring finns det möjlighet att satsa även på en annan säsong. Visst är det stora investeringar i nya liftar men även begagnade liftar från alperna skulle verka nya i jämförelse med det som finns där (det går ju inte ens att få tag i reservdelar utan de måste specialtillverka när det går sönder...).

När framsidans liftar inte funkar är det ett himla projekt bara att ta sig upp i systemet så det är klart värst. För 2 år sedan stod nedre stolsliften hela säsongen, de hade öppet lite på premiären och sen sket det sig. Förra säsongen stod Nordalsliften och då måste man först ta barnliften upp till vinkelliften och det tar en jäkla tid (den är låååångsam). Vet inte om den stod stilla hela säsongen men största delen verkade det som av ryktena och de gånger vi var där stod den stilla iallafall. Uruselt helt klart och vi som har häckat där några gånger varje säsong de senaste decennierna orkar knappt åka dit längre - Vi har inte mycket längre till andra skidorter som det är betydligt högre klass på och det känns jättetråkigt för Gränsen är alltid Gränsen och jag har haft många av mina bästa dagar på skidor där. En upprustning av liftar och pister skulle göra stor skillnad för offpisten är ju underbar och Riksgränsen har en särskild plats i mitt hjärta
Håller med! Jag gillar ju verkligen Gränsen och vill åka dit igen men det behövs investeringar. Nordalsliften stod still när jag var där senast i mars 2020. Då kanske det var snömängden som ställde till det - men jag vet inte. Samma gäller Nuolja - tycker det är ett fantastiskt berg fast liften drar ner betyget en del. Fast är det dåligt med pengar så är det ju svårt att åtgärda förstås.

Vad gäller markförsäljning är det Kiruna kommun som ansvarar för det och det är ett stort tryck på att släppa tomter för byggnation - Både Kirunabor och Norrmän vill bygga. Visst är säsongen kanske kort men möjligheten finns ju att ha öppet från februari - midsommar för skidåkning om bara viljan finns och med det stora intresse för mountainbike och vandring finns det möjlighet att satsa även på en annan säsong. Visst är det stora investeringar i nya liftar men även begagnade liftar från alperna skulle verka nya i jämförelse med det som finns där (det går ju inte ens att få tag i reservdelar utan de måste specialtillverka när det går sönder...).
Ja. Jo. Det har du nog rätt i. Jag är ingen entreprenör och kan inte bedöma de affärsmässiga förutsättningarna, men visst borde det finnas möjligheter att åstadkomma en bättre utveckling än vad vi ser idag. Jag besökte Riksgränsen första gången 1988. Sedan dess har det mig veterligen inte hänt ett endaste dugg med själva skidområdet. Inga nya liftar och inga nya backar - inte ens modernisering av liftar som helt uppenbart passerar bäst före-datum. Det är sorgligt.

Man blir ju ledsen och bedrövad av den bild som ni målar upp här. När det gäller alpinturism och skidåkning låter det ju som om Sverige är ett "skruttigt" U-land jämfört med vad jag upplever i Österrike.:unsure:

Det handlar ju faktiskt om gästernas säkerhet och hälsa också. Om snöret går av på en ankarlift är det ju inte så farligt, men med sittliftar och gondoler är det annorlunda.

Har hört något om att man inte får byta lift på grund av markarrandet med samerna på platsen. Bara renovera upp den som redan står där. Huruvida det här är en skröna eller inte får gärna någon annan med mer kunskap bekräfta.

Ett utav mina första skidminnen är när jag fick en stol i huvudet på nedre sittliften i Gränsen på 70-talet så att bindingarna löstes ut och jag for framåt. Så hög nostalgifaktor där - för det är väl samma lift idag?
@Anzom jag har hört samma rykte men det känns ju som att det skulle vara förhandlingsbart isf. En lift ända upp till toppen tar ju mindre utrymme än två.

Tillbaka
Topp