Synpunkter på SL-skidor önskas

Nissen

Ny medlem
Hej

Funderar på att komplettera skidgarderoben med ett par SL-skidor för andvändning i korta Stockholmsbackar och närliggande anläggningar typ Romme, Kungsberget och Järvsö. Jag är ute efter något som jag kan utvecklas i eftersom jag vill slipa på min carvingteknik. Jag är 186cm lång och väger 78kg och tycker att jag kan trycka till ganska ordentligt i svängarna men jag har hittills åkt på skidor i längder runt 184cm och uppåt.

Med sådana skidor blir det i stort sett alltid stora sköna svängar på skär, men det har ju en tendens att gå ganska fort... En kortare skida med bra grepp i de ofta hårda konstsnöpister som ovan nämnda anläggningar erbjuder är alltså mycket lockande.

Efter en hel del surfande här på freeride och på tillverkarnas sidor har några skidor utkristalliserats (tillverkare, märke, längd, mått, radie):

* Fischer RC4 Worldcup SC 165cm 118/66/99 12m
* Völkl Racetiger SL Racing 165cm 119/66/102 12.8m
* Blizzard SLR IQ Magnesium 165cm 117/65/100 13.5m
* Rossignol 9S Ti Oversize 165cm 118/66/104 12.6m

Om jag förstått rätt skulle en motsvarande lista men med modellerna snäppet under bli:

* Fischer RC4 Race SC 165cm 116/65/98 13m
* Völkl Supersport Allstar 168cm 116/70/101 14.4m
* Blizzard SLC IQ 165cm 117/65/100 13.5m
* Rossignol 8S Oversize 165cm 118/66/104 ?m

men tillverkarna brukar ofta kommentera dessa skidor som "något snällare" än modellerna i den första listan vilket gör att jag drar öronen åt mig och nog håller mig till de bättre modellerna.

Så nu är jag nyfiken på att höra lite kommentarer rörande modellerna i den första listan. Är jag rätt ute vad gäller mått och längd för mina behov?, skillnader mellan skidorna i fråga?, personliga erfarenheter, hur blir de när det blir lite mjukare i pisten?, vad är skillnaden mot "race stock" om jag ev skulle komma över ett par sådana?, tipps på andra märken och modeller än ovanstående, osv.

Tanken är att ha ett antal modeller att välja mellan för att kunna slå till om det skulle dyka upp något bra erbjudande nu på vårkanten.

Utan att alls ha kört på någon av de på den första listan så tror jag att SL skidor kan var lite mycket sväng i
även för Romme. Min rek. skulle hellre bli Völkl Allstar som du nämnde, Head iXRC 1200 (fantastisk skida även
det) eller Atomic SX11/SXb5 eller motsvarande.

Dessa med 14-16m radie kan vara lättare att variera i sväng än rena SL race skidor. Man vill ju komma ner nån
gång och inte bara svänga :-)

Om du skall ha dessa enbart för "närskidoåkning" så varför inte Head iXRC800 ? Utmärkt skida som inte kostar
skjortan.

mvh Roger

Friska_Viljor: Tack för synpunkterna. Jag var faktiskt inne på ett par något längre (typ kring 175cm) men hade massa funderingar om att det kanske inte skulle vara tillräckligt stor skillnad mot mina nuvarande gamla Völkl Vertigo i 184cm (22m radie har jag för mig).

En typiskt Stockholmsbacke har ju fallhöjd <100m så just där vill man ju svänga så mycket det bara går för att få lite kul. Men det kanske är så att ett par 175cm skidor med ~16m radie skulle vara kul även där?

Tyvärr har jag inte riktigt kunnat bestämma mig om jag skall skaffa en Romme/Flottsbro-kompromiss eller två par; en ren "Stockholmsskida" och en som drar år storslalom hållet för Romme/Järvsö. Ångest...

Har provåkt fischer och Blizzard
Håller nog Blizzarden som min favorit
Du får gärna komma förbi och prova mina i en typisk "stockholmsbacke"

Blizzard 1, Fischer 0 så här långt alltså :-)

Låter ju som ett intressant erbjudande ALPINBUTIKEN, synd bara att du inte häckar nedanför Väsjöbacken för jag hade tänkt ta en sväng dit i kväll :-)

Jag tycker du är helt rätt ute med ett par carvers ur din första kategori, d v s butikracers. De flesta av dom är så pass lättåkta att du inte kommer att ha några större problem. Ross 9S oversize t ex är väldigt mångsidig, men ändå greppig och snabb i svängväxlingar, plus att den hyggligt klarar medelradier också. Riktigt stora svängar i GS-hastigheter funkar hjälpligt, men kan bli lite fladdrigt, speciellt vid blandat före (typ hård snö + högar).

Med din lite moderata kroppsvikt KAN det det dock vara på sin plats att kika lite på styvheten. Ross känns mjuka, likaså Dynastar Omeglass (topplagg!), Fischern känns hårdare vad jag minns. Dte viktiga med en SL-carver är att du har tekniken/ styrkan/ kroppsvikten att böja ut skida i varje sväng. Dom är till för carvas och inget annat. Att hasåka på sl-carvers med dåliga kanter i en isig pistär en pina (nåja, nästintill). Att hasåka allmänt går dock med de flesta butiksracers.

Ett par Race stock blir betydligt kompromisslösare. Dom är svårare att slöåka på, styvare, nervigare, i viss mån mindre dämpade. Dom är enbart byggda för att ge idiotsäkra carv och accelerera ut ur sväng och spöa konkurrenterna. Dom kräver mer passning, korrekt position och nog med kroppsvikt /styrka att böja ut dom, hela tiden! Fixar man det funkar dom som ett par skridskor på en hockeyrink (...ja för tusan!). Dom har oftast rätt mjuka stålkanter jämfört med en butiksracer, så du måste gilla metallslöjd. Ett par slöa sl-carvers är inte roliga.

Beroende lite på din teknik, fysiska status och skidbakgrund allmänt är ju inte valet helt lätt. Butiksracers, inte för hårda är första tipset. Har du tävlat eller tävlingstränat, sätter dina tvåfotscarves rent på alla underlag, då kommer du älska ett par race stock!

I kungsberget (typ) är sl-carvers bästa vapnen, tro mig!

God kväll önskar,
Ace DG

Jag förutsätter nästan att du inte har tävlat, då skulle valet nästan säkert gått på en riktig "race".

Personligen kör jag mycket på Fischer RC4 race sc, alltså din budgetmodell. Den är grymt rolig att leka med eftersom den svänger lätt och är riktigt fartstabil. Har inte haft möjlighet att provåka Worldcup SC men skulle gissa att den är hårdare och därmed mer fartstabil.

Jag har åkt på Racetigern och kan säga att den är mycket nära en "riktig" tävlingsskida, med allt som hör till, dvs lynnig som satan när den inte är på skär (orolig), grymt fartstabil när man ligger i skär, lätt att byta kant osv. Den går inte att slöåka med men om man orkar stå på konstant ger den väldigt mycket tillbaka. Aningen för hård för mig dock (65kg), borde inte vara ett problem för dig om du har skidvana.

En skida som jag tycker du ska lägga in i listan är Scott Sportster, en lite lugnare skida som dock har potential iom radie 11 ungefär. Inte lika våldsam in i sväng (alltså inte optimal för slalombana...) men väl i skär är den grymt stabil, med ett häftigt isgrepp. Tror inte att den ska vara för mjuk heller...

IMHO... //Ptte

Bra kommentarer Ace och ptte!

Nej jag har ingen tävlingsbakgrund. Lärde mig att åka skidor i skidskola när jag var liten då saker som carvingskidor bara existerade i ett annat universum :-) Däremot betraktar jag min fysiska status som god med regelbundna träningspass flera gånger i veckan (utöver de gånger då det bränns i pisten). Men som ni ser på min längd/vikt så förstår ni att jag inte är någon muskelknutte ;-)

Jag vet inte riktigt hur bra min teknik är, men med mina nuvarande skidor (Völkl Vertigo Motion 184cm, skärning 108/70/96, radie 22m) kan jag åka på rent skär med dalskidan på det mesta i pistväg utom när det är ordentligt hårt/is. Däremot vet jag att jag inte alltid ligger riktigt rent med innerskidan och det är bla det som jag är sugen på att förbättra.

Med Vertigon känner jag också att jag behöver en massa fart för att så att säga komma igång med svängandet (inte så konstigt iofs med den skidan). I små backar (typ Väsjöbacken i Stockholm) blir det då ganska irriterande när man behöver 1/3 av backen för att komma upp i "crusing speed".

Att döma av Ace kommentar så skall jag nog hålla mig borta från race stock för närvarande (men självfallet vore det kul om man någon gång kunde prova några åk). Jag skall lägga till de föreslagna Omeglass och Scott Sportster på listan och läsa in mig lite på dem. Omeglass:en kanske man kan provåka i Romme (har för mig att de har Dynastar i testbutiken där).

Intressant att höra av ptte ang. Racetigern. Ligga på skär konstant är något jag eftersträvar hela tiden och med tanke på hur jag tänkt använda skidorna så borde det inte vara nått problem att orka ta kommando och skära som bara den (och så är det ju en Völkl också så jag kan hålla märket troget :-) ).

Renntigern tror jag på också! Har inte testat årets men väl årgångarna innan. Du blir inte besviken. Sen har vi ju mina favvolagg bland butiksracers, Stöckli Laser SL. Dom senaste 3 årgångarna är fantastiska, och enligt min bedömning helt i klass med race stocklagg (kolla recensionerna). Sen var det ju priset då förstås...

/A

Då kommer jag in med ytterligare ett allternativ:
Scott Sportster XTS, snäppet under Race, grym allround. Generellt så gäller nog att hålla sig borta från de värsta racers men att hålla på en 165:a med 12m radie. Du kommer nog att bli nöjd med de flesta.
Se till så att den är sandwich konstruktion.
lycka till - anders

Anders_Nilson: Jag antar att du menar Sportster XS, för någon XTS hittar jag inte på Scotts hemsida i alla fall? Om nu så är fallet så borde den hamna i min andra lista och Scott Genius SDR i den övre, eller?

Kanske petitesser, men jag tänkte vara ganska noga med var de olika modellerna hamnar för att kunna göra vettiga jämförelser och, i slutändan, ett val som jag är nöjd med. Det är ju en djungel av coola beteckningar ute där så det tar sin tid att greppa vokabulären.

Ace: Jag ser på Dynastars hemsida att det både finns en Speed Omeglass och en Speed Omeglass Comp. Jag antar att Comp:en hamnar i min första lista och den förstnämnda i min andra lista?

Har också försökt mappa in Head:s sortiment i mina kategorier, men deras namngivning känns lite rörig jämfört med vad man hittar hos Völkl, Fischer och Blizzard tex. Får väl läsa lite till...

Jag skall försöka provåka ett par Head Supershape i 165cm någon gång nästa vecka för att få någon form av referens, de har ju inte fått allför dåliga recensioner i alla fall.

Om du är riktigt seriös (och kan tänka dig lägga ut 11000 kr) så ta kontakt med sportmarket (www.sportmarket.nu) och beställ ett par "riktiga" race-skidor (Fischer RC4 Worldcup SL). Finns i 156 och 166 cm.

jag säger bara Atomic SL11m. om du tittade på OS-slalomen så var de och ST11m de två mest frekvent förekommande modellerna. jag har tyvärr inte kört ST11orna än men jag äger mina älsklingar GS11m (de skidorna som hermann maier, bore miller m fl kör storslalom på) och de är ruggit roliga att köra när man kommer upp i lite fart. SL11orna är betydligt rapparae o gjorda för kortsväng på ett helt annat sätt... oavsett vilken av dessa racingskidor man köper får man VÄLDIGT mycket skida för pengarna!

Speed Omeglass hamnar nog i din förstalista medan comp är race stock (i princip). Notera skillnaderna i sidoskärningsradie, 11 m för omeglass, 14 m för comp. Race stock lagg har i allmänhet något större radie, antagligen för att en mindre radie kan bromsa i onödan när man verkligen trycker ut skidan i svängen. För friåkning spelar det naturligtvis ingen avgörande roll, förutom att du riskerar att få svänga några svängar extra med ett par r=11 m innan du är nere. Men det var ju det du ville eller hur?

Atomics butiks SL:11 är sannolikt mycket bra också. Skillnaden mot laggen i som WC-åkarna har på fötterna är dock sannolikt himmelsvid (som vanligt). Samma dekor dock. Atomic SL:11 race stock erbjöds till klubbåkarna i höstas för 6800:-, vilket var billigast av race stockskidorna inför denna säsong. Dyrast var Völkl (om jag inte minns fel) med dryga 10 papp. Det kuriösa var att Völkls SL- butiksracer vid samma tillfälle var lika dyr. Mycklet märkligt!

Elan SLX WC (det finns en Fusion SLX passande i din 1:a kategori) kan desutom vara en riktig dark horse. Rätt styva enligt uppgift, krävande men prisvärda.

Kolla tyska nätbutiker!

/A

Ok på Omeglass:en Ace. Jag har läst att en anledningen till begränsningen av radie har att göra med skaderisken, men om det är sanning eller inte har jag ingen aning om. Och du har helt rätt ang svängandet, jag vill få en ordentlig kontrast till mina nuvarande höghastighets GS-svängar.

Sitter precis och tittar på Atomics hemsida. Som jag förstår det så är de ST11:or som baver nämner en snällare variant av SL11:orna och skulle alltså hamna i min andra lista. Atomic har i alla fall en logisk struktur på sina namn vilket gör det enkelt att sätta skidorna i jämförbara kategorier.

Jag har kikat lite på Sport-Conrad, men inte kunnat hitta några av skidorna i min första lista där, utan bara de "snällare" varianterna. Nu kanske det finns fler nätbutiker, men Conrad är den enda jag känner till.

Nu har det blivit en ganska gedigen lista på intressanta skidor och jag är jäkligt sugen på att testa några. Problemet är ju som vanligt att det som normalt hyrs ut är skidor i helt andra kategorier än vad som diskuteras här :-(

Jorå, jag har hittat mycket bra info i de flesta av MnO:s inlägg som jag läst. Dessutom fått bra tipps på off-pist av honom :-)

Skall söka runt lite själv först och se vad jag kan hitta, men tack för tipset i alla fall!

ACE är inne på ett spår, det finns en tysk butik som till skillnad från Conrad typ enbart handlar med race-lagg... såsom Atomic ST11 och SL11. Och jag har för mig att det är MnO som har snackat om den butiken, så snart är dina problem nog lösta! :-)

Om du kommer till väsjöbacken på måndag så kan du får provåka mina fischer race sc ;) .

Sport-conrad har faktiskt Völkl Racetigern och Fischer Race SC... Där iaf racetigern platsar på lista ett...

Tack för erbjudande ptte. Det var ju skit att jag skall hämta bilen efter service just på Måndag kväll... Men det kanske går att få några provsvängar någon annan dag. Såg att du letade offpist-skidor i en annan tråd, så jag skulle kunna erbjuda några teståk med ett par Völkl Mantra i 191cm om du vill prova på ett par mid-fats i pist, men då får du hålla lillebror borta från dem i liften ;-)

Den Racetiger som Sport-Conrad säljer är GS-varianten och för närvarande lutar det åt en renodlad SL-skida.

Sant angående Racetigern, läste slarvigt.. Får väl hänvisa till http://www.skiershop.com där de har det allra mesta. Dock inte völkl racetiger såvitt jag kan se.. :S

Tackar inte nej till något provåk på en mantra... Lovar att lillebror är långt bort.. ;)

Angående radie på race skidorna så finns det en lag på de inte får ha kortare radie än 14m. Som butiks racer kan jag rek Race Tiger, grym skida för att vara butiks racer. Jag har salomons stock (3v) och kan säga att den står sig ganska bra mot den. Jag tycker inte tigern är ostabil och att det märks att det är en "butiks racer"

Lyckas du ha rätt balans, tryck och skär så ska nog inte en stock skida vara ohanterbar men du klarar dej LÄNGE med butiks skidan.

För att gå OT så är ju Mantran helt underbar, får bli ett par 191 till hösten.

Mvh Manx

Helt korrekt, ett par race stock är ingalunda ohanterliga, men dom kräver aktiv åkning och lite mer ompyssling, plus att dom är svåra att hitta på "öppna marknaden".
Har du grundkompetensen åker du på allt från speedski till blades.
Bara det lutar utför!
/A

Viken 80:

En tävlingsskida är inte rolig att åka på utanför bana... Så fort du inte står på skär flyger skidan åt fanders.. (ja, överdrift men nervös blir den iaf ;) )

Min poäng är att om du inte tävlar finns det ingen anledning att köpa en tävlingsskida.

Var har du förresten fått uppfattningen att det finns en begränsing av radien?
Gällande regler hittas här: http://www.skidor.com/alpint/files/{54032184-81A1-4845-96BD-44AAB7F6E820}.pdf

Det enda som är begränsat för herrar, slalom, är minimilängd vilken är 165cm

Hei

Er en "Norbagge" bosatt i Oslo, som i min iver etter å prøve noe nytt kjøpte 2 par "nye" brukte ski i høst. Jeg innser nå at jeg får kjørt lite på ski, og kjører helst freeride, kan jeg like godt selge skiene.

Det er et par Atomic SSL ski type GS11 modell 64/gradert m/WC-plate- 186 cm m/Atomic 1018 bindinger og et par tilsaverende Atomic SL 165cm, samme bindinger og plate. Begge parene er 2005 mod.

Skiene er brukt av en norsk kjører på høyt nivå( europacupen/junior) og er plukket fra racingavdelingen. De er i god stand.

Ny pris på ski med plater og bindinger er ca. 12.000,- pr.par.

Om du er intressert kan du få kjøpe begge par for 8000,- NOK. Da vil du få gode ski til både storslalom og slalom for en "billig" penge. Transport ordner vi !

Mvh

Halvor Ehrnst

ptte: Det fans en sådan gräns då jag tävlade sist, typ 3-4 år sedan då var även gränsen 160 cm.

Sedan skrev Nissen att han strävade efter att åka enbart på skär, men jag håller med dej i att det inte egentligen finns någon anledning i att köpa tävlings lagg. Men det går att åka på även om man inte dunkar käpp :-)

Bumpar upp en gammal tråd med en ny fråga ang. race stock vs. butiksracer :)

Räknas Völkl Racetiger SL som race stock eller butiksracer? Tänkte på de här:

http://www.ebay.de/itm/Volkl-RACETI...Sport_Skisport_Skier&var=&hash=item7217ddcffc

Har älskat mina Fischer Race SC men de är alldeles för mjuka nu. Samtidigt med en ny slalomcarver så vill jag kunna ta med den i puckeln eller och åka slapp kortsväng med lite sladd. Funkar SL'n till det? Att hantera den i pist är inga problem, frågan är om man kan slöåka på den. Står och väger mellan den och Racetiger SC'n och den här veckan MÅSTE jag beställa :)

Lite sugen är jag på en ny Fischer SC men kan va kul med lite annan karaktär på skidan nu när man byter (även om de är väldigt lika).

JockeSki sa:
Räknas Völkl Racetiger SL som race stock eller butiksracer?.
Finns de i olika längder och/eller levereras med bindningar är det "99% chans" att det är butiksracer.

Det här är lite gammal info, gäller völkl 2007, men belyser skillnaderna mellan "race stock" och "butiksracer";

Rennski:
Lieferbare Längen/ski-length: 165 cm
Taillierung: 116 - 64 - 99 (165)
Radius: 12.7 m (165)

affärsversionen:
Lieferbare Längen/ski-length:155,160,165
Taillierung / Sidecut
115 - 66 - 99 (155 - 160 cm)
119 - 66 - 10 (165 cm)
Radius 12,7 m bei Referenzlänge 160 cm

Race stock hittar du inte i vanlig butik
Meningen är kontrakterade åkare får race stock
Man kan ha olika kontrakt
B kontrakt 20-30% rabatt ca (ej race stock )
A kontrakt ,grossistens inköpspris (varken grossist eller butik har vinst)
Sponsrad ,gratis skidor
Sista nivån betalt för att åka på dem
Race stock kan ha annan radie och viktade för olika tunga och kraftfulla åkare
Kanterna och belaget slipar åkarna upp individuellt efter tycke och smak
De här skidorna stoppar man inte in i en robott som inte klara finliret
Visst går det att få tag på race stock hos en del handlare om man vill, fast det är ingenting som har på hyllan direkt
Det här var lite grovt beskrivet
Givetvis skiljer det mellan olika fabrikat

Senast ändrad:
JockeSki sa:
Bumpar upp en gammal tråd med en ny fråga ang. race stock vs. butiksracer :)

Räknas Völkl Racetiger SL som race stock eller butiksracer? Tänkte på de här:

http://www.ebay.de/itm/Volkl-RACETI...Sport_Skisport_Skier&var=&hash=item7217ddcffc

Har älskat mina Fischer Race SC men de är alldeles för mjuka nu. Samtidigt med en ny slalomcarver så vill jag kunna ta med den i puckeln eller och åka slapp kortsväng med lite sladd. Funkar SL'n till det? Att hantera den i pist är inga problem, frågan är om man kan slöåka på den. Står och väger mellan den och Racetiger SC'n och den här veckan MÅSTE jag beställa :)

Lite sugen är jag på en ny Fischer SC men kan va kul med lite annan karaktär på skidan nu när man byter (även om de är väldigt lika).
Det där är definitivt inga riktiga race-stock. De kommer nämligen bara i 165. Inget annat. Dom där är säkert inte dåliga för det, men inga race-stock. Vill du ha ett par riktig behöver du som sagt vara involverad i cirkusen på något sätt. Mitt tips är att köpa ett par begagnade av nån åkare eller dennes föräldrar. De allra flesta byter nämligen inför varje säsong, och sköter sina skidor extremt väl. Så bra skick är de i princip alltid i. Jag har nog ett par Atomic D2 SL från 09/10 som du kan få köpa. Grymma lagg.

Tror nog att jag kan få tag på race stock men sådana beställs vanligtvis i mars april

De görs i en damlängd 155
och en herrlängd 165

Senast ändrad:
jjosefsson sa:
Tror nog att jag kan få tag på race stock men sådana beställs vanligtvis i mars april

De görs i en damlängd 155
och en herrlängd 165
Har för mig att jag sett racestocklagg i butik för ca 14-16K. (Troligtvis har butiken köpt in ett par bara för att hänga på väggen. Det blir antagligen lite lättare att sälja lagg för 10-11Kkr när det finns ett par som kostar absurt mycket mer)

Frågan är, vill man ha racestock? Jag ställer mig lite tveksam till att de skulle vara roligare att åka på? Tuningen gör väl allt antar jag. Jag har aldrig "rejsat" och har aldrig kört på riktiga racelagg. Men det känns som att man, även om man är en avancerad åkare och kanske till och med har en racebakgrund, tappar mycket mångsidighet och får en skida som kanske ur ett icke-race-perspektiv faktiskt upplevs som sämre? (Min spekulation)

Race stock GS görs bara med 23 meters radie dam och 27 meters radie herr
Dock görs de i flera längder
Sg görs i 33 meter
Dh 45 meter
2012-2013 måste GS minst vara 35 meters radie
Väldigt omdiskuterat beslut
Duktiga juniorer kör ibland race stock dam i GS
På herr funkar det inte för där måste skidorna vara 165 cm långa

Senast ändrad:
Nojlas sa:
Hasse_Lindborg sa:
Nojlas sa:
Jag har aldrig "rejsat" och har aldrig kört på riktiga racelagg.
Körde du inte på Stöckli i Andermatt? De SL-skidorna och GS var racestock..
Ingen aning vad det var, det var ju 2007 så det var ett tag sedan...

Men åter till min fråga: Racestock - är det verkligen bättre än "butiksräcer"?
Jag tror att det beror lite på.
Ska du köra bana, endast, är race-stock bättre. Åker du inte ban alls, utan bara friåker i pisten, är det nog bättre med butiks-racer eller t.o.m lite mer friåknings-inriktade pistlagg.

Som skolad alpin-åkare som har kört FIS föredrar jag mina race-stock om jag ska ut och slakta is-pist.

Man måste nog vara duktig för att kunna utnyttja dem
Har du sett en duktig slalomåkare under tävling någon gång live
Vilket DJÄVLA klipp de har i åkningen
Vi har en 16 åring i klubben topp tio i Sverige
När det gäller hård pist och bana formligen utklassar han alla andra i klubben oavsett ålder
Han är uppfödd med den nya tekniken och har aldrig åkt något annat än carving
Skulle inte tro att många här på Freeride som jibbar eller åker offpist skulle ha en skugga mot de här juniorena i isig backe
som har lärt sig slalomtekniken från grunden
Det många av oss vanliga kallar isig backe kallar de näst intill lössnö

GOS sa:
Nojlas sa:
Hasse_Lindborg sa:
Körde du inte på Stöckli i Andermatt? De SL-skidorna och GS var racestock..
Ingen aning vad det var, det var ju 2007 så det var ett tag sedan...

Men åter till min fråga: Racestock - är det verkligen bättre än "butiksräcer"?
Jag tror att det beror lite på.
Ska du köra bana, endast, är race-stock bättre. Åker du inte ban alls, utan bara friåker i pisten, är det nog bättre med butiks-racer eller t.o.m lite mer friåknings-inriktade pistlagg.

Som skolad alpin-åkare som har kört FIS föredrar jag mina race-stock om jag ska ut och slakta is-pist.
Just is-pist kan jag tänka att de är kung (de är ju typ avsedda för det) - men genomsnittligt pistföre?
(Min personliga uppfattning är att ett antal av de pistoptimerade och välbyggda mid-fats med rocker som finns idag, fullkomligt spöar skiten ur hela pist-segmentet - men det är min ytterst personliga och ovetenskapliga uppfattning.)

Ska bli kul att se de första medelbreda rockers i slalom och storslalom
Skulle de gå fortare vore de nog bara såna i världscupen
Fanns det en chans skulle nog någon provat
Finns inga regler att man inte får använda medelbreda rockers i tävlng
Fattar du Nojlas hur jävla fort det går

Senast ändrad:
Tack för många kvalitetsinlägg!

Jag kanske skrev otydligt, jag är alltså INTE sugen på race stock :) Jag vill bara ha ett par grymma pistracers men som inte är stenhårda. De ska fungera att sladda lite i puckeln med åxå. Det lutar nog mot Völkl Racetiger SC iaf. Dock suger det med de bindningarna man får till. Hoppas det funkar att byta ut Motion-bindningen mot en rMotion, eller att det kommer bättre Motion-bindningar.

Tillbaka
Topp