Telemark i djupsnö, pist ?

Ulf_Petersen

Ny medlem
Hej.

Är rookie på telemark. Hur är det med viktfördelningen med telisar ?

Är det 50/50 som gäller både i pist och i djupsnö eller ?

Kör med långa smala skidor. Har fått det att funka i pist med "tyngden på dalskidan", men vet inte om det är rätt.

I off-pist har jag inte fått nåt flyt. Gissar att det är 50/50 som gäller då.

Jag kör även med bakre knät långt bak så att säga. Har sett en del som kör telisar med knäna nästan parallellt.

Ska man gå upp långt mellan svängarna eller ligga och gunga långt ner ?

Hur skall man göra, främst i off-pist ?

Tacksam för tips.

Med lite bakåtvikt i offpist tycker jag att det brukar funka. Det är viktigt att båda benen arbetar annars så blir det svårt. Ska fundera lite till om jag kommer på något mer. Bra telemarks tips finns på, just det www.telemarktips.com under fliken lessons och tips så finns det lektioner både för nybörjare och mer avancerade åkare.

//Oskar

Slasksnö och fet djupsnö eller grisbrant då fär man flytta tyngden bakåt!

Annars är ju 50/50 bra men det är fan inte enkelt att få 50/50 belastning eller hålla rent skär om du knäar för mycket. Att få ner 45 kg i backen på baksidan när man står på tå är lixom en konstart;-)

Jag går ner djupt om det är brant eller svårkört, i pist/puckel så blir det mindre böj på knäna!

Min franske skidguide i våras brukade tävla i telemark (portåkning). Han lärde ut tävlingsteknik och den går ut på att ha nästan all vikt på främre foten. Detta funkar så klart bara i pist där man vill carva. Min teknik tyckte han var mer freeride-anpassad eftersom jag kör `nordisk` stil med mer 50-50. Detta är en stil som man kan anpassa till alla typer av snö ganska lätt. Det viktigaste i djupsnö är ju att få upp skidspetsarna ur snön och då måste man självklart flytta bak tyngden. Man ska dock inte flytta isär fötterna alltför mycket då det är svårt att anpassa tyngpunkt och balans efter skiftningar i terrängen. Man ska inte heller gå ned så djupt att bakre knät riskerar slå i skidan. Detta hände med en kille på en offpistkurs i Abisko. Han hade alltid knät i skidan och när han mötte en puckel i backen som han inte såg fick hans knä en ganska omild kompression.
Kör hårt!

Hääj!

Har kommer mina svar på dina frågor. Jag har åkt telemark i ca 25 veckor sedan vintern 2000. jag har från början åkt på carvinskidor och plastpjäxor men lärt mig av duktiga åkare md urspung i den "gamla" skolan. Eftersom det är så mycket lättare att åka med carvin och plast tycker jag det är viktigt att lära sig den riktiga tekniken eftersom det annars är lätt att "fuska" i tekniken.

Är det 50/50 som gäller både i pist och i djupsnö eller ?
<50/50 är vad som gäller i djupsnö och bristande skare. I pisten är utgångsläget ca 70/30. Ju branter backer desto mer vikt på främre skidan.

Kör med långa smala skidor. Har fått det att funka i pist med "tyngden på dalskidan", men vet inte om det är rätt.
I off-pist har jag inte fått nåt flyt. Gissar att det är 50/50 som gäller då.
<Med långa smala skidor är det stort sett omöjligt att få flyt i djupsnö. Skaffa moderna carvinskidor (och plast pjäxor om du inte har det).

Jag kör även med bakre knät långt bak så att säga. Har sett en del som kör telisar med knäna nästan parallellt.
<Utgångsläget i telispossitionen är knät rakt över tån och bröskorgen rakt över knät. På bakre benet ska låter alltid peka rakt ner mot backen oavsett hur hög eller låg possition du har. För att slippa blå knäskålar rekomederar jag någon form av knäskydd.

Ska man gå upp långt mellan svängarna eller ligga och gunga långt ner ?
Hur skall man göra, främst i off-pist ?
<I djupsnö och bristande skare måste du "pumpa" mer för att få loss skidorna ur snön vid varje sväng. I pist är vertikalarbetet mindre viktigt men ett tips är att öva där.

För övrigt ska telemark åkas offensivt. Varje sväng ska vara som ett bestämt kliv frammåt. Hela vägen på en gång. Det är helt förbjudet att stanna en stund med fötterna jämte varandra i ett så kallat dubbelsteg. Kanta genom att trycka in höften i svängen efter att du tagit klivet frammåt.

Lycka till!
Hör gärna av dig. Jag har ett par Elan Stinger till salu.

Tacksam för tips.

Ingenting är förbjudet. Och det kan vara grymt skönt att åka i stora svängar och surfa med mycket bakvikt om det inte är så brant. Det viktigaste är att köra så det ryker.

Tack för alla tips.

Ska prova att lägga mer vikt bak i lössnö samt träna mina lår så jag orkar pumpa !!!

Skulle va coolt att kunna köra på de långa smala i djupsnö då dessa är bra att gå på platten med.

Var i Whistler och körde i februari och fick kommentar att skaffa fatskis men jag skall försöka på de smala (tjurig som jag är !).

Uffe Telis Rookie

Hej

Vikten lite längre bakåt är et bra tipps som du redan fått. I pisten är det viktigt att vrida bålen i motsatt håll av riktningen du svänger, för at hindra överrotasjon. När man åker offpist i puder snö med telisar, skall man låta bålen fölga med lite mer at samma håll som du svänger. Man kan oxå trycka till lite i svängen, mer som hoppsvängar, då får man bra hjälp från snön att skuta inn i nästa sväng.

Et par lite breda freeride carving skidor hjälper oxå bra!!!

Snödjup

Tillbaka
Topp