Ta med skidor til USA/Canada ?

snowtigger

Ny medlem
Har någon tagit med sig skidor till Amerika ? Hur snälla är flygbolagen med
sådant ?

Kan man packa en stor skidväska med pjäxor, skidor, osv. eller får man bara
ha med sig en liten väska ?

Du får ha med dig 2 x 32kg plus handbagage på alla flygningar över Atlanten som jag har hört talas om. Om man har en riktigt, rikigt stor (och här menar jag riktigt stor) väska så kan de säga att den är oversize men det brukar man kunna snacka sig ur. Och då menar jag alltså rikigt stor, större än en stor skidväska med pjäxor, skidor, osv. De hamnar bara i specialbagagehyllan och de glömmer dem i Amsterdam, det är det enda som är skillnaden.

Jess.

Hej!

Det stämmer 2x32 kg är det som gäller. Du får bara ha med dig två väskor inklusive skidfodralet, men dem får väga 32 kg st. Flygbolagen är väldigt hårda på att det bara är två väskor. Jag kollade upp detta då vi flög till Kanada i vintras.

MVH Ulf

Aha. 2 x 32 kg, Det var ungefär vad jag trodde.

Men jag hade tänkt ha med mig att ta med mig 2 enorma väskor PLUS skidor
eftersom jag flyttar till USA och har en hel del andra saker med mig också.

Någon som har provat det ? Har hört talas om att man betalar övervikt per
bagage, stämmer det ?

brukar kosta ca 1000kr eller nåt för att ta me 1 hel extra väska på 32kg tror jag, hade lite probz me övervikt på hemvägen =)

hehe jo jag tror att det är runt 1000:- per 32 kilos väska extra.. hemvägen är ju betydligt jobbigare om man inte ska flytta :P

Doubleskanky: Jag tyckte det var mycket tuffare att lämna sakerna i Frankfurt! Skönt att dom blev levererade till dörren två dagar senare så slapp jag dra runt med dom på Arlanda.

Brukar det inte vara ett fast pris, typ 25E, for "sportprylar", dvs Skidor, snowboards, surfbrador mm och da ingar typ 15 kg extra vikt?. Ofta tar de inte ens betalt.
Sjalv ar jag i nya zeeland och fick med mig en 15kg resvaska + 18kg boardbag +10kg handbagage(ryggsack som de inte vagde) och betalade inte ett skit extra.

64kg bagage ar ju obscent mkt.

jag brukar flyga med tva vaskor och ett snowboard fodral (stort som attan) och ibland far jag betala overvikt och ibland bryr dom sig inte ett dugg att jag har overvikt.
Har markt att jag oftast far betala fran arlanda- usa, nar jag flyger fran usa har jag aldrig behovt betala.
JAg har betalat fran 500 - 1000 kr.
Jag brukar alltid le lite extra och vara valdigt trevlig, brukar funka ratt bra pa incecknings personalen.
lycka till!!

Standard är (i alla fall på Air Canada) att en av 32kilosväskorna kan bytas ut sportkit. I ditt fall skidfodral (där man lätt kan knö ner dubbla par eller och bräda också) och pjäxbag.

Tillbaka
Topp