Tankar kring ditt "quiver" inför 12/13 (Once again)

jannes sa:
Pist, Betong: Elan Boomerang med Marker Jester
Offpist, skog, stock, grus och sten: Elan Boomerang med Marker Jester
Puder, backcountry: Elan Boomerang med Marker Jester
Topptur: Elan Boomerang med Marker Jester (tyvärr)
Med barna i barnbacken: Elan Boomerang med Marker Jester
I stället utanför resturangen eller värmestugen: Elan Boomerang med Marker Jester
Övriga ställen: Elan Boomerang med Marker Jester

Frågor på det ?
Grymt!

MnO sa:
Pillard sa:
Jag vet inte om jag ska vara stolt över mig själv eller faktiskt må lite smått illa nu när säsongen börjar dra igång och min enda förändring är att jag tänkte byta ut mina sth14driver mot Dukes på mina Bibby 190? Den här tiden på året är jag van vid att ha nån form av skräckblandad förtjusning/förhoppning/seriös oro kring skidvalet för säsongen men den känslan är helt som bortblåst. Jag misstänker att mitt bankkonto kommer att vara enormt välfyllt framåt vintern med tanke på att jag slipper förra säsongens utlägg för sth, bibbys och ABS. Men det är klart, är det nån som provåkt R2 115 ordentligt? Modellen verkar väldigt trevlig men den får allt visa nåt rejält för att det ens ska börja funderas över skidbyte.
Det var fasen vilken mognadsgrad herrn visar. Det är tur att du skickar in den där näst sista meningen "Men det är klart, är det nån som provåkt R2 115 ordentligt?" som visar att det finns en gnutta av prylmänsklighet kvar :)
Hehe! Ja det känns helt konstigt att inte sitta och toknörda nu så här inför säsongen. R2an 115 är nog mest nån form av undertryckt önskan att någon gång ha ett par dictators (hm, kanske ska försöka hitta ett par sådana begagnade mest för sakens skull ;)) Jag antar att jag tar ut det på tjejens skidköp istället. Problemet är att jag inte har någon som helst aning om vad som gäller på tjejfronten. Hon konstaterade iaf att Reagan 168 var lite för stora, så där är min enda referenspunkt.

jannes sa:
Pist, Betong: Elan Boomerang med Marker Jester
Offpist, skog, stock, grus och sten: Elan Boomerang med Marker Jester
Puder, backcountry: Elan Boomerang med Marker Jester
Topptur: Elan Boomerang med Marker Jester (tyvärr)
Med barna i barnbacken: Elan Boomerang med Marker Jester
I stället utanför resturangen eller värmestugen: Elan Boomerang med Marker Jester
Övriga ställen: Elan Boomerang med Marker Jester

Frågor på det ?
21570457.jpg

Tja. Ingen riktig ångest i år, då jag var tidigt ute med en komplett setup. För tidig skulle det visa sig, då köpsug redan inkommit. Taktisk miss.

Pist
Völkl SL, Blizzard JGS (17m) och GS (21m). Gamla inkörda racestock alla tre.

Sverige everyday / lättsam alp
Ross Scimitar 185 med Duke
Lättsam 99mm fullrocker i ett trevligt format och till ett bra pris. Lite vek kanske, men gör inte bort sig så länge man inte laddar ur. Och det gör jag sällan.

CoreUPT The Slasher 187 med Griffon Schizo
112mm tiprockat. Har under sommaren pressat ur spannet på den.
"Tysken hade rea och jag var bakfull" eller hur det nu var sagt. För billigt för att låta bli. Går på provkontot. Tror inte jag testat den, men vet faktiskt inte. Slog i huvudet i våras, så kommer inte ihåg grejer längre. Smidigt ibland.

Alp everyday
Rocker2 122 184
Får förnyat förtroende efter en kort fjolårssäsong. Se huvudsmäll ovan. Monterat bak den lite faktiskt. Sitter på -4.5 nu. Udda, men jag hade dykproblem när jag slappnade av i lägre farter och djup-puder senast.

Udda skit i hyllan
Ett par sprillans omonterade Explosive 2. 190.
Explosive 1 190 (de gula...)
First Gen Big Kahunas 190

... och åtta (8) par längdskidor. Tar faktiskt plats när de blir många.. :/

Bubblare
Mjaaaa... Kanske en viss välbekant 117mm gul revrev ska in?
Kanske i kombo med Dynafit-bindsel och en passande sko rentav? Jag kände på Scarpa Rush och blev lite impad. Den var förstås lite mjuk, men tyckte den satt förvånansvärt bra. En Maestrale RS eller liknande skulle nog kunna leverera tillräcklig prestanda för puderdagar.

Senast ändrad:
Pist
Fischer WC SL, 165, racestockskida som har några år på nacken. Kräver både kraft och teknik, men när förhållandena är bra, vansinngt roligt!

Völkl The Code Speedwall, 185, nya för säsongen. Ska bli enormt spännande att test, förhoppningen är att de ska komplettera slalomskidorna när det börjar bli uppkört och/eller ska köras lite större.

Offpist
Rossignol Super 7, 195, rejält rockad lössnöskida (120 mm i midjan). Ny för säsongen (impulsköp i våras), kommer att förses med ett par Salomon Guardian. Tänkta för liftnära offpistkörning när hajkingsträckorna är korta.

Topptur och allround.
K2 Sidestash, 188, med Dynafit FT12. Allroundskida som aldrig bangar. Funkar över hela berget och är tillräckligt smidig och lätt även för lite mer avancerade toppturer. Mycket bra i blandade förhållande, en skida att lita på! Inte förstahandsvalet om det ska köras pist ... men det går!

That´s all kids!
MM

Senast ändrad:
Everyday, everywhere
K2 sidestash 11/12 188, med Duke Säger som Mountain_Man, Allroundskida som aldrig bangar. är riktigt nöjd med dem efter förra säsongen så dom kommer få hänga kvar länge framöver. en skida som man kan ta oavsett vart man åker och man vet att den kommer att klara det.

Offpist/köttarskida
Head boneshaker blev ett impulsköp. har inte bestämt vad det åker på för bindning ännu. får se vad skidorna har att erbjuda, någon som har testat och kan ge ett snabbt litet utlåtande?

plus så står det en hel hög med gammalt skrot i skrubben, bla ett par gamla K2 Seth som fick se lite ljus i vintras, men i år så kommer de nog att få stanna där, eller agera utlåningsskida

Gissar nog på att det kommer att bli någonting mer i inköp till vintern, då man måste få utlopp av sin abstinens på något sätt ;)

För första gången på fyra säsonger har jag köpt nytt och efter noggrann övervägande där första instinkten var att slå till på ett par Moment Bibby Pro, sen till Nordica Patron, därefter till Salomon Rocker 115 blev det ett inköp av ett par Atomic Automatic 186 cm med ett par Atomic Tracker, stl L (tack PNyberg och Mountain_Man).

Jag tror jag har hittat den optimala one-quiver skidan, för mig, och jag hoppas att den kommer ge mig lika mycket glädje som mina gamla Czar och ARG har gett mig tillsammans. Första gången de kommer att tas ut för användning är i Kicking Horse med omnejd runt och efter nyår. Förhoppningsvis är de precis vad jag har letat efter, enda sedan jag bestämde mig för att köpa nya skidor våren 2010.

Czaren tänkte jag skruva på ett hylljärn på och göra mig en väldigt fin hylla till en vardagsrumsvägg, de har gett mig många fina minnen, så sentimental som man är kan de inte gå till någon annan utan de förtjänas att användas av mig i framtiden med. ARG'na blir kvar men antagligen enbart som konstverk då användningsområdet är tyvärr lite för smalt i norra Sverige, även då de kom till användning en dag i Kittelfjäll i vintras.

Senast ändrad:
Everyday beater: Völkl V-pro.
Tura: Scott Powd'air, Dynafit FT12.
Lössnö: Stöckli Stormrider, gamla modellen.

Jag tror jag har hittat lite av vad jag letar efter till i vinter.

Ser mer och mer på att köpa ett par Scarpa Maestrale RS, Dynafit Mercury eller Dalbello Sherpa 5/5. Allt beror på vilken som är styvast, känns mest som mina Full Tillt i flexet och passar min fot. Detta kommer nog att kompletteras med ett par Plum Guide bindningar.

För liftburen allroundåkning i närområdet så lutar det faktiskt åt ett par Extrem Project 100 i 186. Alldeles för kort för att jag ska vara nöjd, men kommer att passa bra till åkningen som finns nära. Kort radie och bra bett, tillsammans med en fin rocker. Kommer att ersätta mina Rossignol 9x GS skidor då dem blir mer användbara. Rossignol skidan går endas bra om det är, mer eller mindre, balkad backe...vilket det inte är så väldigt ofta. Om det blir dessa, så kommer dem att agera som pist/offpist och park skida. I värsta fall får jag komplettera med något som är lättare i parken...vi får se.

BM mässigt så har jag inte bestämt mig än. Kommer att ha kvar mina CD3, men funderar att sätta ett par Guardians på dem och sedan ha en annan skida som chargeskida till tävlingar (om Norska cupen blir av nästa år. Löjligt att ställa in en tävling för att snön är "för hård", antingen det eller att det är för mycket snö....suck)

Pist
Völkl WC GS, 183, racestockskida som blev ett spontanköp förra säsongen

Puder
Nordica radict 185 monterat med ett par rossi fks 180 som får vara kvar från förra året som köttar puder

Tur och vardagsskida
Ut med Dps 112 pure och in med Salomon rocker 115 med guardian

Martok sa:
Pist

Puder
Nordica radict 185 monterat med ett par rossi fks 180 som får vara kvar från förra året som köttar puder

Tur och vardagsskida
Du vet att dina vardagsskidor är bredare och köttigare än dina mer lekfulla puderskidor? ;) eller?

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
Martok sa:
Pist

Puder

Tur och vardagsskida
Du vet att dina vardagsskidor är bredare och köttigare än dina mer lekfulla puderskidor? ;) eller?
Dps 112 eller rocker 115 är inte bredare eller speciellt köttigare än Radict,

Martok sa:
LawndartGustav sa:
Martok sa:
Pist

Puder

Tur och vardagsskida
Dps 112 eller rocker 115 är inte bredare eller speciellt köttigare än Radict,
Rocker 115 är absolut mer köttig än Radict!

free_fall sa:
Pist/Slask/Puder/Offpist: Hendryx Cash 180

Tur/Deep Pow: Salomon Rocker 2 med Duke.
Nu är detta ett särdeles trevligt quiver, men för att inte tråden skall förfalla till en "vad har du för grejer?"-tråd så får vi inte glömma bort "Tankar kring"-delen i rubriken. Skriv inte och berätta vad ni har, sånt kan man skriva på sin profil. Berätta varför ni har det ni har och varför ni gör de förändringar som ni gör!

free_fall sa:

Har du använt båda dessa skidor än? Vad är det för skillnad på Rocker'n jämfört med Cash'en? Någon annan som har provat eller äger båda dessa skidor som kan ge en jämförelse i såväl pist som puder?

Carled sa:
free_fall sa:

Nu är detta ett särdeles trevligt quiver, men för att inte tråden skall förfalla till en "vad har du för grejer?"-tråd så får vi inte glömma bort "Tankar kring"-delen i rubriken. Skriv inte och berätta vad ni har, sånt kan man skriva på sin profil. Berätta varför ni har det ni har och varför ni gör de förändringar som ni gör!
Alldeles right där Carled, så du ska få höra mina tankar kring detta :)
Jag har tidigare åkt på en äldre version av Hendryx Rhino Chaser med 118 i midja tror jag och den är fortfarande den bästa skida jag åkt på i pist. Jag har dock aldrig inställningen att bara åka pist när jag ska gå ut i backen.. ser jag en bra offpist så tar jag den. Därför vill jag ha skida som funkar i allt, det logiska valet borde då kanske varit Hendryx Funkallistic eller nyare Rhino. Dock ska jag spendera 2 månader i Japan så därför föll valet på Cash is King, dessa är monterade duck.
Då mina vänner vill tura mkt så behövde jag även en skida med turbindning och tänkte att då slår jag ihop den med en riktigt puderskida. Har tidigare kört på K2 Hellbent och gillade den i djupt förutom att den var oerhört tung. Att åka på centrerade skidor känns kanon jämfört med mina gamla puderskidor som var Völkl Sanouk.. rätt långt bakmonterade. Därav föll intresset på Rocker 2:an och jag gillar rockerprofilen. Jag vill ha en mjukare deep pow skida än Hendryx då deras flesta skidor är rätt styva, inkl Cash.

@pingu2: Nej har inte kört de än men Cash skulle tro är bättre i pist/crud/slask just på grund av den korta radien (19m och det gillar jag skarpt, Rhinon jag har kört på har 17m tror jag) och det hårdare flexet. Det är det jag har tänkt ha dem till, även djupt pow bara vid liften. Rocker 2 är för deeeep pow, Japan pow! :D

Boom! För övrigt tror jag att du tänker helt rätt. Dock kommer det ju bli rejält tungt att tura med R2, men du kommer ha jäkligt kul i pudret!

Jag har bara en endaste skida. Och jag älskar den, förbehållslöst, på fullaste allvar till precis allting.

191 Lhasa Pow med Dukes.

Visst, det finns skidor som carvar bättre. Det finns skidor som flyter bättre. Det finns skidor som svänger bättre. Det finns skidor som turar bättre. Men det finns fanimej ingen skida som gör allt ovanstående lika bra i samma paket.

Om du får möjlighet att få fatt i ett par: tveka inte att döda, skända eller begå allsköns oegentligheter för att säkra dina nya favoritplankor.

Carled sa:
Boom! För övrigt tror jag att du tänker helt rätt. Dock kommer det ju bli rejält tungt att tura med R2, men du kommer ha jäkligt kul i pudret!
Jo visst blir det tungt men en av kompisarna kommer tura med Pon2oon så vi kör nog på samma takt :lol:
Men det viktigaste är ändå alltid nedvägen :D

free_fall sa:
Carled sa:
Jo visst blir det tungt men en av kompisarna kommer tura med Pon2oon så vi kör nog på samma takt :lol:
Pon2oon är faktiskt inte så fasligt tung! ;) Verkar ju dessutom som att han kommer ha ett par Automatics att komplettera med!

Skidor att åka på.
Salomon el Dictator

När man inte vill åka ovanstående
Snowboard

Senast ändrad:
Nya för i år: Downskis CD3 monterade med dukes on the line = -8cm (jag väger 85kg så jag tror jag behöver flytet där framme?)
Blir spännade att testa dessa skidor. Vet inte riktigt vad jag gett mig in på men jag hoppas på en skida som ska göra allt utom att åka på isiga pister. Dessa tar över efter ett par Faction 3.Zero 191 med 914 bindning (självrockade = Mkt roligare än org) dessa gick förövrigt inte heller på isig pist.

3.Zero blir kvar då ingen skulle vilja köpa dessa... eller? Får bli en tidigt på säsongen i skogen skida.

Pistskida (om ingen vill köpa): Salomon sentinel 191 med sth 16 Behöver se över kanterna på dessa, så jag kan använda dem till det jag tänkt. Kan bli att jag tar och ser över rockerprofilen, om de blir kvar i arsenalen. (Salomon tog i väldigt lite när dom "rockade" sentineln enl mig)

Salomon Hurricane 180 = utlånesskidor. Fast dom funkar riktigt bra i pisten då det inte är så hårt. Är kvar mest för att farsan lånar dom en helg, under den årliga turen till kåbdalis.

Senast ändrad:
Atomic Automatic 193 med nya duken. Nya för i år. Inhandlades då detta var den första skida som jag upplevt är jag. Gott om flyt, lätta att hantera, kräver inte en centrerad position men har lite tail ifall du hamnar i baksätet och behöver använda den för att komma i position. Har svårt att se att denna skida byts ut inom en snar framtid.

Lib Tech Pow Nas 191. Ersattes av automaticen av den anledningen att det var för mycket skida för mig. För chargig och för fart hungrig.

För ren pist skida ska det inhandlas en Head Magnum. Har åkt på dessa ett antal gånger och haft sjukt kul på dem i pisten. I pisten uppskattar jag en fart hungrig skida som klarar av även tighta slalom svängar. Magnumen kan det.

Vattendroppe sa:
free_fall sa:
Carled sa:
Pon2oon är faktiskt inte så fasligt tung! ;) Verkar ju dessutom som att han kommer ha ett par Automatics att komplettera med!
Tyst! ;)

Grabbar - för ni är väl grabbar? - ni är alldeles för positiva i denna tråd. Alltså:

ETT par skidor (vilka säger jag inte eftersom jag inte vill göra reklam).
Varför då?
Mindre bagage.
Du slipper stå på berget och tänka: fan, jag borde tagit dom andra...
Ta ett par nånstans mellan 90 o 115 i bredd. Dom kommer inte att vara bäst på nånting med du kommer i alla fall att lära dig hur dom beter sig på alla underlag och kan, förhoppningsvis, anpassa åkningen därefter.
Tejpa över deras idiotiska logga och ring upp tillverkaren och kräv betalt för att ta bort tejpen.
Måla i svåra fall över den töntiga grafiken och gör din egen.
Skriv nåt eget istället för det urbota fåniga namn som brukar stå (superspeed-splash-flash-mega-monster).
Fråga när du ändå ringer varför dom bara har skidor för tolvåringar.

Boson sa:
Grabbar - för ni är väl grabbar? - ni är alldeles för positiva i denna tråd. Alltså:

ETT par skidor (vilka säger jag inte eftersom jag inte vill göra reklam).
Varför då?
Mindre bagage.
Du slipper stå på berget och tänka: fan, jag borde tagit dom andra...
Ta ett par nånstans mellan 90 o 115 i bredd. Dom kommer inte att vara bäst på nånting med du kommer i alla fall att lära dig hur dom beter sig på alla underlag och kan, förhoppningsvis, anpassa åkningen därefter.
Tejpa över deras idiotiska logga och ring upp tillverkaren och kräv betalt för att ta bort tejpen.
Måla i svåra fall över den töntiga grafiken och gör din egen.
Skriv nåt eget istället för det urbota fåniga namn som brukar stå (superspeed-splash-flash-mega-monster).
Fråga när du ändå ringer varför dom bara har skidor för tolvåringar.
MnO:s tillägg: Byt ut den urbotat kassa markerbindningen som jag har på mina svartmålade Völkl. Annars kan jag ju inte åka Jättefort utan att riskera livet.

[url]https://www.freeride.se/img/photo/normal/314d31030357e533e91b26fa1a239741.jpg[/url]
Hehe, det hade varit bekvämt att ha den inställningen.

Uppdaterar här då jag har tagit ett beslut och köpt nya vardagsskidor
Vardagsskida Sverige och kortare turer: K2 Sidestash 188cm 12/13 med Marker Duke EPF och K2:s färdigskurna hudar
Gammal Pistskida/Förrådsvärmare: Rossignol Salto 10.2 184 cm, karnske kan komma till användning om det är 0% chans till offpist
Snowboard: Duotone 157cm

Velade lite åt Rocker 2 108 eller 115 med Guardian men valde att gå på K2 spåret istället. Velade lite mellan runt 100mm midja men valde att gå till 108 för att få lite bättre offpistegenskaper. Visst karnske man åker en hel del pist men det är sällan de åken som blir minnesvärda.

Hamnar jag på en plats där det är bottenlöst puder så hyr jag nog ett par rena offpistskidor för det tillfället. Är det enbart hård pist så kan jag köra mina gamla pistskidor eller så har jag min snowboard som jag åker på för att få lite variation.

Senast ändrad:
Mitt "quiver" 2012/2013

BD Zealot 192 (2011) med STH16 steel - Allroundskida
BD Justice 185 (2011) med Marker Baron - För topptur och puder
Salomon the Rocker 192 (2010) med STH16 - Puderskida
Fischer RC4 SC 165 (2012) - Pistskida

Nytt för i år är bara the Rocker som jag köpte begagnade. Under förra säsongen fick tre par Völkl-skidor stryka på foten: Mantra 184, Gotama 186 och Kuro 185. Mantran för att den var tråkig och de två andra för att jag inte gillar fullrockade skidor. De ersattes av Black Diamond-skidorna och nu känns det mycket bättre. Traditionellt spann med tiprocker ska det vara! :)

Lek, larv och pist - Armada pipe cleaner 181 med Look P14
Offpist och tur? - Down skis CD2 med ???

Detta år har jag väldiga problem med att bestämma mig för hur jag ska göra med bindningar :(

1. Sätt P14 på CD2 också och var nöjd med hur enkelt allt är. Fast då måste jag även stå ut med hike i pjäxor.
2. Flytta P14 till CD2 och sätt en Tour F12 på pipe cleaner. Borde göra turandet upp smärtfritt men å andra sidan blir inte nerfarten så värst kul i pudret.
3. Sätt Duke på CD2. Frågan är om jag behöver så biffigt... Väger ju bara strax över 70 kg men kör rätt hårt.
4. Sätt F12 på CD2. Håller den.. Största bromsbredd verkar vara 110 mm och CD2an är ju 114. Kanske är så pass lite att det går att böja?

Ju mer jag tänker på det desto svårare blir det :P Igår lutade det åt alternativ 3. Idag känns 1 bäst. Undra vad jag känner imorgon eller när det blir dags att åka :)

EDIT: stavning

Senast ändrad:
Åkte tidigare på Skilogiks Howitzer men den var lite för styv för skogsåkning som är den offpisten som jag mest stöter på så jag bytte den mitt i förra säsongen till Nordica Patron. Den påminde lite om Howien men mycket kvickare och mjukare i lägre hastigheter. Det som fick mig att sälja Patronen i år och beställa en Helldorado var att Patronen blev lite för vek när det blivit lite uppkört offpist och det är ju det jag stöter på allt som oftast : ) Snavade över ett par Hendryx PH 182 för några veckor sedan på Hendryx hemsida/shop så nu har jag ett par sådana också, får se vilka jag behåller... : )

herrgard sa:
4. Sätt F12 på CD2. Håller den.. Största bromsbredd verkar vara 110 mm och CD2an är ju 114. Kanske är så pass lite att det går att böja?
Jag har ett par Tour F12 på mina Rocker2:or. 122:an. Inga problem med bromsen där så tror det finns en 130-millimetare.

Funkar fint för mig, men vill du ladda ut rejält är setupen nog lite klen.

Vattendroppe sa:
herrgard sa:
Dynafit radical-serien har 130 mm stoppers.
Galet. De väger ju ingenting alls heller... Varför kör inte alla på freeride sånna? Själv är jag är inte tillräckligt säker på hur mycket turande jag är ute efter än. Det kanske visar sig att slackcountry är just min grej. Så för 14/15-quivret kanske det blir dynafit. Innan dess ligger större delen av bugeten på resor och inte mer prylar :-)

herrgard sa:
Galet. De väger ju ingenting alls heller... Varför kör inte alla på freeride sånna? Själv är jag är inte tillräckligt säker på hur mycket turande jag är ute efter än. Det kanske visar sig att slackcountry är just min grej. Så för 14/15-quivret kanske det blir dynafit. Innan dess ligger större delen av bugeten på resor och inte mer prylar :-)
För att de är skitdyra, kräver speciella pjäxor (som somliga inte tycker finns i tillräckligt styva modeller), det ryktas att de går sönder och rippar skidor samt att de (förmodligen) inte tål några större drops ner på hårt underlag.

Själv ska jag köra 118 mm bred skidor monterade med radical ft 12 i japan i vinter. Därtill är de monterade av conrad. Har jag tur kan jag punktera lite av vad som brukar säga på freeride om både dynafits hållbarhet och conrads monteringar, med mindre tur kan jag behöva köpa nya skidor på plats :D

MarkusO sa:
herrgard sa:
Jag har ett par Tour F12 på mina Rocker2:or. 122:an. Inga problem med bromsen där så tror det finns en 130-millimetare.

Funkar fint för mig, men vill du ladda ut rejält är setupen nog lite klen.
Härligt! Nej, några dödsdropp eller mach 3 över pucklar lär jag inte köra. Nu fick du mig svängd lite mot alternativ fyra...

Vattendroppe sa:
Själv ska jag köra 118 mm bred skidor monterade med radical ft 12 i japan i vinter. Därtill är de monterade av conrad. Har jag tur kan jag punktera lite av vad som brukar säga på freeride om både dynafits hållbarhet och conrads monteringar, med mindre tur kan jag behöva köpa nya skidor på plats :D
"You're gonna have a bad time" ;)

Tillbaka
Topp