telemark med turutrustning!

okkktopus sa:
Hej!
Idag försökte jag mig återigen att åka telemark med turutrustning i pist!

Skidorna var åsnes ingstad 190cm
rottefella super telemark bindning
garmont halvhöga läderpjäxor

Blev hela tiden paralellsvängar av automatik

detta var riktigt deprimerande eftersom jag tycker jag köpt korta skidor nu just för att lägga lite större vikt än tidigare på utförsteknik istället för turegenskaperna

så jag undrar nu, är det bara att lägga med denna utrustning när det gäller pist eller ska jag kämpa på och hoppas att det kommer gå framåt nån gång!

Skulle oxå vara kul att höra från nån riktig telemarksexpert hur pass bra han kan åka med turutrustning, om han anser det oåkbart eller om det är marginell skillnad mot modernaste high tech utrustning
Hur är vridstyva är de halvhöga läderpjäxornas sula samt finns det någe extra stöd precis i vristen?
Vet att vissa turpjäxor har extra stöd i vristen just för mer krävande tur- och utförsåkning.

Jag som uttalar mig är ingen expert :) hehe men jag är ändå en "ståsäker" telemarksåkare som kan hantera sladdrig turutrustning både i den lätta offpisten samt den lite mer krävande pisten. I början av min utveckling så var det lätt hänt att jag omedvetet åkte parallella svängar i pist eftersom att det kändes stabilare. Men det var inget konstigt egentligen att det blev så för med parallella svängar blir det mer jämnt tryck på båda skidors stålkanter och därför mer skär och säkert. För att få in telistekniken krävs det att du tränar på den även om det inte funkar ibörjan så fattar hjärnan tillslut hur det ska gå till och vid detta tillfälle känns det otroligt bra. ;)

Om du vill veta om det är någon marginell skillnad på dagens alpina telemarksutrustning så är svaret ja. Med sådan utrustning är det inte så många faktorer som spelar in om åkningen blir bra eller inte. Med tanke på att skidorna och dess bindning hjälper till att få bättre tryck på stålkanterna så blir åkningen mer på skär och detta hjälper stabiliteten till underlaget. Pjäxorna är en vanesak, ibörjan kan de upplevas lite hårda och klumpiga men när man lärt sig hantera dem till skidorna och dess åkteknik så går det bra. Telemarkskänslan är däremot inte den samma som på turutrustning eftersom på den moderna utrustningen är det relativt lätt att lära sig telemark, inte lika stor utmaning alltså.

Om ditt syfte med din telemarksåkning på turskidor nerför pisten är att få bättre nerförsåkning när du går på långa skidturer så ska du självklart fortsätta kämpa med turutrustningen. Du kommer få otroligt bra balans om du fortsätter samt kroppskontroll. Om du vill utvecklas fortare med denna typ av utrustning så rekommenderar jag att träna upp din balans. Välj gärna platser med mycket lössnö och åk i flakkare backar för att få in telemarkssvängarna ju mer ostabiltet du känner i början desto mer utmanar du din stabilitet och bättre balans och kroppskontroll får du. Hehe men det krävs lite extra tålamod med turutrustning. Samt så är det många som kan anse att det inte går med denna utrustning att åka telis, därför krävs det ännu mer vilja samt förmåga att inte bry sig om såna åsikter. :cool:

Men om ditt syfte bara är att du vill åka lite telemark nerför sluttningar i lifttäta områden är mitt råd att öva upp dig med den modernare utrustningen. Då skiljer sig dock telistekniken och det e inget konstigt heller, annan utrustning annan teknik.

Senast ändrad:
PastorHoffa sa:
Det är bara att kötta på och hålla dig borta från tvåtaktarna. Hur svårt kan det vara?
Tvåtaktsrytm= Plogsväng + Telemarkssväng
Tvåtaktsrytm är bra i början för att fatta tänket samt träna upp vanan med lutningen.

Entaktsväng= Sväng i sväng med telemarksposition eller såkallad diagonal åkning
Entaktsrytm är bra när man är van med lutningen och vågar lita på sig själv och sina skidors kapacitet. Entaktsrytm ger mer stabilitet än tvåtaktsrytm.

Senast ändrad:
I3ea sa:
okkktopus sa:
Hej!
Idag försökte jag mig återigen att åka telemark med turutrustning i pist!

Skidorna var åsnes ingstad 190cm
rottefella super telemark bindning
garmont halvhöga läderpjäxor

Blev hela tiden paralellsvängar av automatik

detta var riktigt deprimerande eftersom jag tycker jag köpt korta skidor nu just för att lägga lite större vikt än tidigare på utförsteknik istället för turegenskaperna

så jag undrar nu, är det bara att lägga med denna utrustning när det gäller pist eller ska jag kämpa på och hoppas att det kommer gå framåt nån gång!

Skulle oxå vara kul att höra från nån riktig telemarksexpert hur pass bra han kan åka med turutrustning, om han anser det oåkbart eller om det är marginell skillnad mot modernaste high tech utrustning
Hur är vridstyva är de halvhöga läderpjäxornas sula samt finns det någe extra stöd precis i vristen?
Vet att vissa turpjäxor har extra stöd i vristen just för mer krävande tur- och utförsåkning.

Jag som uttalar mig är ingen expert :) hehe men jag är ändå en "ståsäker" telemarksåkare som kan hantera sladdrig turutrustning både i den lätta offpisten samt den lite mer krävande pisten. I början av min utveckling så var det lätt hänt att jag omedvetet åkte parallella svängar i pist eftersom att det kändes stabilare. Men det var inget konstigt egentligen att det blev så för med parallella svängar blir det mer jämnt tryck på båda skidors stålkanter och därför mer skär och säkert. För att få in telistekniken krävs det att du tränar på den även om det inte funkar ibörjan så fattar hjärnan tillslut hur det ska gå till och vid detta tillfälle känns det otroligt bra. ;)

Om du vill veta om det är någon marginell skillnad på dagens alpina telemarksutrustning så är svaret ja. Med sådan utrustning är det inte så många faktorer som spelar in om åkningen blir bra eller inte. Med tanke på att skidorna och dess bindning hjälper till att få bättre tryck på stålkanterna så blir åkningen mer på skär och detta hjälper stabiliteten till underlaget. Pjäxorna är en vanesak, ibörjan kan de upplevas lite hårda och klumpiga men när man lärt sig hantera dem till skidorna och dess åkteknik så går det bra. Telemarkskänslan är däremot inte den samma som på turutrustning eftersom på den moderna utrustningen är det relativt lätt att lära sig telemark, inte lika stor utmaning alltså.

Om ditt syfte med din telemarksåkning på turskidor nerför pisten är att få bättre nerförsåkning när du går på långa skidturer så ska du självklart fortsätta kämpa med turutrustningen. Du kommer få otroligt bra balans om du fortsätter samt kroppskontroll. Om du vill utvecklas fortare med denna typ av utrustning så rekommenderar jag att träna upp din balans. Välj gärna platser med mycket lössnö och åk i flakkare backar för att få in telemarkssvängarna ju mer ostabiltet du känner i början desto mer utmanar du din stabilitet och bättre balans och kroppskontroll får du. Hehe men det krävs lite extra tålamod med turutrustning. Samt så är det många som kan anse att det inte går med denna utrustning att åka telis, därför krävs det ännu mer vilja samt förmåga att inte bry sig om såna åsikter. :cool:

Men om ditt syfte bara är att du vill åka lite telemark nerför sluttningar i lifttäta områden är mitt råd att öva upp dig med den modernare utrustningen. Då skiljer sig dock telistekniken och det e inget konstigt heller, annan utrustning annan teknik.
Tack för ditt svar!

Du verkar ha varit i min situation en gång i tiden!

pjäxorna är ca 2 hål högre än "vanliga" turpjäxor ex. asolo morgedal crispi sydpoolen!

men inte någre plastförstyvningar!

utgör skidlängden något problem eller är 190cm helt ok om man kan tekniken?

Hur som helst var det ett jättebra inlägg du skrev som helt klart gav mig nytt hopp

tackar så hemskt!

Jag började åka på turutrustning för 20 år sedan. Visst går det att åka på det! Var tom dum nog att åka till alperna med sån utrustning...Viktfördelning och balans är A och O för att lyckas. Det blir vingligare att försöka göra parallella svängar så jobba på telemarkssvängarna. Prova att glida först i telemarkställning så att du får in känslan och blir van. Res dig upp ordentligt när du skall svänga så att du avlastar skidorna. Tänk på att jobba framåt. Vissa slänger bak det benet som skall släpa efter! En riktigt styggelse, skottpengar på det. Ordentlig motvridning kan underlätta när man kör på turutrustning, dvs överkroppen i fallinjen eller tom mer motvridning. Lycka till!

okkktopus sa:
Tack för ditt svar!

Du verkar ha varit i min situation en gång i tiden!

pjäxorna är ca 2 hål högre än "vanliga" turpjäxor ex. asolo morgedal crispi sydpoolen!

men inte någre plastförstyvningar!

utgör skidlängden något problem eller är 190cm helt ok om man kan tekniken?

Hur som helst var det ett jättebra inlägg du skrev som helt klart gav mig nytt hopp

tackar så hemskt!
Skönt att höra att hoppet ännu inte har lämnat dig. :) Om du skulle blivit bra på telis med turutrustning endast på en dag så skulle du blivit min idol, :cool: eftersom att för mig tog det mycket längre tid. :|

Skidlängden beror lite på vad du är van med samt hur lång du är, men i stort sett så är det lättare att styra skidor som är kortare än de som man endast har på platten. Såg att på www.asnes.com att Åsnes ingstad i alla fall hade lite svängradie och det underlättar telemarksåkningen.

För mer expertråd rekommenderar jag Freerides Telisexpert

Senast ändrad:
Hej igen...jag kollade precis Åsnes hemsida och såg att Ingstad är ganska fet ;) Back in da days var det vanligt att man körde på skidor med samma mått som Amundsen , vs som den gamla Åsnes Sondre.

Då vet vi att den inte är materialet det är fel på....Iofs har ju Ingstad rejält spann antar jag vilket kan försvåra i en hård backe, det gäller att trycka till. Jag tror att den där skidan kan vara riktigt bra med ett par skinnpjäxor med ett eller två spännen. Brukar vara nästan gratis på blocket.

Vet du vad dina pjäxor heter? Säker på att det inte är plast i skalet? Många tillverkare gjorde pjäxor i samma utförande som Asolo Extreme som var benchmark för 20 år sedan.

Härligt med så många tips!

Pjäxorna heter garmont combination 95% säker!

Det står combination på plösen!

det är en dubbelplös varav den ena i extra kraftigt läder, kängorna går att snöra åt dom sitter som gipsade men sulan är betydligt mjukare än te.x ett par stegjärnsfasta bergskängor av läder!

Det är lustigt, den där bakåtlutade tekniken med mycke "mothåll" med överkroppen ser man nästan aldrig numera. :)

I pist så kan du ju fuska lite och stå mer på främre skida med den bakre som moraliskt stöd. Gå ner lite djupare än du tror att du ska kan också hjälpa lite. :)

Angående längden så är väl 190-210cm lagom för den typen av skida, lite beroende på hur lång du är.

Men du får ju vara beredd på att ge det en par säsonger :)

och hjälper inget annat så får du ta lite mera fart.

Ok, sorry för troll-påhoppet!
Jag började som många andra för 18år sedan på 205 långa Tua Cirque och Asolo "lädersandaler". Åkte både både i Sverige och alperna. Jag lärde mig faktiskt åka skidor då, på telisar, hade ingen erfarenhet av utförsåkning.
Knäskydd blev ganska snabbt ett måste, när man var så trött att man föll ner med ena knäet på den andra skidan.
Blev nog ganska bra på den utrustningen ändå. Fick ett par år senare jobb som Telis-instruktör och reseledare/pistvisare i alperna. Inför den säsongen köpte jag mig ett par BD Resolution men riva bindning och ett par Scarpa T1! Fy farao vad jag var stolt över de pjäxorna! Att åka i T1 gmf med Asolosarna var helt klart som att gmf att sitta på en pinnstol med en skinnsoffa (hmm hur blev den liknelsen eg...) nåja, bla, bla, bla...

Det går alldeles utmärkt att åka på vilka skidor som helst, i vilka pjäxor som helst, varsohelst.
Bara att nöta på!

Back to Basic!

Frågan är egentligen inte om det går att köra telemark med smala skidor och låga mjuka skor, frågan är om det verkligen är telemark att köra med feta välskurna skidor och styva höga plastskor?

Självklart kan du köra telemarkssväng i och utanför pisten med din turutrustning. Telemarkstekniken är ju i grunden en teknik för att kunna ta sig ned i lössnö med smala skidor och en tung ryggsäck. Genom att knäböja får du ner tyngdpunkten samtidigt som du får ökad stabilitet och kan parera ojämnheter i underlaget. Är inte och har aldrig varit en optimal teknik för pist, men det går naturligtvis där också.

Ett grundläggande tekniktips är att inte tänka på att skjuta fram dalskidan eller kasta bak bergskidan utan istället tänka på att sänka tyngdpunkten genom att knäböja, då blir det rätt direkt! Hur tyngdfördelningen ska vara mellan dal och berg beror på terrängen och underlaget, men grunden är att du alldrig får släppa bergskidan utan tryck ( då är det inte telemark längre och du kan lika gärna köra parallellt med skidorna). Generellt kan man säga att tyngden på dalskidan är störst i hård pist och minskar succesivt ju mjukare underlaget blir. I vissa "fostrande" fören kan det till och med vara aktuellt att lägga mer tyngd på bergskidan ... men det är överkurs!

Lycka till!
MM

Hej igen!

Nu har utveklingen gått framåt!

Köpte ett par atomic beta tm 18 170cm långa, helt plötsligt kunde jag åka telemark,kändes åtminstonde så och sambon tyckte det såg ut som dom andra telemarksåkarna i backen (flottsbro)!

Efter detta har jag köpt ett par beggade scarpa t1 gul svarta, som jag provade för första ggn i dag i kläppen!

Nu kommer det intressanta,,,istället för att gå bättre så gick det ganska mycket sämre,pjäxorna kändes ju såklart väldigt mycket stadigare än skinnpjäxorna om vi bara pratar rakt fram,paralellsvängar och snabba stopp,

telemarksåkningen bara gick inte, kan knappt beskriva hur stel, orörlig jag kände mig,väldigt svårt att beskriva men den extra stabiliteten blev negativt direkt jag försökte åka telemark, kunde knappt tåböja och att böja/sänka kroppen var allmänt klumpig stel , tror det största problemet är det höga böjmotståndet och den extrema framåtlutningen på t1,

En halv dag blev det ,sen åkte jag ner till bilen och bytte till mina mjuka sköna skinnpjäxor och allt blev bra igen!

Nu är jag självklart väldigt förvirrad efter den här erfarenheten,blir inte bättre heller av att jag ser alla andra telemarksåkare med plastpjäxor som åker hur smidigt som helst med dessa!

Någon som varit i denna situation, och kanske har någon teori!

okkktopus sa:
Hej igen!

telemarksåkningen bara gick inte, kan knappt beskriva hur stel, orörlig jag kände mig,väldigt svårt att beskriva men den extra stabiliteten blev negativt direkt jag försökte åka telemark, kunde knappt tåböja och att böja/sänka kroppen var allmänt klumpig stel , tror det största problemet är det höga böjmotståndet och den extrema framåtlutningen på t1,

Nu är jag självklart väldigt förvirrad efter den här erfarenheten,blir inte bättre heller av att jag ser alla andra telemarksåkare med plastpjäxor som åker hur smidigt som helst med dessa!

Någon som varit i denna situation, och kanske har någon teori!
Finns alltid teorier det kluriga är bara att komma på dem samt att ha rätt. :)

Du skriver att du tror att det största problemet med att hantera telistekniken med den nya utrustningen är att pjäxorna är formade med mycket böjmotstånd samt att t1 har rejält mycket mer framåtlutning i pjäxförm än vad dina tidigare pjäxor har.

Att t1 är just mer framåtlutade och stela vid tårna är just för att man ska åka mer framåtlutade som telisåkare med denna typ av utrustning. Därför blir det en stor kontrast från Garmontpjäxorna och den telisteknik som du var van med sen innan.

Senast ändrad:
Börja med att låsa upp gåläget. Då kan du stå mer upprätt som du är van och dom känns inte så styva längre. Sen kan du testa med låst gåläge igen när du vant dig. Don't worry, du kommer snart att fatta grejen tror jag.

dr-telemark sa:
Börja med att låsa upp gåläget. Då kan du stå mer upprätt som du är van och dom känns inte så styva längre. Sen kan du testa med låst gåläge igen när du vant dig. Don't worry, du kommer snart att fatta grejen tror jag.
Absolut, ha tålamod, det är nyckeln, till framgång, Jag tycker T-1an är en helt fantastisk pjäxa, jag toppturar mkt, lite tungt ibland, speciellt i kombination med extrem Patriot 191, men jag sliter gärna uppför för att få en behaglig resa utför,,

Tillbaka
Topp