Tänndalen eller Ramundberget V.50 2009

Donnow

Medlem
Ska upp och åka bräda v.50 och väljer mellan ovan nämnda orter. Kan någon berätta hur väder, snö, fest m.m brukar vara i början av december? Vilket ställe är bäst?

Om du väljer att bo i Funäsdalen, byn alltså, är det nära till båda orter och du kan åka dit snön är bäst..

Att ha åkningen utanför stugknuten är dessvärre ett krav från övriga i sällskapet. Vi är inte bilburna och på tok för klantiga för att tajma skidbussar.

Hur det är v. 50 har jag ingen aning om. Båda ställena är sköna, gillar ramis bättre för att det finns lite brantare och mer utmanande backar. Parken i ramis brukar vara större vad jag vet (åker inte park)..

Ramis lär inte ens vara öppet då... Åtminstonde inte hela veckorna. Tänndalen och funäsberget har kanoner, vilket ramis saknar, även om du mer eller mindre aldrig åker på kanonsnön så är det ju iaf en bra grund.

Summa sumarum, åkt till tänndalen, dra till både berget och ramis med buss om det finns snö och ni lyckas pricka bussen, om den ens går då. Park i ramis kan ni iaf glömma v.50.

jag älskar tänndalen!! de är mysigt och jätte bra åkning, och jätte fina backar! hade jag inte främst gillat att "jibba" hade lätt tänndalen varit min favorit anläggning i Sverige, och jag har vart till många!!! dock tror jag inte de är så mycke till fest där hehe..
Ramundberget har jag verit i mycke och jag gilar inte backarna där. Vet inte alls varför!

I början av säsongen så är det nog roligare i Ramundberget, men det beror sig på hur snön faller. Om man har otur så snöar det dåligt och hela Tänndalen är en iskana och hälften av Ramundberget är avstängt.

Om man har tur med snön så beror det på vad man ha för åkning, Tänndalen är större och barnvänligare, enligt mig. Ramundberget är som sagt mindre men bättre åkning enligt de flesta i området. Ramund är lite mer nybörjarvänligt om det är en faktor. Har även bättre off-piste.

Även fast ni verkar lite omotiverade att åka skidbuss så tycker jag ändå ni bör åka till Funäsberget, förvisso inte skithäftigt i början på säsong(kan vara isigt) men det är ändå fetingnice enligt mig, iaf om man har ett par pistskidor.

Jarle sa:
Summa sumarum, åkt till tänndalen, dra till både berget och ramis med buss om det finns snö och ni lyckas pricka bussen, om den ens går då. Park i ramis kan ni iaf glömma v.50.
ptja, hoppen har ju byggts upp med jord, så det ska la funka även om det inte ligger så många dm snö. däremot vet jag inte när de tänker öppna parken.

vad gäller ramundbergets öppettider så är det fre-sön fram till julveckan då det öppnar för fullt för resten av säsongen.

Lee-nus sa:
Jarle sa:
ptja, hoppen har ju byggts upp med jord, så det ska la funka även om det inte ligger så många dm snö. däremot vet jag inte när de tänker öppna parken.

vad gäller ramundbergets öppettider så är det fre-sön fram till julveckan då det öppnar för fullt för resten av säsongen.
Parken kommer inte upp tidigt, Funäs brukar få upp en skaplig park först, den ligger dessutom skyddat för vind och har lampor. Brukar vara rätt mycket sten i början av säsongen i ramis, men lite decemberfluff är väl värt lite kanstlipande och p-texbrännande :)

Ramundberget (L) skönaste parken jag nåognsin shreddat. var iofs två år sen. Men det ska till mycket för att den ska ens ha blivigt sämre.

Har ingen erfarenhet av tänndalen. Men ramis kan rekomenderas sjukt starkt

funäs bäst park tidigt de två senaste åren.. jag hade bott i ramis sen kanske tagit skidbuss därifrån till funäs nån dag.. roligare att bara kinga loss i funäs eftersom det är det ända stället med snabb lift.. :) på festsidan så ere koks som gäller i funäs, svampar i tänndalen och ganja i ramis såruvet

Testa ett ställe per dag är mitt tips, funäsdalen, tänndalen, ramundberget och de andra :-) Vad gäller snön så är ju hela området bland de mest snösäkra i landet.
Festlivet är det väl värre med :-)

Jag var uppe över Lucia förra året och då var det bara Tänndalen som hade öppet. Där var det helt folktomt, men det var riktigt bra åkning. Det hade dumpat snö precis innan jag kom upp så man hade hela Tänndalens system för sig själv i några dagar. Ta med den varma skidjackan, för det har en tendens att vara upp mot -20 grader. Fest kan du glömma, i alla fall i Tänndalen innan jul. De enda som finns där då är några säsongare som sitter och häckar på Pinnens fjällkrog.

Mitt tips är ändå att dra till Tänndalen och att bo i "Röda byn". Det är nära till backarna och dessutom finns det en närlivs i närheten där man kan handla de flesta nödvändigheter.

lgrstdt sa:
Jag var uppe över Lucia förra året och då var det bara Tänndalen som hade öppet. Där var det helt folktomt, men det var riktigt bra åkning. Det hade dumpat snö precis innan jag kom upp så man hade hela Tänndalens system för sig själv i några dagar. Ta med den varma skidjackan, för det har en tendens att vara upp mot -20 grader. Fest kan du glömma, i alla fall i Tänndalen innan jul. De enda som finns där då är några säsongare som sitter och häckar på Pinnens fjällkrog.

Mitt tips är ändå att dra till Tänndalen och att bo i \"Röda byn\". Det är nära till backarna och dessutom finns det en närlivs i närheten där man kan handla de flesta nödvändigheter.
Ramundberget öppnade 5 december förra året.. Så på lucia hade de garanterat öppet!

Ah! Det var därför. Jag köpte liftkort en onsdag eller torsdag och då var inte alla ställen öppna.

En liten lägesrapport från Tänndalen, Hamra.

Grymt! Bara hamra öppet, en lift och ca 5 nedfarter. Vi har åkt i tre dagar nu och är mer än nöjda. Backarna är otroligt bra preparerade och man är helt ensam i dem. Var orolig för åkninen innan vi åkte hit men med all skogs och offpiståkning känns antalet öppna backar sekundärt. Massor med snö. Säsongen är igång och jag är glöggpackad. Hej

Tillbaka
Topp